Köpråd, fräsh bil för ca 30k?

jocke_gronberg
12 juli 2014 · 4 586 Inlägg

panda666 skrev:

Evildan skrev:

dawwe skrev:
Evil: Är det du som säljer Omegan kanske:)? Iaf, jag gissar att "Bengan" är strax under 25, en ålder då man "lever livet", han har gott om tid att växa upp o vara "förnuftig" (Skoda någon*haha*?). En normalskött BMW med M50 eller M52 motor "rullar hur långt som helst". Hade blandat annat en 328i Touring mellan 29000-40000 mil, när den såldes var den "doomed" (spricka vindrutan, lysande ABS-lampa). Blev såld snabbt för en spottstyver, 3-4 månader dyker den upp hos returbilen i Malmö. O vad har då köparen plockat ut ur bilen? Jo drivlinan (motor,vlåda+diff). En annan fördel är att BMW E36/E46/46 är vanliga på skroten, något som inte kan sägas om Opeln, de sålde inte bra nog gissar jag...Skall man ha en prisvärd, pålitlig, relativt snabb bakhjulsdriven bil, ja då står BMW högt upp på listan. Alternativen är få, och ovanligare.

Ja. wink Är du sugen på en riktig bil, kom och köp min Omega så har du något att åka med emellan kopplingsbyten och defekta impellrar. big_smile

Jo, han är säkert född -90, bara för att någon är ung innebär det inte att man är oförnuftig.

Detta efterlystes i trådstarten:
Kriterier: Bakhjulsdrift, sedan, ingen volvo. snygg, så ny som möjligt.

Det behöver inte vara mycket hästar under huven, huvudsaken är att det är en bra bil.

Förslag??


Omegan uppfyller detta enligt mig bättre än BMW 328 eller för all del 523 då Omegan är en lågmilad Omega är en fräschare och bra bil.
Många hästkrafter är sekundärt enligt kriterierna, en Omega är då vad som bättre stämmer in på vad som önskas än en högmilad småsliten BMW E39 med allt vad det innebär i mek och pyssel med elfel i ABSenheter, airbag, krånglande lås och smårost när dom rullat 20000mil och uppåt.

Omegorna sålde inte i mängder det stämmer mycket väl, dom var rätt dyra för att vara Opel och Vectran pushades duktigt på av handlarna.
Dom som finns på vägarna är ofta välskötta då dom ägs/ägts av någon äldre person som vårdar och tar hand om sin bil.

Som vi tidigare avhandlat, dina och mina erfarenheter ang BMWs pålitlighet är väldigt olika tillika hur prisvärda dom är både som nya och begagnade, jag avstår dom just för att jag ägt relativt många.

snacka om att jämföra e39 med en opel omega..dessa tider jösses.

e39 var och är fortfarande bmws kanske bästa modell någonsin med motorer som 528-530 osv osv, opeln kan bara gå gömma sig nånstans och inte mumla så mke. har kanske sett en eller 2 max som kör omega när man ser e39 varje dag minst 3-4 styck. kom igen nu sluta jämföra giganter med skrotbilar.. spelar inge roll att omegan är lågmilad, det betyder ingenting. har en kompis som har en e39 535 med över 38.000 mil just nu som bilen inte har en enda  missljud

Du måste ha glömt E38 helt totalt bmws bästa bil

hade E39 men det var grymt rostig i karosseri skarvarna. Finns även många som omlackerade pga av rost annars en trevlig bil. Min var en -03 alltså facelift så skulle vara lite bättre

BMW 740 E38 är mitt tips. Mycket trevlig bil som ofta är välskötta.

Senast redigerat av jocke_gronberg (12 juli 2014)

Evildan
12 juli 2014 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
spelar ingen roll hur och vad, du menar alltså att det är omöjligt? kommer en kund och säger att motorn startar inte längre och då efter massor av felsökning så fattar jag att el motorn e helt slut, ny kostar skjortan så det fick bli en från skroten istället. inte så mke billigare där heller.

växellådan gick inte att köra alls på. inte fram eller bak. var nog nått elfel där med, men det projektet fick en annan kollega ta över. men det låter som att du tror att dom bilarna är odödliga men där har du fel. dom krånglar också. dom har så mke el och program att jag hellre kör en gammal rostig bmw där jag vet sånna skit besvär kommer inte uppkomma;) bara en gammal hederlig motor och låda utan massa el tjafs

Nej, jag menar inte att det är omöjligt att en Prius går sönder.
Jag vill gärna att du beskriver vad du gjorde och med vilka detaljer, för du har väl reparerat någon av bilarna du påstår att du skruvade med?
Din kollega som nu plötsligt ploppade fram tog visst och lagade den du nyss påstod själv att du reparerade.
Har man själv lagat något så minns man detaljer och delar hur det är uppbyggt.

kommer inte ihåg vad exakt vi gjorde, vi har lite annorlunda stil när vi jobbar hos oss, vi får jobba med lite olika bilar beroende på vad som har mest bråttom, den dagen hade jag bråttom med andra bilar så jag fick inte jobba med växellådan men jag fick byta el motorn, vad är ditt problem? jag bryr mig inte alllllls om du tror mig eller ej.
förlorar ingen som helst sömn över det. Som jag sa förut så felsökte jag el motorn och det var nån dator chip-styrenhet som vart helt paj,bränd. minns inte 100%  javvist mina kollegor kan ploppa fram precis när som helst för det är så vi jobbar hos mig, vi hjälper till där det behövs. fan har det med saken att göra? det är teamwork som gäller, om du vill lära dig att skruva prius kan du väl ta en kurs vetja och sluta gapa på forums istället

Med tanke på nivån dina dina trådar här på forumet har:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293596 då du inte kan felsöka ett missljud i bakvagnen på din E36.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293744 där du funderar över om stora hjul gör att din bil förlorar effekt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285623 där du inte vet var motorkuddarna på din E36 är monterade eller ens har kontrollerat dom efter flera dagars felsökande pga ryckningar vid start på låg växel.

Samt det fantastiska svaret hur ett kamremsbyte går till på en AUDI med kamkedja. (det var förvisso fler kunniga som svävade ut där med bristande vetskap om motorns konstruktion.)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293987

Så, nej jag har mycket svårt att tro på vad du skriver, dels på dina svävande bortförklaringar, jag minns inte, det gjorde någon annan samt den nivån du har på dina frågeställningar gör att jag har väldigt svårt att tro på det du skriver när du påstår dig ha bytt som du skriver "elmotorn" i en Prius.
Fler frågor:
Vilken av de drivande elmotorerna bytte du? Du vet förmodligen med din expertis att det finns två av varandra fristående elmotorer?
Den större driver bilen framåt och den mindre driver bilen bakåt.
Fick du klyva paketet?
Lyfte ni ur eller sänkte ned motorn?
Gick det bra att lufta hybridsystemet efteråt, hur gjorde du för att få ur luften ur detta?

Något måste du väl minnas av bilarna du reparerar, speciellt dom arbeten som är så sällsynta? Jobbigt att arbeta som mekaniker och vid var jobb börja som ett blankt papper om man inget minns från tidigare arbeten.

Jag frågar för att jag har svaren på samtliga av de frågor jag ställer, men tvivlar starkt på att du har dom.
Skruva Prius är inte svårt, när man vet vad som skall göras och när.

Senast redigerat av Evildan (12 juli 2014)

Evildan
12 juli 2014 ·

dawwe skrev:
Evil: Som sagt. Prius var inte min utan det var en bil jag tvingades köra mer eller mindre. Jag avskydde den bilen. Jag är rätt övertygad om att dina detaljkunskaper om M i synnerhet inte är lika goda som mina, iaf när det gäller E34,E36 samt E39, där har jag råkoll på "allt" smile .
Men för att återgå till ämnet: Bengan90, köp en Opel Omega. Sen när den börjar strula eller nåt annat så kan du alltid skylla på att du följde ett elakt (Evil) råd smile

Det är omöjligt med den information vi delgett varandra avgöra vem av oss som har bäst detaljspecifikation av några bilmodeller, men tro mig när jag skriver att jag har god kunskap även om M-modellerna då jag har kamrater som mot bättre vetande köpt sig både E36, E34, E39 och sedan ockuperat min verkstad med de sönderkörda steroidstinna familjebilarna olika lång tid, det är ju ändå bara en uppsminkad version av dess familjebils dito. *haha*

Jag har bland annat bytt både cylinderhuvud och kamaxlar på en S38B38 då Hc var för högt för SBPs mätningar och godkännande.
Med facit i handen var det helt onödig tid att lägga då det blev en banracer av den, lättad ner till ca 1400kg då de ordinarie sportbilskilona om 1850 i tjänstevikt upplevdes för tungt av ägaren för lite kul på Mantorp.
Det fungerande Nürnburgring pkt EDC åkte bort och ersattes av Bilstein för viktminskning och förbättring av väghållningen.
Samt hela bilen strippades på inredning, de tunga stolarna demonterades likaså och ersattes av lätta MOMO skalstolar.
En nackdel när AC pumpen demonteras är att då vill automatiken reglera väldigt varmt, så det blev outhärdligt att åka i bilen innan även värmepaketet inför helgen efter åkte ut även det, då gick denna lättade och lätt modifierade E34 jämna varv med Qvarnis orangea E39 nere på Mantorp ring under BMW klubbens trackweekend.

Så, jag har väl viss erfarenhet av M-bilarna.

dawwe ...has left the building...
12 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Evil: Jag har inte haft nöjet att skruva S-motorer dessvärre, av den enkla anledningen att de behagar att fungera utan bekymmer...Det brukar vara så med välskötta M-bilar, inget strulande. Men så klart, det kostar att underhålla/serva bilen (minst!) enligt serviceplanen. Något det fuskas med ordentligt är ventilspelskontrollen, framför allt på M5 E39, eller hur *haha*?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
panda666
12 juli 2014 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Nej, jag menar inte att det är omöjligt att en Prius går sönder.
Jag vill gärna att du beskriver vad du gjorde och med vilka detaljer, för du har väl reparerat någon av bilarna du påstår att du skruvade med?
Din kollega som nu plötsligt ploppade fram tog visst och lagade den du nyss påstod själv att du reparerade.
Har man själv lagat något så minns man detaljer och delar hur det är uppbyggt.

kommer inte ihåg vad exakt vi gjorde, vi har lite annorlunda stil när vi jobbar hos oss, vi får jobba med lite olika bilar beroende på vad som har mest bråttom, den dagen hade jag bråttom med andra bilar så jag fick inte jobba med växellådan men jag fick byta el motorn, vad är ditt problem? jag bryr mig inte alllllls om du tror mig eller ej.
förlorar ingen som helst sömn över det. Som jag sa förut så felsökte jag el motorn och det var nån dator chip-styrenhet som vart helt paj,bränd. minns inte 100%  javvist mina kollegor kan ploppa fram precis när som helst för det är så vi jobbar hos mig, vi hjälper till där det behövs. fan har det med saken att göra? det är teamwork som gäller, om du vill lära dig att skruva prius kan du väl ta en kurs vetja och sluta gapa på forums istället

Med tanke på nivån dina dina trådar här på forumet har:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293596 då du inte kan felsöka ett missljud i bakvagnen på din E36.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293744 där du funderar över om stora hjul gör att din bil förlorar effekt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285623 där du inte vet var motorkuddarna på din E36 är monterade eller ens har kontrollerat dom efter flera dagars felsökande pga ryckningar vid start på låg växel.

Samt det fantastiska svaret hur ett kamremsbyte går till på en AUDI med kamkedja. (det var förvisso fler kunniga som svävade ut där med bristande vetskap om motorns konstruktion.)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293987

Så, nej jag har mycket svårt att tro på vad du skriver, dels på dina svävande bortförklaringar, jag minns inte, det gjorde någon annan samt den nivån du har på dina frågeställningar gör att jag har väldigt svårt att tro på det du skriver när du påstår dig ha bytt som du skriver "elmotorn" i en Prius.
Fler frågor:
Vilken av de drivande elmotorerna bytte du? Du vet förmodligen med din expertis att det finns två av varandra fristående elmotorer?
Den större driver bilen framåt och den mindre driver bilen bakåt.
Fick du klyva paketet?
Lyfte ni ur eller sänkte ned motorn?
Gick det bra att lufta hybridsystemet efteråt, hur gjorde du för att få ur luften ur detta?

Något måste du väl minnas av bilarna du reparerar, speciellt dom arbeten som är så sällsynta? Jobbigt att arbeta som mekaniker och vid var jobb börja som ett blankt papper om man inget minns från tidigare arbeten.

Jag frågar för att jag har svaren på samtliga av de frågor jag ställer, men tvivlar starkt på att du har dom.
Skruva Prius är inte svårt, när man vet vad som skall göras och när.

Du jag skiter verkligen i vad du tror och inte, sa aldrig att jag var mästare på att meka, har faktiskt bara jobbat runt 1 år som mekaniker, brukar alltid hjälpas åt på jobbet, är junior mekaniker, att du faktiskt gått och kollat på tidigare inlägg som jag har gjort visar verkligen vilken gubbsjuk och bitter människa du faktiskt är, säkert frugan som bestämmer hemma vad för sorts bil det ska köras och vad mer, tycker du är väldigt bitter och svartsjuk faktiskt. jag behöver inte förklara nått för dig om vad jag kan eller inte förstår du mig?. Vet bara att jag har skruvat med några priusar på jobbet varav en hade dålig elmotor, resten går jag inte mer in på. Det kanske är du som måste luftas lite i huvet och andra ställen och inte nån prius för du verkar ha väldigt mycket luft på flera ställen . Ta och lägg ner nu att snacka skit och gå vidare,

Evildan
12 juli 2014 ·

dawwe skrev:
Evil: Jag har inte haft nöjet att skruva S-motorer dessvärre, av den enkla anledningen att de behagar att fungera utan bekymmer...Det brukar vara så med välskötta M-bilar, inget strulande. Men så klart, det kostar att underhålla/serva bilen (minst!) enligt serviceplanen. Något det fuskas med ordentligt är ventilspelskontrollen, framför allt på M5 E39, eller hur *haha*?

Nöje vet jag inte, en motor är den andra lik i uppbyggnad.
Denna var fräsch vid inköp men fick leva hårt två somrar för att sedan bli lite otät i ventiltätningarna. När dessa skulle bytas skruvade mekaniker 1 åt kamaxel felaktigt, han lät dom inte gå ned jämnt utan drog helt sonika ned bägge från en sida till en annan istället för att korsdra för ett jämnt tryck. Lagringarna till kam havererade tillika kammarna vid start.
Jag fick uppdraget att demontera cylinderhuvud vilket lämnades till motormekano i Nyk, som är skickliga. Andra kammar införskaffades, med lite elakare duration och sedan monterades den ihop.
Givetvis utfördes hela jobbet med rätt moment och spel via verkstadshandboksuppgifter från BMW.

*haha*!
Ventilspelsmätning på S62 är det inte många som genomför.
Tickar det så brukar det vara de hydrauliska tryckarna som är otäta, mig veterligen då jag inte skruvat S62.

dawwe ...has left the building...
12 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Nä precis, S62 har hydrauliska tryckare. Sista (?) med mekaniska var väl S54B32 har jag för mig, för både S85 och S65 har hydrauliska om jag inte missminner mig helt? De nya turboladdade M varvar ju inte mer än typ 7500, o upp till de varvtalen så brukar hydrauliska hänga med bra, men över 8500 brukar det bli kämpigare...
Du ser, det var inget fel på motorn, utan den var tattarlagad, o en sådan lagning kan man ju inte beskylla BMW för. En korrekt skött M motor ger dig ingen huvudvärk, mer än att den frestar på bensinkortet. Vanos rasar ytterst sällan, sen att de låter lite är en annan sak, men det är helt i sin ordning så länge effekten finns där....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
12 juli 2014 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
kommer inte ihåg vad exakt vi gjorde, vi har lite annorlunda stil när vi jobbar hos oss, vi får jobba med lite olika bilar beroende på vad som har mest bråttom, den dagen hade jag bråttom med andra bilar så jag fick inte jobba med växellådan men jag fick byta el motorn, vad är ditt problem? jag bryr mig inte alllllls om du tror mig eller ej.
förlorar ingen som helst sömn över det. Som jag sa förut så felsökte jag el motorn och det var nån dator chip-styrenhet som vart helt paj,bränd. minns inte 100%  javvist mina kollegor kan ploppa fram precis när som helst för det är så vi jobbar hos mig, vi hjälper till där det behövs. fan har det med saken att göra? det är teamwork som gäller, om du vill lära dig att skruva prius kan du väl ta en kurs vetja och sluta gapa på forums istället

Med tanke på nivån dina dina trådar här på forumet har:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293596 då du inte kan felsöka ett missljud i bakvagnen på din E36.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293744 där du funderar över om stora hjul gör att din bil förlorar effekt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285623 där du inte vet var motorkuddarna på din E36 är monterade eller ens har kontrollerat dom efter flera dagars felsökande pga ryckningar vid start på låg växel.

Samt det fantastiska svaret hur ett kamremsbyte går till på en AUDI med kamkedja. (det var förvisso fler kunniga som svävade ut där med bristande vetskap om motorns konstruktion.)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293987

Så, nej jag har mycket svårt att tro på vad du skriver, dels på dina svävande bortförklaringar, jag minns inte, det gjorde någon annan samt den nivån du har på dina frågeställningar gör att jag har väldigt svårt att tro på det du skriver när du påstår dig ha bytt som du skriver "elmotorn" i en Prius.
Fler frågor:
Vilken av de drivande elmotorerna bytte du? Du vet förmodligen med din expertis att det finns två av varandra fristående elmotorer?
Den större driver bilen framåt och den mindre driver bilen bakåt.
Fick du klyva paketet?
Lyfte ni ur eller sänkte ned motorn?
Gick det bra att lufta hybridsystemet efteråt, hur gjorde du för att få ur luften ur detta?

Något måste du väl minnas av bilarna du reparerar, speciellt dom arbeten som är så sällsynta? Jobbigt att arbeta som mekaniker och vid var jobb börja som ett blankt papper om man inget minns från tidigare arbeten.

Jag frågar för att jag har svaren på samtliga av de frågor jag ställer, men tvivlar starkt på att du har dom.
Skruva Prius är inte svårt, när man vet vad som skall göras och när.

Du jag skiter verkligen i vad du tror och inte, sa aldrig att jag var mästare på att meka, har faktiskt bara jobbat runt 1 år som mekaniker, brukar alltid hjälpas åt på jobbet, är junior mekaniker, att du faktiskt gått och kollat på tidigare inlägg som jag har gjort visar verkligen vilken gubbsjuk och bitter människa du faktiskt är, säkert frugan som bestämmer hemma vad för sorts bil det ska köras och vad mer, tycker du är väldigt bitter och svartsjuk faktiskt. jag behöver inte förklara nått för dig om vad jag kan eller inte förstår du mig?. Vet bara att jag har skruvat med några priusar på jobbet varav en hade dålig elmotor, resten går jag inte mer in på. Det kanske är du som måste luftas lite i huvet och andra ställen och inte nån prius för du verkar ha väldigt mycket luft på flera ställen . Ta och lägg ner nu att snacka skit och gå vidare,

Hoppsan, var det ett sådant känsligt ämne junior.

Du går på som om du är allvetande gällande det mesta fast du i själva verket precis lär dig att skruva bil, kan vara klokt att tagga ned lite då testosteronet förefaller skyhögt.
Jag gick tillbaka för att kunna påvisa för dig varför jag misstror dig, därav att jag länkat dina inlägg som jag minns att jag läst och även försökt förklara saker för dig i tråden angående effekt/hjulstorlek.
Att börja med påhopp på det viset stärker knappast din trovärdighet.
Dina sakliga och tidigare få argument verkar ha tagit slut och i vad som förefaller i mina ögon ett desperat försök att på något vis istället reta upp mig, tyvärr junior så lyckas du inte med det, då dina obetydliga och okunniga åsikter inte rör mig i ryggen.

Du skrev en klok sak dock, jag går mycket riktigt vidare, av den anledningen att diskutera på din nivå är jag ovan vid och du kommer säkerligen då att 'vinna diskussionen' pga din nivårelaterade överlägsna erfarenhet.

Evildan
12 juli 2014 ·

dawwe skrev:
Nä precis, S62 har hydrauliska tryckare. Sista (?) med mekaniska var väl S54B32 har jag för mig, för både S85 och S65 har hydrauliska om jag inte missminner mig helt? De nya turboladdade M varvar ju inte mer än typ 7500, o upp till de varvtalen så brukar hydrauliska hänga med bra, men över 8500 brukar det bli kämpigare...
Du ser, det var inget fel på motorn, utan den var tattarlagad, o en sådan lagning kan man ju inte beskylla BMW för. En korrekt skött M motor ger dig ingen huvudvärk, mer än att den frestar på bensinkortet. Vanos rasar ytterst sällan, sen att de låter lite är en annan sak, men det är helt i sin ordning så länge effekten finns där....

Den var oöppnad innan min kamrat slog sina gasglada fötter i den.
Näe, den blev först klumpigt lagad efter att den började läcka i ventiltätningarna efter två somrars gediget brukande.
Vanos brukar kunna ticka lite när dom rullat några mil, fungerar men faen vad osnyggt på en sådan 'premiumbil' när det lever om på det viset.
Många gnäller på att BMW har turbo 'nuförtiden' i sina bilar, dom verkar ha glömt 2002tii turbo från början av -70 talet och BMW 745 e23 som anlände i början av -80 talet.
BMW var enligt mig snarare tidig med turbo i vanliga  tillgängliga produktionsbilar, att dom inte höll är en helt annan historia. wink
SAAB lärde sig kontrollera kylning och trycket bättre och 'vann' förmodligen turboslaget på det viset medans istället BMW fortsatte utveckla sina hyvelbänkar.

panda666
12 juli 2014 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Med tanke på nivån dina dina trådar här på forumet har:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293596 då du inte kan felsöka ett missljud i bakvagnen på din E36.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293744 där du funderar över om stora hjul gör att din bil förlorar effekt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285623 där du inte vet var motorkuddarna på din E36 är monterade eller ens har kontrollerat dom efter flera dagars felsökande pga ryckningar vid start på låg växel.

Samt det fantastiska svaret hur ett kamremsbyte går till på en AUDI med kamkedja. (det var förvisso fler kunniga som svävade ut där med bristande vetskap om motorns konstruktion.)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293987

Så, nej jag har mycket svårt att tro på vad du skriver, dels på dina svävande bortförklaringar, jag minns inte, det gjorde någon annan samt den nivån du har på dina frågeställningar gör att jag har väldigt svårt att tro på det du skriver när du påstår dig ha bytt som du skriver "elmotorn" i en Prius.
Fler frågor:
Vilken av de drivande elmotorerna bytte du? Du vet förmodligen med din expertis att det finns två av varandra fristående elmotorer?
Den större driver bilen framåt och den mindre driver bilen bakåt.
Fick du klyva paketet?
Lyfte ni ur eller sänkte ned motorn?
Gick det bra att lufta hybridsystemet efteråt, hur gjorde du för att få ur luften ur detta?

Något måste du väl minnas av bilarna du reparerar, speciellt dom arbeten som är så sällsynta? Jobbigt att arbeta som mekaniker och vid var jobb börja som ett blankt papper om man inget minns från tidigare arbeten.

Jag frågar för att jag har svaren på samtliga av de frågor jag ställer, men tvivlar starkt på att du har dom.
Skruva Prius är inte svårt, när man vet vad som skall göras och när.

Du jag skiter verkligen i vad du tror och inte, sa aldrig att jag var mästare på att meka, har faktiskt bara jobbat runt 1 år som mekaniker, brukar alltid hjälpas åt på jobbet, är junior mekaniker, att du faktiskt gått och kollat på tidigare inlägg som jag har gjort visar verkligen vilken gubbsjuk och bitter människa du faktiskt är, säkert frugan som bestämmer hemma vad för sorts bil det ska köras och vad mer, tycker du är väldigt bitter och svartsjuk faktiskt. jag behöver inte förklara nått för dig om vad jag kan eller inte förstår du mig?. Vet bara att jag har skruvat med några priusar på jobbet varav en hade dålig elmotor, resten går jag inte mer in på. Det kanske är du som måste luftas lite i huvet och andra ställen och inte nån prius för du verkar ha väldigt mycket luft på flera ställen . Ta och lägg ner nu att snacka skit och gå vidare,

Hoppsan, var det ett sådant känsligt ämne junior.

Du går på som om du är allvetande gällande det mesta fast du i själva verket precis lär dig att skruva bil, kan vara klokt att tagga ned lite då testosteronet förefaller skyhögt.
Jag gick tillbaka för att kunna påvisa för dig varför jag misstror dig, därav att jag länkat dina inlägg som jag minns att jag läst och även försökt förklara saker för dig i tråden angående effekt/hjulstorlek.
Att börja med påhopp på det viset stärker knappast din trovärdighet.
Dina sakliga och tidigare få argument verkar ha tagit slut och i vad som förefaller i mina ögon ett desperat försök att på något vis istället reta upp mig, tyvärr junior så lyckas du inte med det, då dina obetydliga och okunniga åsikter inte rör mig i ryggen.

Du skrev en klok sak dock, jag går mycket riktigt vidare, av den anledningen att diskutera på din nivå är jag ovan vid och du kommer säkerligen då att 'vinna diskussionen' pga din nivårelaterade överlägsna erfarenhet.

Det låter bra farfar, ta nu mormor och kila iväg lugnt o fint i gammel priusen och njut av sommaren istället för att tjafsa med ungdomar .

dawwe ...has left the building...
12 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Som bekant så har många M5 E34 levt ett hårt liv, så till vida att det slarvats friskt med den livsnödvändiga ventilspelskontrollen (var 2000-ende mil!). Ventilsätena "sätter" sig med tiden så att säg, o då krymper ventilspelet, vilket kan leda till att ventilerna (främst avgas!) blir för varma, tätningarna kan torka osv, o kör man då hårt o länge nog så ryker toppen till slut, tex genom att ventiltallriken "lossnar" eller att sotet förstör ventilsätena helt... Så roten till allt ont när det kommer till "problem" med S motorer är: Bristande underhåll. De nya maskinerna är ju klart mer okänsliga än de gamla, men man skall nog inte slarva med oljebytena (gäller alla bilar!). Jag brukar säg som så att en alltför tyst S motor (med mekaniska tryckare!) är inget bra tecken, de skall helt enkelt ha ett jämt o fint ljud från ventilmekanismerna, om inte så är ventilspelet alldeles för tight...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
12 juli 2014 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Du jag skiter verkligen i vad du tror och inte, sa aldrig att jag var mästare på att meka, har faktiskt bara jobbat runt 1 år som mekaniker, brukar alltid hjälpas åt på jobbet, är junior mekaniker, att du faktiskt gått och kollat på tidigare inlägg som jag har gjort visar verkligen vilken gubbsjuk och bitter människa du faktiskt är, säkert frugan som bestämmer hemma vad för sorts bil det ska köras och vad mer, tycker du är väldigt bitter och svartsjuk faktiskt. jag behöver inte förklara nått för dig om vad jag kan eller inte förstår du mig?. Vet bara att jag har skruvat med några priusar på jobbet varav en hade dålig elmotor, resten går jag inte mer in på. Det kanske är du som måste luftas lite i huvet och andra ställen och inte nån prius för du verkar ha väldigt mycket luft på flera ställen . Ta och lägg ner nu att snacka skit och gå vidare,

Hoppsan, var det ett sådant känsligt ämne junior.

Du går på som om du är allvetande gällande det mesta fast du i själva verket precis lär dig att skruva bil, kan vara klokt att tagga ned lite då testosteronet förefaller skyhögt.
Jag gick tillbaka för att kunna påvisa för dig varför jag misstror dig, därav att jag länkat dina inlägg som jag minns att jag läst och även försökt förklara saker för dig i tråden angående effekt/hjulstorlek.
Att börja med påhopp på det viset stärker knappast din trovärdighet.
Dina sakliga och tidigare få argument verkar ha tagit slut och i vad som förefaller i mina ögon ett desperat försök att på något vis istället reta upp mig, tyvärr junior så lyckas du inte med det, då dina obetydliga och okunniga åsikter inte rör mig i ryggen.

Du skrev en klok sak dock, jag går mycket riktigt vidare, av den anledningen att diskutera på din nivå är jag ovan vid och du kommer säkerligen då att 'vinna diskussionen' pga din nivårelaterade överlägsna erfarenhet.

Det låter bra farfar, ta nu mormor och kila iväg lugnt o fint i gammel priusen och njut av sommaren istället för att tjafsa med ungdomar .

Vilket du givetvis var tvungen att bekräfta.
Nåväl, nu ids jag inte ödsla tid på dig och ditt tramsande mera, min tid är värdefullare än så.

ps, det var nog du som började vad du kallar för "tjafs" genom att på ett osakligt och även språkligt tråkigt vis motargumentera.

Evildan
12 juli 2014 ·

dawwe skrev:
Som bekant så har många M5 E34 levt ett hårt liv, så till vida att det slarvats friskt med den livsnödvändiga ventilspelskontrollen (var 2000-ende mil!). Ventilsätena "sätter" sig med tiden så att säg, o då krymper ventilspelet, vilket kan leda till att ventilerna (främst avgas!) blir för varma, tätningarna kan torka osv, o kör man då hårt o länge nog så ryker toppen till slut, tex genom att ventiltallriken "lossnar" eller att sotet förstör ventilsätena helt... Så roten till allt ont när det kommer till "problem" med S motorer är: Bristande underhåll. De nya maskinerna är ju klart mer okänsliga än de gamla, men man skall nog inte slarva med oljebytena (gäller alla bilar!). Jag brukar säg som så att en alltför tyst S motor (med mekaniska tryckare!) är inget bra tecken, de skall helt enkelt ha ett jämt o fint ljud från ventilmekanismerna, om inte så är ventilspelet alldeles för tight...

Alla problem kan härröras till bristande underhåll. big_smile
Alla motorer med mekaniska tryckare ska det ticka lite om, annars står dom för tajt och blir lätt brända, inte något specifikt för just S-motorerna även om dom pga höga effekt uttag och ofta höga varv kanske blir känsligare än exempelvis en B18 eller annan trotjänare från tiden då dinosaurierna härskade.

Nu är vi långt ifrån topic, hoppas inte TS blivit sugen på en M-bil för dennes budgeterade 30000. wink

panda666
12 juli 2014 · 4 261 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Hoppsan, var det ett sådant känsligt ämne junior.

Du går på som om du är allvetande gällande det mesta fast du i själva verket precis lär dig att skruva bil, kan vara klokt att tagga ned lite då testosteronet förefaller skyhögt.
Jag gick tillbaka för att kunna påvisa för dig varför jag misstror dig, därav att jag länkat dina inlägg som jag minns att jag läst och även försökt förklara saker för dig i tråden angående effekt/hjulstorlek.
Att börja med påhopp på det viset stärker knappast din trovärdighet.
Dina sakliga och tidigare få argument verkar ha tagit slut och i vad som förefaller i mina ögon ett desperat försök att på något vis istället reta upp mig, tyvärr junior så lyckas du inte med det, då dina obetydliga och okunniga åsikter inte rör mig i ryggen.

Du skrev en klok sak dock, jag går mycket riktigt vidare, av den anledningen att diskutera på din nivå är jag ovan vid och du kommer säkerligen då att 'vinna diskussionen' pga din nivårelaterade överlägsna erfarenhet.

Det låter bra farfar, ta nu mormor och kila iväg lugnt o fint i gammel priusen och njut av sommaren istället för att tjafsa med ungdomar .

Vilket du givetvis var tvungen att bekräfta.
Nåväl, nu ids jag inte ödsla tid på dig och ditt tramsande mera, min tid är värdefullare än så.

ps, det var nog du som började vad du kallar för "tjafs" genom att på ett osakligt och även språkligt tråkigt vis motargumentera.

lol? du blev bara svartsjuk för ja rekommendera bmw till TS och inte nått annat tråkigt som du brukar köra, jag har förresten inte sagt nått konstigt alls här på tråden, bara du som är konstig i huvet som tror kan allt. ja sa bara att ja hade skruvat på en trasig prius sen blev du galen och börja fråga massa konstigt med en konstig attityd som att du är kungen på att meka samt dina priusar som går aldrig sönder. så lägg ner nu och ta en kall öl, kanske blir gladare då

Evildan
12 juli 2014 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:
Det låter bra farfar, ta nu mormor och kila iväg lugnt o fint i gammel priusen och njut av sommaren istället för att tjafsa med ungdomar .

Vilket du givetvis var tvungen att bekräfta.
Nåväl, nu ids jag inte ödsla tid på dig och ditt tramsande mera, min tid är värdefullare än så.

ps, det var nog du som började vad du kallar för "tjafs" genom att på ett osakligt och även språkligt tråkigt vis motargumentera.

lol? du blev bara svartsjuk för ja rekommendera bmw till TS och inte nått annat tråkigt som du brukar köra, jag har förresten inte sagt nått konstigt alls här på tråden, bara du som är konstig i huvet som tror kan allt. ja sa bara att ja hade skruvat på en trasig prius sen blev du galen och börja fråga massa konstigt med en konstig attityd som att du är kungen på att meka samt dina priusar som går aldrig sönder. så lägg ner nu och ta en kall öl, kanske blir gladare då

Du skrev bla:
Du jag skiter verkligen i vad du tror och inte, sa aldrig att jag var mästare på att meka, har faktiskt bara jobbat runt 1 år som mekaniker, brukar alltid hjälpas åt på jobbet, är junior mekaniker, att du faktiskt gått och kollat på tidigare inlägg som jag har gjort visar verkligen vilken gubbsjuk och bitter människa du faktiskt är, säkert frugan som bestämmer hemma vad för sorts bil det ska köras och vad mer, tycker du är väldigt bitter och svartsjuk faktiskt. jag behöver inte förklara nått för dig om vad jag kan eller inte förstår du mig?. Vet bara att jag har skruvat med några priusar på jobbet varav en hade dålig elmotor, resten går jag inte mer in på. Det kanske är du som måste luftas lite i huvet och andra ställen och inte nån prius för du verkar ha väldigt mycket luft på flera ställen . Ta och lägg ner nu att snacka skit och gå vidare,

Vidare i andra inlägg, utrycker du dig väldigt stöddigt och allvetande.
Nej, visst du utrycker dig väldigt trevligt och sakligt inte alls på något konstigt vis, det är förmodligen fullständigt normalt att be någon "lufta huvudet".
Denna reaktion från dig för att jag hövligt i min första respons på att du påstår dig ha skruvat flertalet Priusar med diverse fel och jag frågar vad som behövde göras. Då backar du direkt och lägger arbetet på en kollega och vägrar utveckla eller en förklara vad du gjorde.
Vilken attityd tycker du att jag har som är konstig? Läs vad jag lättfattligt har skrivit, de ord jag använder utan att tolka in saker i texten, och reflektera sedan över din respons språkmässigt, med dina ordval och nedsättande ton.
Förstår du inte att jag tvivlar på vad du skriver när du inte är konkret och direkt går upp i försvarsställning när du får vanliga normalt ställda frågor över hur något du skriver att du utfört gått till.

Senast redigerat av Evildan (12 juli 2014)

dawwe ...has left the building...
12 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Evil: Tagga ner med ditt missionerande om "hur fantastisk Prius är för alla" samt hur "jävla kass alla BMW är" så skall du se att även Panda viker ner sig:). Personligen är jag inte BMW tok mer än att jag har insett att BMW har de bästa, sportigaste, roligaste modellerna som man kan köpa om man tjänar "normalt". Hade min ekonomi varit "obegränsad" så inte fan hade jag kört BMW iaf, nej då hade det varit nån Ferrari, Porsche, eller varför inte en Aston? Hade säkerligen haft en BMW med, som slit-o-släng o bil.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
13 juli 2014 ·

dawwe skrev:
Evil: Tagga ner med ditt missionerande om "hur fantastisk Prius är för alla" samt hur "jävla kass alla BMW är" så skall du se att även Panda viker ner sig:). Personligen är jag inte BMW tok mer än att jag har insett att BMW har de bästa, sportigaste, roligaste modellerna som man kan köpa om man tjänar "normalt". Hade min ekonomi varit "obegränsad" så inte fan hade jag kört BMW iaf, nej då hade det varit nån Ferrari, Porsche, eller varför inte en Aston? Hade säkerligen haft en BMW med, som slit-o-släng o bil.

Så du tycker att jag istället för att ifrågasätta någon skribent på ett sakligt och belevat vis som jag uppfattar inte riktigt far med sanningen istället bara ska låta denna attackera mig med märkliga ordval och formuleringar som inte har i diskussionen att göra?
Likt dina märkliga inlägg om hur glad du blev när det krockades två Priusar på en gång #35 eller hur homosexuell du kände dig när du körde en Prius i inlägg #18, på vilket vis är det ens relevant för diskusisonen förutom då att vara uppviglande eller rent utav bara elak. Något av dom svarade jag på, på ett vis som jag hoppas det gick fram hur löjligt och meningslöst samt faktiskt diskriminerande det är att utrycka sig på det viset.
Alla BMW är inte kassa, dessvärre är flertalet ägare kassa på ett eller annat vis och därav är bilarna inte så prisvärda eller tåliga begagnade som några anser enligt min erfarenhet.
En ny BMW som körts på ett normalt vis av en normal människa är väldigt sällsynta, men en sådan vore inte ett dåligt köp om den inte som så ofta är vansinnigt prissatt istället, även om jag hellre kör en mängd andra märken.

Att använda ordet inse som du gjorde påvisar i mitt tycke en fanatism över märket då det finns många fler märken som kan erbjuda de efterfrågade egenskaperna.
Fast inte från en upphottad familjebil likt M-bilarna, EVO, WRX, även AMG för all del trots att jag är väldigt förtjust i just AMG så är det ändå inte en sportbil på det vis som exempelvis MX-5, Elise, MR-2, Porsche 968 och övriga bilar som är byggda från grunden som en riktig sportbil.

Senast redigerat av Evildan (13 juli 2014)

dawwe ...has left the building...
13 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Evil: Detta är ett forum, allt är inte svart eller vitt. Man provocerar varandra ibland eller hur? Jag tycker mig ana en viss bitterhet i ditt inlägg, en fråga du kanske bör ställa dig är VARFÖR är det som så att det är alltid BMW M3 (eller M5) som är måttstocken o som konkurrenterna skall överträffa? Som sagt, det tar tid att inse att en begagnad M är bland det bästa, sportigaste o roligaste man kan köpa för "Svensson summor", om det är däremot så att "Money is not an issue", ja inte fan kör man BMW då, då finns det andra betydligt roligare bilar...

O jag blev INTE glad när 2 nya Priusar krockade, det roliga var krocken i sig, inte att det var Priusar. Jag tror att även du kan se det komiska i att två fabriksnya bilar krockar med varandra pga ren klantighet från nya ägaren...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
13 juli 2014 ·

dawwe skrev:
Evil: Detta är ett forum, allt är inte svart eller vitt. Man provocerar varandra ibland eller hur? Jag tycker mig ana en viss bitterhet i ditt inlägg, en fråga du kanske bör ställa dig är VARFÖR är det som så att det är alltid BMW M3 (eller M5) som är måttstocken o som konkurrenterna skall överträffa? Som sagt, det tar tid att inse att en begagnad M är bland det bästa, sportigaste o roligaste man kan köpa för "Svensson summor", om det är däremot så att "Money is not an issue", ja inte fan kör man BMW då, då finns det andra betydligt roligare bilar...

O jag blev INTE glad när 2 nya Priusar krockade, det roliga var krocken i sig, inte att det var Priusar. Jag tror att även du kan se det komiska i att två fabriksnya bilar krockar med varandra pga ren klantighet från nya ägaren...

Ingen bitterhet här, bara en förundran över hur någon på det viset försöker släta över sina provokationer med 'att så gör man ibland' trots att de tydligt inte är tillåtet i detta forum att provocera för provocerandets skull samt absolut inte tillåtet med att försöka göra det mot någons person.

Finns enligt mig som jag påpekade i förra inlägget bättre, roligare riktiga sportbilar för samma summor eller mindre.


Här hänvisar du till att det var en bra sak med Priusen och det var att den blev krockad.
Jag vill dock tillägga att det fanns en positiv sak med Gen2. O det var när chefen o en annan anställd hämtade de två nya Priusarna. Donnan i fråga backar ut den ena, rakt in i den andra *haha*. Den påbackade bilen fick börja sitt liv med en reparation, o den andra en lätt  bynglig kofångare smile


Hursomhelst så är det totalt irrelevant för tråden och varför du ens skriver sådant är för mig en gåta. Diskussionen handlar om huruvida en lågmilad Omega är ett bättre köp än en långmilad E36, inte huruvida Prius är en bättre bil eller om Prius alls.

Som du förhoppningsvis begrep användes just Priusen i en jämförelse med din som ett argument i att två olika bilar visst kan jämföras då du ansåg det fel att jämföra en Omega med en E46, jag hade lika gärna kunnat jämföra din M3 med en Mazda 626, Toyota Avensis, S80 170hk , 9-5, W210 4cyl och konstaterat samma saker som när den jämfördes med Priusen.

edit, skrev fel karosskod på BMW

Senast redigerat av Evildan (13 juli 2014)

Evildan
13 juli 2014 ·

Nu kliver jag (på riktigt) ur denna tråd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang