Köpråd BMW M3 e46 eller BMW 545!

Beeenny
14 oktober 2012 · 982 Inlägg

menar ju det..medans 545an sjunker och sjunker

dawwe ...has left the building...
14 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

HCT: Kör du lika "aggressivt" med en 545 lär den dra ÄNNU mer bränsle än en M3. Sen att M3 inbjuder till mer aktiv körning är en helt annan sak, men det är ju inte bilen i sig som drar mycket. 6-cylindriga M3 (E36 & E46) är överlag förvånansvärt snåla! Min 3.8 E34 kan jag SNÅLKÖRA på i allra bästa fall 1.1, normal landsväg i momsad fart hamnar snarare på 1.2. E39:an ligger runt 1.6-1.7 blandad körning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
14 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
HCT: Kör du lika "aggressivt" med en 545 lär den dra ÄNNU mer bränsle än en M3. Sen att M3 inbjuder till mer aktiv körning är en helt annan sak, men det är ju inte bilen i sig som drar mycket. 6-cylindriga M3 (E36 & E46) är överlag förvånansvärt snåla! Min 3.8 E34 kan jag SNÅLKÖRA på i allra bästa fall 1.1, normal landsväg i momsad fart hamnar snarare på 1.2. E39:an ligger runt 1.6-1.7 blandad körning...

Det var snarare så att man fick varva den där 6:an till förbannelse innan det hände någonting som bidrog till hög förbrukning, just därför jag är övertygad om att V8:an fungerar bättre i normal trafik och dagligen.

Corvetten med knappt 800 kusar ligger på 1,7 blandat på ren etanol och 1,1 landsväg.
Bra vrid, du behöver varva hjärndöd.

dawwe ...has left the building...
14 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

HCT: Hjärndöd ksn du vara själv. Vänligen googla "Verbrauch BMW 545i E60" respektive "Verbrauch BMW M3 E46" så finner du att 545i drar mer bränsle.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
14 oktober 2012 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
HCT: Hjärndöd ksn du vara själv. Vänligen googla "Verbrauch BMW 545i E60" respektive "Verbrauch BMW M3 E46" så finner du att 545i drar mer bränsle.

Huh?

Du missar poängen..

Vi NORMAL körning drar M3 E46 MINDRE ja, problemet är att bilfan är skit trist då.
Så tex vid OMKÖRNING eller annan typ av acc krävande aktivitet får du VARVA LIVET ur den.

Till skillnad mot 545 som kan köras NORMALT och endå ha TILLRÄCKLIGT med kraft för att vara UNDERHÅLLANDE.

Så jämför du vid vilket varvtal du har respektive kraft så ser du snabbt att 545 kommer dra mindre.
Om du gillar att använda motorn dvs.

Sen tror jag att trådskaparen uppskattar verklig kunskap och inte experter på google som aldrig haft sådan bil som diskuteras. För övrigt så hade jag en M3 E36 med en gång, mycket mer underhållande än E46 även om den inte hade samma komfort ect.

webern
15 oktober 2012 · 33 Inlägg

Okej grabbar, milförbrukningen skiljer nog inte så värst mycket men det är inte vad jag funderar mest på (visst det är bra att veta) men det jag undrar mest är då ekonomin i bilarna dvs pris på delar, om något går sönder, verkstadsbesök, vilken har nu mest körglädje med 6:a VS 8:a av dessa bilar? stor skillnad i 0-100? smile som sagt all info om bilarna, och vilken ni personligen föredrar och varför? tack! smile

HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Du får en högre mil kostnad i en M3, hur mycket högre beror på vad du hittar för bil.
Många M3 är tyvärr skapligt lätt körda efter runt 10k mil med tung gasfot.

Körglädje vid aktiv körning vinner naturligtvis M3.
Körglädje vid daglig körning vinner därimot 545 som är betydligt mer användbar.

Ingen av dessa bilar är speciellt imponerande 0-100, men bör vinnas av M3 då den väger betydligt mindre.
Omkörningar därimot är 545 mycket trevligare karaktär.

Det är så olika bilar med så olika förutsättningar så du bör fundera vad du vill ha ut av en bil och hur du kommer använda den.

webern
15 oktober 2012 · 33 Inlägg

HCT: okej så helst en under 10 tusen mil? vet du om det skiljer sig mycket på ägandekostnader/ reservdelar på M4 E36 och 545?

HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

Webern: Gärna så få mil som möjligt tongue

Ingen aning faktist, men skulle bli förvånad om en 545 inte är billigare där med.
Mycket nyare och modernare, dom allra flesta gubbkörda.

hangman
15 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

dawwe skrev:
HCT: Hjärndöd ksn du vara själv. Vänligen googla "Verbrauch BMW 545i E60" respektive "Verbrauch BMW M3 E46" så finner du att 545i drar mer bränsle.

Huh?

Du missar poängen..

Vi NORMAL körning drar M3 E46 MINDRE ja, problemet är att bilfan är skit trist då.
Så tex vid OMKÖRNING eller annan typ av acc krävande aktivitet får du VARVA LIVET ur den.

Till skillnad mot 545 som kan köras NORMALT och endå ha TILLRÄCKLIGT med kraft för att vara UNDERHÅLLANDE.

Så jämför du vid vilket varvtal du har respektive kraft så ser du snabbt att 545 kommer dra mindre.
Om du gillar att använda motorn dvs.

Sen tror jag att trådskaparen uppskattar verklig kunskap och inte experter på google som aldrig haft sådan bil som diskuteras. För övrigt så hade jag en M3 E36 med en gång, mycket mer underhållande än E46 även om den inte hade samma komfort ect.

+1

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

HCT: Har du ägt en 545i E60? Eller går du bara på "hörsägen och gissningar"? Jag vågar påstå att en M3 E46 drar i allra värsta fall lika mycket som en 545i, med samma "körstil". Finns en tråd på AP där folk har mätt upp hur snålt de kan kör sin M3 E46, går tydligen att få ner de till 0.78 i verklig förbrukning (dvs uträknad inte vad som står i BC).  Jag har dock fullförståelse att du tar V8 i försvar när du kör en törstig, plastig jänkare smile. Nej jag gillar INTE jänkare.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
HCT: Har du ägt en 545i E60? Eller går du bara på "hörsägen och gissningar"? Jag vågar påstå att en M3 E46 drar i allra värsta fall lika mycket som en 545i, med samma "körstil". Finns en tråd på AP där folk har mätt upp hur snålt de kan kör sin M3 E46, går tydligen att få ner de till 0.78 i verklig förbrukning (dvs uträknad inte vad som står i BC).  Jag har dock fullförståelse att du tar V8 i försvar när du kör en törstig, plastig jänkare smile. Nej jag gillar INTE jänkare.

Nej, har du?

Du kan få en bil att dra 0 också genom att inte starta den, läs igenom vad jag skrev igen för du förstår fortfarande inte.

I körglädje vinner V8 över 6:an alla dagar i veckan.

Corvetten drar mindre soppa en M3 E46, det kallar jag verkligen inte törstig.
Dessutom minst samma kvalité på inredningen, E46 var minst lika plastig.
Men det vet väl du som har ägt båda? wink

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Suck. Nej jag skulle inte vilja äga en jänkare alls, ever. M3 E46 var ja på G o köpa men valde E36 istället av flera anledningar. Eftersom jag äger både en V8 (M5!) och en R6 (M3!) så borde väl JAG veta vilken som ger MEST körglädje? Domen lyder: för vardagskörning så är V8 klart "roligare" bra med kraft på låga varv osv, men soppaförbrukningen är inte att leka med...För mer inspirerad körning så föredrar jag R6, mest för ljudet o att den känns "sportigare", dessutom drar den betydligt mindre. Du verkar ha snöat in på V8 o gått på myten om att en stor V8 är såååå snål. Epic fail.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … ctmodel=c6

Edit: Snitt Corvette 1.35l/mil
               M3 E46   1.2l/mil
Så enligt dig så är en V8 som i snitt drar 1.35l/mil snålare än en R6 som drar 1.2l/mil, OK vi säger väl så! Observera verklig förbrukning, under verkliga förhållanden.

Senast redigerat av dawwe (15 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Suck. Nej jag skulle inte vilja äga en jänkare alls, ever. M3 E46 var ja på G o köpa men valde E36 istället av flera anledningar. Eftersom jag äger både en V8 (M5!) och en R6 (M3!) så borde väl JAG veta vilken som ger MEST körglädje? Domen lyder: för vardagskörning så är V8 klart "roligare" bra med kraft på låga varv osv, men soppaförbrukningen är inte att leka med...För mer inspirerad körning så föredrar jag R6, mest för ljudet o att den känns "sportigare", dessutom drar den betydligt mindre. Du verkar ha snöat in på V8 o gått på myten om att en stor V8 är såååå snål. Epic fail.

Snöat in? Nej, har provat mig fram mellan många olika modeller och motorer innan jag hittade vad jag gillar.
Du kanske också borde prova det istället för att trycka ner andra som inte tycker som dig själv?

Klart som fan M3 känns sportigare än landsvägsloket M5, knappast någon nyhet.

Det är ingen myt att en V8:a är starkare än en R6:a.
Det är ingen myt att du behöver pressa R6:an mer än V8:an för samma prestanda.
Det är ingen myt att vid vanlig körning, speciellt landsväg kan du få V8:an att dra mindre än R6:an.

Du får naturligtvis tänka på att bilarna väger olika mycket, utväxling vågar jag inte uttala mig om.

HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Suck. Nej jag skulle inte vilja äga en jänkare alls, ever. M3 E46 var ja på G o köpa men valde E36 istället av flera anledningar. Eftersom jag äger både en V8 (M5!) och en R6 (M3!) så borde väl JAG veta vilken som ger MEST körglädje? Domen lyder: för vardagskörning så är V8 klart "roligare" bra med kraft på låga varv osv, men soppaförbrukningen är inte att leka med...För mer inspirerad körning så föredrar jag R6, mest för ljudet o att den känns "sportigare", dessutom drar den betydligt mindre. Du verkar ha snöat in på V8 o gått på myten om att en stor V8 är såååå snål. Epic fail.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … ctmodel=c6

Edit: Snitt Corvette 1.35l/mil
               M3 E46   1.2l/mil
Så enligt dig så är en V8 som i snitt drar 1.35l/mil snålare än en R6 som drar 1.2l/mil, OK vi säger väl så! Observera verklig förbrukning, under verkliga förhållanden.

Den var inte den V8an vi pratade om utan den som sitter i BMW 545 ljushuvud.

dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Men snälla...Jag kan inte få M5 V8 att dra mindre än M3 R6, oavsett hur jag kör! Snålkörning med V8 resulterar i allra bästa fall på typ 1.05 men då får man knappt röra pedalen. Har det slagit dig att jag som äger både V8 och R6 kanske har insett att båda typerna har sina för o nackdelar? I fallet med V8 så är fördelen att den är stark från 2000 varv och uppåt, nackdelen är att den är törstig. R6:ans nackdel är att den behöver lite varv, men att påstå att den är svag på låga varv vill jag inte, men inte jämförbar med V8 från 2000 varv så klart. Börjar man vid typ 4500 varv så blir det andra bullar. O för att avsluta detta: Du får gärna leva i villfarelsen att en stor V8 typ den som sitter M5 kan fås att dra mindre än en R6 i M3, jag önskar dig lycka till. Att din Corvette skulle vara om så endast EN droppe snålare än en M5 V8 håller jag inte sannolikt. Vi tycker olika, du är "jänkefierad" medan jag är kanske lite mer realistisk, men naturligtvis finns det inget som kan sägas vara "rätt eller fel" i ämnet. Vad som är "rätt eller fel" är upp till varje enskild ägare att svara på, jag äger båda motortyperna o bör således ha en mer rimlig uppfattning i förbrukninsgfrågan, iaf när det gäller M modeller. Punkt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Ljsuhuvud: Snitt M3 E46  1.182
                         545i E60  1.185

Ja du har rätt V8 är sååå mycket snålare även om den drar typ 3 droppar mer per mil...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Den var inte den V8an vi pratade om utan den som sitter i BMW 545 ljushuvud.

Men du skrev ju tidigare att din Corvette drar mindre än M3 E46, hur skall du ha det nu?? Du får faktiskt bestämma dig big_smile

Senast redigerat av dawwe (15 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
15 oktober 2012 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Ljsuhuvud: Snitt M3 E46  1.182
                         545i E60  1.185

Ja du har rätt V8 är sååå mycket snålare även om den drar typ 3 droppar mer per mil...

Väg in hur mycket bilarna väger, ooops nu vart helt plötsligt V8:an snålare i förhållade till R6:an:lol:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang