Hej allihop!
Efter snart 8 år med samma setup är det dags för en uppgradering. Fram tills idag har jag kört med 420 hk i motorn, vilket gör en lätt liten S40 till en raket. Meeen, ska man nöja sig med det? Svaret är NEJ!!
Mitt mål med detta bygge är att plocka ut cirka 500 hk med så tidigt laddtryck som möjligt.
En del av er har säkert sett mina klipp på youtube där jag kör rullande start mot diverse olika sportbilar. Detta vill jag kunna fortsätta med och måste därför bygga motorn därefter. Starten brukar ske ifrån 50-60km/h på 2:an. Så det är alltså viktigt för mig att ha laddtryck i den regionen. (60km/h=cirka 4000rpm)
Hur går man då tillväga om man vill ha ett så tidigt laddtryck som möjligt ur en 1,85 liters motor med uppåt 500hk? Det är en klurig fråga, jag tänker iaf satsa på en inte allt för stor turbo från Garretts GTX-serie med delat turbinhus, tillsammans med ett väl avstämt delat extraktorgrenrör. Förhoppningsvis kommer dessa grejer hjälpa till att ge den motorkaraktär jag söker. Time will tell!
Utöver de grejer som redan sitter under huven (nira i3+, verdi stakar, JE kolvar, osv) så ser min nya setup ut såhär:
Garrett GTX3076r a/r 0,82 Twin entry
TM Racing extraktorgrenrör
Tial MVR 44mm Wastegate
Fas2 2.0i Topp (Större kanaler och ventiler) + omslipade kammar
1700cc spridare
Ny 3” downpipe
Ny större IC