Arbetsvänligast operativsystem?

Robert_N
6 april 2013 · 90 Inlägg

Som rubriken lyder, vilket av följande tycker ni är mest arbetsvänligt, XP, Vista, Windows 7 eller 8?
Håller på med en webbutik och ska sköta den, bokföring och lite excell arbete osv, ja de vanliga man arbetar med helt enkelt.

Tack på förhand! smile

CarpeDiem German Engineering
6 april 2013 · 9 083 Inlägg

Vad du än gör, använd inte Vista. Det är ett skitprogram helt enkelt.
Jag rekommenderar Windows XP smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Robert_N
6 april 2013 · 90 Inlägg

Har inte riktigt gillat Vista heller. XP har ju alltid varit stabilt vad jag minns iaf, va ju ett tag sen man hade det smile Kör windows 7 nu, vilket är helt ok.
Har du nån erfarenhet av 8:an?

CarpeDiem German Engineering
6 april 2013 · 9 083 Inlägg

Jag har ingen erfarenhet av 8an och 7an tyvärr.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Super40
6 april 2013 · 415 Inlägg

8:an är asdryg så håll dig till 7:an. Jag har kört 8:an ett tag nu och man kan bli knäpp på en del saker som fungerar annorlunda än tidigare. Det är massor med uppdateringar hela tiden som segar ner datorn innan man startar om så uppdateringen färdigställs. Många program funkar inte och man får försöka med kompatibilitetsläge. Annars så bootar det snabbt men jag skulle aldrig välja 8 framför 7.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Bebben Legitimerad besserwisser
7 april 2013 · 921 Inlägg

7an, helt klart. Sålänge du jobbar via en webbläsare så är det sak samma vilken du använder.

Men om du ska ha snabb åtkomst till olika program från skrivbordet, placera en genväg på "Aktivitetsfältet" (det som i XP heter snabbstartsfält, precis till höger om Start-ikonen). Där kan du placera dem i en viss ordning, och det fina är sen att du kommer åt programmen genom att trycka Windowstangent + nummer. Ikonerna får sin siffra från 1 och uppåt, räknat från höger.

Om du har Aero-temat aktiverat så trycker du Windowstangent + Tab för en enklare (och snyggare!) vy över program och fönster som man annars är van att använda Alt + Tab.

Sen finns ju andra operativsystem, såsom Apple och diverse Linuxdistar, men de har jag för lite erfarenhet av för att kunna rekommendera/avråda ifrån.

Robert_N
7 april 2013 · 90 Inlägg

Tackar så mycket för den infon från er båda! Bara å glömma 8:an med andra ord! smile
Då fortsätter jag på 7:an, helt klart!

davel
9 april 2013 · 347 Inlägg

Jobbar som programmerare och använt 8an sen den kom. Skulle aldrig byta tillbaka. Snabbare och lite mordernare.
Smaken är som baken kanske men som programutvecklare så har man ju ofta massvis med tunga program igång och det märks verkligen inte när man kör 8an. 7an kunde ta 10min att stänga av och väcka. 8an tar sekunder... det som tar tid är att skriva in lösenordet big_smile

Naturligtvis är det samma dator med samma hårdvara jag jämför...

Senast redigerat av davel (9 april 2013)

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
9 april 2013 · 224 Inlägg

att ni ens rekommenderar XP visar hur bra koll ni har... skiten är gammal, Microsoft dumpar supporten inom kort... kör på Windows 7.

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
JohanW
9 april 2013 · 212 Inlägg

Gillar också 8:an skarpt, kan dock vara en liten puckel i början tills man inser att det är bra smile
Har både 7:an och 8:an samt Mac OS på min jobbdator och nu för tiden sitter jag mest i 8:an

Mini JCW (2016)
OpelP1
10 april 2013 · 1 412 Inlägg

XP tycker jag är smidigast att använda när det gäller Windows.

Har 7:an på min jobbdator men jag startar nästan alltid Ubuntu i den istället då det är mycket snabbare.

Senast redigerat av OpelP1 (10 april 2013)

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 april 2013 · 10 427 Inlägg

Windows 7 über XP. Men XP kan nog vara att föredra framför Vista. tongue

Windows 8 är jag rätt så neutral till ännu, köpte en slö laptop att använda till studier med
Windows 8 - så jag har inte jämfört med olika operativ på samma dator... ännu hmm

Bakåtsträvare som jag är föredrar jag dock nog Windows 7 så länge wink

Senast redigerat av steifan (10 april 2013)

Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
10 april 2013 · 241 Inlägg

Jag blir arg varje gång jag använder Win8. Jag rockar Win7 tillsvidare.

850heden
12 april 2013 · 557 Inlägg

Jag rekomenderar win 8 jag med. Som flera skriver så är de lite ovant i början, men de kommer man förbi rätt snabbt.

Men det är väldigt stor skillnad i snabbhet mot tidigare windows. Startar upp jättesnabbt.

marcusgnaget
13 april 2013 · 161 Inlägg

Win8 är det som gäller! som sagt mkt snabbare än 7an.

Vill man som jag inte använda modern ui så tankar man ner ett program som heter classic start menu så ser windows ut precis som win7 men man får fördelarna från win8!

Lexus GS300 (1998)
Sushikocken Sleeper
13 april 2013 · 3 084 Inlägg

Inte så stor skillnad på Vista och Win 7 efter alla servicepacks. Så fort de får lite fler spel fungerande i steam så kommer nog jag med många andra gå över till linux dock. Som är gratis! Istället för att betala för någon dyr  bloatad programvara som ingen vill ha.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
M1Get
15 april 2013 · 360 Inlägg

Varför köra Windows överhuvudtaget? Pröva att ladda ner / installera ubuntu eller debian, du kan köra alla program du behöver där för att driva en webshop. Ge det en chans iallafall smile

habomaster
15 april 2013 · 463 Inlägg

JohanW skrev:
Gillar också 8:an skarpt, kan dock vara en liten puckel i början tills man inser att det är bra smile
Har både 7:an och 8:an samt Mac OS på min jobbdator och nu för tiden sitter jag mest i 8:an

Samma här. Jag tycker bättre om att sitta i Win8 än de andra systemen trots att jag kör Win8 virtuellt under VMware Fusion på min mac.. har OS  X 10.8.3..

Robert_N
19 april 2013 · 90 Inlägg

Oj, tackar så jättemycke för alla svar! Borde kanske ge mej på att prova 8:an ändå, och eventuellt köra med "classic start menu" som marcusgnaget sa, om man inte trivs med det "moderna" utseendet.
Har nu fått höra från dom flesta att 8:an är sjukt mycket snabbare, även fast man kör det på samma burk som man haft 7:an på. Och snabbare vill man ju alltid ha! smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 april 2013 · 3 929 Inlägg

Win XP tycker jag är arbetsvänligast.
Men bäst är Win 7. Varför? För det stödjer bland annat mer RAM osv.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang