Hej alla glada Volvokunniga,
jag är just på väg att skaffa min första Volvo, har bara SAAB och Mercedes(till vardags) men har insett att jag måste vidga vyerna lite...
Nåja, till problemet då...
Den Volvo 245DL (410-2111H*) som jag funnit och blivit sugen på - två ägare och 15.258mil - har ett tokigt växellådsfel.
1. För det första så noterade jag att kopplingen tar väääldigt långt upp precis innan släppt läge.
2. För det andra så är växel 1, 2, 3 men INTE 4 hårda att få i samt att backen/R skrapar otrevligt när man med visst våld skall få i denna. Inga missljud vid körning annars.
För mig verkar dessa två saker märkliga eftersom symptom ett (1) brukar betyda att lamellen är slut men samtidigt så fortsätter lådan att snurra vilket brukar leda till symptom två (2). Misstänker att jag i själva verket inte kopplar i växlarna 1-3 med bara kopplingens hjälp utan tar synkringarna till hjälp.
Nota: Vad är det som händer och vad skall jag göra åt saken = ergo: vågar jag köpa bilen? Lådras på G?
Vänliga, frågvisa hälsningar
Johan DAHL - +46730301238
Bilfakta: ca. 16.000mil, B21A, M45-låda, stått parkerad på lutande plan i nästan två år, 1977 års m. vajerstyrd koppling.
* = B21A-ejavgasrening-DL-utantaklucka-M45-vänsterstyrd-1977
En Volvo är robust, en Saab spännande och en Mercedes-Benz bägge delar.