Välkommen hit! Hoppas du följer oss på resan!
Historian om Volvo 144 GL'n från -73..Min pappa köpte denna bil 14 feb -97. Den var då blå med insprutsmotorn B20E. Bilen hade absolut sett bättre dagar.. Pappa totalrenoverade den under all tid han hade under 3 månader. Bilen lackerades ljusgrön metallic i varenda skrymsle. Näst äldsta syster (S) fick den tills körkortet var klart. Blev undanställd till och från då hon for till USA som aupair. Sen hade mellansystern (M) den några år, sedan jag.
En timme efter uppkörning hade jag nycklarna i min hand. Tror jag körde med den längst. Är i stort sett brukad och underhålld i rost under alla år. Motor är bytt minst under (M's) tid. Sitter en B20 i nu. Oklart vart original tog vägen.
2011 började jag och pappa renovera bilen igen då lacken blivit riktigt trött. Stackarn var mest bara epoxy. Men knappt rostig
Han ville inte sälja och körde den hellre själv. Jag hade pluggat plåt och lack, så då fick den ny kulör igen, blank svart. Inget projekt som stressade någon. Pappa började plocka ihop bilen när tid fanns. Hade fått punka och ställt upp på domkraft ute då annan bil var i garaget. Gräsmatta + platta gled undan och framskärmen blev skadad.. Och sen gick pappa bort samma höst.
Jag fick skruva ihop den själv. Försökte sälja men fick bara dåliga byten. Bilen stod kvar på gården då de delat fastighet , pappa och farmor. Han som plogade körde snöslunga över vår fina nylackade bil... Minns ja for dit och den syntes inte en cm.. Fullt i grus. Detta gav givetvis hemska skador på lacken. Men 2013 såldes bilen endå efter bouppteckning och ingen riktigt visste vad vi skulle göra med den. Alltså efter 16 år i vår ägo. Sådant tråkigt slut!
Men en snilleblixt en sömnlös natt och på den vägen är det...
Mitt mål ärRostlaga balk i underrede, slipa/måla ytrost invändigt/under vart jag nu hittar.. Byta ut lite detaljer.. Inte fullt original men bilen ska kännas igen. Lite prio tak och skärm. Finns risk för lite sänkning, fälgar, värre krut. Byta inredning. Ny lack igen mm. Fin sommarbil. Inget datum satt då det ska va färdigt.
* Det roligaste med alla minnen är ju främst, ha lite koll vad som gjorts, och sen vet man vem man kan skylla på för alla fula eller dåliga lösningar. Syftar på syskon. Hehe...
Bild när man backat upp maskinparken. 2007. Rosa bubblan finns i profilen.
Volvon va blank en gång
. Fast lite ironisk bild. Trött i lacken 1, 2 & 3.
2011 och finare...
Gubben där hade bara använt den nån månad o sen skicka ut i nå buskar med bortglömd VW-buss. Där hade den nog fått stå länge ... Såna gubbar få man ta i örat
Tråkigt o se pärlan såhär.
_____________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________
Kärt återseende!
Va faktiskt lite med nöd och näppe jag fick köpa tillbaka den, då gubben verkar gilla att samla på gamla godingar..
rip resten.. Var allafall min sambo som såg bilen stående undanbackad på en gård. Slog på reg och mycket riktigt avställd och såg allmänt bortglömd ut. Jag hade inga planer på Volvo igen kanske, men.. Den tillhör ju oss
Ja var ju bara en snorunge när den blå och rostig hamnade på gården , våren 1997... Efter 3-4 v blev de affär. Pruta på en bil ja själv haft tillome
Här har vi just hämtat och påväg mot garage med lyft så man kan kolla läget...
Världens bästa bil säger jag. I med batteri och nog snurra den igång efter lite hjälp med soppa till pumpen
Kunde köra upp på trailern
På plats för första utvärdering.. Inga skandaler i transport och det är ju alltid skönt ..
Imorn blir de allafall "första mecken". Motionera igång bromsar, ställa upp lite tomgång och kika på kopplingsfjädern
Aja. Vi hörs på!