3528
Sök

Volvo S40 T4 500< hk "SuperRide"

Efter snart 8 år med samma setup är det dags för en uppgradering. Fram tills idag har jag kört med 420 hk i motorn, vilket gör en lätt liten S40 till en raket. Meeen, ska man nöja sig med det? Svaret är NEJ!!

20 114 Visningar
Uppdaterades senast 22 maj 2014
173 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69136/69136-2f4a31e3e6aaf5498821e56adcedb2c3_large.jpg


Hej allihop!

Efter snart 8 år med samma setup är det dags för en uppgradering. Fram tills idag har jag kört med 420 hk i motorn, vilket gör en lätt liten S40 till en raket. Meeen, ska man nöja sig med det? Svaret är NEJ!!

Mitt mål med detta bygge är att plocka ut cirka 500 hk med så tidigt laddtryck som möjligt.

En del av er har säkert sett mina klipp på youtube där jag kör rullande start mot diverse olika sportbilar. Detta vill jag kunna fortsätta med och måste därför bygga motorn därefter. Starten brukar ske ifrån 50-60km/h på 2:an. Så det är alltså viktigt för mig att ha laddtryck i den regionen. (60km/h=cirka 4000rpm)

Hur går man då tillväga om man vill ha ett så tidigt laddtryck som möjligt ur en 1,85 liters motor med uppåt 500hk? Det är en klurig fråga, jag tänker iaf satsa på en inte allt för stor turbo från Garretts GTX-serie med delat turbinhus, tillsammans med ett väl avstämt delat extraktorgrenrör. Förhoppningsvis kommer dessa grejer hjälpa till att ge den motorkaraktär jag söker. Time will tell!

Utöver de grejer som redan sitter under huven (nira i3+, verdi stakar, JE kolvar, osv) så ser min nya setup  ut såhär:

Garrett GTX3076r a/r 0,82 Twin entry

TM Racing extraktorgrenrör

Tial MVR 44mm Wastegate

Fas2 2.0i Topp (Större kanaler och ventiler) + omslipade kammar

1700cc spridare

Ny 3” downpipe

Ny större IC


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69136/69136-9833ac68a0dfccbeec4440730e3f56f3_large.jpg
Senast redigerat av MightyMike (7 april 2014)


173 Inlägg
6 april 2014
Trådstartare
#2
I fredags var jag och hämtade mitt nybyggda grenrör av TM Racing

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69136/69136-c246879a24b2106aae876e887713e736_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69136/69136-4a9c2bfd3ff25be115b7479d11ba4365.jpg


467 Inlägg
6 april 2014
#3
Oj vilket konstverk till grenrör, ser ut att vara bra flöde. Ska följa detta. Lycka till! wink


2 030 Inlägg
7 april 2014
#4
detta kan man ju inte bara missa! smile
Vad har du för prylar i motorn som får den att hålla? X40 motorerna är ju inte direkt kända för att vara alltför trimvänliga tongue

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

173 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#5
BlueScreeen skrev:
detta kan man ju inte bara missa! smile
Vad har du för prylar i motorn som får den att hålla? X40 motorerna är ju inte direkt kända för att vara alltför trimvänliga tongue

Mja jämnfört med T5orna kanske. Skillnaden på dom om man ska upp i dessa effekter är att man måste ha ett eftermarknadssprut i T4an. Annars är det bara att tuta o köra, så länge du kör med smidda stakar och kolvar samt har ett block ifrån 98-00 (81mm).



VulvaS40T4 skrev:
This is very nice project!!! smile So your car should run like this after modifications:

My car with only 525hp/550nm:
http://www.youtube.com/watch?v=A89E3N8XLJg

Thanks mate! Yeah, I hope something like that will be the result. smile
Do you know what turbo this guy had in this particular video?

https://www.youtube.com/watch?v=mXk3hIDoaE8


2 030 Inlägg
7 april 2014
#6
jaha gick det att få fas1 blocket att tåla så väldans mycket med smidda saker smile fått lite fel uppfattning om dessa motorer av allt jag läst tongue men fas2 vet jag är kassa, men trodde inte att fas1 va så mkt bättre, man lär sig ngt nytt varje dag! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

292 Inlägg
13 april 2014
#7
trevligt projekt, kommer helt klart att följas smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

313 Inlägg
19 april 2014
#8
Vad för värden blir det på kammarna efter omslipningen? om man är ute efter tidigt laddtryck med en lite större turbo så är det bra med rätt matchade kammar som öppnar upp flödet smile
Senast redigerat av volvodrajvor (19 april 2014)


173 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#9
volvodrajvor skrev:
Vad för värden blir det på kammarna efter omslipningen? om man är ute efter tidigt laddtryck med en lite större turbo så är det bra med rätt matchade kammar som öppnar upp flödet smile

True that! Jag har dock landat i att jag kör vidare på de kammar jag har idag. Dom kommer från Trollspeed med specen 260 10,5 (enligt tidigare ägare). Borde funka fint för mitt effektmål. Får se, kanske att man nån gång i framtiden langar i värre.. wink


313 Inlägg
25 april 2014
#10
MightyMike skrev:
volvodrajvor skrev:
Vad för värden blir det på kammarna efter omslipningen? om man är ute efter tidigt laddtryck med en lite större turbo så är det bra med rätt matchade kammar som öppnar upp flödet smile

True that! Jag har dock landat i att jag kör vidare på de kammar jag har idag. Dom kommer från Trollspeed med specen 260 10,5 (enligt tidigare ägare). Borde funka fint för mitt effektmål. Får se, kanske att man nån gång i framtiden langar i värre.. wink

Missade att du körde med Trollspeeds kammar smile låter bra de!

Känns ganska komplett vad gäller tidigt register:

*M56L
*E85
*Garrett GTX
*TMR extraktorgrenrör med twinentry
*Racekammar + portad topp
*Dubbla dumpar?

Om du fixar ny downpipe kanske man lika bra kan gå på 3,5"
Senast redigerat av volvodrajvor (25 april 2014)


173 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#11
volvodrajvor skrev:
Missade att du körde med Trollspeeds kammar smile låter bra de!

Känns ganska komplett vad gäller tidigt register:

*M56L
*E85
*Garrett GTX
*TMR extraktorgrenrör med twinentry
*Racekammar + portad topp
*Dubbla dumpar?

Om du fixar ny downpipe kanske man lika bra kan gå på 3,5"

Växellådan är en M56H (från en 2.0t), med något högre utväxling än den M56L som sitter i T4 orginal.

Ja, vi får kika på det där med 3,5" downpipe. Det är ju rätt tight men det kanske går.


173 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
#12
Sådär ja, idag inhandlades en Bosch 044 pump, en Tial Q 50mm dump och lite olja. Om några dagar bär det av mot Trollhättan! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69136/69136-7c4334dc6f773cc5e9bc304e217177b4_large.jpg


292 Inlägg
30 april 2014
#13
Najs! Då ska de bli fart i kärran! smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

4 Inlägg
19 maj 2014
#14
Fan va najs! Då var det din bil jag såg på Autotech i lördags. Tyckte allt den var bekant smile

292 Inlägg
20 maj 2014
#15
Är bilen klar snart? smile vill veta resultat! smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)

173 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#16
johan_larsson skrev:
Fan va najs! Då var det din bil jag såg på Autotech i lördags. Tyckte allt den var bekant smile

Jajjemen! Vad hade du för ärende där da? Skaffat snabb volvo igen? wink


flexet skrev:
Är bilen klar snart? smile vill veta resultat! smile

Haha, jag vet inte men hoppas den e klar snart. Jag vill också veta resultat! big_smile


4 Inlägg
21 maj 2014
#17
Va gött! Blir lite mer pulver nu då big_smile ne jag hade vägarna förbi bara så jag var in en sväng bara smile har skaffat Subaru nu så de blir vel till å börja trimma den snart smile

18 Inlägg
22 maj 2014
#18
ja jävlar! smile

MightyMike skrev:
I fredags var jag och hämtade mitt nybyggda grenrör av TM Racing

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … ba4365.jpg


18 Inlägg
22 maj 2014
#19
du kan ju be dem på ATM att slänga i lite delar i min bil, av de som blir över från din tongue

MightyMike skrev:
Sådär ja, idag inhandlades en Bosch 044 pump, en Tial Q 50mm dump och lite olja. Om några dagar bär det av mot Trollhättan! big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg


173 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#20
johan_larsson skrev:
Va gött! Blir lite mer pulver nu då :D ne jag hade vägarna förbi bara så jag var in en sväng bara :) har skaffat Subaru nu så de blir vel till å börja trimma den snart :)

Javisst! :) Jaha, va kul! Vänta inte för länge bara, bäst att börja trimma med samma! ;P


realcarsinsweden skrev:
ja jävlar! :)

Ja, nu borde man iaf inte ha problem med backpressure. =)



Sök