Glapp i kupefläkt saab 9000 cse 2.3t 200 hk 147 kw 1995

Sportkatten
10 december 2012 · 26 Inlägg

Tjena jag har ett problem med min saab

det är så att kupefläkten glappar, ibland funkar den ibland inte och jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel, den har acc.

När jag startar bilen så trycker jag fläkten i fullt läge och den blåser ingenstans, värmen funkar perfekt men fläkten funkar inte, så det kommer ingen luft, och då jag gärna behöver den för avfrostning och värme så skulle hjälp uppskattas väldigt mycket:)

mvh Sportkatten

crescentcompact
10 december 2012 · 280 Inlägg

Min första tanke är att något spjäll inte öppnar som det ska men då borde du inte få någon vidare värme. Fläkten glappar? Det kommer ingen luft?

/Fredrik

Sportkatten
11 december 2012 · 26 Inlägg

ja precis fläkten snurrar inte men det kommer värme hmm

Funkiee Saab älskare!
11 december 2012 · 4 597 Inlägg

kan mycket väl vara fläkten som är trasig, finns inget spjäll som stänger av fläkten från systemet, så blåser det inget o du hör den låter där fram så är det nog något knas med fläkten

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
wadde Tryck och pys-åka
11 december 2012 · 884 Inlägg

Har du ac eller gamla snik-vredet som inte var så vanligt på svensksålda modeller ?

Det sitter i vilket fall som ett drivsteg till fläkten i plastkåpan rund fläkten i sig. Alltså i "fågelbadet" där torkarmotor, ecu, fläkt mm sitter.
Drivmodulen ser ut såhär http://img208.imageshack.us/img208/315/ … cc1ky0.jpg

Brukar kunna vara så att den ger upp, inte svår att hitta på skroten eller nått.
Kan (felaktigt) kallas fläktmotstånd också om man frågar på skrotar.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
11 december 2012 · 884 Inlägg

Här är hela tråden på 9000-forumet om lite om fläkteriet.
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=12&t=14683

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Sportkatten
11 december 2012 · 26 Inlägg

wadde skrev:
Har du ac eller gamla snik-vredet som inte var så vanligt på svensksålda modeller ?

Det sitter i vilket fall som ett drivsteg till fläkten i plastkåpan rund fläkten i sig. Alltså i "fågelbadet" där torkarmotor, ecu, fläkt mm sitter.
Drivmodulen ser ut såhär http://img208.imageshack.us/img208/315/ … cc1ky0.jpg

Brukar kunna vara så att den ger upp, inte svår att hitta på skroten eller nått.
Kan (felaktigt) kallas fläktmotstånd också om man frågar på skrotar.

så om jag byter den så fungerar fläkten igen på alla utblås i bilen? smile

wadde Tryck och pys-åka
12 december 2012 · 884 Inlägg

Nej då kommer det bara ur avgasröret tongue
Haha, nejmen börja med att prova där så får vi se vad man ska leta vidare om det inte vill fungera.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Sportkatten
12 december 2012 · 26 Inlägg

tack smile jag återkommer om det inte fungerar smile
ja som du kanske märker kan jag absolut nada om bilar, jag vet dom mest basic kunskaperna, jag kan hitta var allt sitter men jag kan inte byta ut det som är trasigt tongue

Sportkatten
12 december 2012 · 26 Inlägg

en till fråga, då jag tycker det är onödigt att starta en ny tråd smile

vilken lampa ska det sitta i dimljuset fram då en av dom har trasig lampa.

saab 9000 cse 2.3t 147 kw 1995
det står inte i boken så jag tänkte att någon på garaget vet smile

wadde Tryck och pys-åka
12 december 2012 · 884 Inlägg

Det är därför vi har ett forum med bra stämmning som man kan fråga lite i smile

I dimmhjuset ska det vara en sånhär http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … 55W-35470/

En h3 med andra ord. Dock får du slita lite för att komma åt dimmljusen, sitter knivigt till, man får ta bort plast-"hasplåten" undertill. Och som skruvarna kan rosta fast rätt bra. Men det är bra övning i problemlösning tongue

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Sportkatten
12 december 2012 · 26 Inlägg

tack wadde big_smile men det står ju saab 9-3,900 i beskrivingen så jag blir lite orolig hmm
jag tvekar inte på ditt ord då jag nästan kan garantera att du vet så mycket mer än mig om bilar:)
och jag tackar dig för ditt svar,

men att det står 900,9-3 är lite skrämmande då jag tidigare till min volvo(bilden på min avatar) köpte 6 lampor då 4 var fel så jag var tvungen att köpa 1: 2pack till:(

det finns bara 1 sätt att veta och det är att fråga;)

Tvattsvamp Saab 9000 Älskare!
12 december 2012 · 175 Inlägg

Kan intyga att wadde här rätt det han säger!big_smile

Gillar att tvätta bilen...
Saab 9000 Aero "Thebeast" (1997)
Saab 9000 A50 2.3t "Skönheten" (1997)
Sportkatten
12 december 2012 · 26 Inlägg

tack underbara garagetfolk för att ni finns och kan svara på frågor som totala noobs som jag själv inte kan ett dyft om big_smile

wadde Tryck och pys-åka
12 december 2012 · 884 Inlägg

Mjo alla listor kan inte vara rätt på alla försäljares sidor. Bara drog till med feltema, det finns ju andra bra affärer, som man säger inom public service.

Tvattsvamp: Man lär sig efter ca 10 st ägda 9000 och ett par og900 innan det tongue

Keep on saabing folket, håll liv i de gamla skorvarna. Själv ska jag bråka med ett värmepaket, dom sitter lite tråkigt till på 9000. Urk.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
M_icke_
12 december 2012 · 3 466 Inlägg

wadde skrev:
Mjo alla listor kan inte vara rätt på alla försäljares sidor. Bara drog till med feltema, det finns ju andra bra affärer, som man säger inom public service.

Tvattsvamp: Man lär sig efter ca 10 st ägda 9000 och ett par og900 innan det tongue

Keep on saabing folket, håll liv i de gamla skorvarna. Själv ska jag bråka med ett värmepaket, dom sitter lite tråkigt till på 9000. Urk.

Förstår inte varför alla säger såhär! Grymt överdrivet.

Jag hade fvärmepaketet ur, bytte fläktmotorn och i igen på under 45min första gången jag ens gjorde det.

Man lossar kåpan över akvariet. Sen slår man igång fläkten och lyssnar om motorn går. Om inte så knackar man lite lätt med en hammare på fläkthuset. Hoppar den igång då kan man va säker på att det är motorn som är kass.

Då lossar man bara den främre torpeden, sitter med 2 skruvar. Sen lossar man ac-paketet, sitter med 3 eller 4 skruvar om jag minns rätt, ganska lätt att se. Lossar slangarna från ac-pumpen och ett par clips som sitter runt fläkthusen in mot kupén. Sen är de bara o lirka ut möget o montera i omvänd ordning. Snabbt och enkelt.

(Kan hända att jag missat något då det var ett år sedan jag gjorde det, men inga större problem)

Senast redigerat av M_icke_ (12 december 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
wadde Tryck och pys-åka
12 december 2012 · 884 Inlägg

Ha, ja det är lätt att vara efterklok.

Jag skulle bara byta värmepaketet. Och acn är rätt bra ivägen den med.
Sen kan vi lägga till att jag visste inte om att man skulle rycka bort plasten som sitter runt torkarna och inte ens hittade skruvarna som dolde sig där under. Haynes mek-böcker är fantastiskt informativa.

Men jag kan ju hyra in dig att byta på audin snart. höhö. Där måste man riva hela inredningen tongue

Har inte meckat så mycke på värmesystemet på saabarna, för de brukar funka så pass smärtfritt annars.
Däremot så innehaver jag rekordet i lådbyte på en 9k, 45 minuter.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
M_icke_
12 december 2012 · 3 466 Inlägg

wadde skrev:
Ha, ja det är lätt att vara efterklok.

Jag skulle bara byta värmepaketet. Och acn är rätt bra ivägen den med.
Sen kan vi lägga till att jag visste inte om att man skulle rycka bort plasten som sitter runt torkarna och inte ens hittade skruvarna som dolde sig där under. Haynes mek-böcker är fantastiskt informativa.

Men jag kan ju hyra in dig att byta på audin snart. höhö. Där måste man riva hela inredningen tongue

Har inte meckat så mycke på värmesystemet på saabarna, för de brukar funka så pass smärtfritt annars.
Däremot så innehaver jag rekordet i lådbyte på en 9k, 45 minuter.

Hehe nej de e inga problem alls att byta värmepaketet på en 9000, ska säga att det är ovanligt lätt på dom. lite trångt när man ska snirkla ut det bara men de går om man vrider lite:)

Läste lite på olika forum innan jag skulle byta där dom snackade om att det skulle ta en helg, det var de svåraste man kunde göra på en 9000, man skulle lossa motorfästen och vinkla motorn eventuellt riva insug mm. Ren bullshit allt ihop. tongue

Har man grundläggande kunskaper i skruvmejselshantering så klarar man det. wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
wadde Tryck och pys-åka
12 december 2012 · 884 Inlägg

Skruvmejseln börjar man med att hugga mitt i handen tongue

Ska se till att trolla lite så kan jag nog också säga "men det var ju plättlätt" efter också. Hehe.

Motorfästen, insug, wtf ? låter som att det är en verkstad som säger för att få timmarna att ticka på så mycket som möjligt.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
micke-opel
13 december 2012 · 562 Inlägg

wadde skrev:
Skruvmejseln börjar man med att hugga mitt i handen tongue

Ska se till att trolla lite så kan jag nog också säga "men det var ju plättlätt" efter också. Hehe.

Motorfästen, insug, wtf ? låter som att det är en verkstad som säger för att få timmarna att ticka på så mycket som möjligt.

Just att demontera insuget samt motorfäste gäller nog främst på 2,3i (2,0i med?) med det "höga insuget" som är delbart, iaf vad jag har hört. Turbobilarna är ju att föredra i det avseendet (och alla andra avseenden haha..) smile

Jag vet inte om det redan har nämnts men har man otur så kan en kärvande fläktmotor till slut "bränna" drivmodulen/fläktmotståndet, och då behövs således båda två bytas ut, så var det på min 9000. Säkraste sättet att ta reda på det borde vara att mäta spänningen över fläkten för att se om det är helt eller inte.

9-5 Aero Sedan -05
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang