3668
Sök

Projekt Toxic Bird! Pro Touring Pontiac Firebird T/A 70:a

Har alltid varit svag för muskelbilsepoken men av olika skäl så har det inte blivit nån förrns nu på äldre dar. Bygger nu på en Trans-Am från 1970, första årgången av andra generationen Firebirds. Det kommer att bli Pro... Visa mer

185 973 Visningar
Uppdaterades senast 28 juni 2017
262 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Håller på med ett Pro Touringbygge baserat på en Pontiac Firebird Trans Am 70:a. Bilen var inte orginal när jag inhandlade den, motor och låda hade ersatts av en Cheva 454:a med en TH400.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-89a227e17a58e51c18d8a65a78400269.jpg
Sen fanns det klassiska 80-tals customtricket med nyare baklysen, var väl mer vilja än kunnande från den som gjort det.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-fc83a7f4bd02965fa4545e83c398c9e5.jpg
Eftersom bakänden ändå var "söndersågad" från början så bestämde jag mig för att bygga min version. Efter lite funderande och filosoferande hur Pontiac skulle kunnat gå vidare med 69:ans bakände så kom jag fram till detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-274de4b4eecbe7c6beafc5cf48146138.jpg
Bilen har rivits ned i molekyler, den är helt otroligt rostfri i karossen, som helt ny undertill. Det som börjat ge sig var skärmkanterna, köpte nya "quarter panels" som jag svetsade dit. Tennspacklade givetvis svetsskarvarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-d3243237adb8741e794443c3a29811c2.jpg
Blev ganska nöjd med resultatet.

Har hållit på ett tag så det kommer mer bilder men detta får vara presentationen av projekt Toxic Bird.
Senast redigerat av Lycan (14 november 2011)

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 november 2011
#2
ser ut att kunna bli ett kul projekt smile ska följas !


68 Inlägg
12 november 2011
#3
Mycket intressant! Va inte blyg med bilder bara ! wink


R1 driver!
5 128 Inlägg
12 november 2011
#4
Ska följas! Kul med muskulösa jänk! smile


262 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#5
CHEEVA skrev:
ser ut att kunna bli ett kul projekt smile ska följas !

Det är ett väldigt kul projekt för mig och ännu roligare när andra tycker lika.

Claes_Kent skrev:
Mycket intressant! Va inte blyg med bilder bara ! wink

Lovar att ösa på med bilder. big_smile

_DamnIt skrev:
Ska följas! Kul med muskulösa jänk! smile

Ja motorn ska nog kunna leverera en och annan pålle när den e klar.cool

Nu fortsätter vi sagan om den lilla Firebirdens väg till att bli en Giftig Fågel.

Vintern gick på halvfart pga att husse halka och lyckades bryta benet, rullade runt på en gammal kontorsstol i garaget. Inte lätt och stå och svetsa bakskärmar på ett ben men det gick iaf.

Till slut kom våren och mitt ben gick att stödja på igen så det var dags för spackling och slipning. Har slipat bilen helt plåtren och sprutade på ett par lager med epoxigrund innan det var dags för spackel. Är lite anti till att lägga nåt som är så hygroskopiskt som spackel direkt på plåt. Slipar man igenom så på med mer epoxigrund innan nästa lager spackel, som tips till alla så akta er för washprimer innan spackel. Pga fosforsyran i härdaren så blir det inte en 100%-ig bindning, likaså är det att man inte blandar epoxi och washprimer av samma orsak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a6ea1ade278eda06aa8f12c165118742.jpg
Slipar allt för hand med olika sorters slipklossar, börjar med 80 papper och följer upp med 120 papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-28c5e52e3816ea3a72dfecd080e39286.jpg
När det började likna nåt så var det dags för att montera bakluckan inför spoilermonteringen. Lite knep och knåp att få den att passa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a50f7c01ce69b949805c61a229edb446.jpg
Till slut hade man lika mycke glipa på höger som vänster sida. Som ni ser så är man gammal och stel, orkar inte böja sig ned och slipa långt ned.roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-ee7e92231e6cba87d1ba8d72c93dd349.jpg
Bestämde mig tidigt att plasta in alla detaljer i karossen för att få den så slät som möjligt. Har använt epoxilim med glasfiberväv som armering. Detta är ingen glasfibermatta med fibrer huller om buller utan en vävd matta som ett tyg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-58bf172a044056c273f294dd3c11ecf5.jpg
Slipade ur spoilern i mitten för att få bort lite av 70-talsstuket från den samtidigt som den ser mer smäcker ut.



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-e8c1c38be224f62d2385e26a30b54bde.jpg
Nu började idén i huvet att bli verklighet, jag tycker det blev snyggt iaf.smile
Senast redigerat av Lycan (13 november 2011)

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

262 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#6
När karossen började bli klar och fått ett lager epoxigrund på sig var det dags att börja med upphängningen. Att det skulle bli luftfjädring var det ingen tvekan om, kollade runt på vad som fanns att inhandla här i Sverige men inget som imponerade direkt. Visst fanns det system men mycke kompromissande, började kolla runt i vida världen.

Givetvis så hamnade man på de Amerikanska sajterna och så kom jag in på RideTechs sida (ej att förväxla med svenska Ride Tech) och hittade ett system framtaget till F-body Gen2. Priset var ganska så svettigt på level2 systemet och kikade på level1 systemet. Efter lite grubblande och jag insåg att om jag valde 1:an så skulle jag ångra mig och köpa 2:an iaf senare. Beställde privat via Summit Racing och var betydligt enklare än jag trodde, god service och mycke erfarenhet att skicka internationellt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-ad932c67afcf39af262e9c536ad0b2be.jpg
Här är systemet jag valde, nya bärarmar och fyrlänksupphängning bak. Ställbara dämpare och dator som övervakar trycken i bälgarna, tank på 4:a gallon och dubbla kompressorer.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

68 Inlägg
15 november 2011
#7
Kommer bli skit snyggt! Vad blir det för färg sen när du närmar dig slutet? Några motor planer (trimmning osv)?


262 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#8
Claes_Kent skrev:
Kommer bli skit snyggt! Vad blir det för färg sen när du närmar dig slutet? Några motor planer (trimmning osv)?

Kan avslöja att den kommer att bli svart men behåller några ess i rockärmen, den blir lite speciell för att just lackering är mitt starka kort. wink Vad det gäller motorn så antingen uppdaterar jag 454:an som ligger i (bra block med fyrbultade överfall) eller en cratemotor, klurar fortfarande på bästa alternativet.

Prylarna kom från Summit Racing och julafton inträdde för mig i september, fem stora kollin från DHL. Väldigt smidig leverans "från dörr till dörr". Man pröjsar för frakt och vad grejerna kostar och när det kommit till Malmö så betalar man in tull och moms på ett konto, betalade strax över 9kr dollarn med allt inkluderat. Det är betydligt enklare att importera själv än vad många tror om man håller sig till firmorna som är vana vid utrikeshandel. Räkna med ca 10kr dollarn med tull, frakt och moms så ligger man nära sanningen. Tro inte att ni ska klara er från tull och moms bara, slinker ert paket igenom så är det bara och gratulera.



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-040409f91368e7ca08fe35bea456ed68.jpg
Fälgar och däck köptes i ett tidigt skede av projektet, tack vare att den ska bli råsänkt ville jag ha koll på att allt gick fritt. Här ser den ut som en terrängbil, fälgarna är 19x8,5 fram och 19x9,5 bak. Däcken är 225/30 fram och 275/30 bak.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

220 Inlägg
15 november 2011
#9
Riktigt trevlig bil smile Har en likadan fast 73:a med.Också byggd med inmoldade skärmbreddare/vinge m.m.I skedet med att importera delar har jag blandade erfarenheter gällande tullen.

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

262 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#10
Transam1973 skrev:
Riktigt trevlig bil smile Har en likadan fast 73:a med.Också byggd med inmoldade skärmbreddare/vinge m.m.I skedet med att importera delar har jag blandade erfarenheter gällande tullen.

Tack! Din ser väldigt fräsch ut. Jag har med hört om skräckhistorier om prylar som fastnat i tullen. Oftast är det luddiga bilagor om vad paketet innehåller eller så är det försök med "gift" (gåva) eller ett icke rimligt pris för innehållet. Peppar peppar så har allt flytit på för min del, har hållit mig till Summit Racing och ska skicka efter en del från NPD som oxå sköter pappren på frakten exemplariskt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-7fd312da170f58a858735afffbbda8f2.jpg
Här är en av lådorna som kom med AirRide systemet, det är lufttanken, kompressorerna, ventilenheten, ECU-enhet m.m.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-ed0aa7e70c87597f96bc110b5ca91206.jpg
Började med att demontera de gamla bladfjädrarna och sen var det dag för de nya fästena för övre länkarmarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-59d07d66c37af7785038e6dbce59ca9c.jpg
När de var på plats så var det dags att börja montera bakaxeln, man nyttjar infästningarna till bladfjädrarna för de undre länkarmarna. När allt hängde på plats och centrerat med rätt pinjongvinkel svetsades de övre fästena på bakaxeln (kommer bilder på infästingen senare).


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-834e47f9c0b60ea49c2f2a382b9aef56.jpg
Det var spännande att sänka ned bilen på hjulen igen och se förändringen på höjden, visst ska det i luft i bälgarna men detta är ju "parkingmode" så att säga.smile Här ser man lite av länkarmsfästena som svetsades på axeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-e795efa97f8869edc475bc860b57db08.jpg
Nu börjar det likna nåt på höjden bak iaf, tar ett tag till innan det är dags för montering fram. Mycke annat som ska fixas, subframe ska demonteras och snyggas till m.m.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

262 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#11
Idag har det inte hänt så mycket på bilen men har iaf fixat till två dörrgångjärn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-5323f569e293cd5969fd90b7ca3cbe4a.jpg
Jag delade på gångjärnen och borrade upp hålen så de blev runda igen, 14mm för bussningarna och 10mm till ämnesstålet. De gamla lagringarna ligger framför och som ni ser var de rudimentära.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a1065c9929bfea65fa5650232a5510da.jpg
Här är de nya bussningarna av lagerbrons.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-c6f684491949b30f3784c7e422c4b296.jpg
Här är de ihopsatta och bättre än nya, nu är det bara de andra två som ska fixas men det tar jag en annan dag.cool

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

220 Inlägg
18 november 2011
#12
Lycan skrev:
Transam1973 skrev:
Riktigt trevlig bil smile Har en likadan fast 73:a med.Också byggd med inmoldade skärmbreddare/vinge m.m.I skedet med att importera delar har jag blandade erfarenheter gällande tullen.

Tack! Din ser väldigt fräsch ut. Jag har med hört om skräckhistorier om prylar som fastnat i tullen. Oftast är det luddiga bilagor om vad paketet innehåller eller så är det försök med "gift" (gåva) eller ett icke rimligt pris för innehållet. Peppar peppar så har allt flytit på för min del, har hållit mig till Summit Racing och ska skicka efter en del från NPD som oxå sköter pappren på frakten exemplariskt.


http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-7fd312da170f58a858735afffbbda8f2.jpg
Här är en av lådorna som kom med AirRide systemet, det är lufttanken, kompressorerna, ventilenheten, ECU-enhet m.m.


http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-ed0aa7e70c87597f96bc110b5ca91206.jpg
Började med att demontera de gamla bladfjädrarna och sen var det dag för de nya fästena för övre länkarmarna.


http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-59d07d66c37af7785038e6dbce59ca9c.jpg
När de var på plats så var det dags att börja montera bakaxeln, man nyttjar infästningarna till bladfjädrarna för de undre länkarmarna. När allt hängde på plats och centrerat med rätt pinjongvinkel svetsades de övre fästena på bakaxeln (kommer bilder på infästingen senare).


http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-834e47f9c0b60ea49c2f2a382b9aef56.jpg
Det var spännande att sänka ned bilen på hjulen igen och se förändringen på höjden, visst ska det i luft i bälgarna men detta är ju "parkingmode" så att säga.smile Här ser man lite av länkarmsfästena som svetsades på axeln.

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-e795efa97f8869edc475bc860b57db08.jpg
Nu börjar det likna nåt på höjden bak iaf, tar ett tag till innan det är dags för montering fram. Mycke annat som ska fixas, subframe ska demonteras och snyggas till m.m.

Tack! 73:an är nog mitt livs mest välinvesterade 15000,fick köpa den för 15000 avställd sen massa år fast fullt fungerande.Vänster frambroms låg på + lite krackningar i lacken.Efter vi slipade den plåtren fann vi däremot lite 70/80-talslagningar som gav merjobb. tongue Skumt nog är det just bitarna jag beställde från Summit som fastnade i Tullen (bakskärmar) i övrigt har det gått hyfsat. Trevligt med ytterligare nån som kör med lite egenstuk såsom inmoldat + nyare bakljusen. big_smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

262 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#13
Tack! 73:an är nog mitt livs mest välinvesterade 15000,fick köpa den för 15000 avställd sen massa år fast fullt fungerande.Vänster frambroms låg på + lite krackningar i lacken.Efter vi slipade den plåtren fann vi däremot lite 70/80-talslagningar som gav merjobb. tongue Skumt nog är det just bitarna jag beställde från Summit som fastnade i Tullen (bakskärmar) i övrigt har det gått hyfsat. Trevligt med ytterligare nån som kör med lite egenstuk såsom inmoldat + nyare bakljusen. big_smile

Då får jag gratulera dig verkligen att komma över en Firebird för det priset är få förunnat. Man har kollat i gamla biltidningar (Colorod, wheels, m,m) man har på lager från början 80-talet och förbannar sig själv att man inte investerade i en jänk då. En annons som jag såg är på en Challenger cab 1970:a med 426 hemi i för 140 000kr. Visst var det ett astronomiskt belopp när man samma år kunde få en Camaro 69:a för en tredjedel av priset men snacka om värdeökning, vilken pensionförsäkring om man handlat. big_smile

Hade den varit orörd i karossen med orginal drivlina när jag köpte den så hade jag inte satt kapen i den. Nu var det ett annat läge och har alltid sett vad man själv skulle kunna göra för att få den mer personlig utan att det sticker ut. Man vill få det att se orginal ut och inte uppenbart ombyggt.

"Shit happens" som man säger vad det gäller dina bakskärmar, visst är det lite pirrigt från det man beställer tills man har det i handen men vad man tjänar på det gör absolut värt det. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-4f70185383fb8f0f0930fc8faa54c406.jpg
Idag så har jag gett mig på torpedväggen, slipar den plåtren. Ska svetsa igen alla onödiga hål bl.a. för värmepaketet, har ett nytt AC-paket från Vintage air som ska sitta dolt under instrumentbrädan.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

220 Inlägg
20 november 2011
#14
Lycan skrev:
Tack! 73:an är nog mitt livs mest välinvesterade 15000,fick köpa den för 15000 avställd sen massa år fast fullt fungerande.Vänster frambroms låg på + lite krackningar i lacken.Efter vi slipade den plåtren fann vi däremot lite 70/80-talslagningar som gav merjobb. tongue Skumt nog är det just bitarna jag beställde från Summit som fastnade i Tullen (bakskärmar) i övrigt har det gått hyfsat. Trevligt med ytterligare nån som kör med lite egenstuk såsom inmoldat + nyare bakljusen. big_smile

Då får jag gratulera dig verkligen att komma över en Firebird för det priset är få förunnat. Man har kollat i gamla biltidningar (Colorod, wheels, m,m) man har på lager från början 80-talet och förbannar sig själv att man inte investerade i en jänk då. En annons som jag såg är på en Challenger cab 1970:a med 426 hemi i för 140 000kr. Visst var det ett astronomiskt belopp när man samma år kunde få en Camaro 69:a för en tredjedel av priset men snacka om värdeökning, vilken pensionförsäkring om man handlat. big_smile

Hade den varit orörd i karossen med orginal drivlina när jag köpte den så hade jag inte satt kapen i den. Nu var det ett annat läge och har alltid sett vad man själv skulle kunna göra för att få den mer personlig utan att det sticker ut. Man vill få det att se orginal ut och inte uppenbart ombyggt.

"Shit happens" som man säger vad det gäller dina bakskärmar, visst är det lite pirrigt från det man beställer tills man har det i handen men vad man tjänar på det gör absolut värt det. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-4f70185383fb8f0f0930fc8faa54c406.jpg
Idag så har jag gett mig på torpedväggen, slipar den plåtren. Ska svetsa igen alla onödiga hål bl.a. för värmepaketet, har ett nytt AC-paket från Vintage air som ska sitta dolt under instrumentbrädan.

Tack.smile Brukar också kika med sorg i gamla Bilsport osv å inse att man borde vart yngre/mer förutseende för dagens prissättning. Challenger 70:a Cabben du menar med 426 Hemi hette under sin tid i Sverige JCN378,bilen är en av totalt 9 originaltillverkade 1970 Challenger cabbar som originaltillverkades med Hemi.Detta är den enda Hemi Challenger 1970 (original Hemi) som funnits i Sverige,bilen fanns i Sverige 1976-1988 samt har varit publicerad i några Wheels/Power reportage. 1988 exporterades bilen från Sverige (Nybro) till England för att 1989 hamna i Usa igen. Som lägst hade bilen kostat 27000 i Sverige år 1976,lämnade Sverige för 375000.Såldes från England till Usa 1989 för 660000 i dåtidens värde.Fanns publicerad i en utav de senaste Bilsport Classictidningarna om jag inte minns fel där de hittade bilen dyrt på en auktion i Usa. Tillverkades även 287 st 1970 Hemi Challengers i Ht-utförande varav minst 2 finns i Sverige (en avställd sen 27 år tillbaka med samma ägare sen 1979,importerad 1974) den andra importerad från England på 70-talet av samma ägare som har den än. Rotar mkt i avställda gamla muskelbilar så känner till mkt sånt big_smile

Ja hade min bil varit helt standard vid hämtning hade den troligen fått vara med. Sant om bakskärmarna å bilen är ändå billig så kunde väl unna staten de skattesmulorna haha smile

Söker du någon mera muskelbil så är det att säga till så kikar jag fall det finns nån bland utdragen hemma big_smile
Senast redigerat av Transam1973 (20 november 2011)

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

262 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#15
Tack.smile Brukar också kika med sorg i gamla Bilsport osv å inse att man borde vart yngre/mer förutseende för dagens prissättning. Challenger 70:a Cabben du menar med 426 Hemi hette under sin tid i Sverige JCN378,bilen är en av totalt 9 originaltillverkade 1970 Challenger cabbar som originaltillverkades med Hemi.Detta är den enda Hemi Challenger 1970 (original Hemi) som funnits i Sverige,bilen fanns i Sverige 1976-1988 samt har varit publicerad i några Wheels/Power reportage. 1988 exporterades bilen från Sverige (Nybro) till England för att 1989 hamna i Usa igen. Som lägst hade bilen kostat 27000 i Sverige år 1976,lämnade Sverige för 375000.Såldes från England till Usa 1989 för 660000 i dåtidens värde.Fanns publicerad i en utav de senaste Bilsport Classictidningarna om jag inte minns fel där de hittade bilen dyrt på en auktion i Usa. Tillverkades även 287 st 1970 Hemi Challengers i Ht-utförande varav minst 2 finns i Sverige (en avställd sen 27 år tillbaka med samma ägare sen 1979,importerad 1974) den andra importerad från England på 70-talet av samma ägare som har den än. Rotar mkt i avställda gamla muskelbilar så känner till mkt sånt big_smile

Ja hade min bil varit helt standard vid hämtning hade den troligen fått vara med. Sant om bakskärmarna å bilen är ändå billig så kunde väl unna staten de skattesmulorna haha smile

Söker du någon mera muskelbil så är det att säga till så kikar jag fall det finns nån bland utdragen hemma big_smile

Jo jag såg Challengern i Bilsport Classic jag oxå, då förbannar mig sig lite extra för att man inte var förutseende. Värst måste det ju ändå va för de stackarna som ägt den och sålt den med tanke på vad den betingar för värde idag.

Så du är lite historieintresserad vad det gäller gamla muskelklassiker som rullat på de Svenska vägarna. Jag har tänkt på om min Trans-Am kunnat berätta sin historia så hade det varit en brokig resa misstänker jag, 25st tidigare ägare borgar för en del tvära kast i tillvaron.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a4325b6c464c9cecb7b665b8494585e2.jpg
Lufttanken har hittat sin plats i skuffen.smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-1bad3905dd570007d51e8b5e515f9887.jpg
Placeringen av de båda kompressorerna blir på förarsidan, batteriet ska bo på andra sidan.big_smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

220 Inlägg
23 november 2011
#16
Lycan skrev:
Tack.smile Brukar också kika med sorg i gamla Bilsport osv å inse att man borde vart yngre/mer förutseende för dagens prissättning. Challenger 70:a Cabben du menar med 426 Hemi hette under sin tid i Sverige JCN378,bilen är en av totalt 9 originaltillverkade 1970 Challenger cabbar som originaltillverkades med Hemi.Detta är den enda Hemi Challenger 1970 (original Hemi) som funnits i Sverige,bilen fanns i Sverige 1976-1988 samt har varit publicerad i några Wheels/Power reportage. 1988 exporterades bilen från Sverige (Nybro) till England för att 1989 hamna i Usa igen. Som lägst hade bilen kostat 27000 i Sverige år 1976,lämnade Sverige för 375000.Såldes från England till Usa 1989 för 660000 i dåtidens värde.Fanns publicerad i en utav de senaste Bilsport Classictidningarna om jag inte minns fel där de hittade bilen dyrt på en auktion i Usa. Tillverkades även 287 st 1970 Hemi Challengers i Ht-utförande varav minst 2 finns i Sverige (en avställd sen 27 år tillbaka med samma ägare sen 1979,importerad 1974) den andra importerad från England på 70-talet av samma ägare som har den än. Rotar mkt i avställda gamla muskelbilar så känner till mkt sånt big_smile

Ja hade min bil varit helt standard vid hämtning hade den troligen fått vara med. Sant om bakskärmarna å bilen är ändå billig så kunde väl unna staten de skattesmulorna haha smile

Söker du någon mera muskelbil så är det att säga till så kikar jag fall det finns nån bland utdragen hemma big_smile

Jo jag såg Challengern i Bilsport Classic jag oxå, då förbannar mig sig lite extra för att man inte var förutseende. Värst måste det ju ändå va för de stackarna som ägt den och sålt den med tanke på vad den betingar för värde idag.

Så du är lite historieintresserad vad det gäller gamla muskelklassiker som rullat på de Svenska vägarna. Jag har tänkt på om min Trans-Am kunnat berätta sin historia så hade det varit en brokig resa misstänker jag, 25st tidigare ägare borgar för en del tvära kast i tillvaron.


http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a4325b6c464c9cecb7b665b8494585e2.jpg
Lufttanken har hittat sin plats i skuffen.smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-1bad3905dd570007d51e8b5e515f9887.jpg
Placeringen av de båda kompressorerna blir på förarsidan, batteriet ska bo på andra sidan.big_smile

Hallå igen.smile Jodå det är faktiskt lite kul med sånt. Enklaste sättet är att ta ut papperna från Riksarkivet.De har allt från inregisteringshandlingar,ägarbyte,på/avställningar osv. Min 73:a visade sig vara såld ny i Göteborg,då jag kika upp bilen visa det sig att andra ägaren bodde bara några km bort ( 75 år gammal vid detta tillfälle)

Gällande Challenger cabbens hette första ägaren Rolf som importerade den 1976.Bilen köptes 1975 för 2000 dollar 5 år gammal,1976 bara månader efter inreggningen tog en Olavi från Kristinehamn över. ( minns inte vad han betalade på rak hand ) Han gillade formerna men för hans del kunde det lika gärna fått sitta 318-motor,1978-1980 användes den som bruksbil även vintertid utav Olavis fru.1980 köpte en 18-årig Stockholmskille ( Jeff) bilen för 27000,bilen rasade å blev ståendes något år.Därefter rullade bilen i Falkenberg,Borås,Nybro m.m.

Din Trans Am ser ut att vara ett trevligt projekt,vad är helhetsplanen förutom lackering i Svart big_smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 november 2011
#17
RIktigt coolt projekt! Även fast jag inte är så stort fan av pro touring (gillar gummi på däcken i massor wink ) så vill jag ändå se slutresultatet big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

262 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#18
Hallå igen.smile Jodå det är faktiskt lite kul med sånt. Enklaste sättet är att ta ut papperna från Riksarkivet.De har allt från inregisteringshandlingar,ägarbyte,på/avställningar osv. Min 73:a visade sig vara såld ny i Göteborg,då jag kika upp bilen visa det sig att andra ägaren bodde bara några km bort ( 75 år gammal vid detta tillfälle)

Gällande Challenger cabbens hette första ägaren Rolf som importerade den 1976.Bilen köptes 1975 för 2000 dollar 5 år gammal,1976 bara månader efter inreggningen tog en Olavi från Kristinehamn över. ( minns inte vad han betalade på rak hand ) Han gillade formerna men för hans del kunde det lika gärna fått sitta 318-motor,1978-1980 användes den som bruksbil även vintertid utav Olavis fru.1980 köpte en 18-årig Stockholmskille ( Jeff) bilen för 27000,bilen rasade å blev ståendes något år.Därefter rullade bilen i Falkenberg,Borås,Nybro m.m.

Din Trans Am ser ut att vara ett trevligt projekt,vad är helhetsplanen förutom lackering i Svart big_smile

Nu har du fått mig till att undersöka Firebirdens historia, har beställt en laddning med dokument. Såg att första dokumentet är skrivet 1973-05-23 så det är då den registrerades i Sverige. Ska bli spännande och se vart den rullat i Sverige.big_smile

Ja vad är helhetsplanen igentligen! Jo jag bygger en körmaskin, ska va behaglig att åka 50mil om man så vill men ändå ha bra klipp i motorn. Lutar väl åt turboladdning vad det lider, kör nog första säsongen med 454:an som den är i stort sett, blir väl annan fördelare med brytarlöst iaf. En pålitlig bil med bekvämligheter som ac och luftfjädring som ger en behaglig färd trots lågprofilsdäck. Kommer att bli tvåsits för baksätet ersätts med en hundbur istället, sambon har en whippet. Eftersom tävlingsäsongen är sommartid för hunden (rundbana, whippetrace och lurecoursing) så lär det nog hända att vi tar Firebirden. Underrede kommer att lackas med epoxi och ett tunt lager med rostskydd av nåt slag över det, vill inte gripas av panik för att det blir ett mörkt moln på himlen. All heder åt er som har bling bling underreden men det är inget för mig, har i vilket fall som helst grusväg sista biten hem.hmm Lacken blir väl lite speciell och kommer att sticka ut både dagtid och nattetid, mer säger jag inte. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a5c4c7db53e26fb87f2f164ed0b6ef22.jpg
Min verktygsvagn på jobbet, lackat den själv men döm mig inte på den för gjorde true firen på en fikarast dv.s 30min. Gillar att leka med färg och Firebirden lär få lite av den varan oxå i lagom mängd.

Thunderbird88 skrev:
RIktigt coolt projekt! Även fast jag inte är så stort fan av pro touring (gillar gummi på däcken i massor wink ) så vill jag ändå se slutresultatet big_smile

Jag gillar oxå gummi i massor på rätt bil, för min del vill jag gärna kunna svänga med detta bygge. Hade jag byggt en racemaskin så hade det blivit ett Pro Street bygge.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

220 Inlägg
23 november 2011
#19
Lycan skrev:
Hallå igen.smile Jodå det är faktiskt lite kul med sånt. Enklaste sättet är att ta ut papperna från Riksarkivet.De har allt från inregisteringshandlingar,ägarbyte,på/avställningar osv. Min 73:a visade sig vara såld ny i Göteborg,då jag kika upp bilen visa det sig att andra ägaren bodde bara några km bort ( 75 år gammal vid detta tillfälle)

Gällande Challenger cabbens hette första ägaren Rolf som importerade den 1976.Bilen köptes 1975 för 2000 dollar 5 år gammal,1976 bara månader efter inreggningen tog en Olavi från Kristinehamn över. ( minns inte vad han betalade på rak hand ) Han gillade formerna men för hans del kunde det lika gärna fått sitta 318-motor,1978-1980 användes den som bruksbil även vintertid utav Olavis fru.1980 köpte en 18-årig Stockholmskille ( Jeff) bilen för 27000,bilen rasade å blev ståendes något år.Därefter rullade bilen i Falkenberg,Borås,Nybro m.m.

Din Trans Am ser ut att vara ett trevligt projekt,vad är helhetsplanen förutom lackering i Svart big_smile

Nu har du fått mig till att undersöka Firebirdens historia, har beställt en laddning med dokument. Såg att första dokumentet är skrivet 1973-05-23 så det är då den registrerades i Sverige. Ska bli spännande och se vart den rullat i Sverige.big_smile

Ja vad är helhetsplanen igentligen! Jo jag bygger en körmaskin, ska va behaglig att åka 50mil om man så vill men ändå ha bra klipp i motorn. Lutar väl åt turboladdning vad det lider, kör nog första säsongen med 454:an som den är i stort sett, blir väl annan fördelare med brytarlöst iaf. En pålitlig bil med bekvämligheter som ac och luftfjädring som ger en behaglig färd trots lågprofilsdäck. Kommer att bli tvåsits för baksätet ersätts med en hundbur istället, sambon har en whippet. Eftersom tävlingsäsongen är sommartid för hunden (rundbana, whippetrace och lurecoursing) så lär det nog hända att vi tar Firebirden. Underrede kommer att lackas med epoxi och ett tunt lager med rostskydd av nåt slag över det, vill inte gripas av panik för att det blir ett mörkt moln på himlen. All heder åt er som har bling bling underreden men det är inget för mig, har i vilket fall som helst grusväg sista biten hem.hmm Lacken blir väl lite speciell och kommer att sticka ut både dagtid och nattetid, mer säger jag inte. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170749/170749-a5c4c7db53e26fb87f2f164ed0b6ef22.jpg
Min verktygsvagn på jobbet, lackat den själv men döm mig inte på den för gjorde true firen på en fikarast dv.s 30min. Gillar att leka med färg och Firebirden lär få lite av den varan oxå i lagom mängd.

Thunderbird88 skrev:
RIktigt coolt projekt! Även fast jag inte är så stort fan av pro touring (gillar gummi på däcken i massor wink ) så vill jag ändå se slutresultatet big_smile

Jag gillar oxå gummi i massor på rätt bil, för min del vill jag gärna kunna svänga med detta bygge. Hade jag byggt en racemaskin så hade det blivit ett Pro Street bygge.

Haha gött  det blir nog intressant läsning iallafall,halva bilens själ finns i dess historia ju. Ja bäst av allt är att du får ut exakta kopior på regbevisen från ägarbytena så där är adresserna ägarna bodde på eller åtminstone var folkbokförda på. Schysst bygge å lite unikt med hundburen haha smile

Uppskattar mopar med men vill kunna svänga så stannar hos GM ;)

68 Inlägg
7 december 2011
#20
Hur går det för dig? wink



Sök