Bättre ljud i saab 9-3 aero 07á

Greatsnyggo saabtok
26 maj 2011 · 1 306 Inlägg

Tjo


Skulle vilja ha lite bättre  ljud i saaben , sitter  idag ett 150w system as2 tror ja de heter i den  5 st  högtalare  fram men endast  två små högtalare i hatthyllan sad

Skulle  vilja sätta i ett par 6*9 tums såg de fanns utag men finns de kablar  fördig dragna ? ....Vad skulle ni rekomendera  för högtalre   och vilka skulle  bytas ut fölr får mer ljud  ur systemet med orginal stereon  ?


tacksam för svar ....

Senast redigerat av Greatsnyggo (26 maj 2011)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Skapligt
29 maj 2011 · 799 Inlägg

Tjena smile

Tyvärr svårt att hitta utbyteshögtalare till Saabarna p.g.a. skumma motstånd i originalhögtalare. Blir inge bra att sätta in vad som helst liksom.

Jag skulle nog ha satsat på ett slutsteg och 6x9" i hatthyllan om jag vore du.

Bara o säga till om du vill ha hjälp smile

Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Greatsnyggo saabtok
29 maj 2011 · 1 306 Inlägg

Skapligt skrev:
Tjena smile

Tyvärr svårt att hitta utbyteshögtalare till Saabarna p.g.a. skumma motstånd i originalhögtalare. Blir inge bra att sätta in vad som helst liksom.

Jag skulle nog ha satsat på ett slutsteg och 6x9" i hatthyllan om jag vore du.

Bara o säga till om du vill ha hjälp smile

Ja de vore  awsome  med lite hjälp  noll insatt i ljudbygge ....

va skulle man haft för 6x9 i hyllan och steg då?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Är det främst mer bas du är ute efter? Annars så lyfter du ljudet en hel del med att byta ut dom två tråkiga 3,5" högtalarna i instrumentbrädan till ett par koaxialer. Lite dämpmatta i dörrarna gör också en hel del. Men är det bas du är ute efter och vill göra det enkelt för dig så köper du ett par 6x9or och ett 2-kanalssteg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Skapligt
30 maj 2011 · 799 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Är det främst mer bas du är ute efter? Annars så lyfter du ljudet en hel del med att byta ut dom två tråkiga 3,5" högtalarna i instrumentbrädan till ett par koaxialer. Lite dämpmatta i dörrarna gör också en hel del. Men är det bas du är ute efter och vill göra det enkelt för dig så köper du ett par 6x9or och ett 2-kanalssteg.

Stämmer bra.. Dom kan man byta mot i princip vilka 3,5" som helst då dom ligger på samma ohmtal som dom flesta andra högtalare gör.

Det är väl nästan dom enda som gör det också tyvärr sad

Jävla Saab o krångla till det! big_smile

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Greatsnyggo saabtok
30 maj 2011 · 1 306 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Är det främst mer bas du är ute efter? Annars så lyfter du ljudet en hel del med att byta ut dom två tråkiga 3,5" högtalarna i instrumentbrädan till ett par koaxialer. Lite dämpmatta i dörrarna gör också en hel del. Men är det bas du är ute efter och vill göra det enkelt för dig så köper du ett par 6x9or och ett 2-kanalssteg.

va skulle ja haft  för 3,5"  och 6x9" och steg då?

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318810
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10146

Finns ju hur mycke olika som helst sad

Senast redigerat av Greatsnyggo (30 maj 2011)

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Om priset inte spelar någon roll så röstar jag på Amegas Q-Cox350, om du vill komma undan billigare men med riktigt trevligt ljud ändå så finns Axton (kommer ej ihåg modellnamn), JLs låter också rätt trevligt när det gäller 6x9or så är det mindre noga, men kolla på DLS 7x10" då dom ska ge relativt mycket bas och låta trevligt.

Skapligt skrev:

ChriZtoffer skrev:
Är det främst mer bas du är ute efter? Annars så lyfter du ljudet en hel del med att byta ut dom två tråkiga 3,5" högtalarna i instrumentbrädan till ett par koaxialer. Lite dämpmatta i dörrarna gör också en hel del. Men är det bas du är ute efter och vill göra det enkelt för dig så köper du ett par 6x9or och ett 2-kanalssteg.

Stämmer bra.. Dom kan man byta mot i princip vilka 3,5" som helst då dom ligger på samma ohmtal som dom flesta andra högtalare gör.

Det är väl nästan dom enda som gör det också tyvärr sad

Jävla Saab o krångla till det! big_smile

Om jag inte mins helt fel så ska det inte skilja nåt på högtalarna i mellansystemet (Premium 150) i 9-3SS/SC 03-11, så då är det 4Ohms både på brädan och i hatthyllan, i dörrarna däremot är det 2Ohms men dom ser jag ingen vits med att byta, dämpar man dörrarna och kopplar på ett riktigt steg så räcker dom långt! smile

Og9-5 (98-10) däremot har lite udda impedanser på elementen, speciellt i stora systemet. Kan även hända att det är så om man har BOSE systemet i 9-3SS/SC.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Skapligt
31 maj 2011 · 799 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om priset inte spelar någon roll så röstar jag på Amegas Q-Cox350, om du vill komma undan billigare men med riktigt trevligt ljud ändå så finns Axton (kommer ej ihåg modellnamn), JLs låter också rätt trevligt när det gäller 6x9or så är det mindre noga, men kolla på DLS 7x10" då dom ska ge relativt mycket bas och låta trevligt.

Skapligt skrev:

ChriZtoffer skrev:
Är det främst mer bas du är ute efter? Annars så lyfter du ljudet en hel del med att byta ut dom två tråkiga 3,5" högtalarna i instrumentbrädan till ett par koaxialer. Lite dämpmatta i dörrarna gör också en hel del. Men är det bas du är ute efter och vill göra det enkelt för dig så köper du ett par 6x9or och ett 2-kanalssteg.

Stämmer bra.. Dom kan man byta mot i princip vilka 3,5" som helst då dom ligger på samma ohmtal som dom flesta andra högtalare gör.

Det är väl nästan dom enda som gör det också tyvärr sad

Jävla Saab o krångla till det! big_smile

Om jag inte mins helt fel så ska det inte skilja nåt på högtalarna i mellansystemet (Premium 150) i 9-3SS/SC 03-11, så då är det 4Ohms både på brädan och i hatthyllan, i dörrarna däremot är det 2Ohms men dom ser jag ingen vits med att byta, dämpar man dörrarna och kopplar på ett riktigt steg så räcker dom långt! smile

Og9-5 (98-10) däremot har lite udda impedanser på elementen, speciellt i stora systemet. Kan även hända att det är så om man har BOSE systemet i 9-3SS/SC.

Minns jag inte helt snett så är det nånting kontstigt med högtalarna bak också.. Kanske inte så illa som 2 ohm men nånting annat än just 4 är det iaf smile

Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Nej inte då dom som sitter original i mellansystemet, det är 4Ohm. smile Iaf på min från 2003.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Greatsnyggo saabtok
7 juni 2011 · 1 306 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Nej inte då dom som sitter original i mellansystemet, det är 4Ohm. smile Iaf på min från 2003.

Jupp 4 ohm  var de  bak i 4 tum eller va de är för små skit högtalare

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
henkz MR
7 juni 2011 · 295 Inlägg

Då ja bytte ut i en kundbil blev de ett komplett GZ system i den Aeron med :
3" fullregister högtalare på brädan...
6.5" middar i dörrarna (UTAN dämpning)
4" som skrik i hatthyllan.
6x9" som basar i hatthyllan...

och med den setupen fick han luftigare ljud med mer tryck... SJÄLVKLART skulle ett par steg till den setupen vara nåt att ha... men inte denna gång...

Skapligt
7 juni 2011 · 799 Inlägg

henkz skrev:
Då ja bytte ut i en kundbil blev de ett komplett GZ system i den Aeron med :
3" fullregister högtalare på brädan...
6.5" middar i dörrarna (UTAN dämpning)
4" som skrik i hatthyllan.
6x9" som basar i hatthyllan...

och med den setupen fick han luftigare ljud med mer tryck... SJÄLVKLART skulle ett par steg till den setupen vara nåt att ha... men inte denna gång...

Vad blev det då för högtalare i dörrarna?

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
henkz MR
7 juni 2011 · 295 Inlägg

Skapligt skrev:

henkz skrev:
Då ja bytte ut i en kundbil blev de ett komplett GZ system i den Aeron med :
3" fullregister högtalare på brädan...
6.5" middar i dörrarna (UTAN dämpning)
4" som skrik i hatthyllan.
6x9" som basar i hatthyllan...

och med den setupen fick han luftigare ljud med mer tryck... SJÄLVKLART skulle ett par steg till den setupen vara nåt att ha... men inte denna gång...

Vad blev det då för högtalare i dörrarna?

Läs igen.. wink samma märke rakt igenom Ground Zero...

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 juni 2011 · 8 744 Inlägg

Prova smacka i lite dämpning i dörrarna också så ska ni se på skillnad! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Skapligt
7 juni 2011 · 799 Inlägg

henkz skrev:

Skapligt skrev:

henkz skrev:
Då ja bytte ut i en kundbil blev de ett komplett GZ system i den Aeron med :
3" fullregister högtalare på brädan...
6.5" middar i dörrarna (UTAN dämpning)
4" som skrik i hatthyllan.
6x9" som basar i hatthyllan...

och med den setupen fick han luftigare ljud med mer tryck... SJÄLVKLART skulle ett par steg till den setupen vara nåt att ha... men inte denna gång...

Vad blev det då för högtalare i dörrarna?

Läs igen.. wink samma märke rakt igenom Ground Zero...

Förstå igen smile VAD för högtalare. Ground Zero säger inte mycket smile Tänkte mest på impedansskillnader.

Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
henkz MR
7 juni 2011 · 295 Inlägg

asså alla högtalare jag petade dit hade 4ohm...

Skapligt
7 juni 2011 · 799 Inlägg

henkz skrev:
asså alla högtalare jag petade dit hade 4ohm...

Hur gick det? Kan inte låtit alltför bra (mycket) från framhögtalarna?

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 juni 2011 · 8 744 Inlägg

Impedansen säger inget om hur högt en högtalare spelar, om original har en känslighet på t.ex. 87dB så behöver en utbytes ligga på ca 90dB för att spela ungefär lika högt vid samma volym om den nya har 4Ohms talspole.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
henkz MR
7 juni 2011 · 295 Inlägg

om vi nu säger såhär... det lät inte kattpiss.. utan lät mer som vivaldi... asså 10ggr bättre än saab orginal skiten som satt där.. o då satt Prestige 150 paketet eller vad de heter i den saaben...

Skapligt
8 juni 2011 · 799 Inlägg

henkz skrev:
om vi nu säger såhär... det lät inte kattpiss.. utan lät mer som vivaldi... asså 10ggr bättre än saab orginal skiten som satt där.. o då satt Prestige 150 paketet eller vad de heter i den saaben...

Självklart låter det betydligt bättre än Saab original!

Impedansen säger en hel del hur en högtalare spelar faktisk. Det är ju lite mer tungdrivet att spela ett par 4ohms högtalare än 2-3 som Saab original är.

Alltså låter utbyteshögtalare med 4 ohm ofta mycket sämre än Saabs egna skithögtalare just p.g.a. det..

Peugeot 206 RC "Basstard" (2004)
Ford Mondeo Titanium S "Ceracoat" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang