Köpråd - Billig kombi

SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2014 · 7 247 Inlägg

moopith skrev:

Bojjann skrev:
Gammal passat då? Typ 98-00? Ända problemet med dessa är ju framvagnen, runt 1500:- på ebay. Finns ju i flera motor alternativ smile

Aa hemskt gärna skulle ja haft en passat i den årsmodellen, då dem är som snyggast! och ja tycker dem e riktigt snygga problemet är bara att de inte finns så många av dem på blocket och dem som kommer ut är oftast svindyra eller så är de diesel...

CHEEVA skrev:
säger också passat smile

Grymt sugen på en länge varit det. Hittar ja på en för en bra peng i bra skick så klipper ja nog till vet dock inte hur det är med skatt och bensinförbrukning o sånt på dem...

dieseln går riktigt billigt wink 1,8t har ju problem med oilsludge, så ska man köpa en sådan så är service historiken väldigt viktig så får man själv se till att serva den väl

Annars är ju som sagt framvagnen ett vanligt problem men det kostar inga jätte summor att byte, och när allt är bytt så håller det länge

Senast redigerat av CHEEVA (17 maj 2014)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
moopith
17 maj 2014 · 356 Inlägg

CHEEVA skrev:

moopith skrev:

Bojjann skrev:
Gammal passat då? Typ 98-00? Ända problemet med dessa är ju framvagnen, runt 1500:- på ebay. Finns ju i flera motor alternativ smile

Aa hemskt gärna skulle ja haft en passat i den årsmodellen, då dem är som snyggast! och ja tycker dem e riktigt snygga problemet är bara att de inte finns så många av dem på blocket och dem som kommer ut är oftast svindyra eller så är de diesel...

CHEEVA skrev:
säger också passat smile

Grymt sugen på en länge varit det. Hittar ja på en för en bra peng i bra skick så klipper ja nog till vet dock inte hur det är med skatt och bensinförbrukning o sånt på dem...

dieseln går riktigt billigt wink 1,8t har ju problem med oilsludge, så ska man köpa en sådan så är service historiken väldigt viktig så får man själv se till att serva den väl

Annars är ju som sagt framvagnen ett vanligt problem men det kostar inga jätte summor att byte, och när allt är bytt så håller det länge

Då satsar ja nog hellre på en bil som inte har så mycket problem smile

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
xXSammy
17 maj 2014 · 6 593 Inlägg

moopith skrev:
Då satsar ja nog hellre på en bil som inte har så mycket problem smile

Helt ärligt, det är svårt att hitta en bil med få problem i den prisklassen.
Titta hellre då på budget märken, de kan gå sönder oftare men eftersom du får mer bil för pengarna så minskar den risken. (Eftersom du bör få t.ex. en fräschare Opel för samma pris som en nyare Volvo med högre miltal)

De/Dem
moopith
17 maj 2014 · 356 Inlägg

Malheus skrev:

moopith skrev:
Då satsar ja nog hellre på en bil som inte har så mycket problem smile

Helt ärligt, det är svårt att hitta en bil med få problem i den prisklassen.
Titta hellre då på budget märken, de kan gå sönder oftare men eftersom du får mer bil för pengarna så minskar den risken. (Eftersom du bör få t.ex. en fräschare Opel för samma pris som en nyare Volvo med högre miltal)

Så svårt kan de inte vara att hitta en bil med få problem i den prisklassen. Kollar ju inte direkt på mercer och bmw's när ja letar bil, utan kollar ju lite billigare märken dvs äldre volvos , skoda , golf m.m smile

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2014 · 7 247 Inlägg

moopith skrev:

Malheus skrev:

moopith skrev:
Då satsar ja nog hellre på en bil som inte har så mycket problem smile

Helt ärligt, det är svårt att hitta en bil med få problem i den prisklassen.
Titta hellre då på budget märken, de kan gå sönder oftare men eftersom du får mer bil för pengarna så minskar den risken. (Eftersom du bör få t.ex. en fräschare Opel för samma pris som en nyare Volvo med högre miltal)

Så svårt kan de inte vara att hitta en bil med få problem i den prisklassen. Kollar ju inte direkt på mercer och bmw's när ja letar bil, utan kollar ju lite billigare märken dvs äldre volvos , skoda , golf m.m smile

för 15 000 får man en gammal bil som i många fall har gått en bit, då får man per automatik problem

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
17 maj 2014 ·

Då du snegat lite åt VW koncernen skulle jag av den uppsjö modeller dom har att erbjuda en Octavia 1.6 75/100hk, det är en av de felfriaste och problemfriaste (inte felfri/problem dock) varianterna som erbjuds därifrån då dom har i den prisklassen du letar beprövad teknik som rullat några år som A3/Golf innan det stoppades ned i Octavian.

Fast jag skulle absolut åka Vectra/Astra vilken dag i veckan som helst hellre än Octavia.

moopith
17 maj 2014 · 356 Inlägg

CHEEVA skrev:

moopith skrev:

Malheus skrev:

Helt ärligt, det är svårt att hitta en bil med få problem i den prisklassen.
Titta hellre då på budget märken, de kan gå sönder oftare men eftersom du får mer bil för pengarna så minskar den risken. (Eftersom du bör få t.ex. en fräschare Opel för samma pris som en nyare Volvo med högre miltal)

Så svårt kan de inte vara att hitta en bil med få problem i den prisklassen. Kollar ju inte direkt på mercer och bmw's när ja letar bil, utan kollar ju lite billigare märken dvs äldre volvos , skoda , golf m.m smile

för 15 000 får man en gammal bil som i många fall har gått en bit, då får man per automatik problem

Är en bil omskött så behöver de inte betyda per automatik att det blir problem. Slitagedelar får man alltid byta det fattar vem som helst.

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
moopith
17 maj 2014 · 356 Inlägg

Evildan skrev:
Då du snegat lite åt VW koncernen skulle jag av den uppsjö modeller dom har att erbjuda en Octavia 1.6 75/100hk, det är en av de felfriaste och problemfriaste (inte felfri/problem dock) varianterna som erbjuds därifrån då dom har i den prisklassen du letar beprövad teknik som rullat några år som A3/Golf innan det stoppades ned i Octavian.

Fast jag skulle absolut åka Vectra/Astra vilken dag i veckan som helst hellre än Octavia.

Har kolla lite på octavian faktiskt mer intressant än felicia dels för dem är snyggare m.m men jag lutar kraftigt åt vectra/astra trevligt med extra utrustning i dem som inte finns i skodorna smile

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Evildan
17 maj 2014 ·

Kikade lite inom budget runt Ockelbo.

En sådan här närapå fullsmetad Vectra kanske?

http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_Ve … =5&w=1
Ser fin ut på bilderna iaf.

Avensis fanns det en med kamkedja VVti och den har rullat 30000mil, men ser fin ut.
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … amp;last=1

Eller en närapå fullmatad Mondeo, sval AC dock.
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

moopith
18 maj 2014 · 356 Inlägg

Evildan skrev:
Kikade lite inom budget runt Ockelbo.

En sådan här närapå fullsmetad Vectra kanske?

http://www.blocket.se/gavleborg/Opel_Ve … =5&w=1
Ser fin ut på bilderna iaf.

Avensis fanns det en med kamkedja VVti och den har rullat 30000mil, men ser fin ut.
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … amp;last=1

Eller en närapå fullmatad Mondeo, sval AC dock.
http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Mo … =5&w=1

Vectran blev man sugen på faktiskt om de inte hade varit automat hmm.
Toyota vill ja inte ha tongue
Forden såg rätt trevlig ut också tycker om deras utseende dem kan bli rätt snygg om man tonar rutorna och tonar baklysena och med ett par trevliga fälgar smile

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
xXSammy
18 maj 2014 · 6 593 Inlägg

De flesta Fordarna kommer med el-uppvärmd framruta också.

wink

De/Dem
Evildan
18 maj 2014 ·

Malheus skrev:
De flesta Fordarna kommer med el-uppvärmd framruta också.

wink

Likaså den nu ratade Avensisen sad fast enbart i nederkant för att förhindra att torkarna fryser fast. wink

Jag blir åksjuk av Fords trådar, när jag kört några mil blir jag illamående då hela världen passerar igenom detta tunna sicksackande galler som jag dessutom per automatik emellanåt fokuserar på, inget fel på bilarna i övrigt ska förtydligas, dom är riktigt trevliga att köra annars.

xXSammy
18 maj 2014 · 6 593 Inlägg

Trådarna är vanegrej, säger jag som kör så gott som minst en Ford per dag i veckan..

smile

De/Dem
Evildan
18 maj 2014 ·

Malheus skrev:
Trådarna är vanegrej, säger jag som kör så gott som minst en Ford per dag i veckan..

smile

Jag vande mig aldrig, körde en Ford med denna vindruta ca 50h/veckan i ungefär fem/sex veckor, det var skitjobbigt att åka runt och försöka serva samt vara trevlig och pratsam (Färdtjänst) när man trodde att maten var på väg upp på instrumentbrädan.
Tilläggas skall att jag verkligen är en av väldigt få som upplevt detta mig veterligen.
Körde senare en likadan modell fast utan trådar, det gick hur bra som helst, så det är inte Forden som sådan jag är "allergisk" emot.

moopith
18 maj 2014 · 356 Inlägg

Tack för alla svaren smile just nu kikar ja in lite på peugeot. dem verkar ligga lågt i pris man får en årsmodell 03 för 10tusen finns de någon speciell orsak? är de kända problembilar eller?

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Bojjann
18 maj 2014 · 474 Inlägg

Peugeot, gjord för 2, den ena styr den andra puttar på..
Näe men franska bilar är skit, har alltid varit :p

BMW E34 540 (1994)
Bojjann
18 maj 2014 · 474 Inlägg

Hade jag varit du så hade jag lätt satsat på passaten? Finns ju med olika motor alternativ 1,6 1,8 2,0 2,3 så du kan ju köra från 06-07 och uppåt.. Sen har du ju dieseln om du känner att du har råd med skatten smile

Senast redigerat av Bojjann (18 maj 2014)

BMW E34 540 (1994)
xenon
18 maj 2014 · 165 Inlägg

Volvo 945?
Går ju få en bra för 15,000:-
Och ja, näst intill gratis med reservdelar om man kan skruva lite själv smile

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Bojjann
18 maj 2014 · 474 Inlägg

xenon skrev:
Volvo 945?
Går ju få en bra för 15,000:-
Och ja, näst intill gratis med reservdelar om man kan skruva lite själv smile

Och en volvo är ju krocksäker wink

BMW E34 540 (1994)
xenon
18 maj 2014 · 165 Inlägg

Bojjann skrev:

xenon skrev:
Volvo 945?
Går ju få en bra för 15,000:-
Och ja, näst intill gratis med reservdelar om man kan skruva lite själv smile

Och en volvo är ju krocksäker wink

Vem köper en bil för att krocka då?big_smile (var tvungen)

Men en sådan borde väl klara sig hyfsat? gent emot andra bilar för 15,000kr då alltså.

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang