Cheva 454ss VS 350 Kompressor

Dhalle332
25 mars 2013 · 14 Inlägg

Tjena!
Sitter här och har lite funderingar om att hissa i en annan spis i chevan!
Det sitter en 454 7.4 L i nu. Tanken är att sätta i en 350 Kompressor matad. ca 500 hk.

Frågan är, hur mycket fix blir det med elen?
Hade tänkt å tagit bort AC:en.
Är det eventuellt någon som gjort detta tidigare? Någon som vet?

Med vänlig hälsning//Philip

Dodge Charger "440 Magnum" (1969)
Chevrolet Cheva 454ss "Rauka-RÖR" (1990)
arne_moessa
25 mars 2013 · 48 Inlägg

Varför inte 454 med kompressor? Måste vara mycket enklare?

Plymouth Volare "Plyman" (1977)
Dhalle332
25 mars 2013 · 14 Inlägg

För mkt el å lull lull.. Bättre å köpa komplett!

Dodge Charger "440 Magnum" (1969)
Chevrolet Cheva 454ss "Rauka-RÖR" (1990)
racing-angel
25 mars 2013 · 5 Inlägg

hur menar du med el och lull lull?

Är väl bara att välja vilken typ av kompressor man skall ha (skruv/Roots eller centrifugal) och se till att den inte får övertryck i vevhuset och dyrligt.
Sen lite fix med ett styrsystem för att få kontroll på bränsle och tändning med mera.. Kan rekomendera folk som kan detta om du vill på den spis du har nu, det hade jag gjort..

/Angel

SportPilot Ubåtsingenjör
25 mars 2013 · 7 247 Inlägg

känns ju dumt att montera en 350 när man har en 454a

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
arne_moessa
25 mars 2013 · 48 Inlägg

CHEEVA skrev:
känns ju dumt att montera en 350 när man har en 454a

Word!
Anser fortfarande att det kommer vara lättare att montera kompressor på 454 istället för på 350.

Plymouth Volare "Plyman" (1977)
racing-angel
25 mars 2013 · 5 Inlägg

Arne_Moessa---

du har helt rätt.. man skall inte gå över ån efter vatten..

SportPilot Ubåtsingenjör
25 mars 2013 · 7 247 Inlägg

arne_moessa skrev:

CHEEVA skrev:
känns ju dumt att montera en 350 när man har en 454a

Word!
Anser fortfarande att det kommer vara lättare att montera kompressor på 454 istället för på 350.

lättare o lättare ... men man slipper ju jobbet med att byta motor + att du lär kräma ut mer effekt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
arne_moessa
25 mars 2013 · 48 Inlägg

CHEEVA skrev:

arne_moessa skrev:

CHEEVA skrev:
känns ju dumt att montera en 350 när man har en 454a

Word!
Anser fortfarande att det kommer vara lättare att montera kompressor på 454 istället för på 350.

lättare o lättare ... men man slipper ju jobbet med att byta motor + att du lär kräma ut mer effekt

Klart det blir lättare... Du slipper byta motor, få elen att lira med fel motor, motorfästen, kardan som ska kortas hit och dit, då 454an är längre än 350. Balansera kardan, Det är många faktorer som ska stämma överens, hade varit lättare på en förgasar motor, inte lika många faktorer som ska fungera!

Senast redigerat av arne_moessa (25 mars 2013)

Plymouth Volare "Plyman" (1977)
Dhalle332
27 mars 2013 · 14 Inlägg

Om jag ska sätta på en kompressor på 454:an så måste jag renovera byta ut å fixa, så jag anser att de blir billigare å köpa en komplett motor. Dessutom så kommer den dra mindre. En 350 ska passa rakt i. De enda är motofästerna som du får köpa ett konventerings kit till. V-låda passar rakt i.
Vad menar du med att korta kardan ?

Dodge Charger "440 Magnum" (1969)
Chevrolet Cheva 454ss "Rauka-RÖR" (1990)
SportPilot Ubåtsingenjör
27 mars 2013 · 7 247 Inlägg

Dhalle332 skrev:
Om jag ska sätta på en kompressor på 454:an så måste jag renovera byta ut å fixa, så jag anser att de blir billigare å köpa en komplett motor. Dessutom så kommer den dra mindre. En 350 ska passa rakt i. De enda är motofästerna som du får köpa ett konventerings kit till. V-låda passar rakt i.
Vad menar du med att korta kardan ?

det är billigt att renovera en gammal jänke 8 ! om du funderar på saker som bränsleförbrukning så har du köpt fel bil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Dhalle332
27 mars 2013 · 14 Inlägg

Men den är ju inte så gammal och den är jo strypt också. De är jo inte som en gammal 454:a motor. Och bränsle förbrukningen skiter jag i. Men de konstiga är att den drar ca 2.5-3 Liter nu. Och då är det ingen värre effekt. Hissar jag i en 350 kompressor matad så drar den kanske 2 liter milen. och jag ha betydligt mkt mer effekt. Men delar till en 350 är billiga. 454:an är dock mkt dyrare. Skall jag bara trimma motorn utan kompressor så går det på ca 50 tusen. Då tkr jag de känns bättre å lägga till lite å få en komplett 350 med kompressor för ca 80 lax.

Jag hoppas på lite mer respons!

Chevrolet Cheva 454ss "Rauka-RÖR" (1990)
Dodge Charger "440 Magnum" (1969)
tekniknissen1
27 mars 2013 · 866 Inlägg

Jag tror nog att du är inne på rätt linje. 454 är  tung !!!! 350,n är 50 kg lättare !
För övrigt så brukar GM köra mad samma givare till instrumenten så det är bara att flytta över! Tbi kan du bara lyfta ur. Sen så är set frågan om du ska köra förgasare och roots ? Då är där inte mycke el :-)
En Tpi blir det mer:-) men det finns vättig kit till det.

Dhalle332
27 mars 2013 · 14 Inlägg

BRA! Tack äntligen någon som förstår mig smile Jag har inhandlat en 350 kompressor med GM ZZ4 crate botten #10105123 = 4bultat block, smidd vev etc.
Pro comp 215cc alu toppar 64cc förbräningsrum ca:9,40:1 komp.
weiand 6-71, 2x600cfm holley.
kompressor hydkam, milodon tråg, comp cams magnum 1.6:1 vippor, ARP bultar etc.

Så de kmr nog spinna lite. 550 hk ca!

Dodge Charger "440 Magnum" (1969)
Chevrolet Cheva 454ss "Rauka-RÖR" (1990)
tekniknissen1
27 mars 2013 · 866 Inlägg

Då kan du lägga en stålplåt på 50 kg i botten av flaket så du får fäste !!!
Tänk på bränsle pumpen då den går över Tbi boxen. Flytta över till tändningslåset innan relä.
Sätt dit en lågtryckspump då originalet håller inte så länge med 0.35 bars tryck.

Dhalle332
28 mars 2013 · 14 Inlägg

hehe. de lär nog behövas! bränsle pump följer med, så de ska nog funka! Så de är nog lugnt! funderade på å koppla förbi tändningslåset, och starta med knapp. så kan den gamla elen vara kvar, ifall man ska sälja, så sätter man i original motorn!
De kan väll funka?

Chevrolet Cheva 454ss "Rauka-RÖR" (1990)
Dodge Charger "440 Magnum" (1969)
tekniknissen1
28 mars 2013 · 866 Inlägg

Det kan du göra men det bästa är att lägger den över generatorn och en knapp (återgående)   Då slår den av pumpen när motorn  stannar. Kan vara rätt bra. kopplas D+ likriktare till spole relä och jord och knappen B+ säkring  och spole relät. Det brukar funka utan man pillar på knappen då soppan räcker till start i förgasarna.

MeepMeep Finraggare
29 mars 2013 · 2 381 Inlägg

Är dålig på chevas block, men moparblocken har en slags nivå på 392 - efter det får man vinklar som inte är helt optimala för överladd.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
J_Jespersen Båtmek
29 mars 2013 · 720 Inlägg

Synd att "förstöra" en 454ss med att stoppa i en 350 hmm Coolt annars med en kompressormatad 350, men kanske inte i en så, enligt mig, speciell bil.

Dirtymike
29 mars 2013 · 1 532 Inlägg

Bättre o va tuff aldrig sätt en sån pickis me 572 o kompressor wink

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang