hotrodder
Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
31 januari 2012
· 1 594 Inlägg
Daniieel skrev:
hotrodder: på 740is kardan sitter båda korsen på samma kardan, vilket gör att dom linjerar ju redan? utvecka gärna hur man ska gå vidare med tuschpennan du prata om tackar för svar!
Ok, fick för mig att den var delbar precis som på 14-240. Du lägger dig under bilen samtidigt som en person kör bilen på växel, därav kravet på stadiga pallbockar. Kolla visuellt om kardan kastar fram eller bak och lägg tuschpennan mot golvet. Tricket är att hålla pennan stadigt och föra spetsen sakta mot kardanaxel så den nuddar och ritar på "axelns tunga sida" Stanna sedan bilen, dela en slangklämma i samma dimesion som axeln och montera den runt axeln med skruven mitt emot tuschmärket. Man använder alltså slangklämmans skruvsegment som vikt. Provkör igen och kolla hur mycket axeln kastar med slangklämman på plats. Ev. kan man få vrida den några grader fram och åter men denna "bonn balansering" funkar faktisk kalas om man har lite känsla.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab