Amazon 4 dörrars 1961 (Stora servicen)

Helrenovering av en Volvo Amazon 4 dörrars årsmodell 1961. Häng med så får ni följa med på en ordentlig service på min Amazon.
  • 309 Följare
  • 647 375 Visningar
  • Projektet avslutat 18 juni 2016
Diskret
24 augusti 2015 · 90 Inlägg

Gillar verkligen din skylt! Blir det premiärtur i år eller är det våren du siktar in dig på?

Amazon_Sleper
24 augusti 2015 · 61 Inlägg

Så jäkla roligt å se hur bra de blir;)

Hellre lystna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
[img]http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/Avatar_zpscd8ad4ef.jpg[/img]
Carlén
31 augusti 2015 · 1 801 Inlägg

Diskret skrev:
Gillar verkligen din skylt! Blir det premiärtur i år eller är det våren du siktar in dig på?

Tack, tillbaka från en härlig vecka på Kreta, jag tror jag sparar besiktningen till våren, tror jag ställer bort amazonen över vintern så jag kan börja med 1800an.


Amazon_Sleper skrev:
Så jäkla roligt å se hur bra de blir;)

Tackar, kul att höra. smile

Diskret
31 augusti 2015 · 90 Inlägg

Det ska bli kul att följa ditt p1800 projekt! Sitter faktiskt i Makrigialos (Kreta) just nu, har några dagar kvar.
Har själv börjat planera lite för 142:an som jag ska ta mig an i vinter.
Då får vi se fram emot att se din amazon färdig till våren!

mattew
31 augusti 2015 · 350 Inlägg

Spännande med P18 projekt! Kommer att följas! Vad ska göras?

Carlén
1 september 2015 · 1 801 Inlägg

Diskret skrev:
Det ska bli kul att följa ditt p1800 projekt! Sitter faktiskt i Makrigialos (Kreta) just nu, har några dagar kvar.
Har själv börjat planera lite för 142:an som jag ska ta mig an i vinter.
Då får vi se fram emot att se din amazon färdig till våren!

Fränt, det är en underbar ö, tror vi varit dit 6 eller 7 gånger nu, vi brukar hålla till på andra sidan, utanför Chania.
Ja det blir spännande att se vad du hittar på med 142an.

mattew skrev:
Spännande med P18 projekt! Kommer att följas! Vad ska göras?

Tackar, kul att du vill följa med. big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280279

Ontoft Redovisningsman
1 september 2015 · 66 Inlägg

Såg att Herr Carlén hade köpt kofångare från Oldieglanz, något Ni rekommenderar? Ska byta ut mina trötta och matta på Amazonkombin från 1965. Har även kollat in de som VP-Autoparts har. Att finna några begagnade i bra skick verkar svårt. Köpvärt på Oldieglanz/VP. Eller finns det fler ställen som har just detta?

Carlén
1 september 2015 · 1 801 Inlägg

Ontoft skrev:
Såg att Herr Carlén hade köpt kofångare från Oldieglanz, något Ni rekommenderar? Ska byta ut mina trötta och matta på Amazonkombin från 1965. Har även kollat in de som VP-Autoparts har. Att finna några begagnade i bra skick verkar svårt. Köpvärt på Oldieglanz/VP. Eller finns det fler ställen som har just detta?

Stämmer bra, jag skulle nog säga både ja och nej på frågan, priset var okey, hamnade på ca 8000:- med frakt, dock verkar dom ha leveransproblem, verkar ta upp till två månader att få dom, sen är passformen inte helt bra, den bakre passade bra, men den främre har jag fått jobba en aning med, ganska klent material, man får inte dra hornen hårt då gör man bungel i dom (fick tips om detta innan montering) , monteringsjärnen som medföljer liknar ingenting, så spara original, man kan se små poler repor i stötfångarna om man studerar noga. Men i övrigt helt okey. tongue

Fler alternativ http://www.classicvolvoparts.co.uk/index.asp
http://www.groupharrington.com/en/page/ … -cars.html

Cortina1
1 september 2015 · 1 026 Inlägg

Jag har köpt högglanspolerade i rostfritt till min cortina från Peja
Väldigt fina faktiskt
Såg att dom även har till Amazon.

HG_
1 september 2015 · 2 500 Inlägg

big_smile`Kolla med HH`s bil i floby, var där i förra veckan han kan ha vad du söker för en rimlig peng.
Hemsidan: http://www.volvodelar.se/

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Ontoft Redovisningsman
1 september 2015 · 66 Inlägg

Tackar för tipsen, tror nog att jag håller mig till kromade istället för rostfritt då.
Krom är krom smile

Ska forska runt lite.

HG_
1 september 2015 · 2 500 Inlägg

Ontoft skrev:
Tackar för tipsen, tror nog att jag håller mig till kromade istället för rostfritt då.
Krom är krom smile

Ska forska runt lite.

Ta & ring till honom, han har kanske något på lager. smile Alla grejer finns inte på sidan.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Carlén
6 september 2015 · 1 801 Inlägg

Jag har just fått tag på en ovanlig M31 overdrive låda, lådan ska skickas till mig på måndag/tisdag, blir ett väldigt kul komplement till min B16, vad jag förstår så satt denna låda endast på årsmodell 1961. ?
Får bli ett vinterprojekt att få ordning på den, om någon har en kort kardanaxel är jag intresserad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-18250e2fcb7b81afafe446602b4d728c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1161/1161-468ef33c770c1bb9aa66a6d4a3cda039.jpg

Senast redigerat av Carlén (6 september 2015)

V_O-L-V_O
6 september 2015 · 555 Inlägg

Carlén skrev:
Jag har just fått tag på en ovanlig M31 overdrive låda, lådan ska skickas till mig på måndag/tisdag, blir ett väldigt kul komplement till min B16, vad jag förstår så satt denna låda endast på årsmodell 1961. ?
Får bli ett vinterprojekt att få ordning på den, om någon har en kort kardanaxel är jag intresserad.

Japp....jag vet inte mycket big_smile men det lilla jag vet om M31 är att den är baserad på 3vxlade M30 och skall alltså vara 3vxl med övxl = 4vxlad och fanns bara 1961 i Amazonen. Men hörde att övxl kan kopplas in både på vxl 2 och 3 roll då blir den väl 5vxlad iaf!???  Spännande....det är ju en unik låda du har fått tag på!

Senast redigerat av V_O-L-V_O (6 september 2015)

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Carlén
6 september 2015 · 1 801 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:

Carlén skrev:
Jag har just fått tag på en ovanlig M31 overdrive låda, lådan ska skickas till mig på måndag/tisdag, blir ett väldigt kul komplement till min B16, vad jag förstår så satt denna låda endast på årsmodell 1961. ?
Får bli ett vinterprojekt att få ordning på den, om någon har en kort kardanaxel är jag intresserad.

Japp....jag vet inte mycket big_smile men det lilla jag vet om M31 är att den är baserad på 3vxlade M30 och skall alltså vara 3vxl med övxl = 4vxlad och fanns bara 1961 i Amazonen. Men hörde att övxl kan kopplas in både på vxl 2 och 3 roll då blir den väl 5vxlad iaf!???  Spännande....det är ju en unik låda du har fått tag på!

Stämmer bra som du  säger, övxl funkar på både tvåan och trean. Skulle vara kul att veta hur många 61or med m31 som såldes. Helt klart en ovanlig låda.

hugger69
6 september 2015 · 1 030 Inlägg

Fränt, sånt uppskattas! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 september 2015 · 6 479 Inlägg

Ojojoj , underbart , dom där lådorna är väl lika vanliga som Saxomatkoppling :-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Carlén
7 september 2015 · 1 801 Inlägg

hugger69 skrev:
Fränt, sånt uppskattas! cool

Tack, ja helt klart coolt. big_smile

farbrorbozze skrev:
Ojojoj , underbart , dom där lådorna är väl lika vanliga som Saxomatkoppling :-)

Tack, ja dom kan inte vara vanliga. tongue

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
7 september 2015 · 6 479 Inlägg

Carlén skrev:

hugger69 skrev:
Fränt, sånt uppskattas! cool

Tack, ja helt klart coolt. big_smile

farbrorbozze skrev:
Ojojoj , underbart , dom där lådorna är väl lika vanliga som Saxomatkoppling :-)

Tack, ja dom kan inte vara vanliga. tongue

Nä verkligen inte, du kanske skulle bygga saxomat på bilen? ;-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Carlén
7 september 2015 · 1 801 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Carlén skrev:

hugger69 skrev:
Fränt, sånt uppskattas! cool

Tack, ja helt klart coolt. big_smile

farbrorbozze skrev:
Ojojoj , underbart , dom där lådorna är väl lika vanliga som Saxomatkoppling :-)

Tack, ja dom kan inte vara vanliga. tongue

Nä verkligen inte, du kanske skulle bygga saxomat på bilen? ;-)

Hehe, ja det hade ju varit något, men jag är nöjd om jag får ordning på 31an cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang