Dåligt HC värde

Silenceville
2 februari 2013 · 141 Inlägg

God kväll!

Besiktade bilen idag inför våren som kommer cool

Förväntade mig att allting skulle gå rakt igenom, vilket den nästan gjorde, dock så låg HC värde 41 över gränsen.

Värden idag:
CO 0.0         HC 141
CO 2500 0.0 Lambda 1.02

Senaste godkända (Ca 1 år sedan)
CO 0.1         HC 065
CO 2500 0.1 Lambda 1.01

Bilen har gått ca 600 mil mellan dessa värden. Bytade lambda innan senaste godkända, och då vart det inga problem som sagt. Bilen har stått sedan 12-Nov förra året, sedan startades snabbt för ca 1v sen, dock lite trög startad pga. brist på bränsle fram. Gick perfekt sen.

Det som är gjort är nya tändstift för ca 500mil, ny olja och filter, inget nytt luftfilter dock. Har även nytt avgas system på, kan det vara det som läcker in, eller är det för den stått ett tag? Körde bilen dock inte riktigt varm (tror jag) Blev en del km innan jag loggade in på BP.  roll

Vet det finns en del trådar om detta, men ingen som liknar mitt problem. Alla andra värden är perfekta, men inte HC.

Mvh

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
dansken_1983 2 fast 4 swedish roads
2 februari 2013 · 150 Inlägg

Tills du har fixat detta så kan du fuska dig genom bes och hälla t-röd i soppan

Nas ne dogonyat
Skoda Octavia vRS "Hannah" (2008)
Johan85 Avstängd
2 februari 2013 · 1 418 Inlägg

Silenceville skrev:
God kväll!

Besiktade bilen idag inför våren som kommer cool

Förväntade mig att allting skulle gå rakt igenom, vilket den nästan gjorde, dock så låg HC värde 41 över gränsen.

Värden idag:
CO 0.0         HC 141
CO 2500 0.0 Lambda 1.02

Senaste godkända (Ca 1 år sedan)
CO 0.1         HC 065
CO 2500 0.1 Lambda 1.01

Bilen har gått ca 600 mil mellan dessa värden. Bytade lambda innan senaste godkända, och då vart det inga problem som sagt. Bilen har stått sedan 12-Nov förra året, sedan startades snabbt för ca 1v sen, dock lite trög startad pga. brist på bränsle fram. Gick perfekt sen.

Det som är gjort är nya tändstift för ca 500mil, ny olja och filter, inget nytt luftfilter dock. Har även nytt avgas system på, kan det vara det som läcker in, eller är det för den stått ett tag? Körde bilen dock inte riktigt varm (tror jag) Blev en del km innan jag loggade in på BP.  roll

Vet det finns en del trådar om detta, men ingen som liknar mitt problem. Alla andra värden är perfekta, men inte HC.

Mvh

skulle tro att du behöver ett oljebyte samt köra bilen riktigt varm smile

Mr_Yellow
2 februari 2013 · 184 Inlägg

DU har visserligen bytt stift och olja men för att vara på den säkra sidan så skulle jag byta den ännu en gång. Sen tror att ditt problem ligger i katalysatorn då den påverkar HC värdet om den är dålig. Läckage i avgassystemet är det dock inte för då hade du haft hög lambda värde istället vilket du inte har i det här fallet. Hoppas att det löser sig smile

torpis Forummoderator
2 februari 2013 · 10 576 Inlägg

dansken_1983 skrev:
Tills du har fixat detta så kan du fuska dig genom bes och hälla t-röd i soppan

Inte HC...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Janneutanb
2 februari 2013 · 7 272 Inlägg

I med ny bensin och kör lite hårdare med den så katten blir ordentligt varm.

Silenceville
2 februari 2013 · 141 Inlägg

dansken_1983 skrev:
Tills du har fixat detta så kan du fuska dig genom bes och hälla t-röd i soppan

Hjälper dock inte mot kolväten, dessutom skulle jag inte göra det, inte för att dölja problemet. Gick igenom sist utan problem efter lambda byte

Johan85 skrev:
skulle tro att du behöver ett oljebyte samt köra bilen riktigt varm smile

Mr_Yellow skrev:
DU har visserligen bytt stift och olja men för att vara på den säkra sidan så skulle jag byta den ännu en gång. Sen tror att ditt problem ligger i katalysatorn då den påverkar HC värdet om den är dålig. Läckage i avgassystemet är det dock inte för då hade du haft hög lambda värde istället vilket du inte har i det här fallet. Hoppas att det löser sig smile

Skumt som fan med ett byte igen, oljan är i princip helt ny m.m
Hörde ju faktiskt någonstans att läckande system efter lambda kan ge höga hc, men förstår inte hur neutral

Brains skrev:
I med ny bensin och kör lite hårdare med den så katten blir ordentligt varm.

Får nog bli det, soppan är helt ny, men misstänkt hela tiden att den inte vart varm nog. Sen folket på BP kör inte vidare hårt med motorn igentligen så, får varva den några mil innan smile

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
Janneutanb
2 februari 2013 · 7 272 Inlägg

Jag hade liknande HC som dig. Körde på rejält och hc'n bara försvann ner till botten.

Silenceville
2 februari 2013 · 141 Inlägg

Brains skrev:
Jag hade liknande HC som dig. Körde på rejält och hc'n bara försvann ner till botten.

Gjorde det sist också då den gick igenom,kanske inte till botten, men klart OK värden,ändå fick dom varva den något varv på plats sen, men det gick smile

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
volvo_240_tic ingen aning
2 februari 2013 · 687 Inlägg

Lämna bilen på tomgång när du går in till sbp.

även zebran har sina fläckar
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Silenceville
2 februari 2013 · 141 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
Lämna bilen på tomgång när du går in till sbp.

Den vart på tomgång

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
volvo_240_tic ingen aning
2 februari 2013 · 687 Inlägg

åk in till nån verkstad och be de ta testet??

även zebran har sina fläckar
Johan85 Avstängd
3 februari 2013 · 1 418 Inlägg

helt omöjligt att laga:/

Silenceville
3 februari 2013 · 141 Inlägg

Johan85 skrev:
helt omöjligt att laga:/

Hur menar du?

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
Selleen
3 februari 2013 · 360 Inlägg

Antingen varmkör du den ORDENTLIGT innan besiktningen, om det inte fungerar ändå får du byta katten.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Silenceville
3 februari 2013 · 141 Inlägg

Selleen skrev:
Antingen varmkör du den ORDENTLIGT innan besiktningen, om det inte fungerar ändå får du byta katten.

Båda kattarna är klockrena i skicket

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
ollelarsson
3 februari 2013 · 47 Inlägg

Kan det inte ha med kompressionsförhållande att göra också?

Jag anser att BMW är det enda riktiga fordon som är körbart, allt annat är plastamög eller bara skit. Just sayin!
Silenceville
3 februari 2013 · 141 Inlägg

ollelarsson skrev:
Kan det inte ha med kompressionsförhållande att göra också?

Absolut, kan även ha med komp o göra, men testar sådan senare om det skulle uppstå problem efter fler försök. Väldigt segdraget att jag skulle ha låg komp på någon cylinder

Senast redigerat av Silenceville (3 februari 2013)

Saab 9-5 "Grey Clean" (2005)
Selleen
3 februari 2013 · 360 Inlägg

Silenceville skrev:

Selleen skrev:
Antingen varmkör du den ORDENTLIGT innan besiktningen, om det inte fungerar ändå får du byta katten.

Båda kattarna är klockrena i skicket

Dåså bara köra den riktigt varm då till besiktningen!

Bara högt HC värde tyder iallafall på dålig eller ej tillräckligt varm katt!

Senast redigerat av Selleen (3 februari 2013)

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
volvo_240_tic ingen aning
3 februari 2013 · 687 Inlägg

Silenceville skrev:
Båda kattarna är klockrena i skicket

Hur vet du det?

även zebran har sina fläckar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang