22årig mc förare avlider erfter en vild polis jakt nu anklagas polisen.

granadadr
19 april 2012 · 7 310 Inlägg

trippelturbo skrev:

granadadr skrev:

Audi_powah skrev:

Enligt vittnen så ankom de första polsierna dryga 40sec ( snabba sec, så dryga 30 kanske? ) efter att han föll omkull. Så de jagade honom Aktivt, Jaa. Blev beordrade att dra sig tillbaka men icke utan fortsätter i 200 utan sirener eller blåljus efter honom.

50 sek var det annars,, och vet du hur långt efter man är efter 50 sek i 200km/h det är LÅNGT 200/3.6 blir 55,5m/sek = 2777m som är nästan 3km, så meo polisen jagade honom inte aktivt vid olyckstillfället,
jag tycker oxå Polisen kunde haft på blåljus å sirener mer, och kunnat slå av lite för allmänheten,, men det var inte deras agerande som gjorde att han dunkade in i Bommen,,
Cristoffer såg tom helikoptern, en normal männsika hade antingen gett upp då å förstått att loppet är kört, eller släppt av tjejen å fortsatt helt själv,, han var en adrenalinstinn idiot som tänkte med röven,, tyvärr


jag tycker att alla i detta fallet är klantskallar å delvis idioter,, men tyvärr så är det mcförarn som bär ansvaret för olyckan

Jag förstår din resonemang men var det verkligen nödvändig av så många poliser o följa en mc? ATt vara uppe i 245km/h på nynäsvägen o södertäljevägen, ingen frisk människa gör sånt! Tydligen polisen..

det var därför jag skrev att alla inblandade är dumma wink jag tycker att så fort de insåg att de inte skulle hinna ikapp honom skulle de slagit av på takten,, jag personligen tycker inte att de skulle avbrutit, men slagit av på takten iaf,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 april 2012 · 2 973 Inlägg

Busgrabb skrev:
.............
Killen på hojen hade ju just tagit banlicens och var nog ganska hyffsad på att köra hoj skulle jag tro.

Varför kraschade han då?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
alain www.bimmerpower.org
19 april 2012 · 3 995 Inlägg

När MC krockade med bommen, polisen var inte bakom honom för länge sent, han kunde sakta ner men det gjorde han tydligen inte utan fortsatt att köra lika fort.
Hans tjej då, man pratar inte så mycket om hennes agerande.
Hans tjej bär också ett ansvar!
Det är inte för att hon pratade snäll med fina kläder som en liten flicka framför TV kamera att hon är oskyldig!
Hon visade ju lång fingret mot polisen istället för säga till honom att stanna, hon är i detta fall lika korkad som han tycker jag.
Tur för henne att hon klarade sig med så lite skador.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
killercow
19 april 2012 ·

matteeee skrev:

Busgrabb skrev:
.............
Killen på hojen hade ju just tagit banlicens och var nog ganska hyffsad på att köra hoj skulle jag tro.

Varför kraschade han då?

Skillnad på banåkning å försöka dra ifrån polisen i 250+ på en vanlig väg med passagerare.

Bara för att man tagit banlicens så betyder inte de att man är bra på att köra utan att man kan å genomgått det som krävs för att köra bankörning. frågan är ju oxå varför han saknade mc-kort?

alain www.bimmerpower.org
19 april 2012 · 3 995 Inlägg

killercow skrev:
Bara för att man tagit banlicens så betyder inte de att man är bra på att köra utan att man kan å genomgått det som krävs för att köra bankörning. frågan är ju oxå varför han saknade mc-kort?

Han var 22 år, han har haft 4 år på sig för att ta MC kort, bra fråga om varför han inte hade det.
Att han hade banlicens till att köra på bana är bra men det räker inte för att köra på vanlig väg.

Senast redigerat av alain (19 april 2012)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Cuefa Ain't no place like home...
19 april 2012 · 4 631 Inlägg

*tråd avprenumererad*

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Semifreak
19 april 2012 · 98 Inlägg

killercow skrev:
Och på vilket sätt utgör polisbilen mer fara på motorvägen än hojen?

Att komma med argumentet att bilen är större och väger mer håller ju inte. Vid en krock med ett annat fordon så utgör dom nog lika stor fara.

Krockar hojen med en bil så lär inte den bilen fortsätta i samma riktning som innan. risken är stor den får sladd in i nått annat fordon, lika så om polisbilen drar in i nått annat fordon.

Sen måste man se till körvana. I polisbilen satt erfarna trafikpoliser med dels utbildning och körkort, års erfarenhet av bilkörning och även stundtals körning med blåljus och ljud även om jag inte förstår varför dom inte använde detta under hela körningen vilket jag kan hålla med om var fel.

Hoj åkaren hade tydligen liten körerfarenhet och saknade både specialutbildning av den här typen av körning och även körkort.

Så frågan är inte så lätt. man kan inte bara ställa frågan på bil/hojens vikt storlek.

Nu gick det lite för fort..

Ungefär 1 km härifrån hände för 8-9 år sedan en kollision mellan en sporthoj i en hastighet på 250+ och en gubbe som svängde ut framför honom med en liten små bil. Den hojen körde rakt in i bakluckan på honom och tog stopp när den nått till baksätet på bilen och gjorde en ganska otrevlig V format snitt i bilen.

Skulle en hoj frontalkrocka med en bil så ser du ju vad som händer, med största sannorlikhet försöker hojen bromsa och trycker således ned den mot backen och träffar ganska rakt på fronten. Men jag kan lova dig att frontalkrockar en bil i 200-245 km/h med en annan bil i uppskattningvis 50-100 km/h, då får du gå och leta metallflisor precis överallt. Sitter det en småbarnsfamilj på 2 vuxna och 3 barn så kommer inte ens det i bagageutrymmet vara någorlunda intakt!

Så motivera gärna hur du kan tycka att de åsamkar samma skada? Fysiken talar emot..

Sen kan jag tillägga att Polisen fått stark kritik om deras utryckningsutbildningar, många kommer dit helt utan körkort och erfarenhet, tar körkort och får sedan en 3 veckor lång utbildning med lite praktiska "omkörningsövningar". Sen har de full rättighet att framföra bilarna då som i denna film, 245 km/h? Kan till o med vara första gången personen någonsin kör över 200 km/h i timmen..

Sen ska man ha jäkligt klart för sig att oavsett om man är Michael Schumacher som en gång i tiden vara "The stig" så pratar vi om Saabar och Volvos med högprofilsdäck, tung last och inte alls särskilt optimerade för att svänga i hög fart.. En däckexplosion kan inträffa precis vem som helst..

Ps. I Uppsala har vi haft många incidenter där Poliserna visat sin bristande kunskap inom körning, allt från att totalt missbedömma kurvhastighet med en XC70 och brakat rakt in i en trottoarkant vid jakt av en Audi Rs6, till en helt ny Land cruiser befälsbil som kom för fort in i en rondell, lyckas dra rakt in i kanten, tippar, glider på tak upp för en trottoarkant, över en gräsmatta och slutar i en stor reklampelare.. Ds.

Senast redigerat av Semifreak (19 april 2012)

mr_z28
19 april 2012 · 47 Inlägg

Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 april 2012 · 2 973 Inlägg

mr_z28 skrev:
Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

Fängelse i högst två år finns på skalan...men man kan ju inte avgöra jakten beroende på straffet eftersom straffet bestäms i efterhand....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
granadadr
19 april 2012 · 7 310 Inlägg

mr_z28 skrev:
Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

Polisen har gjort onödiga insatser förr wink

hörde på radion för många år sedan att de jagade två killar som sprungit av en finladsfärja med en väska med smuggelciggaretter, å de hade helikopter uppe,, en helikopter kostade då ca 4000:- i timmen att hålla i luften,, klart ovärt agerande tycker jag

mr_z28
19 april 2012 · 47 Inlägg

jo men hur sannolikt är det då? du får ju knappast fängelse för fyllestyrning i sverige, och om du nu får det så blir det nån månad på sin höjd.

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 april 2012 · 2 973 Inlägg

mr_z28 skrev:
jo men hur sannolikt är det då? du får ju knappast fängelse för fyllestyrning i sverige, och om du nu får det så blir det nån månad på sin höjd.

Vad spelar det för roll hur sannolikt det är? Om poliser skulle jaga bovar bara efter sannolikheten att domstolarna gör sitt jobb skulle dom ju inte haffa någon. Buset är ju ändå ute efter nån månad ändå....
Lägga ner allt vad polisen heter? Jo tjena, de skulle ju funka fint...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
mr_z28
19 april 2012 · 47 Inlägg

Hallå Matteeeee....Vet inte hur du är funtad men, fortkörning vs banrån tex är väl lite skillnad.....eller??

Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
evilaudio
19 april 2012 · 16 195 Inlägg

mr_z28 skrev:
Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

de räcker med att man försöker fly från polisen...


försöker man fly så ska snuten ha rätt att skjuta/oskadliggöra OBEROENDE vad för brott personen har begått.

en VETTIG person stannar å tar sitt straff stannar man inte så får man räkna med att man kanske får en kula i huvvet.

sånt jävla daltande i detta land så jag blir less.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
JsoooN
19 april 2012 · 388 Inlägg

evilaudio skrev:

mr_z28 skrev:
Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

de räcker med att man försöker fly från polisen...


försöker man fly så ska snuten ha rätt att skjuta/oskadliggöra OBEROENDE vad för brott personen har begått.

en VETTIG person stannar å tar sitt straff stannar man inte så får man räkna med att man kanske får en kula i huvvet.

sånt jävla daltande i detta land så jag blir less.

Du och jag tänker väldigt lika. smile

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
mr_z28
19 april 2012 · 47 Inlägg

ja det är klart, sno en penna på jobbet slutar med nackskott...riktigt smarta killar ni är.....not......

Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Richtenb
19 april 2012 · 1 365 Inlägg

Eller så kan man rikta Polisens resurser mot att fånga mördare, våldtäktmän osv istället för att sätta in hela polisstyrkan på små trafikbrott för att höja sitt läns statistik....

i detta fallet tycker jag dock inte det var ett litet trafikbrott utan står på polisens sida, men rent generellt så är ju det värsta straffet vi kan göra i sverige att förskingra lite skattepengar. mördar du däremot 25 pers så får du i princip mängdrabatt på straffet om du ens blir fångad eftersom hela polisstyrkan är ute med laser och fångar fortkörare

evilaudio skrev:

mr_z28 skrev:
Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

de räcker med att man försöker fly från polisen...


försöker man fly så ska snuten ha rätt att skjuta/oskadliggöra OBEROENDE vad för brott personen har begått.

en VETTIG person stannar å tar sitt straff stannar man inte så får man räkna med att man kanske får en kula i huvvet.

sånt jävla daltande i detta land så jag blir less.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
JsoooN
19 april 2012 · 388 Inlägg

mr_z28 skrev:
ja det är klart, sno en penna på jobbet slutar med nackskott...riktigt smarta killar ni är.....not......

Så jävla skönt att man får tycka och tänka som man vill här i Sverige då! smile

Ja om nån zigenare skulle stjäla min penna som jag behövde skulle jag iaf bli förbannad. smile


EDIT, eller vänta man får inte alls det tycka och tänka som man vill här... är det man tkr och tänker inte 100% pk så är man dum i huvudet och rasist eller något sådant. smile

Senast redigerat av JsoooN (19 april 2012)

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
killercow
19 april 2012 ·

Eftersom polisen inte fick möjlighet att stanna honom så kan de ju funnits andra anledningar till att han flydde.

Eftersom han saknade reg skylt å dom inte visste vem dom följde efter, så kan de ju lika gärna ha varit nån som var efterlyst för andra grövre brott, han kanske hade vapen på sig eller knark eller efterlyst för något annat.

Sen så begick han ju en rad förseelser där ibland grov vårdslöshet. vilket kan mycket väl ge fängelse.

Sen är de ju så att hade dom inte försökt stoppa honom så vore de ju knappast sista gången han hade kört så

killercow
19 april 2012 ·

Richtenb skrev:
Eller så kan man rikta Polisens resurser mot att fånga mördare, våldtäktmän osv istället för att sätta in hela polisstyrkan på små trafikbrott för att höja sitt läns statistik....

i detta fallet tycker jag dock inte det var ett litet trafikbrott utan står på polisens sida, men rent generellt så är ju det värsta straffet vi kan göra i sverige att förskingra lite skattepengar. mördar du däremot 25 pers så får du i princip mängdrabatt på straffet om du ens blir fångad eftersom hela polisstyrkan är ute med laser och fångar fortkörare

evilaudio skrev:

mr_z28 skrev:
Man får nog ställa brottet i relation till om det är okej med hetsjakt med tanke på straffet = böter!!!

de räcker med att man försöker fly från polisen...


försöker man fly så ska snuten ha rätt att skjuta/oskadliggöra OBEROENDE vad för brott personen har begått.

en VETTIG person stannar å tar sitt straff stannar man inte så får man räkna med att man kanske får en kula i huvvet.

sånt jävla daltande i detta land så jag blir less.

Nu snackar vi om trafikpoliser här. dom sysslar inte med å klara upp mord eller leta våldtäcktsmän. det är det andra poliser som gör.

Trafiken dödar mer människor varje år än mördare. Å du vill alltså att man ska minska på de rusurserna som försöker hålla nere dessa dödsfall för att klara upp dom enstaka morden i sverige som inte klaras upp. Dom som blir mördade väcks inte till liv av att man klarar upp brotten. Men trafikpolisens arbete är förebyggande för att minska antalet trafikdödade. Svårt att förebygga att mördare inte mördar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang