Långtidsprojekt: Volvo Amazon Custom '62!

Los Dos Kustom Amazön '62
  • 290 Följare
  • 392 174 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 augusti 2014
Stormen_ Abstraktmänniska
18 oktober 2011 · 131 Inlägg

TurboTicco skrev:
Var för grejer? Som sagt allting är intressant smile

Huv
baklucka
frontplåt
en dörr
baksäte
kromade navkapslar
kylare
även 2 st 35mm solex föggar
har mer småsaker som jag inte kommer på just nu!

Köp opel bli belåten, Se naturen genom plåten!
Audi A6 (1999)
Amazonan
19 oktober 2011 · 235 Inlägg

Grym läsning och grymt arbete du gör, underlätar mycket att kunna blästra hela bilen ! Fortsätt såhär.

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
TurboTicco
20 oktober 2011 · 277 Inlägg

God kväll alla.
Igår beslöt jag mig för och köra ut och göra lite nytta i garaget.
Blev inte mycket, men det hände lite åtminstone.
Tittade över hela bilen så jag vet vilken ände jag skulle börja i.

Medans jag skådade vagnen, så beslöt jag mig för att påbörja rätta alla misstag som förra ägaren har misslyckats med, han har väl inte gjort ett rätt med bilen mer än och sälja den.

Iallafall..
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-62e822f86e03233537c2ae7f298b21ea.jpg
Höger sida av innertaket.
3 svaga punkter som höll knappt.
Det svetsades, och tennades..

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-1e1d85df635b5c0bc87bb6f9e7b75ff0.jpg
Svetsbilden försvann, men här slipas tennet ner och formas för fullt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-58af84d9d4ef2dac043fc3c29d36b4cd.jpg
Resultat efter svets - tenn - slipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-32d10ea87dc10f727f630553826093eb.jpg
Började slipa av grunden, och plåten blev så svag, att det blev ett hål, kapade upp det för och inspektera hur det såg undertill. Dock kommer det kapas upp mer, bocka plåt och sedan svetsas upp återigen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-aa2e9b9a7479a985e2db0aaac09dd74a.jpg
Eftersom all svetsning utav förra ägaren har varit under all kritik, beslöt jag mig för att kontrollera runt bakrutan, detta är nog det bästa förra ägaren har lyckats med. Kommer slipas ner och göras om dock, och kan även säga att ALL kit är nu äntligen borta.

Ibland undrar man var man har gett sig in på....
Ha det kanon!

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
Putteliten
20 oktober 2011 · 9 090 Inlägg

Känns som att han bara byggt den där bilen bara för att visa upp den och inget annat. Man förstår ju varför många -80 talsbyggen är skrot i dagens läge om många byggde sina bilar som denna.....

Hoppas du inte tappar tålamodet och ger upp bara...

Senast redigerat av Putteliten (20 oktober 2011)

TurboTicco
20 oktober 2011 · 277 Inlägg

Antar att det är så också.
Tråkigt men sant! Folk gör allt för att slippa gå den hårda vägen och sen ut i ljuset.
Ska försöka att få tillbaka det verkliga suget och spendera all fritid på bilen!

Har redan lagt ut så mycket jobb, tid och framförallt pengar på bilen! så det är bara korkat att ge upp!

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
Only-volvo
23 oktober 2011 · 685 Inlägg

Grymt bra jobbat med bilen! Bara synd att förra ägaren gillade tattarmek.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Choppahead
23 oktober 2011 · 64 Inlägg

Snyggt jobbat ! Fortsätt i den andan..På tal om andan,för din egen skull,använd skyddsmask när du slipar ner tennet,ganska styggt mot lungorna..

Ford Custom de lux "The green turpentine" (1951)
epafolle
23 oktober 2011 · 718 Inlägg

Här går det frammåt, härligt att se smile. lycka till!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
TLO
23 oktober 2011 · 1 062 Inlägg

Kul att se ett seriöst och äkta BYGGE! Inte massa tv skärmar och spoilerkit som förstör hela bilen. Skippar du bara dessa otroligt tramsiga och uttjatade "malteserkors" i alla former så kommer detta bli en riktigt fin bil!
Hang in there så kommer du få en riktigt fin bil! smile

"You Go, we go!"
Streetfreak
23 oktober 2011 · 693 Inlägg

snygg jobbat, skoj se nån kunna svetsa och tenna  i old school custom stil. Den var ganska frän från början, synd på fusket bara....Ska bli skoj se den färdig!

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
JofooN Skrap
23 oktober 2011 · 2 098 Inlägg

Tjena. Detta var det sjukaste jag sätt! VILKET arbete du lägger ner, riktigt imponerande måste jag säga. Riktigt hårt och se alla slapplagningar efter blästrningen. Ägaren innan borde skämmas en aning.

Jag ska följa detta projekt. Du kommer klara det!. Lycka till med projektet.

/Alexander

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
TurboTicco
25 oktober 2011 · 277 Inlägg

Tjenare alla! smile
Trodde att tråden hade varit i princip tyst sedan jag hade uppdaterat sist. 
Blev jävligt glad att läsa allas kommenterarer angående renovering. Och ja jag kan hålla med mask hade suttit på sin plats men som sagt ibland slarvar man lite väl smile

Jag förlorade ganska mycket intresse när man såg allting komma fram, dels hur man kan bara göra ett sådant skit jobb och sedan kunna ha det på sitt samvete. Men så är det ibland. Alla kan inte vara seriösa smile

Men som sagt.
Nyheter som jag kan berätta.
Just nu är jag i polen närmare bestält Slupsk ? stavning. Och jobbar. Luktar gammal kol och kallt värre än faan är det! är hemma igen i Sverige den 4:e december. Och då har jag fått hem mitt nya elsystem som ska läggas om, kommer som sagt vara "osynliga" kablar så det ska byggas om och moddas innan lackering. Samt lite andra detaljer som ska beställas.

Kommer vara hemma princip till den 7:e januari.
och hela december kommer bli rostlagning, dra el, och eventuellt börja på motorprojektet, åka över till Danmark och lämna in grillen och lite annat på omkromning, om allting går som jag vill! smile

Tack för ni håller tummarna! känns skönt! och jag uppdaterar lite då och då.

Ha det kanon grabbar!

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
Mattsson_91 Självlärd
25 oktober 2011 · 3 083 Inlägg

TurboTicco skrev:
Tjenare alla! smile
Trodde att tråden hade varit i princip tyst sedan jag hade uppdaterat sist. 
Blev jävligt glad att läsa allas kommenterarer angående renovering. Och ja jag kan hålla med mask hade suttit på sin plats men som sagt ibland slarvar man lite väl smile

Jag förlorade ganska mycket intresse när man såg allting komma fram, dels hur man kan bara göra ett sådant skit jobb och sedan kunna ha det på sitt samvete. Men så är det ibland. Alla kan inte vara seriösa smile

Men som sagt.
Nyheter som jag kan berätta.
Just nu är jag i polen närmare bestält Slupsk ? stavning. Och jobbar. Luktar gammal kol och kallt värre än faan är det! är hemma igen i Sverige den 4:e december. Och då har jag fått hem mitt nya elsystem som ska läggas om, kommer som sagt vara "osynliga" kablar så det ska byggas om och moddas innan lackering. Samt lite andra detaljer som ska beställas.

Kommer vara hemma princip till den 7:e januari.
och hela december kommer bli rostlagning, dra el, och eventuellt börja på motorprojektet, åka över till Danmark och lämna in grillen och lite annat på omkromning, om allting går som jag vill! smile

Tack för ni håller tummarna! känns skönt! och jag uppdaterar lite då och då.

Ha det kanon grabbar!

Är lagom avis på din kunskap och vilja med tennet. Önskar jag hade den kunskapen när jag ska sätta igång med min 142 sen

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
TurboTicco
25 oktober 2011 · 277 Inlägg

Sålänge man inte har tummen mitt i näven, är ivrig och inte ger upp, övning ger färdighet!
Pröva på det och se smile

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
eastmotorsport -sommar ska de va....
25 oktober 2011 · 4 524 Inlägg

Imponerande jobb du gör , alltid kul att läsa dina uppdateringar.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Ptrr
25 oktober 2011 · 73 Inlägg

TurboTicco skrev:
God kväll alla.
Igår beslöt jag mig för och köra ut och göra lite nytta i garaget.
Blev inte mycket, men det hände lite åtminstone.
Tittade över hela bilen så jag vet vilken ände jag skulle börja i.

Medans jag skådade vagnen, så beslöt jag mig för att påbörja rätta alla misstag som förra ägaren har misslyckats med, han har väl inte gjort ett rätt med bilen mer än och sälja den.

Iallafall..
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-62e822f86e03233537c2ae7f298b21ea.jpg
Höger sida av innertaket.
3 svaga punkter som höll knappt.
Det svetsades, och tennades..

http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-1e1d85df635b5c0bc87bb6f9e7b75ff0.jpg
Svetsbilden försvann, men här slipas tennet ner och formas för fullt..

http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-58af84d9d4ef2dac043fc3c29d36b4cd.jpg
Resultat efter svets - tenn - slipning.

http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-32d10ea87dc10f727f630553826093eb.jpg
Började slipa av grunden, och plåten blev så svag, att det blev ett hål, kapade upp det för och inspektera hur det såg undertill. Dock kommer det kapas upp mer, bocka plåt och sedan svetsas upp återigen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135133/135133-aa2e9b9a7479a985e2db0aaac09dd74a.jpg
Eftersom all svetsning utav förra ägaren har varit under all kritik, beslöt jag mig för att kontrollera runt bakrutan, detta är nog det bästa förra ägaren har lyckats med. Kommer slipas ner och göras om dock, och kan även säga att ALL kit är nu äntligen borta.

Ibland undrar man var man har gett sig in på....
Ha det kanon!

Vart kan man köpa tenn nånstans? smile

Tumbleweed
26 oktober 2011 · 1 711 Inlägg

Tja!!

Kul att du räddar en custom amiz! Tyvärr är nog dom flesta choppade byggena så...ja...."lagade" smile
Är jävligt imponerad av gigant jobbet! Tummen upp!!

Mvh Christian

TurboTicco
28 oktober 2011 · 277 Inlägg

Hej alla.
Tack återigen för era kommentarer, kul och läsa smile
Nu sitter jag här i Polen och funderar.
Jag ska nu beställa elsystem ifrån Vp-Autoparts.
Och jag har en fråga, som jag hoppas någon kan besvara. Vad är det generellt för skillnad på elsystemet?
Eftersom jag har en 62'a och tror det ska sitta en b18 orginal, men sitter numera en b20. Är det någon större skillnad på b18 & b20 elsystemet och kontakter? (bakljus te:x?)
Eftersom mitt elsystem jag hade i bilen vart mer eller mindre hemmabygge, och jag är ingen hajjare på el så får jag helt enkelt fråga här.
Sen om det är någon som har en sprängkåpa från en 240 från 75 till salu?



Ha det gött gubbar!
big_smile

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
TurboTicco
28 oktober 2011 · 277 Inlägg

Ptrr - Tenn går i princip och köpa i vilken reservdelsbutik som helst, fråga i Kassan.
Själv köpte jag allt på Ad-center här i stan.
Kolla runt överallt, glöm inte träspade och pasta, och gör det riktigt rent! annars håller det inte.
Resterande hoppas jag du har koll på! smile

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
Streetfreak
28 oktober 2011 · 693 Inlägg

Att tenna är klassisk customtrick från 40-50 talet. kallades ju blyslädar sen dom choppade bilarna med massa tenn påsmile

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang