Sponsor:
Tjenare fick lite sug för att starta en projekt tråd om min 200a så folk kan följa vad jag pysslar med lite enklare.
Bilen det handlar om är en Nissan 200 s13-92 som jag köpte sen sommaren 2011 motorn är nybyggd men behövde lite kärlek då killen hade ett värre projekt på g + att han startat snickarföretag så han hade inte tid så jag valde att köpa denna bil å färdigställa då det sitter väldigt fina delar på den å karossen är sjukligt fin, inte en ända rostfläck någonstans å allt med karossen är tipptopp lacken är näst intill nyskick, så är ju ett perfekt exempel på att förfina lite
SETUP än sålänge
Autronic SM4 med tändning från MRM racing
Wiseco kolvar första ÖD.
SPM stakar med ARP-bult.
12*9 insekts ramlagerbult.
Balanserad bottendel.
Blocket är borrat 1mm
O-Ringat block med orginalpackning istället för MLS packning
Custom Alu-insug
Cometic Insugspackning
Rostfritt grenrör 42,3mm
Garret gt37:a med värmehätta
Rosenkrantz 40mm wastegate.
Precision 990cc spridare
Aeromotive btr.
4"downpipe/frontpipe lindat med avgas bandage
3"motoria systemet efter Downpipe/frontpipe
3" Decat
Vev ifrån en Nissan bluebird
Nismo Motorkuddar
Spal-elfläkt 382mm
Nyrenoverad topp
Värre kammar
ARP bultad topp
3tums rostfria polerade tryckrör
Xs-power intercooler 600*300*75mm
G.E.T 38mm dump
Deatschwerks intank pump 325l/h
HKS Luftfilter
30 raders setrab oljekyl 50mm tjock
Ombyggt vevhus vent med catchtank
större vattenkylare
4 puckad sinterlamell
Japtuning Shortshifter
Såhär Såg den ut i somras.
Hade bilen i ca en månad å åkte runt på diverse träffar men på kvällen hem efter ett halmstadsmeet precis när motorn var inkörd så tänkte jag leka lite å köra race mot en på motorvägen oturligt nog så hängde min termostat sig varav mitt Styrsystem slog ifrån innan motorn rasade men tyvärr så blev den skum efter det så något hände...
Vad som hände var att det började komma olja i vattnet inte vatten i oljan iaf som tur var + att den började missa förfärligt men efter ett komptest så förstod jag varför
1an: 11
2an 10,8
3an 7,3
4an 10,9
Då stod jag där å undra ifall jag hade tur eller otur, ifall endast topp packningen hade gått eller om jag måste plana osv
Plockade av toppen å fick se denna packningen!
Bild på Topp packningen:
Tänkte inte mer på de men när toppen väl var av så gick jag igenom den å hittade att en helicoil gänga var för långt inborrad så den gick in i en oljekanal, det gillade jag inte å köpte en ny topp (orginal) som jag åkte å kontrollmätte å provtryckte! så fick tag på en klockren topp då jag slapp göra något arbete på den
gamla toppen
Där ser ni helicoilen
Efter allt detta antod jag att boven i dramat var den sjukt kassa packningen så bytte den, köpte nya ARP-bultar till toppen och drog dit allt det nya med ny topplocks packning.
Allt väl på plats så blev det såhär (passade på att köpa nya remm hjul
som syns)
OBS! Allt det blåa ska bli Svart nu efter jag hinkat ur den igen
Kopplade in allt nödvändigt för att dra runt motorn på starten för att testa komp för att se ifall de blivit bättre på 3an, men nejdå samma jävla skit enda skillnaden var nu att jag hade ca 0,5 högre på varje cylinder vilket beror på att denna toppen inte är planad lika många gånger.
Efter det hälde jag i ca en mattsked olja i 3an för att konstatera att kompet försvan neråt å inte åt något annat håll men efter jag hälde i lite olja så blev kompet fint så kan nästan säkert säga att det är en kolvring som gått åt skogen, det märkliga är att loppen i cylindrarna var 100% Orepade och hitta inget i oljan efter någon kolvring men kanske har den spruckit?
Så nu blir det att lyfta ur hela motorn å på med nya kolvringar.
Tog då en paus från motorn å monterade min APR vinge
nu orkar jag inte skriva mer för stunden kommer uppdatera med mer vad jag gjort å kommer göra å vad jag gör i vinter
bilen ska vara KLAR i mars!