BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 364 456 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Juvakka
25 april 2013 · 1 697 Inlägg

Tråkigt när det inte funkar som man har tänkt sig, men ser ut att bli bra annars. Kommer du behålla aluplattan som sitter original på motorn eller blir det bara din adapterplatta?

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
25 april 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Tråkigt när det inte funkar som man har tänkt sig, men ser ut att bli bra annars. Kommer du behålla aluplattan som sitter original på motorn eller blir det bara din adapterplatta?

Ja, motgångar är surt. Men det är bara att ta i med nya krafter en annan dag.

Jo, originalgaveln får bli kvar där under, på det sättet behöver jag inte bry mig om oljekanalen. Dessutom tätar och fäster oljetråget mot gaveln. Så min adapter hamnar utanpå, med bultar genom samma hål. Svänghjulet ska sedan också spaceas ut i motsvarande grad. Och eftersom jag kommer att svarva ner svänghjulets diameter till 290mm och byta till BMW kuggkrans, flyttas startmotorns fäste lite inåt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
28 april 2013 · 582 Inlägg

Återigen lite fix gjort under helgen. Först har jag plockat dit fästet för en strut bar samt svetsat lite mer torped. Det var trångt, knepigt och krångligt, men kom ihop rätt bra sedan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3dac26bc9c72d3ba1cdd79e9d6e011ff_large.jpg

Själva fästplattan ska byggas in med plåt än.

Jag kommer att låta genomföringarna i plåtbitarna jag använder sitta kvar, även om jag inte använder dem.

Jag undrar ifall det finns något hinder mot att montera motorn i en lite mer upprättstående vinkel än original? De två skruvarna i plattjärnet är fästet till gaspedalen, och om jag rätade upp motorn lite så topplocket gick fritt där, så kunde jag dra motorpaketet lite längre bak. Vilka motorfunktioner påverkas av en sådan sak? Tråg ska jag bygga själv så på den punkten är det ingen skillnad. Grenröret skulle få mera plats. Men påverkas olje- och kylarvätskecirkulering på något sätt? Vi pratar en justerande vinkel på ungefär 20 grader.

Så har jag skissat lite mer på adaptern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ec2372581f132dabe5e35255442773b2_large.jpg

Det nedre raka strecket är motorns plan mot oljetråget. Parallellt med detta ritade jag in växellådans horisontella plan, det är den övre linjen. Jag lyfte lådan på plattan och centrerade på jag minns inte riktigt vilket vis för att se ungefär hur hålen och kanterna skulle hamna mot varandra, och ritade av. Det är de grovstreckade linjerna. De färdigborrade hålen bultas mot motorn, de kryssade hålmärkningarna bultar mot växellådan. De raka strecken neråt från centrum kommer jag att såga längs, så adaptern blir hästskoformad. Jag gör så eftersom oljetråget bultar på två ställen underifrån mot gaveln som hamnar innanför adaptern, och det behövs rum för de bultarna. Sedan får jag väl göra någon slags täckplåt över luckan, som på Volvo.

Men jag måste alltså nu rätt snart bestämma ifall jag ska montera motorn mera upprättstående eller inte, eftersom jag hoppas få adapterplattan klar den här veckan. Så nu hoppas jag på input i form av funderingar, kommentarer och erfarenheter! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
28 april 2013 · 1 080 Inlägg

Jag säger iaf inte mer än att det antagligen finns en tanke med lutningen m.a.p oljeflöde osv, så jag hade nog inte ändrat motorns vinkel mer än jag var tvungen tongue

Kan ju finnas nån som har en bättre tanke dock smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
28 april 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Jag säger iaf inte mer än att det antagligen finns en tanke med lutningen m.a.p oljeflöde osv, så jag hade nog inte ändrat motorns vinkel mer än jag var tvungen tongue

Kan ju finnas nån som har en bättre tanke dock smile

Ja jag vet inte varför Saab byggt motorn snett, men det är ju just det där med oljeflöde etc. som är det kritiska. Få se om det finns någon annan som har något att säga! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
28 april 2013 · 1 697 Inlägg

Vet verkligen inte säkert att det inte medför problem, men för mig känns det inte som det skulle bli några större problem att räta upp den så länge man ser till att oljepickupen får tag i olja. Frågan är väl om den inte hade vart rakare original om den bara fått plats under huven då.

Saab 900 "T16" (1992)
Big-Nyz
28 april 2013 · 582 Inlägg

Juvakka skrev:
Frågan är väl om den inte hade vart rakare original om den bara fått plats under huven då.

Står inte motorn upprätt i og9000? Är den annorlunda byggd med tanke på oljekanaler etc?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Juvakka
28 april 2013 · 1 697 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Juvakka skrev:
Frågan är väl om den inte hade vart rakare original om den bara fått plats under huven då.

Står inte motorn upprätt i og9000? Är den annorlunda byggd med tanke på oljekanaler etc?

I gamla 9000 står den vad jag vet ganska upprätt och det är ju i princip samma motor om jag förstått saken rätt. Tråg är det enda jag vet att skiljer. Tror inte oljekanalerna skiljer, saken är ju den att där är tryck när oljan pumpas ut. Tror min har runt 2,5 bar på tomgång och mer under körning (viss missvisning finns nog på mätaren), det trycket bör klarar att frakta oljan dit den ska även om du rätar upp motorn. Återringningen lär ju bara bli bättre med en upprätad motor.

Saab 900 "T16" (1992)
Audi_S1Quattro
28 april 2013 · 158 Inlägg

nu kanske jag har helt fel men, tror jag läst nån stans att den lutar så för att det är en halv v8. som sagt inte alls säker och rätt mig gärna om jag har fel smile trevligt projekt för övrigt! smile

Big-Nyz
29 april 2013 · 582 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:
nu kanske jag har helt fel men, tror jag läst nån stans att den lutar så för att det är en halv v8. som sagt inte alls säker och rätt mig gärna om jag har fel smile trevligt projekt för övrigt! smile

Jo den har nog något sådan ursprung, Triumph vill jag minnas den härstammar från. Men Saab konstruerade om motorn väldigt mycket så jag tror inte det är mycket Triumph kvar i den tongue

Tack, kul om du gillar mitt fixande! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
29 april 2013 · 582 Inlägg

En liten session i skolans slöjdsal. Gjorde en enkel s.k. "tusch-CAD", vevade igång den manuella CNC-apparaten och fräste ner ett par ojämnheter på gaveln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-6bc82540ae11b40761a1a69a4f77aeac.jpg

På den här bilden ser man bra de två bulthål i nedre kanten som är för oljetråget (markerade med tusch). Det är för att få frigång till dessa som jag ska såga ur adaptern som en hästsko. Att göra det är nästa steg. Jag tar små steg i taget här nu eftersom det helt enkelt är en lite spännande operation och jag måste ha koll på vad jag gör.

Jag satte ut min fråga om upprätning av motorn även på 900klubben.se. Jag har också satt ut krokarna efter ett pilotlager med rätt mått. Om det inte dyker upp några starka argument mot att räta upp motorn, så tror jag att jag justerar vinkeln åtminstone en del. Ska mäta och kolla lite hur mycket som behövs.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Audi_S1Quattro
29 april 2013 · 158 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Audi_S1Quattro skrev:
nu kanske jag har helt fel men, tror jag läst nån stans att den lutar så för att det är en halv v8. som sagt inte alls säker och rätt mig gärna om jag har fel smile trevligt projekt för övrigt! smile

Jo den har nog något sådan ursprung, Triumph vill jag minnas den härstammar från. Men Saab konstruerade om motorn väldigt mycket så jag tror inte det är mycket Triumph kvar i den tongue

Tack, kul om du gillar mitt fixande! smile

Lär inte vara mycket kvar när saab har varit i farten ;)jo då har följt sen start ,gillar projekt med egna lösningar och konstruktioner även om jag inte fattar allt wink

Big-Nyz
29 april 2013 · 582 Inlägg

Audi_S1Quattro skrev:

Big-Nyz skrev:

Audi_S1Quattro skrev:
nu kanske jag har helt fel men, tror jag läst nån stans att den lutar så för att det är en halv v8. som sagt inte alls säker och rätt mig gärna om jag har fel smile trevligt projekt för övrigt! smile

Jo den har nog något sådan ursprung, Triumph vill jag minnas den härstammar från. Men Saab konstruerade om motorn väldigt mycket så jag tror inte det är mycket Triumph kvar i den tongue

Tack, kul om du gillar mitt fixande! smile

Lär inte vara mycket kvar när saab har varit i farten ;)jo då har följt sen start ,gillar projekt med egna lösningar och konstruktioner även om jag inte fattar allt wink

Haha, jag fattar inte heller allt här! wink
Det lär inte vara mycket BMW 1502 kvar i den här bilen heller när jag varit i farten med den...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
29 april 2013 · 64 Inlägg

Hoppsan hejsan. Här händer det grejer. tongue

Snacka om att du måste fått blodad tand efter att du började slita i röda 900an. Inget velande längre liksom, utan bara rakt på.

Hade varit kul att åka över och kolla in dina projekt nån gång. smile

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
30 april 2013 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Hoppsan hejsan. Här händer det grejer. tongue

Snacka om att du måste fått blodad tand efter att du började slita i röda 900an. Inget velande längre liksom, utan bara rakt på.

Hade varit kul att åka över och kolla in dina projekt nån gång. smile

Jo, som jag skrev redan i första inlägget i projekttråden med den röda, så klickade det  direkt smile . Vad gäller det där med att inte vela så tänker att det är ju inte frågan om några stora pengar på en sån här bil, så vill man testa så är det bara att göra det.

Kom du över till Finland bara så lovar jag att du ska få skruva för hela slanten! lol

Nå, har du nånting smart att säga om hur smart det är att räta upp en og900 motor? Till skillnad från mig så har du ju faktiskt skruvat en del med insidan av dom här... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 april 2013 · 582 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Nå, har du nånting smart att säga om hur smart det är att räta upp en og900 motor? Till skillnad från mig så har du ju faktiskt skruvat en del med insidan av dom här... tongue

Såg just ditt inlägg på 900klubben wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
30 april 2013 · 64 Inlägg

Haha det roliga är att jag faktiskt inte skruvat så mycket som det ibland kan låta. Däremot så har jag en tendens att fundera och ta reda på fakta rätt mycket. Klura på olika lösningar och projekt, googla och söka bilder för specifika detaljer mm, så jag må kunna en del i teorin, men du har nog gjort mer praktiskt.

Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig lyft toppen på en saab ens. tongue

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
30 april 2013 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Däremot så har jag en tendens att fundera och ta reda på fakta rätt mycket. Klura på olika lösningar och projekt, googla och söka bilder för specifika detaljer mm, så jag må kunna en del i teorin

Nå jag är ju precis likadan. Ett rätt så tacksamt personlighetsdrag tycker jag själv. Det är en slags genväg förbi det första nybörjarskapet.

Rein-O skrev:
Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig lyft toppen på en saab ens. tongue

I´ll be damned! Jag trodde du åt ramlager till frukost! big_smile Kommer du ihåg att i höstas, då jag ännu hängde rätt flitigt på 900klubben, så gav jag mig på att porta en 2.1-topp och insug? Jag skrev frågor om det där portandet men fick inte just några svar. Till sist ställde jag en öppen fråga varför det är så ont om info om portning av Saab-toppar på nätet och fick svaret att det nog beror på att det är så pass avancerad trimning att få sysslar med det. Jag svarade att jag är en sådan amatör att jag inte visste att det räknas som avancerad trimning. big_smile

Senast redigerat av Big-Nyz (30 april 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 april 2013 · 582 Inlägg

Jag fick en håltimme idag och smet mig iväg till slöjdregionerna för att dra något strå till stacken. Sågade till hästskourtaget. Det gick smidigt på... ehm, bandsågen i träslöjdsalen...roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-59798faeb723b87c49bfd83a86487e42.jpg

Lite knepigt att få till en så brant böj med det breda bladet, men med lite backande och trixande så gick det bra.

Nu ligger adaptern tajt emot gaveln, och hålen ligger exakt där de ska. Så långt är jag nöjd alltså.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-20f0f7c1fe76fc5f06f8857d096b52bb_large.jpg

Urtaget i nedre hörnet är för "hatten" kring mynningen till oljekanalen från toppen ner till tråget.

Till näst kommer jag att testa montera på gavel och adapter på motorn bara för att se att det inte tar i någonstans. Sedan blir det att spacea ut svänghjulet provisoriskt med ett par MDF-bitar, ställa motorn på högkant, lådan ovanpå och få ett helhetsintryck. Jag har två vägar att gå vad gäller svänghjul sedan, men jag skriver om det då wink .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
6 maj 2013 · 582 Inlägg

Tog en sväng ut i garaget och smutsade ner händerna lite. Testade montera gavel och adapter på motorn:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-7847c57b4396530999d28a40b6d8ce49.jpg

Testade också ställa motorn på högkant och sätta dit växellådan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a9fdb14c9c6d9eac15819858e08700f5_large.jpg

Ser väl bra ut wink .

Allt passar bra så här långt. Tyvärr finns det inte något "tittfönster" i getragens sprängkåpa så det är lite svårt att se  hur det ser ut med axel etc., men en huvudräkning säger att svänghjulet kommer att behöva spaceas ut ca 25mm ifall jag vill att pilotlagret ska hamna så nära splinesen som möjligt.

Två frågor:
1.
Styrtappen som ska göra så svänghjulet hamnar rätt, kan den tas bort och ersättas med en åttonde bult? Jag menar, är den skruvad dit?

2.
Om jag kör Trionic styrsystem, då behöver jag väl ingen gradmärkning på svänghjulet?

Sedan har jag forskat lite i helgen. Det blir rakställd motor, alltså med cylindrarna mer eller mindre rakt uppåt. Det är samma trågpackning till og900 som till og9000 med 2.0-motor, så 9000-tråget från en 2.0-liters motor passar följaktligen bolt on. Kortmotorn introducerades i 2.3-litersmotorn år 1990, och den producerades parallellt med 2.0-liters kortmotorn fram till 1994, då alla modeller fick kortmotor. Så nu har jag kopplat in min lokale Saab-verkstad och demonterare, och kommer att få ett sådant tråg i slutet av veckan. Skönt att inte behöva springa till skroten och plocka ett!

Huruvida cylindrarna kommer att peka helt rakt upp eller lite till sidan bestäms av tråget. Jag vet inte om cylindrarna på og9000 pekar rakt upp eller har lätt lutning.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang