Hitta mekaniker som kan byta kolvringar? pris?

Hazarox
6 februari 2013 · 154 Inlägg

Trodde du menade hela veven tongue

Det som kommer behövas är:

Nytt klister till tråg + topp
Ny toppackning
Nya vev och ramlager
Ny koppling

Det är det jag kommer på just nu. Något mer?

jojje81 George
6 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Varför ny koppling?
Ska du byta den också är det kanske lika bra att hänga av hela motorn för en helrenovering?

Jo du glömde just kolvringarna som tråden handlade om från början wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Hazarox
6 februari 2013 · 154 Inlägg

Ja, men meningen är ju att ta ur hela motorn... måste ändå byta packningen mellan motor och låda.

Andree
6 februari 2013 · 827 Inlägg

Volvo740Danne skrev:
Ja, men meningen är ju att ta ur hela motorn... måste ändå byta packningen mellan motor och låda.

Läcker det mkt då?.. det droppar nog olja från packboxen mellan motor och låda på väldigt många 850, gjorde det på min R o T5-R iaf men det va så lite så det va inte värt jobbet, men behöver du ändå ny koppling så e det klart man byter.

Dodge Charger "440" (1972)
Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Marlboroman
6 februari 2013 · 8 234 Inlägg

jojje81 skrev:
Varför MÅSTE man borra? Kan du förklara för en mig som kanske är mindre vetande?

För att cylinderloppen i dessa motorer slits väldigt hårt. När man kommit upp i runt 25.000 mil så är det inte säkert att man ens kan rädda blocket med borrning till största normala överdimension (+0,4mm) utan man lär börja fundera på andra lösningar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hazarox
6 februari 2013 · 154 Inlägg

Andree skrev:

Volvo740Danne skrev:
Ja, men meningen är ju att ta ur hela motorn... måste ändå byta packningen mellan motor och låda.

Läcker det mkt då?.. det droppar nog olja från packboxen mellan motor och låda på väldigt många 850, gjorde det på min R o T5-R iaf men det va så lite så det va inte värt jobbet, men behöver du ändå ny koppling så e det klart man byter.

Det läcker så pass att bilprovningen klagar, räcker o köra bilen på tomgång i 5 minuter så är hela tråget + 2 små oljepölar på golvet i garaget. Ska byta packning mellan motor och låda men tror det läcker från rören fram till kylaren också.

zovix Maskinbefäl
6 februari 2013 · 1 038 Inlägg

Thedriftking skrev:

zovix skrev:
Du kan ju göra det själv. Volvos rödblockare är ju inte världens mest komplicerade motor direkt....

Med vänlig hälsning,

Nae men vitmotorn som han har är lite 'jobbigare'....

Räkna med typ 10.000:- , tyvärr så lär de va dyrt men kör tills den inte går mera sen byt hela motorn istället ^^

Aha, jag fattade fel. Trodde det var 740in...

Jo vitmotorn e lite svårare, framförallt trängre och mer komplicerad att lyfta ur.

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
xXSammy
6 februari 2013 · 6 593 Inlägg

Volvo740Danne skrev:
Men om jag byter motor ska jag köra på en 2.0t eller en 2.3 med ny databox då? Vilket verkar mest värt när det gäller helheten och besiktningen?

Köp en annan 850.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 806 Inlägg

zovix skrev:

Thedriftking skrev:

zovix skrev:
Du kan ju göra det själv. Volvos rödblockare är ju inte världens mest komplicerade motor direkt....

Med vänlig hälsning,

Nae men vitmotorn som han har är lite 'jobbigare'....

Räkna med typ 10.000:- , tyvärr så lär de va dyrt men kör tills den inte går mera sen byt hela motorn istället ^^

Aha, jag fattade fel. Trodde det var 740in...

Jo vitmotorn e lite svårare, framförallt trängre och mer komplicerad att lyfta ur.

Med vänlig hälsning,

nja.. gör man rätt så tar urlyftet marginellt mer tid än på rödblockare

men då ska man veta exakt vad man behöver släppa på och inte.

dessutom tar det inte lång tid att montera tillbaka motorn sen igen.

sist jag hinka i en maskin satt alla motorfästen fast efter 15minuter från motorn stog på golvet tills den satt fast monterad och fast skruvad.

små plocket tar dock lång tid men att plocka ur går otroligt smidigt görs på 1timme ungefär utan att ha sönder något

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hazarox
6 februari 2013 · 154 Inlägg

Malheus skrev:

Volvo740Danne skrev:
Men om jag byter motor ska jag köra på en 2.0t eller en 2.3 med ny databox då? Vilket verkar mest värt när det gäller helheten och besiktningen?

Köp en annan 850.

Onödig kommentar i mitt tycke.

bengan87
9 april 2014 · 583 Inlägg

Har nyss beställt nya delar till min S80 T5 motor och hade samma där innan vevlagren gick sämre på cylinder 1 & 4 vissa sig idag att ringarna va dålig tongue skulle du behöva ett motor block utan vavaxel och kolvar så har jag ett B5404T 77 i slaglängd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang