Volvo 242 GruppA

Tanken är att detta ska bli en Volvo 242 GruppA, exakt som dom var när Volvo vann DTM/ETC på 80-talet. My intention is that this shouldbe an 242 GroupA, exactly as they whas when Volvo won DTM/ETC back in the 80s.
  • 455 Följare
  • 314 280 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 november 2017
Jolla_R
7 oktober 2013 · 20 Inlägg

fakeso skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-aa4a7003bd93310ecb88e5a8456f7818.jpg

Sitter det givare som läser av kuggar vid naven fram med som det gör på 740/940? Eller hur se det ut på 240 med abs?

Mvh/Johannes

Volvo 780 "Bertone" (1988)
GruppA Volvo 240 grupp-A historiker
8 oktober 2013 · 17 Inlägg

Jolla_R skrev:

fakeso skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-aa4a7003bd93310ecb88e5a8456f7818.jpg

Sitter det givare som läser av kuggar vid naven fram med som det gör på 740/940? Eller hur se det ut på 240 med abs?

Mvh/Johannes

Så här ser det ut: http://240grupp-a.se/bilder-filer/bilen … r/abs1.jpg

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se
Storckeen
8 oktober 2013 · 75 Inlägg

Helst klar avundsjuk på din projekt! Mycket grym, lycka till med allt! Prem lagd! smile

Volvo 240 "M50b25" (1987)
fakeso
8 oktober 2013 · 218 Inlägg

Jolla_R skrev:

fakeso skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-aa4a7003bd93310ecb88e5a8456f7818.jpg

Sitter det givare som läser av kuggar vid naven fram med som det gör på 740/940? Eller hur se det ut på 240 med abs?

Mvh/Johannes

Japp! Samma givare som Volvo 760/740.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
dirtbag
19 oktober 2013 · 40 Inlägg

fantastiskt projekt!

fakeso
23 oktober 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-802517ad07743592a15ff358193869de.jpg

Jag har låtit tillverka några extra Catchtankar om det är någon som behöver.
Tankarna är gjorda exakt efter VMS original ritningar och är av mycket hög kvalite.

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
fakeso
23 oktober 2013 · 218 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172434/172434-a25264d6371f7b9606d381e909a348e4.jpg
Tankarna har uttag för nivågivare (ska kopplas till den digitala instrumentpanelen).
- 1st uttag i botten för huvudpumpen/pumparna.
- 2st uttag för förpumpar
- 1st uttag för retur från sprutet
- 1st uttag för retur till tank



Notera kvaliten på svetsarna!

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
RallyHenrik85 Lång & Smal!
23 oktober 2013 · 462 Inlägg

Grymt projekt! smile

//Henrik Johansson
TrimGurra TrimGurra
24 oktober 2013 · 50 Inlägg

Prem lagd!!

Satan vilket bygge! smile

Volvo 242 DL "Sugern" (1975)
Volvo 940 "Isbilen" (1992)
Volvo V70n "Transportbilen" (2005)
Cortina1
24 oktober 2013 · 1 026 Inlägg

Det är så sjukt hög finish på dina grejer! Supertrevligt att följa.

bertryd
25 oktober 2013 · 4 Inlägg

Ang lättning/syradoppning en kompis jobbade i Olofström på plåtpressningen på 80talet och han var med när dom pressade framskärmar i tunnare plåt var visst rätt stor skillnad i vikt
Men det går och få en 240 rätt lätt men dom blir lite mjuka

fakeso
26 oktober 2013 · 218 Inlägg

bertryd skrev:
Ang lättning/syradoppning en kompis jobbade i Olofström på plåtpressningen på 80talet och han var med när dom pressade framskärmar i tunnare plåt var visst rätt stor skillnad i vikt
Men det går och få en 240 rätt lätt men dom blir lite mjuka

Mycket intressant att höra!
Vad jag kan se så nämns det inget om tunnplåts detaljer i GrpA homologeringshandlingarna, men det kanske ändå inrymdes i reglementet?
Vore intressant att veta om dessa framskärmar användes av något team? Någon som vet?

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
NoFantasy Garaget Anhängare!
26 oktober 2013 · 2 068 Inlägg

finns många tokar i bilvärlden och du är en av dom som toppar den listan! Helt fantastiskt arbete du gör! Älskar fan den här projektråden! Grymt bara!! smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
bertryd
26 oktober 2013 · 4 Inlägg

Är inte säker men har en svag aning om att han pratade om att dom gick till Susannes rallybil

jocke95
26 oktober 2013 · 9 Inlägg

det här är definitivt det grymmaste projektet på garaget!!!!!! prem lagd! big_smile

Volvo 780 Bertone "VIOLENT" (1987)
Johansen
26 oktober 2013 · 138 Inlägg

Riktigt frän bil...har en fråga , har du pratat med Pelle i Vänersborg ? Han kan mycket om dessa bilar och kan ha mycket konstigt på hyllan...ler...

fakeso
27 oktober 2013 · 218 Inlägg

Johansen skrev:
Riktigt frän bil...har en fråga , har du pratat med Pelle i Vänersborg ? Han kan mycket om dessa bilar och kan ha mycket konstigt på hyllan...ler...

Japp!smile

Volvo 240 / 242 Evo Turbo "242 Evolution 500" (1983)
GruppA Volvo 240 grupp-A historiker
27 oktober 2013 · 17 Inlägg

Det är ju inte någon hemlighet att Volvo körde med tunnplåts delar på sina bilar för att spara vikt. Mest känt var att man körde med en tunnplåtshuv (ej att förväxlas med aluminium som många tror då det inte var tillåtet med sådant i grupp-A), framskärmar och dörrar i tunnplåt. Dessa var i 0,6 mm plåt sett till original som var på 0,9 mm.

Finns även skrönor om att det har rullat runt tunnplåtskarosser här i Sverige (ej syradoppade utan byggda på tunnplåt), jag har dock aldrig stött på en men det gick rykten om en herre som hade en ståendes på lon i sin ladugård för många år sen. Hur vida detta stämmer kan jag inte svara på då det finns otroligt många skrönor om diverse historier i Volvo grupp-A sfären...

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se
GruppA Volvo 240 grupp-A historiker
27 oktober 2013 · 17 Inlägg

GruppA skrev:
Det är ju inte någon hemlighet att Volvo körde med tunnplåts delar på sina bilar för att spara vikt. Mest känt var att man körde med en tunnplåtshuv (ej att förväxlas med aluminium som många tror då det inte var tillåtet med sådant i grupp-A), framskärmar och dörrar i tunnplåt. Dessa var i 0,6 mm plåt sett till original som var på 0,9 mm.

Finns även skrönor om att det har rullat runt tunnplåtskarosser här i Sverige (ej syradoppade utan byggda på tunnplåt), jag har dock aldrig stött på en men det gick rykten om en herre som hade en ståendes på lon i sin ladugård för många år sen. Hur vida detta stämmer kan jag inte svara på då det finns otroligt många skrönor om diverse historier i Volvo grupp-A sfären...

Kolla fogen som går vertikalt i mitten på motorhuven, det är ett enkelt sätt att känna igen en tunnplåtshuv. För er som har lätt att ta er till museumet i Gbg och kan få någon att lyfta på huven åt er på #605-bilen så kan ni se att det sitter en likadan huv på den bilen. big_smile

(Övrig kuriosa om personerna på bilden: Mannen i grått är Björn Scheuer, männen i röda overaller från vänster är Kenneth Larsson och sen Frank Millqvist och slutligen han i bakgrunden med blå/grå jacka är Lars Sandberg (en av hjärnorna bakom ETC-systemet)
http://www.240grupp-a.se/UPLOADS/huv.jpg

Senast redigerat av GruppA (16 november 2013)

Björn Ohlson - Volvo 240 grupp-A historiker (0768-978888)
Driver sidan www.240grupp-A.se
Samarbetspartners:
www.Dekaltrim.se, www.Estremo.se, www.Teambild.se
JoarH
28 oktober 2013 · 129 Inlägg

Vilket vackert arbete du utför!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang