Vad är detta för något?!

Celeron
5 april 2013 · 1 322 Inlägg

Allt börja med att bilen inte starta när den var kall. Så efter ett tag prata jag med Lecab och fråga vart kallstarten/tempgivarn satt på denna bil. Då förklara han det var en tempgivare och vart den satt på 2.0liters motorn. och den såg ut såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-ee7a5d559c83ef9d09ff43f2c59b0fe3.jpg
Sen var jag upp till min reservdelsbil och plocka ner givaren som satt på samma ställe. Den ser inte lika dan ut, den ser ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-9b35eb55b0b93c6b4f5578944e1c106e.jpg
Man ser ju att dem inte är lika för fem öre. Men jag pröva montera den endå, iaf det bara skett en förändrig utseende mässigt på dom 3året det skiljer min 2liters motor från 96 och min 1.8liters motor från 93 (golfen med 1.8 från 93 är reservdelsbilen) Men bilen går fortfarande inte igång när han är kall.

Så nu är min fråga, är det verkligen temp givaren som gubben menar? för jag kolla på laga.se lite snabbt vad en likadan givare kostar. Och jag hittar den inte yikes  och om det sitter nån som vet vart tempgivarn sitter, iaf det inte är denna Lecab gubben menar, berätta gärna vart den sitter!

Bilarna är  golf 3or, iaf det är nån som inte har koll på vilket år vilken dem gjordes roll

Edit: dem sitter vid luftburken, iaf det är till nån mer hjälp

Senast redigerat av Celeron (5 april 2013)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
AutoCool
5 april 2013 · 197 Inlägg

Finns på laga och heter värmeventil (??) Sök reservdelsnummer som står på den. ZSB037133515B. Finns på nästan varenda Golf från 1992-1998 och säkert fler. Men den är bara för att suga in bränsleånga från tanken. Inte därför bilen inte startar. Har sett många VW där den ventilen "klickar" hela tiden och om den är alltid öppet så kan den ge felkod och motorn går ojämt. Den andra som du visade är kanske från en annan bil, man ser eltejp på bilden.

Åroblemet kan  vara pga tempgivaren men det på bilden är inget tempsgivare. Tempgivaren på din bil är samma som visar temp på mätaren (den har 2 funktioner) fast det kan vara trasigt och ändå fungera som mätarens sensor. Reservdelsnummer 357919501A.

Om din tempmätare inte fungerar då kan jag tänka mig att givaren är definitivt trasigt.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Celeron
5 april 2013 · 1 322 Inlägg

AutoCool skrev:
Finns på laga och heter värmeventil (??) Sök reservdelsnummer som står på den. ZSB037133515B. Finns på nästan varenda Golf från 1992-1998 och säkert fler. Men den är bara för att suga in bränsleånga från tanken. Inte därför bilen inte startar. Har sett många VW där den ventilen "klickar" hela tiden och om den är alltid öppet så kan den ge felkod och motorn går ojämt. Den andra som du visade är kanske från en annan bil, man ser eltejp på bilden.

Åroblemet kan  vara pga tempgivaren men det på bilden är inget tempsgivare. Tempgivaren på din bil är samma som visar temp på mätaren (den har 2 funktioner) fast det kan vara trasigt och ändå fungera som mätarens sensor. Reservdelsnummer 357919501A.

Om din tempmätare inte fungerar då kan jag tänka mig att givaren är definitivt trasigt.

Ah, jag tänkte inte till en början på att det gick söka på nummer på laga hehe.. Hitta en på Laga . Så blir antagligen beställa den på måndag..Om jag inte får gå in på skroten och kika lite. Trodde det var en speciell till min bil när det var en 2liters  och den får min reservdelsbil ej var lika.  men du gav mig hopp när du sa att det finns på nästan alla big_smile

Den andra jag visa kom ifrån min andra golf som 1993, som jag provmontera som bilden visar, tror eltejpen bara håller ihop kablarna eller något sånt. Men ska nog kika på det och se så det inte är något glapp där nu!! Har alltså värmeventilen ingenting att göra med att den itne startar som kall? yikes

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
AutoCool
5 april 2013 · 197 Inlägg

Det är ingen "värmeventil". Bildemo skrev fel. Den öppnar efter motorn startar för att suga bort ångor från bensintanken och minska utsläpp av "bensindoft".

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Celeron
5 april 2013 · 1 322 Inlägg

AutoCool skrev:
Det är ingen "värmeventil". Bildemo skrev fel. Den öppnar efter motorn startar för att suga bort ångor från bensintanken och minska utsläpp av "bensindoft".

Ahaa hehe..  Vad tror du det kan vara för fel när han inte startar när han e kall, har jag i motorvärmaren några timmar så han blir riktigt fram startar han, men måste stå på tomgång 5-10min innan man kan gasa å köra, för gasar innan så dör han typ.  som jag skulle strypa han. Och han ändrar sig lite i varvtal när han står på tomgången i början. Har precis kollat stift, tändkablar, fördelare och rotor och detta ser nytt ut.

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang