Bmw M3 E46 Köpråd!!

HereComesTrouble Livsnjutare
9 november 2012 · 1 707 Inlägg

panda666 skrev:

DusanMandick skrev:

panda666 skrev:

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Men man vill nog inte lämna en m3 e46 för 150.000 till mohammed som tvingar på ett oljefilter från en nissan micra o tar första bästa oljan han kommer över... de är skillnad på bil och bil

tror inte mohammed som jobbar hos bmw är nått bättre än mohammed från en annan mindre verkstad;)

spelar inge roll hur mke man betalar så länge snubben vet vad han gör. Men jag personligen skulle aldrig lägga ut så mke pengar på en service.

Inspektion 2 innebär lite mer än bara olja och filter.

BMW Örebro, som är totalt inkompetenta på M bilar.

Du får knappt biltema olja,filter och kylarvätska för 1000:- så lite varning på såna ställen.
2007 var det viss ide att serva på bmw med stämplar osv.. nu har det inte lika stor betydelse.

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 november 2012 · 10 427 Inlägg

Denna kan vara intressant att kika på:
[video]http://www.garaget.org/video/126167[/video]

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
knuppe
9 november 2012 · 7 Inlägg

Tyckte den var rätt trist att köra jämfört med impreza sti 2006. Både hade liknande modifieringar, coilovers, stålomspunnet och lite annat smått. Framförallt en tung bil med lite svampiga bromsar trots stålomspunnet.
Men visst är den bekvämare än imprezan fast du åker mer i en M3:a.. en STI kör du!

Ägande i service: Svindyrt
SMG vs manuell: SMG2 är en av de hållbaraste lådor som finns men den är inte så snabb, styrs med hydraulik och elektronik. Be till gud att ingen ventil slutar fungera.

phiiim
10 november 2012 · 116 Inlägg

webern skrev:
okej hur gammal är du? jag är 20 men om den står på farsan som är 42 och har många skadefria år så lär de sjunka mycket på försäkringskostnaden? 8500 är inte de runt vad insp 2 brukar ligga på?

Jag är äldre än dig, Men premien är individuellt beroende hur gammal och vart man bor mm.
Mm jag betalade ca 8500 men har läst att vissa endast betalat runt 5500 för inspektion 1.
Det verkar vara olika beroende vart man bor i landet tyvärr...

BMW 135i (2008)
BMW 116i (2015)
BMW 325 (2005)
phiiim
10 november 2012 · 116 Inlägg

webern skrev:
Kollar även på 545 E60 men det ska va ett kylrör på den modelledn som är svårt att byta som kostar skjortan? Har hört upp emot 60 000:-? Hur ligger dom prismässigt till i servicar o dylikt mot M3 E46? Mycket fel på 545 annars? Tänke jag skulle fråga om den modellen oxå då den även har dykt upp i mitt huvud smile

Var också inne på att köpa en 545i med manuell låda innan jag köpte en M3.
Tror inte service kostnaden skiljer sig så mycket, Sen drar nog 545:an mer soppa än M3:an.
Sen kan man inte jämföra en "vanlig bmw" mot en M-bil...
En M-Bil är mycket mer speciell även fast 545i:an verkar vara en riktigt bra bil.

BMW 135i (2008)
BMW 325 (2005)
BMW 116i (2015)
phiiim
10 november 2012 · 116 Inlägg

Wicca skrev:
Varför inte också kika på 330Ci med M-paket? Stort steg neråt i sportighet men fortfarande kul och betydligt mer prisvärd om det har stor betydelse?

Att jämföra en M3 mot 330 är som natt och dag. Jag vet eftersom jag har båda bilarna (dock inte m-sport paketet på 330:in) men tror inte det hjälper så mycket.

Sen en 330 med m-sport paketet och samma mil som en M3 diffar inte så mycket i pris som prestandan.

BMW 116i (2015)
BMW 135i (2008)
BMW 325 (2005)
calle2jz
23 november 2012 · 371 Inlägg

sexy_d skrev:
Inte för att vara negativ, men tyvärr M3 e46 är gammal modell enligt mig. Alla har eller har haft den bil, svårt att hitta en e46 i mint kondition, och om du hittar så får du pröjsa mycket. Heller lägger man 150.000-200.000 och köper den nya karossen. Visst är det mycket pengar men jag hade gjort så iaf.

HAHA

calle2jz
23 november 2012 · 371 Inlägg

panda666 skrev:

HereComesTrouble skrev:

webern skrev:
okej hur gammal är du? jag är 20 men om den står på farsan som är 42 och har många skadefria år så lär de sjunka mycket på försäkringskostnaden? 8500 är inte de runt vad insp 2 brukar ligga på?

Gjorde bara inspektion 2 en gång på min bil, det hamnade på 17500:- ink broms belägg fram.
Så du får nog räkna med att det hamnar på runt 14 för en normal 2:a.

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Det finns väll ingen som tar 10,000:- för oljebyte och kylvätske byte/kontroll ?

panda666
24 november 2012 · 4 261 Inlägg

lindstrome skrev:

panda666 skrev:

HereComesTrouble skrev:

Gjorde bara inspektion 2 en gång på min bil, det hamnade på 17500:- ink broms belägg fram.
Så du får nog räkna med att det hamnar på runt 14 för en normal 2:a.

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Det finns väll ingen som tar 10,000:- för oljebyte och kylvätske byte/kontroll ?

det står 1.000;)

alltså ett tusen kronor. inte tio tusen

och ja det finns verksta där jag bor som tar sådana låga priser. och det är inte åsnor som jobbar där det är riktiga mekaniker som kanske inte har gått gymnasie 10 år men dom har jobbat med bilar hela livet.

calle2jz
24 november 2012 · 371 Inlägg

DusanMandick skrev:

panda666 skrev:

HereComesTrouble skrev:

Gjorde bara inspektion 2 en gång på min bil, det hamnade på 17500:- ink broms belägg fram.
Så du får nog räkna med att det hamnar på runt 14 för en normal 2:a.

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Men man vill nog inte lämna en m3 e46 för 150.000 till mohammed som tvingar på ett oljefilter från en nissan micra o tar första bästa oljan han kommer över... de är skillnad på bil och bil

Haha. Seriöst. Jag jobbar själv på bilverkstad och varken jag eller någon annan på verkstaden heter Mohammad eller liknande. Hos oss hade det inte kostat mer än några hundralappar + material för att byta olja+filter då det kanske tar Max 30minuter. Och där är kanske material för 800-900 kronor.

HereComesTrouble Livsnjutare
24 november 2012 · 1 707 Inlägg

lindstrome skrev:

DusanMandick skrev:

panda666 skrev:

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Men man vill nog inte lämna en m3 e46 för 150.000 till mohammed som tvingar på ett oljefilter från en nissan micra o tar första bästa oljan han kommer över... de är skillnad på bil och bil

Haha. Seriöst. Jag jobbar själv på bilverkstad och varken jag eller någon annan på verkstaden heter Mohammad eller liknande. Hos oss hade det inte kostat mer än några hundralappar + material för att byta olja+filter då det kanske tar Max 30minuter. Och där är kanske material för 800-900 kronor.

Fast nu ingår det lite mer grejer i inspektion 2 än bara oljebyte.

Dessutom kanske det inte ser så seriöst ut om det i service boken står "Olles bil" istället för BMW.
Oavsett vilka som är mest kompetenta.

panda666
24 november 2012 · 4 261 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

lindstrome skrev:

DusanMandick skrev:

Men man vill nog inte lämna en m3 e46 för 150.000 till mohammed som tvingar på ett oljefilter från en nissan micra o tar första bästa oljan han kommer över... de är skillnad på bil och bil

Haha. Seriöst. Jag jobbar själv på bilverkstad och varken jag eller någon annan på verkstaden heter Mohammad eller liknande. Hos oss hade det inte kostat mer än några hundralappar + material för att byta olja+filter då det kanske tar Max 30minuter. Och där är kanske material för 800-900 kronor.

Fast nu ingår det lite mer grejer i inspektion 2 än bara oljebyte.

Dessutom kanske det inte ser så seriöst ut om det i service boken står "Olles bil" istället för BMW.
Oavsett vilka som är mest kompetenta.

bara o hitta en bmw stämplare från ebay och stämpla själv dåwink fast det spelar inge roll hur mycket du servar en gammal bil hos märkesverkstad. folk kommer inte vilja betala så mycket endå. det är bara nya bilar som kräver märkesverkstad för att behålla sin värde..fast efter 5-10 år kommer dom endå kosta 60-70% mindre..

SportPilot Ubåtsingenjör
24 november 2012 · 7 248 Inlägg

lindstrome skrev:

DusanMandick skrev:

panda666 skrev:

jäkla jesus! 17500...??? vart gör du service nånstans? dubai?

har en verkstad här i stockholm som inte ens vill ha 1000kr för oljebyte-filter-kylarvätska etc..

Men man vill nog inte lämna en m3 e46 för 150.000 till mohammed som tvingar på ett oljefilter från en nissan micra o tar första bästa oljan han kommer över... de är skillnad på bil och bil

Haha. Seriöst. Jag jobbar själv på bilverkstad och varken jag eller någon annan på verkstaden heter Mohammad eller liknande. Hos oss hade det inte kostat mer än några hundralappar + material för att byta olja+filter då det kanske tar Max 30minuter. Och där är kanske material för 800-900 kronor.

800-900 i material ? de va billigt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
HereComesTrouble Livsnjutare
24 november 2012 · 1 707 Inlägg

panda666 skrev:

HereComesTrouble skrev:

lindstrome skrev:

Haha. Seriöst. Jag jobbar själv på bilverkstad och varken jag eller någon annan på verkstaden heter Mohammad eller liknande. Hos oss hade det inte kostat mer än några hundralappar + material för att byta olja+filter då det kanske tar Max 30minuter. Och där är kanske material för 800-900 kronor.

Fast nu ingår det lite mer grejer i inspektion 2 än bara oljebyte.

Dessutom kanske det inte ser så seriöst ut om det i service boken står "Olles bil" istället för BMW.
Oavsett vilka som är mest kompetenta.

bara o hitta en bmw stämplare från ebay och stämpla själv dåwink fast det spelar inge roll hur mycket du servar en gammal bil hos märkesverkstad. folk kommer inte vilja betala så mycket endå. det är bara nya bilar som kräver märkesverkstad för att behålla sin värde..fast efter 5-10 år kommer dom endå kosta 60-70% mindre..

Jo, det var lite skillnad på den tiden när bilen var relativt ny.
Skulle aldrig lämna iväg någonting idag.

Jonnsard
24 november 2012 · 458 Inlägg

För alla som är förundrade över priset på inspektion 2 så kan jag säga att det är cirka 30-40 punkter, som alla skall kollas samt även en ventilspelskontroll, INTE något jag skulle gjort på olles bil som knappast har några förhållningslistor på dessa bilar.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
calle2jz
25 november 2012 · 371 Inlägg

Jag trodde att det handlade om oljebyte och kylvätskebyte som någon skrev ovan.

Jonnsard
25 november 2012 · 458 Inlägg

Komplett lista, saxat av användaren Caspar på autopower.se

Karosseri/elsystem
- Kontroll av belysningsinstrumnet.
- Kontroll av instrument- och textfältsbelysning samt värmefläkt.
- Kontroll av signalhorn, helljussignal och varningsblinker.
- Vindrutetorkar- och spolarsystemet: Kontroll av torkarblad, munstyckesinställning.
- Bilbälten: Kontroll av skick och funktion i upprullningsmekanism, bältesspärr, bälteslås.
- Låsanordningar: Kontroll av funktion, smörjning eller infettning vid behov.
- Batteri
- - Kontroll av syranivå, ev påfyllning av destillerat vatten.
- - Underhållsladda batteri vid behov. *1
- Byte av M-Mobility systemets vätskeflaska vart 2 år. *1
- Karosseri och underrede: Kontroll av korriosion och skador - med undantag för hålrummen.

Motorrum
- Kontroll av diagnossystemets felminne.
- Byte av tändstift.
- Kontroll och ev justering av ventilspel.
- Kylvätskeslangar: Kontroll av täthet. Kontroll av kylvätskenivå och frostskyddskoncentration, ev påfyllning.
- Observera: Byte av kylvätska efter max 2 år (mängd enligt behov). *1
- Återställning av serviceintervallindikatorn enligt fabrikens föreskrifter.
- Vindrutespolarsystem och intensivrengöringsmedel: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning.
- Servostyrning: Kontroll av täthet.
- Broms- och kopplingshydralik: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning.
- Byte av bromsvätska enligt serviceintervallindikatorn, efter max 2 år. *1
- Insugningsljuddämpare: Byte av luftfilterinsats (i starkt förorenad miljö kan filtret behöva bytas oftare).

Chassi/kraftöverföring
- Byte av motorolja och oljefilter. (5,5 l)
- Skivbromsbelägg fram och bak: Demontering och montering, kontroll av bromsklossarnas totaltjocklek och byte vid behov, rengöring av bromsschackt.
- Bromsskivor: Kontroll av ytor och tjocklek, infettning av fälgcentrum på lättmetallfälgar.
- Parkeringsbroms: Kontroll av bromsbeläggens tjocklek.
- Kontroll av spel i styrning, kontroll av parallellstag, styrleder, styrväxel, manschetter och knutskiva.
- Växellådor (alla): Kontroll av täthet.
- Byte av olja i manuell växellåda. (1,2 l)
- Byte av olja i bakaxelväxel. (1,3 l)
- Bränsleledningar, -slangar och -tank: Kontroll av dragning, tillstånd och täthet.
- Avgassystem: Kontroll av tillstånd, dragning, upphängning och täthet.
- Drivaxlar: Kontroll av skyddsbälgarnas täthet.
- Bromsledningar och -anslutningar: Kontroll av täthet, skador och läge.
- Parkeringsbroms: Kontroll av spakens rörelseväg, inställning enligt föreskrift vid behov.
- Däck
- - Kontroll av lufttryck (även reservhjulet!), justering vid behov. Kontroll av tillstånd (vänster/höger), mönsterdjup och slitagebild.
- - Vid ojämnt slitage kontroll och ev korrigering av hjulinställningen enligt kundens beställning. *1

Slutkontroll
- Slutkontroll med säkerhetstest.
- - Bromsar (vid skivbromsar bak: inbromsning av parkeringsbroms)
- - styrning resp servostyrning
- - koppling
- - stötdämpare (visuell kontroll)
- - kontroll- och varningslampor
- - Check-Control

Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Bobzza
25 november 2012 · 273 Inlägg

Jag hade en BMW M3 E46 -03 SMG2 facelift med led bakljus bla. Kosta ca 1550:- i månaden i försäkring. Var en stabil bil, drog inte så mycket bensin som jag trodde, dock tyckte jag inte SMG2 lådan var så bekväm att köra med i stadstrafik (låga farter) även om det finns olika inställningar, jämför mot DSG lådan som jag hade i min Golf R32:a den var mer följsam. Hade egentligen inga fel på den förutom en fjäder som fick bytas ut pga en spricka.

baltis
25 november 2012 · 1 948 Inlägg

Denna tråd börjar som dom flesta att spåra ur smile Dock så väljer jag i att enbart svara på trådskaparens frågor.

När det kommer till vilken årsmodell spelar det ingen roll (längre) dom problemen som var med vevlager på första bilarna har antingen blivit åtgärdade eller så har motorn skurit och blivit utbytt (vilket t.ex. min har).

Manuell vs SMGII är en ständig kamp... men vill du inte känna att det när som helst ska komma en reparation på 30k så köp manuell... kolla lite på rejsa.nu så kommer du se att allafall 75% av alla m3 e46 med smg har haft dyyyyra och jobbiga strul. (jag valde manuell låda av denna anledning) Men visst när det funkar och du kör runt bana då är det guld värt... jag skulle GÄRNA haft en smg istället... men enbart om den höll lika bra...

Service är inte så jätte dyrt om du gör det på rätt ställen... bilen ska servas ungefär var 2000mil eller vartannat år, kan rekommendera att man allafall byter olja varje år.
Service planen ser ut så här:
Oljeservice - 2-3k
Inspektion I - 7-8k
Oljeservice - 2-3k
Inspektion II - 8-9k
Alltså ca 21k på 8 tusen mil... i mina ögon är det INTE dyrt.

Reparationerna är inte heller farligt dyra... vissa delar kan vara dyra att byta t.ex. vid kass spindelled så åker du på att byta hela länkarmen, 4000 bara i delar inkl. bussning. Dock så är ju hållbarheten på grejjerna bra.

Försäkring är ju lätt att kolla upp hos vilken firma som helst, jag rekommenderar bmw originfalförsäkringar (gäller du även på bana med bmwsc), fast aktsam hade jag billigast på. Jag betalar 10500 hos bmw med alla tillägg och sånt, aktsam ville ha 7k. (27år småstad).

Soppan kan du räkna med MINST 1,2 liter/mil, visserligen inga som helst problem att köra den på 0,8-0,9. Men detta är en bil som skriker till dig att den vill köras fort, så svårt att hålla sig då. Mitt rekord är 3,2 L/milen på en hel tank big_smile

Sen sakerna du ska se uppför vid eventuellt köp (förutom alla klassiska).
Sprickor i bakvagnsinfästningen - detta är vääääldigt vanligt, speciellt på hårt körda bilar, kostar itne mer än 1000kr i delar att laga, men du måste riva ner hela bakaxeln... och det blir dyrt om du gör det på firma smile
Kolla även så att styrningen glappar lite i mitten läget, m3an ska vara väldigt direkt-styrd, detta är isånnafall kass styrväxel... och det är 10k+ att byta.
Sen så kolla hur mycket det är kvar på skivorna, dessa är hållbara men dyra smile 3000kr/st.
Sen vill jag även rekommendera att du köper en UTAN taklucka... m3 e46 har blivit och kommer bli ännu mer populär att köpa och ha som trackday-bil och då vill man  verkligen inte ha en tung taklucka.

Och så tar vi ett till sista tips: Åka med bilen till er erkänd duktig bmw verkstad och be att dom "besiktar" den, erbjud säljaren att betala för det om bilen visar sig vara i det skicket han påstår alt. prutar vad det ska kosta att åtgärda eventuella fel. Går säljaren inte med på detta, bra då vet du att han döljer något - åk vidare.

panda666
25 november 2012 · 4 261 Inlägg

Jonnsard skrev:
Komplett lista, saxat av användaren Caspar på autopower.se

Karosseri/elsystem
- Kontroll av belysningsinstrumnet.
- Kontroll av instrument- och textfältsbelysning samt värmefläkt.
- Kontroll av signalhorn, helljussignal och varningsblinker.
- Vindrutetorkar- och spolarsystemet: Kontroll av torkarblad, munstyckesinställning.
- Bilbälten: Kontroll av skick och funktion i upprullningsmekanism, bältesspärr, bälteslås.
- Låsanordningar: Kontroll av funktion, smörjning eller infettning vid behov.
- Batteri
- - Kontroll av syranivå, ev påfyllning av destillerat vatten.
- - Underhållsladda batteri vid behov. *1
- Byte av M-Mobility systemets vätskeflaska vart 2 år. *1
- Karosseri och underrede: Kontroll av korriosion och skador - med undantag för hålrummen.

Motorrum
- Kontroll av diagnossystemets felminne.
- Byte av tändstift.
- Kontroll och ev justering av ventilspel.
- Kylvätskeslangar: Kontroll av täthet. Kontroll av kylvätskenivå och frostskyddskoncentration, ev påfyllning.
- Observera: Byte av kylvätska efter max 2 år (mängd enligt behov). *1
- Återställning av serviceintervallindikatorn enligt fabrikens föreskrifter.
- Vindrutespolarsystem och intensivrengöringsmedel: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning.
- Servostyrning: Kontroll av täthet.
- Broms- och kopplingshydralik: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning.
- Byte av bromsvätska enligt serviceintervallindikatorn, efter max 2 år. *1
- Insugningsljuddämpare: Byte av luftfilterinsats (i starkt förorenad miljö kan filtret behöva bytas oftare).

Chassi/kraftöverföring
- Byte av motorolja och oljefilter. (5,5 l)
- Skivbromsbelägg fram och bak: Demontering och montering, kontroll av bromsklossarnas totaltjocklek och byte vid behov, rengöring av bromsschackt.
- Bromsskivor: Kontroll av ytor och tjocklek, infettning av fälgcentrum på lättmetallfälgar.
- Parkeringsbroms: Kontroll av bromsbeläggens tjocklek.
- Kontroll av spel i styrning, kontroll av parallellstag, styrleder, styrväxel, manschetter och knutskiva.
- Växellådor (alla): Kontroll av täthet.
- Byte av olja i manuell växellåda. (1,2 l)
- Byte av olja i bakaxelväxel. (1,3 l)
- Bränsleledningar, -slangar och -tank: Kontroll av dragning, tillstånd och täthet.
- Avgassystem: Kontroll av tillstånd, dragning, upphängning och täthet.
- Drivaxlar: Kontroll av skyddsbälgarnas täthet.
- Bromsledningar och -anslutningar: Kontroll av täthet, skador och läge.
- Parkeringsbroms: Kontroll av spakens rörelseväg, inställning enligt föreskrift vid behov.
- Däck
- - Kontroll av lufttryck (även reservhjulet!), justering vid behov. Kontroll av tillstånd (vänster/höger), mönsterdjup och slitagebild.
- - Vid ojämnt slitage kontroll och ev korrigering av hjulinställningen enligt kundens beställning. *1

Slutkontroll
- Slutkontroll med säkerhetstest.
- - Bromsar (vid skivbromsar bak: inbromsning av parkeringsbroms)
- - styrning resp servostyrning
- - koppling
- - stötdämpare (visuell kontroll)
- - kontroll- och varningslampor
- - Check-Control

Mvh John

läs själv gubben vad du har skrivit ner nu...ta inte illa upp nu men jag har aldrig sett något så löjligt..

har alltid trott att inspk 2 va typ oljebyte-stift-kontroll av batteri-oljefilter-kupe filter-osv..inte en hel bibel av slöseri med tid.

har folk så mke pengar över och vill kasta bort det så har ja inga problem. de flesta av dom punkterna som du skrev ner märker man sj nästan när det är dags att kolla upp..som tex signalhorn, bromsar , koppling etc..

som sagt menar inget illa emot dig eller någon annan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang