Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
farbrorbozze skrev: Fan nu kommer ju inte ventilerna få nån smörjning Ser ut att vara en dyr amerikanesisk leksak du lånat ? Hoppas allt funkar bättre nu efter bytet.
Du dom verkar ha olja så det räcker.... Jupp, som jag skrev ovan....3000 bagis får du nog hosta upp för den men jäklar vilken kvalisort det var!
Jag hopas på bättring efter bytet men det får vi inte förrän nästa år!
69Camino skrev: Mkt roligare å jobba med rätt verktyg/förutsättningar. Trevligt :-) :-)
Nåt så djävulskt mycket troligare och nu förstår varför det funkar så bra på verkstäderna....
Det är det här som är dilemmat för oss hobbyskruvare, vi har inte alltid råd med där fina och dyra verktygen som oftast gör jobbet lättare och roligare utan får hållas till standard- eller hemmasnickrade prylar!
FredGaute skrev: Det er vel ris til egen bak. Man bør jo bruke de gode delene når man monterer første gang. ;-) Spesielt på en maskin som dette.
Fanns inte att få tag i då enligt min motorborrare......
Ja jeg forstod at det var slik. Læresetningen står fortsatt, he he. PS, ikke meningen å være besserwisser. Synes bare slike elementære småting må være på stell på en motor i flere 100000 kr klassen.
Til alt overmål finnes de for direkte montering, uten å frese styringene. Hva sier han motormannen til dette? Han burde fått litt strekk... men han har vel lært.
FredGaute skrev: Det er vel ris til egen bak. Man bør jo bruke de gode delene når man monterer første gang. ;-) Spesielt på en maskin som dette.
Fanns inte att få tag i då enligt min motorborrare......
Ja jeg forstod at det var slik. Læresetningen står fortsatt, he he. PS, ikke meningen å være besserwisser. Synes bare slike elementære småting må være på stell på en motor i flere 100000 kr klassen.
Til alt overmål finnes de for direkte montering, uten å frese styringene. Hva sier han motormannen til dette? Han burde fått litt strekk... men han har vel lært.
Sant! Motormannen bytte styrningarna till K-line men fick inte tag i rätt tätningar så då blev d så här men visst skulle det skötts bättre...! Han har redan beställt exakt samma tätningar för att testa!
Men man behöver inte fräsa då dessa passade med presspasning direkt, det som var det fina med just dessa,
Länge sedan en uppdatering här så jag ska försöka ge mig på att återge lite sedan förra uppdateringen i december 2019, men det kom ju bla en pandemi av sällan skådat slag emellan! ... men ni är välkomna tillbaks för lite Camaro-mys!
Trots rådande pandemi så tog sonen studenten våren 2020 efter att ha kämpat väl med hemmastudier och missade baler. Flakåkning vart det inte heller då social distans inte kunde upprätthållas på ett flak med fulla studenter, konstiga va?
Vi fick göra en egen variant och tog Huggern för lite åka runt stan, vilket bla resulterade att vi triggade lite larm på parkerade bilar längs Storgatan i Umeå....och då gled vi ju ändå bara runt på tomgång!
Först måsta man ju visa vem som bestämmer på hemmagatan! Brukar alternera hjuluppsättningen så detta år blev de mina specialgjorda 17" 200 S från American Racing, de som passligt presenterades inför 1969 och Trans Am-serien.
2021 finns inget att rapportera då det inte var några bilträffar i princip och Huggern hade börjat gå lite knasigt.... Dock hade vi en brand i bastun i garaget så det hade kunnat sluta riktigt illa för Huggern, men tack vare att det var pandemi och jag jobbade hemifrån och att vi har ett superbra Verisure-larm så lyckades jag faktiskt släcka branden som var fullt utvecklad!
2022 var det återigen bilträff i Umeå med den årliga Wheels Nat´s Norr-träffen så då var man sugen och även kul att få bilen lite bedömd! De lite moddade originalhjulen med navkapslar åkte på inför träffen.
Håkan "MoonEyes Sweden" blev lite torr i munnen då jag körde fram så han var tvungen att fråga om den var äkta....men både han och jag vet ju att i dagsläget fins ingen äkta 69 Zl-1 Camaro i Sverige!
Blev inget pris eller så men det är inte syftet då konkurrensen är stenhård men alltid kul att få visa upp bilen och hur det kunde sett ut 1969!
På den sedvanliga cruisingen efteråt började bilen gå som en påse skit så vi var tvungna att avbryta och försöka ta oss hemåt via en omväg....det var typ 30 grader varmt den dagen och inte mycket svalare på kvällen, så nåt hade hänt men vi vet inte vad!