Behöver hjälp med avgasvärdena!

CalibraN92
25 juni 2011 · 229 Inlägg

Jag gjorde om besiktning i fredags och vissa värden hade gått ner. Jag har bytat från kat och bak sedan flexrör så avgasröret är hundra tätt. Men när man startar bilen så luktar det bara bensin om den. Är det tempgivaren? Kat? lambdasonden? att den får för mycket bensin? kanske behöver en service med nya stift och olja och oljefilter och luftfilter?

CO-halt förhöjd tomgång är godkänt denna gången.

CO har gått ner från 9.9 till 1,2 och 0,5 är gränsvärdet.
CO 2500 har gått ner från 9,5 till 1.3 och 0,3 är gränsvärdet.
HC ligger fortfarande på 999 och gränsvärdet är 100.
Lambdan har gått ner från 0,87 till 0,65 och gränsvärdet är 0,97-1,03

snoook
26 juni 2011 · 30 Inlägg

Häll i K-sprit i tanken och besikta sen så blir dom nollade ska du se

Habobo
26 juni 2011 · 198 Inlägg

Här kan du läsa på lite om avgaser som kan ge en vägledning för dina problem.
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Att hälla i K-sprit löser inga problem som du har det bara åtgärdar symptomen.

1332 - Överjävlig
twin_cam Smålänning
26 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Habobo skrev:
Att hälla i K-sprit löser inga problem som du har det bara åtgärdar symptomen.

Tack för att det finns fler vettiga härinne!

Börja med att byta alla slitdetaljer såsom kat, lamdasond, tändstift, tändkablar olja och filter, luftfilter och bränslefilter.
Sätt dit ett ORIGINAL luftfilter i sin burk.

Har du några felkoder på bilen? Åtgärda dom också.

Så högt HC tyder ju på mycket oförbränd bensin, alt. mycket olja i avgaserna. Drar bilen olja?
Beter den sig konstigt? hugger et.c?

Vad är gjort med motorn?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
christofer_k Vorsprung durch Technik
26 juni 2011 · 2 432 Inlägg

tjena lånar tråden lite..  audin gick inte igenom bess pga för hög co 0.8 (0.5) co 2500 0.6 (0.3) HC 160 (100)
lambda 1.00 (0.97-1.03)  den drar olja  pga glappa kolvar = slitna kolvringar.  toppen är renoverad och kolv byte är aldeles för dyrt.. de jag visste innan bes var att jag hade ett läkage på första flänsen innan lambdan men vad jag fatta så ska de läkaget inte göra så pass på avgasvärdet den är ju minimal..
filtret är nytt har plockat tilloch med bort pluggen i spjällhuset.. bilen baktänder när man  motorbromsar ner för en backe.  de jag har har funderat på är att fixa läkaget med att köpa ett nytt grenrör och ställa in tändningen på den och byta olja.. 






nån som har tips på vad jag ska göra och vad för olja jag ska köra på osv ..

kolvringsbyte är nästan dubbelt så dyrt än att byta motor på denna

CalibraN92
26 juni 2011 · 229 Inlägg

twin_cam skrev:

Habobo skrev:
Att hälla i K-sprit löser inga problem som du har det bara åtgärdar symptomen.

Tack för att det finns fler vettiga härinne!

Börja med att byta alla slitdetaljer såsom kat, lamdasond, tändstift, tändkablar olja och filter, luftfilter och bränslefilter.
Sätt dit ett ORIGINAL luftfilter i sin burk.

Har du några felkoder på bilen? Åtgärda dom också.

Så högt HC tyder ju på mycket oförbränd bensin, alt. mycket olja i avgaserna. Drar bilen olja?
Beter den sig konstigt? hugger et.c?

Vad är gjort med motorn?

Det är gjort för inte så länge sen. Motorlampan lyser. Oljetrågspackningen är sönder så den läcker olja som bara den.

vassarekamaxlar, chippad och extraktorgrenrör.

CalibraN92
26 juni 2011 · 229 Inlägg

snoook skrev:
Häll i K-sprit i tanken och besikta sen så blir dom nollade ska du se

Vill göra det seriöst och inget tillfälligt.

twin_cam Smålänning
26 juni 2011 · 7 877 Inlägg

CalibraN92 skrev:
Det är gjort för inte så länge sen. Motorlampan lyser. Oljetrågspackningen är sönder så den läcker olja som bara den.

vassarekamaxlar, chippad och extraktorgrenrör.

Om motorlampan lyser finsn fel lagrat, åk till någon som kan läsa ut felkoderna och återkom med felen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
caromania Forummoderator
26 juni 2011 · 9 296 Inlägg

Kan vara tempgivaren som du var inne på.

Ibland blir det stök med extraktorrör på Hondabilar då lambdasonden sitter på "fel" rör på vissa. Kan vara värt att kolla, och i värsta fall får man svetsa på en lambdamutter där rören gått ihop.

Är bilen godkänd med det du räknar upp förut?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torpis Forummoderator
26 juni 2011 · 10 576 Inlägg

Vad gäller det för bil och motor?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
CalibraN92
26 juni 2011 · 229 Inlägg

torpis skrev:
Vad gäller det för bil och motor?

Opel Calibra 16v 150hk doch

CalibraN92
26 juni 2011 · 229 Inlägg

twin_cam skrev:

CalibraN92 skrev:
Det är gjort för inte så länge sen. Motorlampan lyser. Oljetrågspackningen är sönder så den läcker olja som bara den.

vassarekamaxlar, chippad och extraktorgrenrör.

Om motorlampan lyser finsn fel lagrat, åk till någon som kan läsa ut felkoderna och återkom med felen smile

det är en 92:a så man kan göra felkoderna själv går ej att koppla in en dator i den.

CalibraN92
26 juni 2011 · 229 Inlägg

caromania skrev:
Kan vara tempgivaren som du var inne på.

Ibland blir det stök med extraktorrör på Hondabilar då lambdasonden sitter på "fel" rör på vissa. Kan vara värt att kolla, och i värsta fall får man svetsa på en lambdamutter där rören gått ihop.

Är bilen godkänd med det du räknar upp förut?

Ja det tror jag besikningen sa inget.

caromania Forummoderator
26 juni 2011 · 9 296 Inlägg

CalibraN92 skrev:

caromania skrev:
Kan vara tempgivaren som du var inne på.

Ibland blir det stök med extraktorrör på Hondabilar då lambdasonden sitter på "fel" rör på vissa. Kan vara värt att kolla, och i värsta fall får man svetsa på en lambdamutter där rören gått ihop.

Är bilen godkänd med det du räknar upp förut?

Ja det tror jag besikningen sa inget.

Jag menade om det satt på och klarade avgasproven förut. Har du besiktigat bilen som nu och fått igenoim den alternativt vet du om föregående ägare besiktigade med "mods"?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CalibraN92
26 juni 2011 · 229 Inlägg

caromania skrev:

CalibraN92 skrev:

caromania skrev:
Kan vara tempgivaren som du var inne på.

Ibland blir det stök med extraktorrör på Hondabilar då lambdasonden sitter på "fel" rör på vissa. Kan vara värt att kolla, och i värsta fall får man svetsa på en lambdamutter där rören gått ihop.

Är bilen godkänd med det du räknar upp förut?

Ja det tror jag besikningen sa inget.

Jag menade om det satt på och klarade avgasproven förut. Har du besiktigat bilen som nu och fått igenoim den alternativt vet du om föregående ägare besiktigade med "mods"?

Första gången jag besiktar den. Och fick de värdena. Den har stått hela vintern i med jag byggt om den. Uppstartad någon gång då och då i 5 min kanske blivit igensotad pga det.

Jag besiktade en gång innan nu var det efterbesiktning men det var samma värde ingen ändring har ändå bytat flexrör och satt på halvsats efter kat helt nytt. Lambda blev lägre som du ser på värdena. Förra besiktningen från förra ägaren för ett år sen du var värdena såhär: CO 0,0 HC 007 CO 2500 0,0 Lambda 1,03? Kan han ändrat något sedan satt tillbaka det gamla eller?

CalibraN92
26 juni 2011 · 229 Inlägg

CalibraN92 skrev:

caromania skrev:

CalibraN92 skrev:
Ja det tror jag besikningen sa inget.

Jag menade om det satt på och klarade avgasproven förut. Har du besiktigat bilen som nu och fått igenoim den alternativt vet du om föregående ägare besiktigade med "mods"?

Första gången jag besiktar den. Och fick de värdena. Den har stått hela vintern i med jag byggt om den. Uppstartad någon gång då och då i 5 min kanske blivit igensotad pga det.

Jag besiktade en gång innan nu var det efterbesiktning men det var samma värde ingen ändring har ändå bytat flexrör och satt på halvsats efter kat helt nytt. Lambda blev lägre som du ser på värdena. Förra besiktningen från förra ägaren för ett år sen du var värdena såhär: CO 0,0 HC 007 CO 2500 0,0 Lambda 1,03? Kan han ändrat något sedan satt tillbaka det gamla eller?

Han har även fått bra att veta på att avgasröret läckage. Men nu är mitt avgas 100 tätt men det blir inte alls i närheten av de värdena han hade.

Senast redigerat av CalibraN92 (26 juni 2011)

Mazdakillen Motormontör
26 juni 2011 · 437 Inlägg

Till Opelägaren.

JAg skulle absolut byta lambdasonden först och absolut INTE MED STORA BOKSTÄVER FELTEMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så det kanske räcker nu med utropstecken tongue
Ja nä sen så undrar jag om inte din lmm kan vara konstig, jag vet när min lmm på min 323F jag hade där kablarna gick av.
Ja jag hade monteratöppet filter å fixat å donat men märkte inte att kablarna var i spänn eller så sket jag i det.
Hur som haver så blev mina avgasvärden fantastiska hos bilprovningen......... NOT!!!!!!!!!!!!!!
Det var lååååångt ifrån okej värden. MEn efter att jag lagade den trasiga kabeln så gick det klockrent igen.
OM det luktar sås om din bil så är det absolut ett tecken på att antigen har tempgivarn te databoxen pajjat, LMM eller luftgrunkan smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
26 juni 2011 · 437 Inlägg

Mazdakillen skrev:
Till Opelägaren.

JAg skulle absolut byta lambdasonden först och absolut INTE MED STORA BOKSTÄVER FELTEMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så det kanske räcker nu med utropstecken tongue
Ja nä sen så undrar jag om inte din lmm kan vara konstig, jag vet när min lmm på min 323F jag hade där kablarna gick av.
Ja jag hade monteratöppet filter å fixat å donat men märkte inte att kablarna var i spänn eller så sket jag i det.
Hur som haver så blev mina avgasvärden fantastiska hos bilprovningen......... NOT!!!!!!!!!!!!!!
Det var lååååångt ifrån okej värden. MEn efter att jag lagade den trasiga kabeln så gick det klockrent igen.
OM det luktar sås om din bil så är det absolut ett tecken på att antigen har tempgivarn te databoxen pajjat, LMM eller luftgrunkan smile

JAg skrev samma sak två gånger men jag menade LMM och Lambdasonden.... svårt ord att stava tongue
Nåväl godnatt å lycka till.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Stofer
27 juni 2011 · 738 Inlägg

Ditt lambdavärde tyder på att bilen får för mycket bensin! Skulle gissa på lmm, lambdasond, styrboxen!

henke_99 Offroad Racing
27 juni 2011 · 3 122 Inlägg

tempgivaren till insprutningen glömmer ni bort, den är oxh vanligt med haveri på. Då tror oftast datorn att motorn är kall och chokear hela tiden. (inte samma givare som till mätaren)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang