Vad är rimligt att ta betalt för utöver drivmedel (samåkning)

dfine BMW entusiast
16 december 2015 · 579 Inlägg

Kan inte förstå att alla gnäller så mycket på TS!

Den som samåker med TS vill inte köpa en egen bil då det är för dyrt och vill hellre bli skjutsad till jobbet av TS som måste hålla igång sin bil för att dom båda ska kunna komma till jobbet.
När han dessutom bara använder bilen max 5 mil per månad utöver pendlandet kan samåkaren lika gärna stå för halva kostnaden rakt igenom!

Ska TS äga en bil där han står för värdeminskning p.g.a alla mil, skatt, försäkring, service, reparationer p.g.a slitage, däck osv och den andra bara ska glida med och betala halva soppan för att dom inte vill ha en egen bil ja då kan dom lika börja cykla till jobbet.

TS: Ta betalt för allt eller så får samåkaren köpa en bil och turas om att köra..

Senast redigerat av dfine (16 december 2015)

DasAuto
16 december 2015 · 2 751 Inlägg

Jag förstår mig bara inte på varför man dividerar fram o tillbaka om detta. Räcker ju att man pratar med sin samåkare ifall man vill dela på mer än bränslet. Vissa gör ju detta mer komplicerat än vad det är.

Jag personligen hade inte bett någon betala för mitt däckslitage då jag hade tagit bilen i vilket fall som.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
DasAuto
16 december 2015 · 2 751 Inlägg

dfine skrev:
Kan inte förstå att alla gnäller så mycket på TS!

Den som samåker med TS vill inte köpa en egen bil då det är för dyrt och vill hellre bli skjutsad till jobbet av TS som måste hålla igång sin bil för att dom båda ska kunna komma till jobbet.
När han dessutom bara använder bilen max 5 mil per månad utöver pendlandet kan samåkaren lika gärna stå för halva kostnaden rakt igenom!

Ska TS äga en bil där han står för värdeminskning p.g.a alla mil, skatt, försäkring, service, reparationer p.g.a slitage, däck osv och den andra bara ska glida med och betala halva soppan för att dom inte vill ha en egen bil ja då kan dom lika börja cykla till jobbet.

TS: Ta betalt för allt eller så får samåkaren köpa en bil och turas om att köra..

Det är väl ingen som gnäller, forum är väl för att folk ska vädra sina åsikter.
Är väl ingen mening med att ha samtycke i allt.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
rcy
16 december 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
rcy: Samåkaren har ingen bil. Han "parasiterar" på TS. Ja TS skulle åkt sträckan oavsett, men det hör inte hit. Samåkaren "kapar sina kostnader" genom att aktivt välja att inte ha bil, o gör sig mer eller mindre beroende av TS o dennes "goda vilja". Som sagt om samåkaren hade haft egen bil o de hade brukat den varannan vecka så hade ju inte frågeställningen dykt upp? Jag anser att det är inte mer än rätt att samåkaren betalar en del av försäkringen, sen hur stor del kan man diskutera, men jag kan tycka att  runt 20-25% av månadskostnaden kan vara rimligt?
Och, om någon åker med mig nån enstaka gång eller så de gånger jag tar bilen till jobbet, så bjuder jag på soppan o allt annat smile. Skillnad på att åka med "3-4 gånger per månad" kontra samåka 5 dar i veckan, iaf i min värld.

Samåkaren kapar sina kostnader, precis som han kapar TS kostnader genom att betala hälften av bränslet. Båda tjänar ju på det, varför då hålla på och försöka snika åt sig ännu mer?
Jag kan inte se det på annat sätt än att TS är en dumsnål jävel som snart kommer att få stå för hela kostnaden helt själv då samåkaren ledsnar. Fattar inte hur man kan vara så girig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2015 · 13 806 Inlägg

rcy skrev:

dawwe skrev:
rcy: Samåkaren har ingen bil. Han "parasiterar" på TS. Ja TS skulle åkt sträckan oavsett, men det hör inte hit. Samåkaren "kapar sina kostnader" genom att aktivt välja att inte ha bil, o gör sig mer eller mindre beroende av TS o dennes "goda vilja". Som sagt om samåkaren hade haft egen bil o de hade brukat den varannan vecka så hade ju inte frågeställningen dykt upp? Jag anser att det är inte mer än rätt att samåkaren betalar en del av försäkringen, sen hur stor del kan man diskutera, men jag kan tycka att  runt 20-25% av månadskostnaden kan vara rimligt?
Och, om någon åker med mig nån enstaka gång eller så de gånger jag tar bilen till jobbet, så bjuder jag på soppan o allt annat smile. Skillnad på att åka med "3-4 gånger per månad" kontra samåka 5 dar i veckan, iaf i min värld.

Samåkaren kapar sina kostnader, precis som han kapar TS kostnader genom att betala hälften av bränslet. Båda tjänar ju på det, varför då hålla på och försöka snika åt sig ännu mer?
Jag kan inte se det på annat sätt än att TS är en dumsnål jävel som snart kommer att få stå för hela kostnaden helt själv då samåkaren ledsnar. Fattar inte hur man kan vara så girig.

håller med dig...  finns ingen anledning att försöka snika maximalt med pengar.. det förutsätter så klart ingen extra mil osv pga körningen.  men man minskar sin egna drivmedelkostnad till hälften
och det är jhu värt en del då man fortfarande drar av 18.50 på skatten eller förvisso bara 30% av det..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dawwe ...has left the building...
16 december 2015 · 4 474 Inlägg

rcy skrev:
Samåkaren kapar sina kostnader, precis som han kapar TS kostnader genom att betala hälften av bränslet. Båda tjänar ju på det, varför då hålla på och försöka snika åt sig ännu mer?
Jag kan inte se det på annat sätt än att TS är en dumsnål jävel som snart kommer att få stå för hela kostnaden helt själv då samåkaren ledsnar. Fattar inte hur man kan vara så girig.

Ja men det blir bara slitage på TS bil, eftersom samåkaren inte har nån bil? Det blir ökade servicekostnader då han istället för o serva 1 gång om året får serva två gånger, jämfört med om de åkt olika bilar respektive vecka. Han behöver kanske även höja körsträckeklassen på försäkringen då det blir fel mil, jämfört med om de åkt med olika bilar respektive vecka. Sen att TS hade åkt bil oavsett "samåkning" eller ej hör faktiskt INTE hit, då han har förmodligen (?) kalkylerat med att göra detta. Hur samåkaren hade tänkt o lösa transporten till/från jobbet får han svara på, men han kan inte förlita sig på andra utan borde ha en rimlig alternativ transportlösning, sen om det betyder egen bil, kommunalt, cykel eller jäkligt snabba löpar-dojjor vet han bäst själv big_smile . Ja risken finns att samåkaren ledsnar, men även TS. Och är det som så att "det finns inga alternativ till bil" när det gäller att ta sig till deras jobb (det låter nästan så), så är det snarare den snåle samåkaren som får ta en rejäl tugga ur det sura äpplet. Det är så jag ser det. Samåkaren borde skaffa en egen bil, eller inse att det är faktiskt som så att det kostar mer än bränsle att äga en bil, vilket han verkar inse då han inte anser sig ha råd (?) att ha bil?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dfine BMW entusiast
16 december 2015 · 579 Inlägg

dawwe skrev:

rcy skrev:
Samåkaren kapar sina kostnader, precis som han kapar TS kostnader genom att betala hälften av bränslet. Båda tjänar ju på det, varför då hålla på och försöka snika åt sig ännu mer?
Jag kan inte se det på annat sätt än att TS är en dumsnål jävel som snart kommer att få stå för hela kostnaden helt själv då samåkaren ledsnar. Fattar inte hur man kan vara så girig.

Ja men det blir bara slitage på TS bil, eftersom samåkaren inte har nån bil? Det blir ökade servicekostnader då han istället för o serva 1 gång om året får serva två gånger, jämfört med om de åkt olika bilar respektive vecka. Han behöver kanske även höja körsträckeklassen på försäkringen då det blir fel mil, jämfört med om de åkt med olika bilar respektive vecka. Sen att TS hade åkt bil oavsett "samåkning" eller ej hör faktiskt INTE hit, då han har förmodligen (?) kalkylerat med att göra detta. Hur samåkaren hade tänkt o lösa transporten till/från jobbet får han svara på, men han kan inte förlita sig på andra utan borde ha en rimlig alternativ transportlösning, sen om det betyder egen bil, kommunalt, cykel eller jäkligt snabba löpar-dojjor vet han bäst själv big_smile . Ja risken finns att samåkaren ledsnar, men även TS. Och är det som så att "det finns inga alternativ till bil" när det gäller att ta sig till deras jobb (det låter nästan så), så är det snarare den snåle samåkaren som får ta en rejäl tugga ur det sura äpplet. Det är så jag ser det. Samåkaren borde skaffa en egen bil, eller inse att det är faktiskt som så att det kostar mer än bränsle att äga en bil, vilket han verkar inse då han inte anser sig ha råd (?) att ha bil?

Håller med dawwe till 100%.
Samåkaren har ju rakt ut sagt att han inte vill äga en bil p.g.a kostnaden av att äga en bil. Varför ska hela den här kostnaden hamna på TS som i princip bara använder bilen för att dom båda ska pendla till jobbet.
Den enda som är snål här det är samåkaren, antingen betalar man för sig eller så delar man på bördan och skaffar en egen bil och turas om att köra.

Vet inte exakt hur dom jobbar med 2015 har 251 arbetsdagar, alltså blir det 13 mil x 251 = 3263 mil om året, det är ingen liten summa vi pratar om.

På jobbet har vi också "samåkare" som aldrig vill betala, en av dom brukar stå och lifta till jobbet för att ingen vill ha med honom längre..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2015 · 13 806 Inlägg

fast om han åker själv till jobbet så är det samma kostnad för bilägandet osv..  men visst ska man vara helt hundra så ska alla kostnader delas på 50% inkl skatt och försäkring service kostnader osv.
men alternativet att åka själv till jobbet och stå för alla kostnader är ju lite tråkigt oxå.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
16 december 2015 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:
fast om han åker själv till jobbet så är det samma kostnad för bilägandet osv..  men visst ska man vara helt hundra så ska alla kostnader delas på 50% inkl skatt och försäkring service kostnader osv.
men alternativet att åka själv till jobbet och stå för alla kostnader är ju lite tråkigt oxå.

Nej, inte skatt, för den påverkas inte det minsta av hur mycket bilen körs.

- - Edit - -

Eller jo, om det är sett som en gemensam pendlingsbil, absolut. Men så är inte fallet här.

Ska det göras ofantligt petigt (och rent av tramsigt), så räknar man ut den faktiska kostnaden per körd mil (antal mil år TOTALT konstra mil t.o.r. jobb osv osv)

Senast redigerat av it_mutt (16 december 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
dawwe ...has left the building...
16 december 2015 · 4 474 Inlägg

Growe: Sant. O vad har samåkaren för alternativ? Jo: Köpa egen bil. Åka kommunalt. Cykla. Springa. Eller säga upp sig i värsta fall för han kan inte ta sig till jobbet? Att TS åker bil oavsett vad hör faktiskt inte hit, för han verkar ha kalkylerat med att ta denna kostnad på egen hand. Samåkaren däremot verkar bara se en chans att komma undan "jävligt billigt". Och återigen, det hela är kanske ett icke-problem, TS bör tala om för samåkaren vad som gäller, det kan mycket väl vara som så att samåkaren svarar "Absolut, fullt rimligt vi kör på det!"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2015 · 13 806 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:
fast om han åker själv till jobbet så är det samma kostnad för bilägandet osv..  men visst ska man vara helt hundra så ska alla kostnader delas på 50% inkl skatt och försäkring service kostnader osv.
men alternativet att åka själv till jobbet och stå för alla kostnader är ju lite tråkigt oxå.

Nej, inte skatt, för den påverkas inte det minsta av hur mycket bilen körs.

- - Edit - -

Eller jo, om det är sett som en gemensam pendlingsbil, absolut. Men så är inte fallet här.

Ska det göras ofantligt petigt (och rent av tramsigt), så räknar man ut den faktiska kostnaden per körd mil (antal mil år TOTALT konstra mil t.o.r. jobb osv osv)

jo exakt det är väll så man ska räkna om man ska vara 100% korrekt. 

jag skulle bara ta halva bränslekostnaden..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nyman1337 Hhehehehhest
16 december 2015 · 375 Inlägg

Hur jävla snåla får människor vara? Ts åker till jobbet varje dag. Ts får en chans att få halva bensinkostnaden + lite till. Ts får dra av på skatten. Det är ju förfan bara win för Ts. Men känns det så jävla hemskt för Ts att ha med sig en passagerare som betalar halva bensinen + lite till så för all del säg åt arbetskollegan att han får köpa en egen bil och åka själv.

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
-matte En Medlem
16 december 2015 · 405 Inlägg

Det som ni som argumenterar för att TS ska "ta betalt" missar eller inte ser, är bara hur småsnålt det verkar när man ska börja lalla runt med småsaker såsom Parkering, Skatt, Försäkring, Besiktning mm. Brukar ni även "forgot the plånka" när ni handlat med en vän någon gång? wink Menar bara att detta beteende bäddar för konflikt med andra människor väldigt lätt, som synes i denna tråd...

Hade jag haft en samåkare hade vi delat på bränslet 50/50 + att denne person kanske bjuder på något någon gång i framtiden. Hade aldrig accepterat tjafs om småsaker som tagits upp här, speciellt om bilen ändå går samma sträcka!

-matte En Medlem
16 december 2015 · 405 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Hur jävla snåla får människor vara? Ts åker till jobbet varje dag. Ts får en chans att få halva bensinkostnaden + lite till. Ts får dra av på skatten. Det är ju förfan bara win för Ts. Men känns det så jävla hemskt för Ts att ha med sig en passagerare som betalar halva bensinen + lite till så för all del säg åt arbetskollegan att han får köpa en egen bil och åka själv.

Precis detta. Situationen är 100% win för TS om bilen ändå går samma sträcka. Han kan direkt dra av 50% av bränslekostnaden. Blir det dissen av samåkaren får han stå för 100% själv.

dawwe ...has left the building...
16 december 2015 · 4 474 Inlägg

Om det inte hade funnits nån att samåka åt med, hur hade samåkaren då tagit sig till jobbet?
1: Köpt egen bil
2: Åkt kommunalt
3: Cyklat
4: Åkt inlines
5: Sprungit
6: Gått
7: Simmat
8: Flyttat närmare
9: Varit tvungen att tacka nej till jobbet

Allt ovanstående är "loose" för samåkaren. Att få åka med TS är en BIG win, även om det "kostar fläsk" som många här verkar tycka...

Senast redigerat av dawwe (16 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
AX3L
16 december 2015 · 398 Inlägg

it_mutt skrev:

AX3L skrev:
25-30 kronor per mil skulle jag säga att bilen kostar extra, om man drar från fasta kostnader. Väldigt beroende på bil givetvis. Så hälften av det? 10-15 kronor per mil, dvs lite drygt 150 spänn per dag ser jag inget konstigt i att du tar ut.

Fast, vad baserar du att den kostar EXTRA på?

TS skriver själv att bilen är ett måste för att TS ska kunna ta sig till jobbet. HUR blir det en extrakostnad på 25-30kr/mil för att det sitter en person till i bilen?

Extra jämfört med att ställa bilen hemma. För visst, TS måste till jobbet men alternativet är ju någonstans att man samåker med den andras bil (att han inte har det förändrar inget i sak för mig). Är det en 740 -93 är såklart siffran lägre än en Audi -14, men nåt slags medelbil borde ligga där. Fast givetvis är enda sättet att få reda på det att räkna vad just dina däck, servicear, bränsle osv kostar.

dasboot
16 december 2015 · 441 Inlägg

Ta betalt för halva soppan och ta en peng som kompenserar för en del av dina kostnader runt om kring. Att han skulle betala hälften av allt är ju bara riktigt dumsnålt. Vilket kommer att resultera i att du åker ensam och ändå får betala för allt i alla fall.

MammDiin
16 december 2015 · 2 019 Inlägg

Intressant tråd detta måste jag säga smile

Men tycker själv att samåkaren i detta fall kunde betala i stort sett hälften av vad det kostar för TS att ta sig till jobbet och att äga bilen med allt vad det innebär.
Detta på grund av att samåkaren valt att inte ha bil för att det helt enkelt är dyrt.
Och TS kör rätt så lite ''privat'' så bilen kan ju nästan ses som en samåkningsbil.

Undrar vad samåkaren hade tyckt om TS sålt sin bil före och velat åka med och endast stå för hälften av bränslekostnaderna...?

Hade samåkaren även haft bil och de hade kört exempelvis varannan vecka så hade han ändå fått betala mera för att ta sig till jobbet, jämfört med denna lösning med att en av dem står för bilen.

Muttley
16 december 2015 ·

Growe skrev:
fast om han åker själv till jobbet så är det samma kostnad för bilägandet osv..  men visst ska man vara helt hundra så ska alla kostnader delas på 50% inkl skatt och försäkring service kostnader osv.
men alternativet att åka själv till jobbet och stå för alla kostnader är ju lite tråkigt oxå.

Ska man vara 200% korrekt med att dela exakt alla kostnader ska även samåkaren få bruka bilen privat.
För de är det de handlar om ifall exakt alla summor ska delas.

dawwe skrev:
Om det inte hade funnits nån att samåka åt med, hur hade samåkaren då tagit sig till jobbet?
1: Köpt egen bil
2: Åkt kommunalt
3: Cyklat
4: Åkt inlines
5: Sprungit
6: Gått
7: Simmat
8: Flyttat närmare
9: Varit tvungen att tacka nej till jobbet

Allt ovanstående är "loose" för samåkaren. Att få åka med TS är en BIG win, även om det "kostar fläsk" som många här verkar tycka...

Om jag suttit i en sådan situation som samåkare där föraren lägger upp förslaget att jag ska dela allt på bilen så hade de enbart varit en win för mig att köpa en egen bil trots extra kostnader.  Men de är jag det.

Vilket de först handlade om här wink
Vilket annat alternativ som helst är också en stor loose som ungdomar säger för TS.

Hamilton
16 december 2015 · 8 873 Inlägg

5 sidor om ett ickeproblem.
Är folk verkligen så snåla som inläggen i den här tråden, då tar man säkert betalt för annat man gör med sina vänner.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang