Shortshift m90 dödare?

Dr_struts
30 september 2014 · 1 861 Inlägg

Lindggren skrev:
Hur kan snabba växlingar döda låder som? Snabba växlingar förstör ju bara synkringarna/tänderna om man inte hinner koppla riktigt. För alla drev snurrar ju hela tiden. Är väl effekten, dumpning av koppling och kopplar upp  för snabbt som tar dör på låder? Eller dreven. Oftas är de ju utmattningar i dreven som gör att dreven går sönder.



Mvh/Lindggren

Om man smäller i växel så blir det en jävla påfrestning på lager osv du tvingar ju i växlarna varje gång klart som fan det sliter tongue

Körde slut på en m47 på en månad utan en ända miss med en chippad och påställd 940 turbo bara skrek i hela lådan sista tiden den satt i... och så mycket mos är det inte i en små trimmad 940 körd som brukis med lite karate växlingar ut ur rondeller osv så skulle den hållit längre! Första lådan som jag växlade snällt med och mosade ännu mer ladd med höll i säkert 4-5 månader innan den sjöng för mig och båda lådorna blev servade med olja osv innan dom stoppades i smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
volvo-majkii
30 september 2014 · 548 Inlägg

Dr_struts skrev:

Lindggren skrev:
Hur kan snabba växlingar döda låder som? Snabba växlingar förstör ju bara synkringarna/tänderna om man inte hinner koppla riktigt. För alla drev snurrar ju hela tiden. Är väl effekten, dumpning av koppling och kopplar upp  för snabbt som tar dör på låder? Eller dreven. Oftas är de ju utmattningar i dreven som gör att dreven går sönder.



Mvh/Lindggren

Om man smäller i växel så blir det en jävla påfrestning på lager osv du tvingar ju i växlarna varje gång klart som fan det sliter tongue

Körde slut på en m47 på en månad utan en ända miss med en chippad och påställd 940 turbo bara skrek i hela lådan sista tiden den satt i... och så mycket mos är det inte i en små trimmad 940 körd som brukis med lite karate växlingar ut ur rondeller osv så skulle den hållit längre! Första lådan som jag växlade snällt med och mosade ännu mer ladd med höll i säkert 4-5 månader innan den sjöng för mig och båda lådorna blev servade med olja osv innan dom stoppades i smile

Men kommer växla relativt snällt pga att de är lite värre än uppstält ladd smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Lindggren
30 september 2014 · 84 Inlägg

Dr_struts skrev:

Lindggren skrev:
Hur kan snabba växlingar döda låder som? Snabba växlingar förstör ju bara synkringarna/tänderna om man inte hinner koppla riktigt. För alla drev snurrar ju hela tiden. Är väl effekten, dumpning av koppling och kopplar upp  för snabbt som tar dör på låder? Eller dreven. Oftas är de ju utmattningar i dreven som gör att dreven går sönder.



Mvh/Lindggren

Om man smäller i växel så blir det en jävla påfrestning på lager osv du tvingar ju i växlarna varje gång klart som fan det sliter tongue

Körde slut på en m47 på en månad utan en ända miss med en chippad och påställd 940 turbo bara skrek i hela lådan sista tiden den satt i... och så mycket mos är det inte i en små trimmad 940 körd som brukis med lite karate växlingar ut ur rondeller osv så skulle den hållit längre! Första lådan som jag växlade snällt med och mosade ännu mer ladd med höll i säkert 4-5 månader innan den sjöng för mig och båda lådorna blev servade med olja osv innan dom stoppades i smile

De beror ju lite på hur bra synkarna är, Hur bra dom klarar av snabba växlingar. Men jag körde ganska hårt med en m46 låda en hel sommar och den höll. org tryckplatta med 4p lamell och ca 150hp.
En kompis gjorde av med typ 6-7 m46 låder på 1 vecka om jag inte minns fel, Då körde han med förstärkt tryckplatta och 4p lamell. Men visst en låda håller ju inte för alltid om man inte fis kör wink Då en växellåda är en slitvara.

Men man kan ju ha tur att dom håller hur länge som hälst med


Mvh/Lindggren

Volvo 740 16v "16v turbo" (1990)
volvo-majkii
30 september 2014 · 548 Inlägg

Lindggren skrev:

Dr_struts skrev:

Lindggren skrev:
Hur kan snabba växlingar döda låder som? Snabba växlingar förstör ju bara synkringarna/tänderna om man inte hinner koppla riktigt. För alla drev snurrar ju hela tiden. Är väl effekten, dumpning av koppling och kopplar upp  för snabbt som tar dör på låder? Eller dreven. Oftas är de ju utmattningar i dreven som gör att dreven går sönder.



Mvh/Lindggren

Om man smäller i växel så blir det en jävla påfrestning på lager osv du tvingar ju i växlarna varje gång klart som fan det sliter tongue

Körde slut på en m47 på en månad utan en ända miss med en chippad och påställd 940 turbo bara skrek i hela lådan sista tiden den satt i... och så mycket mos är det inte i en små trimmad 940 körd som brukis med lite karate växlingar ut ur rondeller osv så skulle den hållit längre! Första lådan som jag växlade snällt med och mosade ännu mer ladd med höll i säkert 4-5 månader innan den sjöng för mig och båda lådorna blev servade med olja osv innan dom stoppades i smile

De beror ju lite på hur bra synkarna är, Hur bra dom klarar av snabba växlingar. Men jag körde ganska hårt med en m46 låda en hel sommar och den höll. org tryckplatta med 4p lamell och ca 150hp.
En kompis gjorde av med typ 6-7 m46 låder på 1 vecka om jag inte minns fel, Då körde han med förstärkt tryckplatta och 4p lamell. Men visst en låda håller ju inte för alltid om man inte fis kör wink Då en växellåda är en slitvara.

Men man kan ju ha tur att dom håller hur länge som hälst med


Mvh/Lindggren

Orkar inte fisköra, men kan växla iaf.. så får se hur länge det håller då.. roll Hoppas man hunnit spara undan en slant iaf så man kan köpa zf senare då big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
wette
30 september 2014 · 47 Inlägg

volvo-majkii skrev:

Lindggren skrev:

Dr_struts skrev:
Om man smäller i växel så blir det en jävla påfrestning på lager osv du tvingar ju i växlarna varje gång klart som fan det sliter tongue

Körde slut på en m47 på en månad utan en ända miss med en chippad och påställd 940 turbo bara skrek i hela lådan sista tiden den satt i... och så mycket mos är det inte i en små trimmad 940 körd som brukis med lite karate växlingar ut ur rondeller osv så skulle den hållit längre! Första lådan som jag växlade snällt med och mosade ännu mer ladd med höll i säkert 4-5 månader innan den sjöng för mig och båda lådorna blev servade med olja osv innan dom stoppades i smile

De beror ju lite på hur bra synkarna är, Hur bra dom klarar av snabba växlingar. Men jag körde ganska hårt med en m46 låda en hel sommar och den höll. org tryckplatta med 4p lamell och ca 150hp.
En kompis gjorde av med typ 6-7 m46 låder på 1 vecka om jag inte minns fel, Då körde han med förstärkt tryckplatta och 4p lamell. Men visst en låda håller ju inte för alltid om man inte fis kör wink Då en växellåda är en slitvara.

Men man kan ju ha tur att dom håller hur länge som hälst med


Mvh/Lindggren

Orkar inte fisköra, men kan växla iaf.. så får se hur länge det håller då.. roll Hoppas man hunnit spara undan en slant iaf så man kan köpa zf senare då big_smile

om man ligger o sladdar och skickar i växlarna (vilket man gör) så sliter de självklart på allt särskiljt med kortare lägen! men just m90 är känslig för synkringen på trean "krockar" med synknavet så ringen hoppar ur sitt läge. M90n som du har som kom 97(?) har dubbla bromskoner för att det ska bli finare växlingar men det skadar ju aldrig och förstärka den lådan heller.. smile men skulle de va så att de går åt pipsvängen så kan man alltid ta delar från en m56 som brukar vara billigare än m90n som tydligen är byggd av guld eller någon annan ädelmetall wink så bättre o sälja lådan än att köra sönder den så har du ju nästan råd med omsvetsad zf!

Senast redigerat av wette (30 september 2014)

volvo-majkii
1 oktober 2014 · 548 Inlägg

wette skrev:

volvo-majkii skrev:

Lindggren skrev:

De beror ju lite på hur bra synkarna är, Hur bra dom klarar av snabba växlingar. Men jag körde ganska hårt med en m46 låda en hel sommar och den höll. org tryckplatta med 4p lamell och ca 150hp.
En kompis gjorde av med typ 6-7 m46 låder på 1 vecka om jag inte minns fel, Då körde han med förstärkt tryckplatta och 4p lamell. Men visst en låda håller ju inte för alltid om man inte fis kör wink Då en växellåda är en slitvara.

Men man kan ju ha tur att dom håller hur länge som hälst med


Mvh/Lindggren

Orkar inte fisköra, men kan växla iaf.. så får se hur länge det håller då.. roll Hoppas man hunnit spara undan en slant iaf så man kan köpa zf senare då big_smile

om man ligger o sladdar och skickar i växlarna (vilket man gör) så sliter de självklart på allt särskiljt med kortare lägen! men just m90 är känslig för synkringen på trean "krockar" med synknavet så ringen hoppar ur sitt läge. M90n som du har som kom 97(?) har dubbla bromskoner för att det ska bli finare växlingar men det skadar ju aldrig och förstärka den lådan heller.. smile men skulle de va så att de går åt pipsvängen så kan man alltid ta delar från en m56 som brukar vara billigare än m90n som tydligen är byggd av guld eller någon annan ädelmetall wink så bättre o sälja lådan än att köra sönder den så har du ju nästan råd med omsvetsad zf!

Får se vad som händer big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang