Bilprovningen har förstört min bakaxel... Ford 9"

berggren91
11 juli 2013 · 44 Inlägg

Hej!

Det är så kul så att bilprovningen har förstört min bakaxel på min Cougar - 70 med en Ford 9" och racediffspärr. I en början verkade det som om dom skulle ta på sig det men nu har dom vänt ryggen och hävdar att dom omöjligt kan ha förstört den..

Jag drar hela händelseförloppet, ska försöka fatta mig kort:

Efter att ha slitit som ett djur för att få klart min Mercury Cougar - 70 tills sommaren kör jag till den första besiktningen där fick jag 2a på att handbromsen låg på. OBS att på denna station gick det hur bra som helst att utföra bromstestet.  Jag åkte hem och justerade till det och körde 3 veckor utan problem sen var det dax för besiktning igen för att släcka 2orna.

Killen som besiktar kör upp bilen och ska börja bromstestet, han försöker men rullbromsprovaren orkar inte driva utan bara hugger och bilen slits i sidled han försöker ytterligare några gånger och nu lyckas han till och med få motorstopp flera gånger, ( Det är en auto- låda !! )

Han kommer fram till mig och säger att du har en för hårt ställd diffspärr så vi kan inte utföra testet. Jag säger till honom att det är omöjligt då det gick hur bra som helst på förra besiktningsstationen men han är bestämd, så jag säger åt honom att hissa upp bilen och testa rulla på hjulen och det gör han och dom rullar ju hur lätt som helst.

Han kör upp på rullbromsprovaren igen och samma sak händer, bilen slits i sidled. En annan besiktningsman kommer fram och påpekar att bilen står snett och att han tror att det är därför. Killen bakar och kör upp igen, samma sak händer.

Besiktningsmannen börjar bli irriterad och hävdar fortfarande att det är diffen som är för hårt ställd. Han åker nu in till bromstestaren för lastbilar! Även här slits bilen i sidled och motorn dör, han testar detta några gånger utan att det går. Sen kommer en annan besiktningsman fram och säger åt honom att lägga i Driven, ja och då fungerar det utan problem.

Jag frågar besiktningsmannen som sa till om att lägga i D vad han trodde den unga killen hade gjort för fel, han svarade att antagligen hade han Backen i.

Jag tänkte inte mer på det, men nu i efterhand så ångrar jag grovt att jag inte öppnade dörren och slet ur denna okunniga person som inte ens klarar att lägga i neutral. Men man tror ju att dom ska kunna sin sak.

Jag åkte hem och när ja ska svänga in i carporten hör ja en jäkla dunkande och klånkande från bakaxeln...

Iallafall så har stationschefen varit ut och lyssnat på bakaxel och han håller med om att det skramlar om den och på stationen hade dom kommit fram till att det kan ha varit så att det orsakades av att backen låg i när rullarna gick framåt.

Nu har jag fått ett mail där det står att dom har pratat med den tekniskt ansvarig för kontroll besiktningar.

Från mailet: "Han säger att det är en omöjlighet att rullbromsprovaren oavsett om driven var ilagd eller ej skulle kunna skada diff/ bakaxel. Bilprovningen hävdar att det omöjligt är vi som har orsakat skadan och kommer inte ersätta något."

Fast en lång och detaljerad beskrivning så lyckas stationschefen enda vända på det och " Trolla bort " att det var Backen som lades i och att dom på stationen var överens om det... Så jävla typiskt.

Jag behöver hjälp! Har försökt ringa stations chefen säkert 50 gånger denna vecka men i helvete att han svarar..

Någon som vet vart jag kan vända mig? Någon som vet mer om bilprovningens rullbromsprovare ? Alla verkstäder jag har pratat med säger att det är mycket möjligt att bakaxeln tog skada när backen låg i och han gasade när rullarna gick frammåt och hela bilen bröts i sidled, vad tror ni? Behöver lite mer kött på benen! Ska försöka få tag i någon teknisk ansvarig på bilprovningen!

Mycket tacksam för svar!!
MVH Timmy

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juli 2013 · 14 084 Inlägg

berggren91 skrev:
Hej!

Det är så kul så att bilprovningen har förstört min bakaxel på min Cougar - 70 med en Ford 9" och racediffspärr. I en början verkade det som om dom skulle ta på sig det men nu har dom vänt ryggen och hävdar att dom omöjligt kan ha förstört den..

Jag drar hela händelseförloppet, ska försöka fatta mig kort:

Efter att ha slitit som ett djur för att få klart min Mercury Cougar - 70 tills sommaren kör jag till den första besiktningen där fick jag 2a på att handbromsen låg på. OBS att på denna station gick det hur bra som helst att utföra bromstestet.  Jag åkte hem och justerade till det och körde 3 veckor utan problem sen var det dax för besiktning igen för att släcka 2orna.

Killen som besiktar kör upp bilen och ska börja bromstestet, han försöker men rullbromsprovaren orkar inte driva utan bara hugger och bilen slits i sidled han försöker ytterligare några gånger och nu lyckas han till och med få motorstopp flera gånger, ( Det är en auto- låda !! )

Han kommer fram till mig och säger att du har en för hårt ställd diffspärr så vi kan inte utföra testet. Jag säger till honom att det är omöjligt då det gick hur bra som helst på förra besiktningsstationen men han är bestämd, så jag säger åt honom att hissa upp bilen och testa rulla på hjulen och det gör han och dom rullar ju hur lätt som helst.

Han kör upp på rullbromsprovaren igen och samma sak händer, bilen slits i sidled. En annan besiktningsman kommer fram och påpekar att bilen står snett och att han tror att det är därför. Killen bakar och kör upp igen, samma sak händer.

Besiktningsmannen börjar bli irriterad och hävdar fortfarande att det är diffen som är för hårt ställd. Han åker nu in till bromstestaren för lastbilar! Även här slits bilen i sidled och motorn dör, han testar detta några gånger utan att det går. Sen kommer en annan besiktningsman fram och säger åt honom att lägga i Driven, ja och då fungerar det utan problem.

Jag frågar besiktningsmannen som sa till om att lägga i D vad han trodde den unga killen hade gjort för fel, han svarade att antagligen hade han Backen i.

Jag tänkte inte mer på det, men nu i efterhand så ångrar jag grovt att jag inte öppnade dörren och slet ur denna okunniga person som inte ens klarar att lägga i neutral. Men man tror ju att dom ska kunna sin sak.

Jag åkte hem och när ja ska svänga in i carporten hör ja en jäkla dunkande och klånkande från bakaxeln...

Iallafall så har stationschefen varit ut och lyssnat på bakaxel och han håller med om att det skramlar om den och på stationen hade dom kommit fram till att det kan ha varit så att det orsakades av att backen låg i när rullarna gick framåt.

Nu har jag fått ett mail där det står att dom har pratat med den tekniskt ansvarig för kontroll besiktningar.

Från mailet: "Han säger att det är en omöjlighet att rullbromsprovaren oavsett om driven var ilagd eller ej skulle kunna skada diff/ bakaxel. Bilprovningen hävdar att det omöjligt är vi som har orsakat skadan och kommer inte ersätta något."

Fast en lång och detaljerad beskrivning så lyckas stationschefen enda vända på det och " Trolla bort " att det var Backen som lades i och att dom på stationen var överens om det... Så jävla typiskt.

Jag behöver hjälp! Har försökt ringa stations chefen säkert 50 gånger denna vecka men i helvete att han svarar..

Någon som vet vart jag kan vända mig? Någon som vet mer om bilprovningens rullbromsprovare ? Alla verkstäder jag har pratat med säger att det är mycket möjligt att bakaxeln tog skada när backen låg i och han gasade när rullarna gick frammåt och hela bilen bröts i sidled, vad tror ni? Behöver lite mer kött på benen! Ska försöka få tag i någon teknisk ansvarig på bilprovningen!

Mycket tacksam för svar!!
MVH Timmy

Jag vet inte var du ska vända dig nånstans men det känns som dom försöker slingra sig ur detta. Man blir bara så ledsen när man hör sådana här saker. Hoppas dom står för detta.

Lycka till!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Curse
11 juli 2013 · 688 Inlägg

Går bakhjulen åt ett håll o bromstestern åt ett annat håll går ju saker o ting sönder. Du har ju till och med lite tyngd bakom åxå. Inget är omöjligt. Synd det som hänt.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Mack Forum- och sitemoderator
11 juli 2013 · 26 189 Inlägg

Är det inte just Fords 9's axel som är känd för att vara "odödlig"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Djo
11 juli 2013 · 10 163 Inlägg

Mack skrev:
Är det inte just Fords 9's axel som är känd för att vara "odödlig"?

Jo det är den dock undrar jag en annan sak hur det gått med automatlådan inget som hänt med den då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juli 2013 · 14 084 Inlägg

Mack skrev:
Är det inte just Fords 9's axel som är känd för att vara "odödlig"?

Det känns lite som att det är den som är "skottsäker"!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mb_pucken
11 juli 2013 · 5 090 Inlägg

Inte för att vara sån men måste vara en redig skitaxel om den inte håller. Hade automaten tagit skada eller om dom kört hjulen åt olika håll så hade ja förstått om diffen tagit skada. Nog för att de är bra grepp på rullarna men en redig burn känner nog på mera. Ska ja vara ärlig så tvivlar jag på att dom tar på sig något. Svårt att bevisa när den börja låta när du kom hem. För hade det hänt då skulle det rimligtvis låtit när du körde från bilprovningen med..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
berggren91
11 juli 2013 · 44 Inlägg

Vettemannen skrev:
/quote]
Jag vet inte var du ska vända dig nånstans men det känns som dom försöker slingra sig ur detta. Man blir bara så ledsen när man hör sådana här saker. Hoppas dom står för detta.

Lycka till!

/Benny

Ja precis, det känns som om dom försöker slingra sig ur detta och hoppas på att man inte ska bråka något mer om det. Förjävligt att dom inte tar sitt ansvar..



Curse skrev:
Går bakhjulen åt ett håll o bromstestern åt ett annat håll går ju saker o ting sönder. Du har ju till och med lite tyngd bakom åxå. Inget är omöjligt. Synd det som hänt.

Ja sån uppfattning har jag med!

Mack skrev:
Är det inte just Fords 9's axel som är känd för att vara "odödlig"?

Jo Fords 9" ska vara en av dom kraftigaste och hållbaraste men som det verkar så stod den inte pall för bilprovningens omilda behandling.

Djo skrev:

Mack skrev:
Är det inte just Fords 9's axel som är känd för att vara "odödlig"?

Jo det är den dock undrar jag en annan sak hur det gått med automatlådan inget som hänt med den då?

Eftersom missljuden kommer ifrån bakaxelklumpen så har jag inte kollat något på lådan men jag är bra rädd att den med kan ha fått på käft hmm

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
berggren91
11 juli 2013 · 44 Inlägg

mb_pucken skrev:
Inte för att vara sån men måste vara en redig skitaxel om den inte håller. Hade automaten tagit skada eller om dom kört hjulen åt olika håll så hade ja förstått om diffen tagit skada. Nog för att de är bra grepp på rullarna men en redig burn känner nog på mera. Ska ja vara ärlig så tvivlar jag på att dom tar på sig något. Svårt att bevisa när den börja låta när du kom hem. För hade det hänt då skulle det rimligtvis låtit när du körde från bilprovningen med..

Klunkandet kom när jag svängde skarpt åt ett håll och det hade jag inte gjort på vägen hem utan bara svängen i till carporten. Sen åkte jag ut och testade svänga skarpt höger vänster och då small det och levde om. Och efter det hissade vi upp den och lyssnade på bakaxeln med Driven i och då hörde man klunkanden och rassel som inte hördes när jag körde och satt i bilen. Och dom har missljuden fanns garanterat inte där före bilprovningens besök! Men det är som du säger, svårt att bevisa!

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
Djo
11 juli 2013 · 10 163 Inlägg

Ja har han tvingat bilen i gungning med backen i automaten och sen kört den i lastbils bromsprovar känns inget bra förstår inte att ingen sade åt honom känns som alldeles påtok att köra ner i lastbilarnas bromsprovare överhuvudtaget.

Hoppas det löser sig tråkigt när det blir såhär. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
berggren91
11 juli 2013 · 44 Inlägg

Djo skrev:
Ja har han tvingat bilen i gungning med backen i automaten och sen kört den i lastbils bromsprovar känns inget bra förstår inte att ingen sade åt honom känns som alldeles påtok att köra ner i lastbilarnas bromsprovare överhuvudtaget.

Hoppas det löser sig tråkigt när det blir såhär. sad

Jo jag håller med, och jag känner mig bra dum jag med som inte avbröt honom, men som sagt så trodde man att han kan sin sak.

Ja man förstår ju att en lastbilsbroms testare måste ha ett skapligt mer " Vrid" i starten för att orka driva runt stora lastbilars hjul. Men tydligen inte dom.


Ja jag hoppas verkligen att det löser sig, en ny klump från usa går loss på ca 18 000 hmm

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
Djo
11 juli 2013 · 10 163 Inlägg

berggren91 skrev:

Djo skrev:
Ja har han tvingat bilen i gungning med backen i automaten och sen kört den i lastbils bromsprovar känns inget bra förstår inte att ingen sade åt honom känns som alldeles påtok att köra ner i lastbilarnas bromsprovare överhuvudtaget.

Hoppas det löser sig tråkigt när det blir såhär. sad

Jo jag håller med, och jag känner mig bra dum jag med som inte avbröt honom, men som sagt så trodde man att han kan sin sak.

Ja man förstår ju att en lastbilsbroms testare måste ha ett skapligt mer " Vrid" i starten för att orka driva runt stora lastbilars hjul. Men tydligen inte dom.


Ja jag hoppas verkligen att det löser sig, en ny klump från usa går loss på ca 18 000 hmm

Som sagt på besiktningen är man oftast inte så talförd man tror dom ska kunna det bäst själva och vill inte säga för mycket men ibland är det tydligen tyvärr inte så.

Kan tänka mig den går löss på det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
tekniknissen1
11 juli 2013 · 866 Inlägg

Fords 9" axel är sprängsäker om man kör framåt men bakåt är den nästan svagare en GM 12 bultad eller något med pinion drevet närmare centrum på kronhjulet.
Normalt så ska den palla med en rejäl motorbromsning men är pinion lagringen något med spel så kan man trycka sönder stödlagret bakom pinon drevet,
Det som du får göra är att lyfta ur klumpen. Sen kan man avgöra vad som har hänt.
Som nämnts innan så är det lådan man skulle att det rädd att det hänt något.
Troligen hade det hänt när du gick på motorbroms med ett hjul över ett vitt stäck när det är vått för att skapa samma förutsättningar som på bromsrullarna.

berggren91
11 juli 2013 · 44 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Fords 9" axel är sprängsäker om man kör framåt men bakåt är den nästan svagare en GM 12 bultad eller något med pinion drevet närmare centrum på kronhjulet.
Normalt så ska den palla med en rejäl motorbromsning men är pinion lagringen något med spel så kan man trycka sönder stödlagret bakom pinon drevet,
Det som du får göra är att lyfta ur klumpen. Sen kan man avgöra vad som har hänt.
Som nämnts innan så är det lådan man skulle att det rädd att det hänt något.
Troligen hade det hänt när du gick på motorbroms med ett hjul över ett vitt stäck när det är vått för att skapa samma förutsättningar som på bromsrullarna.

Tackar för den informationen! Det kommer jag ha nytta av när ja ska prata med teknikern!

Klumpen har jag redan tagit ur men eftersom jag har dålig koll på en bakaxels uppbyggnad så har jag lämnat den till en verkstad som ska kolla på den, dom trodde att det var för mycket att byta i klumpen så det skulle vara bättre att få tag i en ny. Kan pinon drevet bli skadat till följd av att stödlagret gått sönder?

MVH

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
tekniknissen1
11 juli 2013 · 866 Inlägg

Amen va fan !!! 9" kan man få dela till och är skit lätt att hålla på med om man har lite koll och kan läsa en manual !
Jo Pinion drevet kan bli skadat om där är glapp men jag tror att det är diffen som är problemet då det är uppenbart om det är pinion och kronhjulet när man har klumpen av.
Det som skiljer Ford axeln mot GM och dom flesta andra axlar är att den är extremt försjuten neråt så binion hjulet ser mer ut som en skruv så man har flera kuggar i bett och även en större kontaktyta med en mindre vinkel mot ingrepps riktningen. Så utåt kraften mot kronhjulet blir mindre men lagringen i pinion drevets axial riktning framåt blir högre.(vi drivning framåt) Därför är det dom lager och lager hus oftast förstärkta. när där sitter något riktigt vridstarkt framför lådan .

KHRacing
12 juli 2013 ·

Bromsrullarna snurrar bara åt ett håll..(har aldrig under 25års bilkörande sett dem snurra "bakåt")
.   fattar inte hur, rent sagt omöjligt att bakaxeln går sönder
när de snurrar så sakta som de gör o åt rätt håll hela tiden.

Det är väl ändå växellådan som borde(ska) rasa om du rullar framåt med backen i-

ELLER ?

Senast redigerat av KHRacing (12 juli 2013)

dawwe ...has left the building...
12 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Hm...Kör den tuffare linjen kanske, dvs meddela de att du förbereder att stämma de, din advokat kommer kontakta de...Det kan finnas möjlighet att din hemförsäkring kan gå in o täcka advokatkostnaden, kolla upp detta!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
peterpatron
12 juli 2013 · 41 Inlägg

Vet du vad det är för märke och modell på diffen?

Jag hade en flång ny Richmond Powertrax (vill jag minnas att den hette) och den kunde leva om rätt bra vid fulla rattutslag och drivning framåt. Även fast det stod så stiligt i informationen att det inte skulle det så rasslade det rätt bra när man svängde även utan drivning framåt. Helt nyrenoverad klump. Med det sagt, det kan skramla lite om dom.

Såg du några uppenbara defekter när du fick ur klumpen? Spånor, glapp eller liknande?

berggren91
12 juli 2013 · 44 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Amen va fan !!! 9" kan man få dela till och är skit lätt att hålla på med om man har lite koll och kan läsa en manual !
Jo Pinion drevet kan bli skadat om där är glapp men jag tror att det är diffen som är problemet då det är uppenbart om det är pinion och kronhjulet när man har klumpen av.
Det som skiljer Ford axeln mot GM och dom flesta andra axlar är att den är extremt försjuten neråt så binion hjulet ser mer ut som en skruv så man har flera kuggar i bett och även en större kontaktyta med en mindre vinkel mot ingrepps riktningen. Så utåt kraften mot kronhjulet blir mindre men lagringen i pinion drevets axial riktning framåt blir högre.(vi drivning framåt) Därför är det dom lager och lager hus oftast förstärkta. när där sitter något riktigt vridstarkt framför lådan .

Tack igen för bra svar! Ska visa verkstaden det du skrivit!

KHRacing skrev:
Bromsrullarna snurrar bara åt ett håll..(har aldrig under 25års bilkörande sett dem snurra "bakåt")
.   fattar inte hur, rent sagt omöjligt att bakaxeln går sönder
när de snurrar så sakta som de gör o åt rätt håll hela tiden.

Det är väl ändå växellådan som borde(ska) rasa om du rullar framåt med backen i-

ELLER ?

Ja bromsrullarna snurrar framåt och är gjorda för att man ska ha neutral i och testa bromsa. I detta fall har besiktningsmannen försökt genomföra testet med backen i så att bakaxeln har blivit bryten så pass att bilen har vandrat i sidled. Bromsrullarna rullar framåt och bakhjulen på bilen bakåt.

Risken finns helt klart att växellådan också har tagit stryk i detta men det var missljuden i bakaxeln vi reagerade på.

dawwe skrev:
Hm...Kör den tuffare linjen kanske, dvs meddela de att du förbereder att stämma de, din advokat kommer kontakta de...Det kan finnas möjlighet att din hemförsäkring kan gå in o täcka advokatkostnaden, kolla upp detta!

Det har du rätt i ska kolla med hemförsäkringen, för jag tänker inte ge mig i detta.

Mercury Cougar "Taklucka" (1970)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juli 2013 · 14 084 Inlägg

berggren91 skrev:

tekniknissen1 skrev:
Amen va fan !!! 9" kan man få dela till och är skit lätt att hålla på med om man har lite koll och kan läsa en manual !
Jo Pinion drevet kan bli skadat om där är glapp men jag tror att det är diffen som är problemet då det är uppenbart om det är pinion och kronhjulet när man har klumpen av.
Det som skiljer Ford axeln mot GM och dom flesta andra axlar är att den är extremt försjuten neråt så binion hjulet ser mer ut som en skruv så man har flera kuggar i bett och även en större kontaktyta med en mindre vinkel mot ingrepps riktningen. Så utåt kraften mot kronhjulet blir mindre men lagringen i pinion drevets axial riktning framåt blir högre.(vi drivning framåt) Därför är det dom lager och lager hus oftast förstärkta. när där sitter något riktigt vridstarkt framför lådan .

Tack igen för bra svar! Ska visa verkstaden det du skrivit!

KHRacing skrev:
Bromsrullarna snurrar bara åt ett håll..(har aldrig under 25års bilkörande sett dem snurra "bakåt")
.   fattar inte hur, rent sagt omöjligt att bakaxeln går sönder
när de snurrar så sakta som de gör o åt rätt håll hela tiden.

Det är väl ändå växellådan som borde(ska) rasa om du rullar framåt med backen i-

ELLER ?

Ja bromsrullarna snurrar framåt och är gjorda för att man ska ha neutral i och testa bromsa. I detta fall har besiktningsmannen försökt genomföra testet med backen i så att bakaxeln har blivit bryten så pass att bilen har vandrat i sidled. Bromsrullarna rullar framåt och bakhjulen på bilen bakåt.

Risken finns helt klart att växellådan också har tagit stryk i detta men det var missljuden i bakaxeln vi reagerade på.

dawwe skrev:
Hm...Kör den tuffare linjen kanske, dvs meddela de att du förbereder att stämma de, din advokat kommer kontakta de...Det kan finnas möjlighet att din hemförsäkring kan gå in o täcka advokatkostnaden, kolla upp detta!

Det har du rätt i ska kolla med hemförsäkringen, för jag tänker inte ge mig i detta.

Du ska verkligen stå på dig och håll oss underrättade här i tråden hur det går.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang