Tändningslås VW Passat B1 1976. Glapp?

johandahls Bilförsäljare
3 januari 2016 · 6 Inlägg

Hej, har lite problem med min VW Passat B1 1,5 bensin från 1976 (JGC559) (17.700 mil) som jag vill dryfta med Eder Garaget-kamrater.

Problemet gäller tändningslåset och gör att bilen inte håller igång tändningen efter att man släpper nyckeln. Man måste hålla den fjäderbelastad åt höger för att tändningen skall vara på, släpper man så dör den. Man är alltså inte framme vid "startmotorläget" med nyckeln utan precis i "slutet" av tändningsläget som man använder vid körning. Bilen går att köra om man håller nyckeln stilla där. Tändningslåset är i övrigt inte glappt utan tar emot nyckeln distinkt. Problemet dök upp över en natt och inte succesivt. Vad kan det vara tror expertisen? smile

Tilläggas bör att tändningslåset INTE aktiverar startmotorn utan bilen har sedan innan jag köpte den varit försedd med en knapp under panelen som går till startmotorn.

Bästa hälsningar
Johan DAHL

En Volvo är robust, en Saab spännande och en Mercedes-Benz bägge delar.
Saab 99 GL CC Super Automatic "Minhargåttlängreändin" (1976)
valle22 Smidd i rostigt stål
3 januari 2016 · 933 Inlägg

Kommer ej ihåg exakt hur det ser ut bakom tändningslåset, men det lutar åt du har en defekt starttänd kontakt. Den sitter i ena änden av tändningslåset...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
johandahls Bilförsäljare
15 februari 2016 · 6 Inlägg

Min duktiga kollega Mirzet har kommit fram till samma sak och en ny startkontakt är på väg! big_smile

Johan

En Volvo är robust, en Saab spännande och en Mercedes-Benz bägge delar.
Saab 99 GL CC Super Automatic "Minhargåttlängreändin" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang