Hur gör man för att köra bensinsnålt?

Miklen
11 oktober 2006 ·

Man kan ju oxå tänka på d som rör sig runt bilen.. typ luft.. 

aerodynamiken e ju viktig.. en bil med öppna rutor drar avsevärt mycke mer än en bil som e stängd.. samma gäller om man har skumma hål å sånt i fronten..eller lufthatande backspeglar kanske inte lika mycke men d spelar ju roll det med..

D värsta man kan ha på bilen e nog takbox..men d e ju inte så ofta man har d smile

Alphasonic Piratpartiet
11 oktober 2006 · 339 Inlägg

Renjägarn skrev:
Bilen drar mindre när du har en växel i och rullar. (enligt färddatorn)  Är väl ytterst marginell skillnad på det men.

Accelerera försiktigt?
där har du HELT fel. Du ska accelerera upp fort till den fart du ska hålla och sedan i med högsta växeln. Segdrar du bilen upp till den fart du ska ha, drar den betydligt mer.

jag var tvungen att testa accelerera snabbt upp till dom hastigheter som gällde. det blev jävligt bränslesnålt, 1,2 liter milen, så mycket fick jag den inte ens att dra med AC:n på med min körstil tongue testade en annan teori också, nån sa att man ska ha rull på bilen hela tiden så jag höll konstant 50 (även i rondeller) det drog inte så mycket soppa, men däck är nog en annan sak. andra bilister var inte heller så glada tongue

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
11 oktober 2006 · 1 123 Inlägg

Chrillee skrev:

VIvanCO skrev:
Ja, som topic lyder.
Är det, tex i medlut, bättre att koppla för att rulla ner eller att använda hög växel?
Lite tips, liknande det jag skrivit.

När det är nerför kan du ju koppla ur och rulla.
Accelerera försiktigt.
Försök undvika stopp.
Kör inte ryckigt.
Ha inte en massa onödig last.
Skippa AC'n.
Kör bara på 1'an så du får rull på bilen, sen direkt i med 2'an.
Ibland kan man ju även växla direkt från 2'an till 4'an på vissa bilar, sparar väl lite kanske.

Sen använda motorvärmare då, inte bara på vintern, även höst när det är kallt och så.

Vad jag kom på, men det mesta är ju rätt självklart.

varvar aldrig mer än 2,500... kör så höga vxl som nöjd 50km/h kör då på femman, friläge när du kör nerför..sen kör aldrig på ettan utan så fort hjulen rulla in med två...

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Psykdoktorn
11 oktober 2006 · 194 Inlägg

Försök hålla jämn gas. Inte jämn hastighet, eller hålla på och rycka ur växlarna i tid och otid. Det man ska göra är att utnyttja "terrängen". Alltså:

Inte gasa i uppförsbackar
Inte bromsa i nerförsbackar.

Detta gör i och för sig att man kanske inte alltid kör lagligt, men man utnyttjar markförhållandena för att slita minst på motorn (och få bättre bränsleekonomi på köpet *ler*)

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.
twin_cam Smålänning
11 oktober 2006 · 7 877 Inlägg

ECO-Driving: Acceleration: gasa bestämt och växla vid max 3000 varv/minut. väl uppe i fart skall varvet hållas så lågt som möjligt och jämn gas. (dra inte för stort på de, ingen motor gillar FÖR låga varv) När man minskar farten så ska man motorbromsa så mycket som möjligt. växla ner steg för steg och släpp upp kopplingen emellan. Anpassa farten och försök att undvika onödiga stopp.
Källa: körkortsboken och körskola

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FL3JM Inga konstigheter
11 oktober 2006 · 2 064 Inlägg

Idiotism att stänga av motorn haha, till vilken nytta? Motorbroms ger precis samma effekt, om man inte kör med automatlåda. Men jag vetefan om jag skulle hålla på å slita på min startmotor genom att stänga av och sätta på motorn hela tiden så fort det lutar.

Sen det här med att snabbt komma upp i hastighet, man ska komma upp i den hastighet man vill utan att gasa för mycket, men ändå ska man inte söla onödigt mycket. Annars skulle det alltså vara bränslesnålare att platta upp till 70 och sen cruisa där.
Mjuk körstil är ekonomiskt, bara tänka så. Så lite gas som möjligt, så lite broms som möjligt.

Jonni
11 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

Det kostar att ligga på topp!

ECO-Driving, Överskattat..

FL3JM Inga konstigheter
11 oktober 2006 · 2 064 Inlägg

Jonni skrev:
Det kostar att ligga på topp!

ECO-Driving, Överskattat..

True true. smile
Klarar man av att köra ECO-driving har man en för tråkig/slö bil. wink big_smile

Alphasonic Piratpartiet
12 oktober 2006 · 339 Inlägg

FL3JM skrev:
Motorbroms ger precis samma effekt, om man inte kör med automatlåda.

Till och med automat (i alla fall audi) stänger av bränslet när man motorbromsar

Jonni
12 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

I FL3JM's kärra så stänger 4 cylindrar av sig när han kör lugnt!

Det är rätt schysst, Dom kallar det MDS..

Senast redigerat av Jonni (12 oktober 2006)

FreddeK
12 oktober 2006 ·

det enda man egentligen bör tänka är att jobba med växlarna mycket...motorbromsa och planera din körning! gasa lugnt med ett ägg under pedalen...försök köra utan stopp och tänk på att alltid ha rull på bilen...Efter ett tag så lär du dig din motors karaktär hur den fungerar och när den är som mest bensinsnål! kan du ha i en motorvärmare så sparar du oerhört med sås på vinterhalvåret!

Själv kör jag en automatare och kan glömma köra bensinsnålt! (BMW POWER)

Senast redigerat av Freddeponken (12 oktober 2006)

MICHAN Bas Connaisseur
12 oktober 2006 · 436 Inlägg

eco-driving är ju typ något mans ka kunna för att ta körkort numera.
använd motorbroms, inte så många hårda inbromsningar.
stanna och starta så lite som möjligt.
växla 1,2,4,5 eller 1,3,5

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<
volvo_240_tic ingen aning
12 oktober 2006 · 687 Inlägg

det går ju också att ta cykeln....

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
Thaien
12 oktober 2006 · 933 Inlägg

det går att stänga av bilen och putta den också det är billigt så får man träning på köpet tongue

BMW M5 (1999)
niclas_swe bitter besserwisser
12 oktober 2006 · 644 Inlägg

köra fort som fan så bensinen inte hinner ta slut

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Lada Tuning Lada-missbrukare
12 oktober 2006 · 566 Inlägg

Ett tecken på att många försöker köra snålt med mycke motorbromsning e att de bilarna har fastkärvade bromsar, eftersom de inte används och då rostar klossarna å kolvarna fast.. kostar att serva bromsarna då istället...!!!

Senast redigerat av Lada Tuning (12 oktober 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Spawner
12 oktober 2006 · 505 Inlägg

Jag måste bara skriva att om man kastar i 5:an i 50 så lär det ju bli kass oljetryck i motorn? är det inte dåligt att köra med 5:an i 50?

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
Nknn
13 oktober 2006 ·

niclas_swe skrev:
köra fort som fan så bensinen inte hinner ta slut

Haha, dagens!

Som så många säger, kör mjukt, försök hålla bilen i rull och planera din körning. motorbromsa i neförsbackar, använd broms så lite som möjligt. Sen är det fördel att köra diesel! smile

TobLju Fartglad
13 oktober 2006 · 336 Inlägg

N0kan skrev:
Sen är det fördel att köra diesel! smile

Ja för då förbrukar man ingen bensin alls...

Sorry kunde inte låta bli. wink

Senast redigerat av TobLju (13 oktober 2006)

Power without Quattro is useless!
Audi S4 "Galne Gunnar" (1992)
Alphasonic Piratpartiet
13 oktober 2006 · 339 Inlägg

en dielseel har 50% verkningsgrad medans en ottomotor  (benssin motor) bara  har kring 20 - 25% verkningsgrad (elmotor 95%)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang