Vilka bilar anser du är plastiga och varför?

jetta16v
23 december 2013 · 1 534 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:
Jag anser att flertalet "moderna" USA-bilar har en billig känsla i de -feta- -glansiga- plastdetaljerna.

En Europeisk eller Asiatisk bil har generellt en betydligt mera industriell hållbar känsla i sina plastdetaljer, vilket givetvis inbegriper de olika Chevroleter vi fått från Korea de senaste åren.

Så upplever jag de olika materialens egenskaper.

Lägger till badkaret (Prius), passat, bmw (fram till E46/E39).

Pinsamt dåligt kvalité på bilar som man kallar Premium (BMW).

Du snackar skit, pinsamt dålig kvalité på BMW?

Nädu den gubben går inte.
Farsan är inne på sin andra e39 och båda har varit av superb kvalitet.
De inredningar som jag inte gillar riktigt hos BMW är snikmodellerna av e36 och e34.

Var och tittade på en gammal 5-serie, en E12, det kändes allt annat än plastigt, hela bilen andades nostalgi.
Har du suttit i nyare eE60/E61?
F10?

Eller varför inte 7-serierna, E38/E65/F01?

Provsitt i någon av dom o sätt dig sedan i din Corvette, så får du se på dålig kvalité...


HereComesTrouble skrev:

Mattyyy skrev:
Hmm, De flesta amerikanska moderna bilarna känns plastiga och extremt billiga invändigt tyvärr. Några exempel på det är bl.a  :

Dodge Ram
Chrysler Stratus
Ford Mustang
Chevrolet Avalanche/Tahoe/Suburban
Corvette
Camaro

Koreanska bilar känns otroligt billiga och plastiga också. Där finns ingen kvalitétskänsla överhuvudtaget.
Min Renault Clio -95 känns också billig och plastig.
BMW E46 känns också ganska plastig.
Lite halvmoderna japanare (95-05 typ) brukar också kännas billiga samt plastiga.

Golf är verkligen höjdpunkten av kvalitetskänsla?
Den känns inte billig och plastig? wink

Vem pratar om Golf?
Du syftar på Mattyyy's Golf?

Du har kanske missat att Golf mk1 och även mk2 är kultbilar och får därmed inte smutskastas.
Den som gör det skickas asap till Nordkorea och får en rättvis rättegång.

Skämt åsido, en gammal sketen Golf har mycket mer potential än du kan ana..

Har man råd att köpa/äga/köra en Corvette, så har man också säkert råd att utnyttja Golfens potential rätt brutalt..

Jag hade då valt Golfen alla dagar..
Inget ont om Corvette, jag gillar Corvette, men då den modellen drar till sig bortskämda slynglar som du, så väljer jag hellre något annat.

Förutom Vettemannen här på garaget då, han verkar vara en vettig Corvette-fantast och vettig person.

Lite hemläxa(finns flera andra videor, orkar inte ta fram alla)

http://www.youtube.com/watch?v=n6Y6HSBUecs (Blir mer intressant från 1:45)

http://www.youtube.com/watch?v=GXCryn0rrjQ (Visserligen Golf mk1, men den är ju ännu äldre än Golf mk2)

Men seriöst, om du som Corvette(sportbil)-fan har komplex mot en Golf tvåa, som är en budgetbil(med stor potential visade det sig) vars konstruktion är ca. 30 år gammal, så säger det rätt mycket om dig..


HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:

Mattyyy skrev:
Nej, Jag har aldrig påstått att det är höjdpunkten av kvalitét. Visst, den är väl plastig men inte så mycket som en modern bil direkt.

Sluta klanka ner på alla andras bilar också.

Corvette är inte världens bästa bil som du verkar tro.

Inlägg 17600 i tråden lustiga annonser:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=880
"Fast jag spyr inte över andras bilar som sagt, vill du åka runt i skit så är det ditt val." roll

Roade mig åtminstone.

Det mesta jag får göra är att försöka förklara för grottmänniskor som dig att det är ingen skillnad på inredningskvalitén i ditt badkar och i tex Corvette, det är du mfl som klankar ner på amerikanska bilar och inte tvärtom kompis!

Tycker du uttrycker dig som du själv skrev ,en grottmänniska, men bortsett från det håller jag med dig, jag ger inte mycket för Prius(badkar)...

Är dock strongt gjort av Evildan att starta en sån här topic då han är Prius-älskare och Prius är inte direkt lika med icke plastig..

Har kört en sån ett tag som taxibil så jag vet(just det exemplaret var dessutom välskött)..


På tal om amerikaner och plastigt, vad har hänt med alla jänkare på sista tiden?

Dom har ju bara härmat Kia/Ford(europeiska)/Daewoo/Mazda/Opel/Toyota mfl.

Förut så hade dom ett kännetecken, de var robusta, designen var egen, ofta rätt lyckad, men på senare år ser det bedrövligt ut..

Tar ett exempel
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/07-Chrysler-Sebring-sedan-rear.jpg

Är det en Kia?
Toyota?
Lexus?

Nej en Chrysler Sebring

Om man skall prata om amerikanska muskelbilar som Dodge Charger, Dodge Challenger, Cameron SS, Ford Mustang och Chevrolet Corvette..

Hur kan man gå från detta(taget från wikipedia)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/1969_Dodge_Charger_green_F.jpg/800px-1969_Dodge_Charger_green_F.jpg

till detta?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/2011_Dodge_Charger_--_02-17-2011_1.jpg/800px-2011_Dodge_Charger_--_02-17-2011_1.jpg


De som är snyggast av alla dom är Dodge Challenger och Corvette fram till C6, fronten på en C7 ser ut som en blandning mellan Ferrari och Fiat, varför var dom tvungna att förstöra en vacker bil?

De andra ser bara bedrövliga ut idag..

Skall man ta en massa svensson-modeller så blir det mycket värre, orkar inte kolla upp alla fula moderna jänkare..

Andree
23 december 2013 · 827 Inlägg

När jag byte från e39 till e60 så blev jag besviken...
e39´an tycker absolut inte va plastig men med e60 känns som dom tappat en del kvalitets känsla invändigt.
Dock kika ja först på Chrysler 300C innan men den inredningen e ju en jävla katastrof... jävligt synd på en bil som ser så fet ut utvändigt.

Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
Dodge Charger "440" (1972)
OpelP1
23 december 2013 · 1 412 Inlägg

Även bmw:s design har ju verkligen gått åt fanders.

Från såna här:

http://www.4starclassics.com/assets/Sold-cars/BMW-2002-Turbo/BMW2002turbo-2.jpg

Till såna här motoriserade tvålkoppar.

http://www.automotivemagz.com/wp-content/uploads/2013/04/BMW-M3-Wallpaper.jpg


Angående inredningen i e39 och e61 så var den ok i den förstnämnda och usel i den andra.

Jag gick från en Dodge Ram till E61:an och inredningen kändes förvånansvärt nog mycket sämre i BMW:n.

jetta16v
23 december 2013 · 1 534 Inlägg

OpelP1 skrev:
Även bmw:s design har ju verkligen gått åt fanders.

Från såna här:

http://www.4starclassics.com/assets/Sol … urbo-2.jpg

Till såna här motoriserade tvålkoppar.

http://www.automotivemagz.com/wp-conten … lpaper.jpg


Angående inredningen i e39 och e61 så var den ok i den förstnämnda och usel i den andra.

Jag gick från en Dodge Ram till E61:an och inredningen kändes förvånansvärt nog mycket sämre i BMW:n.

Håller med dig angående bilderna du länkade till, är inget fan av E92..

Men 02 däremot, mumssss

dawwe ...has left the building...
23 december 2013 · 4 474 Inlägg

Tyska "premiumbilar" innehåller naturligtvis massor med plast. Men när det kommer till plasten i inredningen, det vill säga den plast man kan ta på, så är det en annan känsla/klang i materialen än hos andra tillverkare. Man försöker att ge materialen "rätt känsla, utseende och klang", något som andra tillverkare inte lägger ner lika mycket omsorg på. Har för mig Ådi är det märke som har den högsta upplevda kvaliteten när det gäller inredning, med övriga tyska premium märken flåsande i nacken. Utöver detta så lägger tyskarna ner en hel del tid på att få till rätt "klang" när dörren stängs, rätt motorljud, rätt känsla i reglagen, någorlunda vettig layout på instrumentering/knappa mm...Man sprider alltså inte ut knapparna på måfå som hos vissa andra märken...

När det gäller mig (mina åsikter) så är den upplevda kvaliteten högst i min E34, den känns verkligen "over-engineered", hack i häl så kommer E39-an, följt av E36-orna. Jämför jag mina gamlingar med farsans 1 år gamla F10 så får jag lov att säg att F10 känns mycket välbyggd, inget skrammel, rätt ljud/tyngd från dörrarna osv, observationerna gäller inredningen, ja till o med klart bättre känsla än i min E34, men då skall man komma ihåg att min E34 tillverkades 1994 o har brukats "en aning" mer....

Jänkare ger jag som sagt inte mycket för vad gäller inredningskvalitet. Eller kvalitet öht. Ta Viper som exempel, V10 på 8.3 liter med en liter effekt på under 80 hästkrafter, det ä ungefär i klass med en valfri modern småbil av enklaste snitt. Låg litereffekt har en fördel, större säkerhetsmarginaler, man behöver inte vara riktigt lika noggrann med toleranserna o va-vet-jag. En högvarvig V10 från BMW eller Audi är ett mästerverk i jämförelse, eller om ni så vill: Väl avvägd utveckling av en produkt där man ställer långt högre krav än vad andra gör, vilket så klart även återspeglas i produktens pris...En stor,stark jänkare lever på att den är just stor, stark och BILLIG i relation till prestandan. Inte ens jänkarna själva tycker att deras inhemska bilar är "bäst", de som har råd o vill ha det bästa köper inte amerikanskt, nej de köper tyskt eller italienskt...

Carl Lewis smile!

Senast redigerat av dawwe (23 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andree
23 december 2013 · 827 Inlägg

OpelP1 skrev:
Även bmw:s design har ju verkligen gått åt fanders.

Från såna här:

http://www.4starclassics.com/assets/Sol … urbo-2.jpg

Till såna här motoriserade tvålkoppar.

http://www.automotivemagz.com/wp-conten … lpaper.jpg


Angående inredningen i e39 och e61 så var den ok i den förstnämnda och usel i den andra.

Jag gick från en Dodge Ram till E61:an och inredningen kändes förvånansvärt nog mycket sämre i BMW:n.

Tkr faktiskt dom nyare BMW ser helt ok ut, men dom helt klart snyggaste linjerna hade dom på e30 M3 och e34 M5 enligt mig smile

http://rthirtytwotaka.files.wordpress.com/2010/04/cimg1174.jpg
http://image.europeancarweb.com/f/29843540/epcp_1102_03_o+1991_bmw_m5+rear_view.jpg

Dodge Charger "440" (1972)
Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
OpelP1
23 december 2013 · 1 412 Inlägg

Andree skrev:

OpelP1 skrev:
Även bmw:s design har ju verkligen gått åt fanders.

Från såna här:

http://www.4starclassics.com/assets/Sol … urbo-2.jpg

Till såna här motoriserade tvålkoppar.

http://www.automotivemagz.com/wp-conten … lpaper.jpg


Angående inredningen i e39 och e61 så var den ok i den förstnämnda och usel i den andra.

Jag gick från en Dodge Ram till E61:an och inredningen kändes förvånansvärt nog mycket sämre i BMW:n.

Tkr faktiskt dom nyare BMW ser helt ok ut, men dom helt klart snyggaste linjerna hade dom på e30 M3 och e34 M5 enligt mig smile

http://rthirtytwotaka.files.wordpress.c … mg1174.jpg
http://image.europeancarweb.com/f/29843 … r_view.jpg

E30 M3 tycker jag var deras sista bil som hade lite attityd. smile

dawwe ...has left the building...
23 december 2013 · 4 474 Inlägg

Andre: En E34 med komplett läder (läder överallt, även hatthyllan) har en härlig känsla i inredningen...Min egna har dessvärre inte komplettläder, men väl utökat läder av den "ovanligaste" sorten: Buffelläder. Otroligt slitstarkt läder, har för mig det kostade ca 60" extra för första ägaren...En annan "rolig" option på bilen är att den är vad jag vill kalla "snik Individual"...Första ägaren valde till elrollo, som bara kunde fås i kombo med rollo i de bakre dörrarna, något han INTE ville ha. Så då fick man montera dörrsidor utan rollo bak, så klart via Individual...

Så här står det på "buildsheeten" av min bil:

"Individualausstattung

0944 ZS-Umfang
Umruestung bei ZS-I-2: Entfall SA 417"

Tyskar*haha* smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
jetta16v
23 december 2013 · 1 534 Inlägg

OpelP1 skrev:

Andree skrev:

OpelP1 skrev:
Även bmw:s design har ju verkligen gått åt fanders.

Från såna här:

http://www.4starclassics.com/assets/Sol … urbo-2.jpg

Till såna här motoriserade tvålkoppar.

http://www.automotivemagz.com/wp-conten … lpaper.jpg


Angående inredningen i e39 och e61 så var den ok i den förstnämnda och usel i den andra.

Jag gick från en Dodge Ram till E61:an och inredningen kändes förvånansvärt nog mycket sämre i BMW:n.

Tkr faktiskt dom nyare BMW ser helt ok ut, men dom helt klart snyggaste linjerna hade dom på e30 M3 och e34 M5 enligt mig smile

http://rthirtytwotaka.files.wordpress.c … mg1174.jpg
http://image.europeancarweb.com/f/29843 … r_view.jpg

E30 M3 tycker jag var deras sista bil som hade lite attityd. smile

Skall man nämna Opel så måste jag säga att den sista bilen dom tillverkade med lite attityd är Ascona A.
Även Mantan kan räknas som kult, i övrigt förstår jag inte hur man kan gilla Opel, fula som stryk..
No offense

OpelP1
23 december 2013 · 1 412 Inlägg

jetta16v skrev:

OpelP1 skrev:

Andree skrev:
Tkr faktiskt dom nyare BMW ser helt ok ut, men dom helt klart snyggaste linjerna hade dom på e30 M3 och e34 M5 enligt mig smile

http://rthirtytwotaka.files.wordpress.c … mg1174.jpg
http://image.europeancarweb.com/f/29843 … r_view.jpg

E30 M3 tycker jag var deras sista bil som hade lite attityd. smile

Skall man nämna Opel så måste jag säga att den sista bilen dom tillverkade med lite attityd är Ascona A.
Även Mantan kan räknas som kult, i övrigt förstår jag inte hur man kan gilla Opel, fula som stryk..
No offense

Ingen offence här, andras åsikter om att jag har Opelmodeller fram till ca -66 som favoritbilar är inte direkt något jag bryr mig om. smile



Jag gillar inga bilar efter ca 1973.

Och att jag definitivt inte gillar BMW borde vara rätt tydligt då jag bytte bort en E61 i mycket fint skick mot en 43 år äldre bil som hade ett stort rosthål i golvet och totalslut inredning när jag körde hem den. wink

Senast redigerat av OpelP1 (23 december 2013)

Andree
23 december 2013 · 827 Inlägg

jetta16v skrev:

OpelP1 skrev:

Andree skrev:

Tkr faktiskt dom nyare BMW ser helt ok ut, men dom helt klart snyggaste linjerna hade dom på e30 M3 och e34 M5 enligt mig smile

http://rthirtytwotaka.files.wordpress.c … mg1174.jpg
http://image.europeancarweb.com/f/29843 … r_view.jpg

E30 M3 tycker jag var deras sista bil som hade lite attityd. smile

Skall man nämna Opel så måste jag säga att den sista bilen dom tillverkade med lite attityd är Ascona A.
Även Mantan kan räknas som kult, i övrigt förstår jag inte hur man kan gilla Opel, fula som stryk..
No offense

Ja tycker Opel Omega Lotus e riktigt ball faktiskt, resten ger ja inte så mkt för smile

Dodge Charger "440" (1972)
Volvo V70 II 2,4d Momentum "R-Design" (2008)
caromania Forummoderator
23 december 2013 · 9 296 Inlägg

On topic så ska jag berätta lite om min Rover Vitesse Coupe. Stolarna är en dröm med Connollyläder även på ryggen. Mattorna är plysch, ca 1cm tjocka med Roverlogga, de väger säkert ett kilo styck om inte mer. Allt trä är äkta valnöt, fyra laminerade lager, klarlackade och polerade. Bilen kostade tre normala årslöner 1993 så man kan förvänta sig max. Men vad fan gjorde de med instrumentpanelens ovansida?? Ett stort jävla hårt iskallt ganska blankt stycke plast. Fullständigt vansinne som tyvärr tar extremt mycket från helhetsintrycket av inredningen. Bedrövligt är det. Samma plast används även i överdelarna av dörrsidorna. I mitten tjock plysch och bolstrade läderkuddar och sedan denna makalöst tråkiga 2mm tjocka plast. Trist. Vore jag inte originalfanatiker vad gäller det visuella skulle jag klä om skräpet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
NiKeMaN Entreprenör
23 december 2013 · 1 286 Inlägg

Allt beror väl på hur man definierar ordet "plastig"?

Att en bil är plastig kan enligt vissa entusiaster av äldre fordon innebära att en bil har plast i inredningen. Detta har vi kunnat läsa tidigare i denna tråd.

I min värld, där jag vägrar att åka bilar som är äldre än 00 typ wink så innebär ordet plastig i detta sammanhang att bilen har inredning av plast i sämre kvalitet. Ett fordon där man valt hårdare och tunnare plast - jämfört med kanske "premium"bilarna där man återfinner mjukare och tjockare plast - just för att det ska kännas mer trevligt, mysigt och "premium".

Att jämföra en modern bil idag, säg BMW X5 med en Daewoo (Chevrolet) Captiva så är skillnaden på inredningen ENORM. Där X5an känns rejäl, robust, mysig och alldeles underbar - känns Captivan plastig och tråkig. Tråkiga ytor, det knarrar om materialen osv. Märker nu att det är svårt att sätta ord på vad just "premiumkänsla" innebär när det gäller plastighet.

Tittar vi på NYA bilar idag så kan man generellt sätt säga att Audi, BMW, Mercedes och (faktiskt) Volvo är väl dom märken som jag hissar gällande plastkvalitet.
Bilar som känns betydligt plastigare är: Toyota, Citroen, Misubitshi, Chevrolet, Skoda, Ford, osv osv.

Senast redigerat av NiKeMaN (23 december 2013)

// Niklas Johansson
Busgrabb Rejsa ?
23 december 2013 · 2 959 Inlägg

jetta16v skrev:

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:
Jag anser att flertalet "moderna" USA-bilar har en billig känsla i de -feta- -glansiga- plastdetaljerna.

En Europeisk eller Asiatisk bil har generellt en betydligt mera industriell hållbar känsla i sina plastdetaljer, vilket givetvis inbegriper de olika Chevroleter vi fått från Korea de senaste åren.

Så upplever jag de olika materialens egenskaper.

Lägger till badkaret (Prius), passat, bmw (fram till E46/E39).

Pinsamt dåligt kvalité på bilar som man kallar Premium (BMW).

Du snackar skit, pinsamt dålig kvalité på BMW?

Nädu den gubben går inte.
Farsan är inne på sin andra e39 och båda har varit av superb kvalitet.
De inredningar som jag inte gillar riktigt hos BMW är snikmodellerna av e36 och e34.

Var och tittade på en gammal 5-serie, en E12, det kändes allt annat än plastigt, hela bilen andades nostalgi.
Har du suttit i nyare eE60/E61?
F10?

Eller varför inte 7-serierna, E38/E65/F01?

Provsitt i någon av dom o sätt dig sedan i din Corvette, så får du se på dålig kvalité...


HereComesTrouble skrev:

Mattyyy skrev:
Hmm, De flesta amerikanska moderna bilarna känns plastiga och extremt billiga invändigt tyvärr. Några exempel på det är bl.a  :

Dodge Ram
Chrysler Stratus
Ford Mustang
Chevrolet Avalanche/Tahoe/Suburban
Corvette
Camaro

Koreanska bilar känns otroligt billiga och plastiga också. Där finns ingen kvalitétskänsla överhuvudtaget.
Min Renault Clio -95 känns också billig och plastig.
BMW E46 känns också ganska plastig.
Lite halvmoderna japanare (95-05 typ) brukar också kännas billiga samt plastiga.

Golf är verkligen höjdpunkten av kvalitetskänsla?
Den känns inte billig och plastig? wink

Vem pratar om Golf?
Du syftar på Mattyyy's Golf?

Du har kanske missat att Golf mk1 och även mk2 är kultbilar och får därmed inte smutskastas.
Den som gör det skickas asap till Nordkorea och får en rättvis rättegång.

Skämt åsido, en gammal sketen Golf har mycket mer potential än du kan ana..

Har man råd att köpa/äga/köra en Corvette, så har man också säkert råd att utnyttja Golfens potential rätt brutalt..

Jag hade då valt Golfen alla dagar..
Inget ont om Corvette, jag gillar Corvette, men då den modellen drar till sig bortskämda slynglar som du, så väljer jag hellre något annat.

Förutom Vettemannen här på garaget då, han verkar vara en vettig Corvette-fantast och vettig person.

Lite hemläxa(finns flera andra videor, orkar inte ta fram alla)

http://www.youtube.com/watch?v=n6Y6HSBUecs (Blir mer intressant från 1:45)

http://www.youtube.com/watch?v=GXCryn0rrjQ (Visserligen Golf mk1, men den är ju ännu äldre än Golf mk2)

Men seriöst, om du som Corvette(sportbil)-fan har komplex mot en Golf tvåa, som är en budgetbil(med stor potential visade det sig) vars konstruktion är ca. 30 år gammal, så säger det rätt mycket om dig..


HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:
Inlägg 17600 i tråden lustiga annonser:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=880
"Fast jag spyr inte över andras bilar som sagt, vill du åka runt i skit så är det ditt val." roll

Roade mig åtminstone.

Det mesta jag får göra är att försöka förklara för grottmänniskor som dig att det är ingen skillnad på inredningskvalitén i ditt badkar och i tex Corvette, det är du mfl som klankar ner på amerikanska bilar och inte tvärtom kompis!

Tycker du uttrycker dig som du själv skrev ,en grottmänniska, men bortsett från det håller jag med dig, jag ger inte mycket för Prius(badkar)...

Är dock strongt gjort av Evildan att starta en sån här topic då han är Prius-älskare och Prius är inte direkt lika med icke plastig..

Har kört en sån ett tag som taxibil så jag vet(just det exemplaret var dessutom välskött)..


På tal om amerikaner och plastigt, vad har hänt med alla jänkare på sista tiden?

Dom har ju bara härmat Kia/Ford(europeiska)/Daewoo/Mazda/Opel/Toyota mfl.

Förut så hade dom ett kännetecken, de var robusta, designen var egen, ofta rätt lyckad, men på senare år ser det bedrövligt ut..

Tar ett exempel
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … n-rear.jpg

Är det en Kia?
Toyota?
Lexus?

Nej en Chrysler Sebring

Om man skall prata om amerikanska muskelbilar som Dodge Charger, Dodge Challenger, Cameron SS, Ford Mustang och Chevrolet Corvette..

Hur kan man gå från detta(taget från wikipedia)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … reen_F.jpg

till detta?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … 2011_1.jpg


De som är snyggast av alla dom är Dodge Challenger och Corvette fram till C6, fronten på en C7 ser ut som en blandning mellan Ferrari och Fiat, varför var dom tvungna att förstöra en vacker bil?

De andra ser bara bedrövliga ut idag..

Skall man ta en massa svensson-modeller så blir det mycket värre, orkar inte kolla upp alla fula moderna jänkare..

Varför skulle han vara en bortskämd slyngel?

Han kanske har så mycket det går av bilen på avbetlaning, gissningsvis 80% eller så har han ett välbetalt jobb eller driver ett företag som går skitbra.
Står det någonstans att "Pappa betalar" ?

Bara för du har en jävla luffarbil, jag tycker faktiskt att det låter som att du är avundsjuk.

Jag tycker inte heller att Corvette utstrålar gedigen kvalite på inredningen men det är en annan sak.

Senast redigerat av Busgrabb (23 december 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
23 december 2013 · 2 959 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Allt beror väl på hur man definierar ordet "plastig"?

Att en bil är plastig kan enligt vissa entusiaster av äldre fordon innebära att en bil har plast i inredningen. Detta har vi kunnat läsa tidigare i denna tråd.

I min värld, där jag vägrar att åka bilar som är äldre än 00 typ wink så innebär ordet plastig i detta sammanhang att bilen har inredning av plast i sämre kvalitet. Ett fordon där man valt hårdare och tunnare plast - jämfört med kanske "premium"bilarna där man återfinner mjukare och tjockare plast - just för att det ska kännas mer trevligt, mysigt och "premium".

Att jämföra en modern bil idag, säg BMW X5 med en Daewoo (Chevrolet) Captiva så är skillnaden på inredningen ENORM. Där X5an känns rejäl, robust, mysig och alldeles underbar - känns Captivan plastig och tråkig. Tråkiga ytor, det knarrar om materialen osv. Märker nu att det är svårt att sätta ord på vad just "premiumkänsla" innebär när det gäller plastighet.

Tittar vi på NYA bilar idag så kan man generellt sätt säga att Audi, BMW, Mercedes och (faktiskt) Volvo är väl dom märken som jag hissar gällande plastkvalitet.
Bilar som känns betydligt plastigare är: Toyota, Citroen, Misubitshi, Chevrolet, Skoda, Ford, osv osv.

Detta ger jag ett 1+ på!
Relalistiskt och korrekt.

Hur man kan tycka att sin gamla 70 talsbil är mycket hetare och välbyggd innuti än som tidigare visats en M3 E92 är ju helt otroligt.

Autotech
BMW 335D (2008)
HereComesTrouble Livsnjutare
23 december 2013 · 1 707 Inlägg

jetta16v skrev:

HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:
Jag anser att flertalet "moderna" USA-bilar har en billig känsla i de -feta- -glansiga- plastdetaljerna.

En Europeisk eller Asiatisk bil har generellt en betydligt mera industriell hållbar känsla i sina plastdetaljer, vilket givetvis inbegriper de olika Chevroleter vi fått från Korea de senaste åren.

Så upplever jag de olika materialens egenskaper.

Lägger till badkaret (Prius), passat, bmw (fram till E46/E39).

Pinsamt dåligt kvalité på bilar som man kallar Premium (BMW).

Du snackar skit, pinsamt dålig kvalité på BMW?

Nädu den gubben går inte.
Farsan är inne på sin andra e39 och båda har varit av superb kvalitet.
De inredningar som jag inte gillar riktigt hos BMW är snikmodellerna av e36 och e34.

Var och tittade på en gammal 5-serie, en E12, det kändes allt annat än plastigt, hela bilen andades nostalgi.
Har du suttit i nyare eE60/E61?
F10?

Eller varför inte 7-serierna, E38/E65/F01?

Provsitt i någon av dom o sätt dig sedan i din Corvette, så får du se på dålig kvalité...


HereComesTrouble skrev:

Mattyyy skrev:
Hmm, De flesta amerikanska moderna bilarna känns plastiga och extremt billiga invändigt tyvärr. Några exempel på det är bl.a  :

Dodge Ram
Chrysler Stratus
Ford Mustang
Chevrolet Avalanche/Tahoe/Suburban
Corvette
Camaro

Koreanska bilar känns otroligt billiga och plastiga också. Där finns ingen kvalitétskänsla överhuvudtaget.
Min Renault Clio -95 känns också billig och plastig.
BMW E46 känns också ganska plastig.
Lite halvmoderna japanare (95-05 typ) brukar också kännas billiga samt plastiga.

Golf är verkligen höjdpunkten av kvalitetskänsla?
Den känns inte billig och plastig? wink

Vem pratar om Golf?
Du syftar på Mattyyy's Golf?

Du har kanske missat att Golf mk1 och även mk2 är kultbilar och får därmed inte smutskastas.
Den som gör det skickas asap till Nordkorea och får en rättvis rättegång.

Skämt åsido, en gammal sketen Golf har mycket mer potential än du kan ana..

Har man råd att köpa/äga/köra en Corvette, så har man också säkert råd att utnyttja Golfens potential rätt brutalt..

Jag hade då valt Golfen alla dagar..
Inget ont om Corvette, jag gillar Corvette, men då den modellen drar till sig bortskämda slynglar som du, så väljer jag hellre något annat.

Förutom Vettemannen här på garaget då, han verkar vara en vettig Corvette-fantast och vettig person.

Lite hemläxa(finns flera andra videor, orkar inte ta fram alla)

http://www.youtube.com/watch?v=n6Y6HSBUecs (Blir mer intressant från 1:45)

http://www.youtube.com/watch?v=GXCryn0rrjQ (Visserligen Golf mk1, men den är ju ännu äldre än Golf mk2)

Men seriöst, om du som Corvette(sportbil)-fan har komplex mot en Golf tvåa, som är en budgetbil(med stor potential visade det sig) vars konstruktion är ca. 30 år gammal, så säger det rätt mycket om dig..


HereComesTrouble skrev:

Evildan skrev:

Inlägg 17600 i tråden lustiga annonser:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … &p=880
"Fast jag spyr inte över andras bilar som sagt, vill du åka runt i skit så är det ditt val." roll

Roade mig åtminstone.

Det mesta jag får göra är att försöka förklara för grottmänniskor som dig att det är ingen skillnad på inredningskvalitén i ditt badkar och i tex Corvette, det är du mfl som klankar ner på amerikanska bilar och inte tvärtom kompis!

Tycker du uttrycker dig som du själv skrev ,en grottmänniska, men bortsett från det håller jag med dig, jag ger inte mycket för Prius(badkar)...

Är dock strongt gjort av Evildan att starta en sån här topic då han är Prius-älskare och Prius är inte direkt lika med icke plastig..

Har kört en sån ett tag som taxibil så jag vet(just det exemplaret var dessutom välskött)..


På tal om amerikaner och plastigt, vad har hänt med alla jänkare på sista tiden?

Dom har ju bara härmat Kia/Ford(europeiska)/Daewoo/Mazda/Opel/Toyota mfl.

Förut så hade dom ett kännetecken, de var robusta, designen var egen, ofta rätt lyckad, men på senare år ser det bedrövligt ut..

Tar ett exempel
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … n-rear.jpg

Är det en Kia?
Toyota?
Lexus?

Nej en Chrysler Sebring

Om man skall prata om amerikanska muskelbilar som Dodge Charger, Dodge Challenger, Cameron SS, Ford Mustang och Chevrolet Corvette..

Hur kan man gå från detta(taget från wikipedia)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … reen_F.jpg

till detta?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … 2011_1.jpg


De som är snyggast av alla dom är Dodge Challenger och Corvette fram till C6, fronten på en C7 ser ut som en blandning mellan Ferrari och Fiat, varför var dom tvungna att förstöra en vacker bil?

De andra ser bara bedrövliga ut idag..

Skall man ta en massa svensson-modeller så blir det mycket värre, orkar inte kolla upp alla fula moderna jänkare..

Kan bara uttala mig om dom bilar jag ägt och skruvat med, känns mest rättvist.

E34,E36,E46 och E39.

Mellan dom här håller E46 och E39 mer kvalité än sina föregångare, dock inte vad jag anser vara kvalité.
Samtliga har klena motorer och klent byggda, drivlinan under all kritik och inredningen plastig i som en amerikanare.

Av någon anledning så känns lite roande när någon med en golf, som inte riktigt tillhör toppen av bil kvalité spyr gala över andra plastiga bilar även fast den han sitter i själv är lika plastig. Då behöver man nog fundera igenom sina värderingar och erfarenheter innan man gör fler uttalanden. Så nej, inga komplex mot golf, men kvalité? Mja..

Är inte  bortskämd överhuvudtaget, Corvetten är köpt och byggd med inarbetade pengar.
Jobbar man hårt så blir det ibland lite över, svårare än så är det inte.
Om du inte märkt det så är vettemannen inte riktigt som oss andra, det är en äldre herre som älskar sin C4.

Ferrari är ett hopkok av olika Fiat delar, så att säga att nya C7 liknar bägge måste vara en bra dom för formgivaren :p

dawwe ...has left the building...
23 december 2013 · 4 474 Inlägg

En "premiumtysk" har i många fall en mycket hög upplevd kvalite. Sen kan det var som så att den faktiska kvaliteten är lägre än den upplevda...

När det då kommer till "jänkare" så är det i regel "fullpott", dvs den upplevda kvaliteten är som den faktiska, låg med andra ord...

Det är patetiskt att skriva att vissa modeller "har klena motorer och klent byggda, drivlinan under all kritik och inredningen plastig i som en amerikanare", men jag håller med om att man kan sätta likhetstecken mellan plastig inredning o jänkare, till o med lädret i vissa jänkare är som "plast" i jämförelse med andra "premium-märken".

Jag tycker att jämförelsen mellan Corvette o en gammal Golf är något knepig, två skilda bilar med helt olika användningsområden. Den ena en "entusiast" bil, där entusiasten (?) ger avkall på vissa saker i utbyte mot "massor" av "prestanda". Den andra är en bruksbil, som rullar långt mer, får sällan lika mycket vård/service, o trots detta så håller den bra...Det om något måste väl vara kvalite? Det är samma visa med tex BMW över lag, får de den föreskrivna servicen så rullar de i all oändlighet, slarvar man däremot en längre tid så...Vad gäller inredningskvaliteten så håller en jänkare, i bästa fall, knapp "VW-klass", o det mina herrar är ett rimligt betyg.

Man kan vända o vrida på det i all oändlighet, men en jänkare lirar INTE i samma division som en premiumtysk. Samma sak gäller en top-of-the-line "premiumtysk", säg AMG SL65, den kommer aldrig lira i samma klass som en Aston Martin som våtslipats o polerats till perfektion, där man lagt ner lika många timmar på att göra bilen "perfekt" som det tagit o bygga en SL65 gissningsvis...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
HereComesTrouble Livsnjutare
23 december 2013 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
En "premiumtysk" har i många fall en mycket hög upplevd kvalite. Sen kan det var som så att den faktiska kvaliteten är lägre än den upplevda...

När det då kommer till "jänkare" så är det i regel "fullpott", dvs den upplevda kvaliteten är som den faktiska, låg med andra ord...

Det är patetiskt att skriva att vissa modeller "har klena motorer och klent byggda, drivlinan under all kritik och inredningen plastig i som en amerikanare", men jag håller med om att man kan sätta likhetstecken mellan plastig inredning o jänkare, till o med lädret i vissa jänkare är som "plast" i jämförelse med andra "premium-märken".

Varför skulle det vara patetiskt? För att någon inte tycker som dig?
Att inredningen i en E36 inte är premium? Och av drivlinan är klen?
Hur många E36 har haft problem med Vanos tex?

Det är ren fakta, inte fiction.

Har haft ett antal E36, både demonterat hela inredningen och monterat nya från tex M3.
Inredningen är precis lika billig och plastig som vilken amerikanare som helst!

dawwe ...has left the building...
23 december 2013 · 4 474 Inlägg

Carl Lewis: Ah...Så det är därför alla "turbonissar" tar växellådorna från BMW E36 (328i lådan främst) för att den är så "klen" o klarar inte mer än 500-600 kusar, jävligt klen låda det där speciellt med tanke på att den sitter original i en bil med knappa 200 kusar...Den 6-växlade Getragen som sitter M3 3.2 anses även den som en av de starkare lådorna, den är rätt populär bland "turbonissarna"...

Vanosproblemet är ett "forumproblem", finns ett fåtal bilar som haft Vanos-strul. Sen att Vanosen kan "knorra" en aning på långmilare är en annan sak, men funktionaliteten och effekten finns där. Min gamla 328i Touring (E36) med 40000 mil på mätaren (RIP) hängde av en 7-8 år nyare Volvo V60 2.4T "utan problem", minen i slyngelns ansikte var obetalbar när han såg den halvrisiga 328:an segla i från runt 100km/h...325i E36 93 ca 28000 mil formligen stångade sig mot varvstoppet på 5:ans växel, allt annat än ett välskött exemplar, som dessutom fick leva ett hårt liv i min ägo. ALDRIG ett endast maskinellt problem, det den råkade ut för var ett "stenskott" i kylaren...

Jag ids inte kommentera din kommentar om E36:ans inredning, du är inte värd det besväret, även om du nu råkar vara en av planetens snabbaste sprinters smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Digital_Kicker
23 december 2013 · 3 721 Inlägg

Tänkte nu nämna dom bilarna vi haft som tjänstebilar på jobbet som jag tyckt är ren skit och plastiga. Personligen skulle jag aldrig vilja äga dom privat, pga plastigheten och alla problemen.

VW Golf - 2006
Skoda Octavia - 2010
Ford Fiesta - 2012

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang