CHEEVA skrev:
ser ut att kunna bli ett kul projekt
ska följas !
Det är ett väldigt kul projekt för mig och ännu roligare när andra tycker lika.
Claes_Kent skrev:
Mycket intressant! Va inte blyg med bilder bara !
Lovar att ösa på med bilder.
_DamnIt skrev:
Ska följas! Kul med muskulösa jänk!
Ja motorn ska nog kunna leverera en och annan pålle när den e klar.
Nu fortsätter vi sagan om den lilla Firebirdens väg till att bli en Giftig Fågel.
Vintern gick på halvfart pga att husse halka och lyckades bryta benet, rullade runt på en gammal kontorsstol i garaget. Inte lätt och stå och svetsa bakskärmar på ett ben men det gick iaf.
Till slut kom våren och mitt ben gick att stödja på igen så det var dags för spackling och slipning. Har slipat bilen helt plåtren och sprutade på ett par lager med epoxigrund innan det var dags för spackel. Är lite anti till att lägga nåt som är så hygroskopiskt som spackel direkt på plåt. Slipar man igenom så på med mer epoxigrund innan nästa lager spackel, som tips till alla så akta er för washprimer innan spackel. Pga fosforsyran i härdaren så blir det inte en 100%-ig bindning, likaså är det att man inte blandar epoxi och washprimer av samma orsak.
Slipar allt för hand med olika sorters slipklossar, börjar med 80 papper och följer upp med 120 papper.
När det började likna nåt så var det dags för att montera bakluckan inför spoilermonteringen. Lite knep och knåp att få den att passa.
Till slut hade man lika mycke glipa på höger som vänster sida. Som ni ser så är man gammal och stel, orkar inte böja sig ned och slipa långt ned.
Bestämde mig tidigt att plasta in alla detaljer i karossen för att få den så slät som möjligt. Har använt epoxilim med glasfiberväv som armering. Detta är ingen glasfibermatta med fibrer huller om buller utan en vävd matta som ett tyg.
Slipade ur spoilern i mitten för att få bort lite av 70-talsstuket från den samtidigt som den ser mer smäcker ut.
Nu började idén i huvet att bli verklighet, jag tycker det blev snyggt iaf.