Byta skivor, måste byta belägg samtidigt?

P-H-G Utbildad proffsamatör
24 november 2016 · 782 Inlägg

Jag bytte bromsbelägg fram på min Accord Tourer för ett år sedan, d.v.s. där är fortfarande massa material kvar på dem.

I helgen bytte jag skivor fram, eftersom det var obalans i dem (mest troligen orsakat av nya belägg mot skivor som gått 20k mil, men men).

Monterade ihop allt igen och allt var frid och fröjd, obalansen och vibrationerna i ratten försvann.

Pratade med en bilmekaniker dagen efter som direkt sa åt mig att det var superviktigt att jag sätter på helt nya  belägg omedelbums, annars förstör jag de nya skivorna direkt. Han resonemang var att beläggen var formade efter den gamla skivan och då kommer skivan slitas fel.

Stämmer det? Kommer inte beläggens eventuella "högpunkter" slitas ner så pass snabbt att det inte har någon betydelse?

MVH
P-H

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 november 2016 · 14 085 Inlägg

P-H-G skrev:
Jag bytte bromsbelägg fram på min Accord Tourer för ett år sedan, d.v.s. där är fortfarande massa material kvar på dem.

I helgen bytte jag skivor fram, eftersom det var obalans i dem (mest troligen orsakat av nya belägg mot skivor som gått 20k mil, men men).

Monterade ihop allt igen och allt var frid och fröjd, obalansen och vibrationerna i ratten försvann.

Pratade med en bilmekaniker dagen efter som direkt sa åt mig att det var superviktigt att jag sätter på helt nya  belägg omedelbums, annars förstör jag de nya skivorna direkt. Han resonemang var att beläggen var formade efter den gamla skivan och då kommer skivan slitas fel.

Stämmer det? Kommer inte beläggens eventuella "högpunkter" slitas ner så pass snabbt att det inte har någon betydelse?

MVH
P-H

Byter man skivor så sätter man självklart dit nya belägg, inget att pruta på. Den bilmekanikern du pratade med har inte helt fel. Vad kostar beläggen mot att du får byta skivor snart igen? Jag skulle inte pruta bort beläggen i detta läge.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
P-H-G Utbildad proffsamatör
24 november 2016 · 782 Inlägg

Vettemannen skrev:
Byter man skivor så sätter man självklart dit nya belägg, inget att pruta på. Den bilmekanikern du pratade med har inte helt fel. Vad kostar beläggen mot att du får byta skivor snart igen? Jag skulle inte pruta bort beläggen i detta läge.

/Benny

Ja, nä, jag vet... det är inga pengar att prata om... men frågan är bara OM det skadar skivorna.
D.v.s. kan jag köra vidare utan att tänka mer på saken, eller ska jag beställa och byta ut nu i efterhand?

MVH
P-H

CC72
24 november 2016 · 1 661 Inlägg

Det är en chansning men "regeln" säger att byter man skivor så byter man belägg.

Den enda relevanta frågan är väl hur långt bilen rullat sen du bytte skivorna?

P-H-G Utbildad proffsamatör
24 november 2016 · 782 Inlägg

CC72 skrev:
Det är en chansning men "regeln" säger att byter man skivor så byter man belägg.

Den enda relevanta frågan är väl hur långt bilen rullat sen du bytte skivorna?

Ok... den har rullat kanske 25 mil sammanlagt sen bytet.

CC72
24 november 2016 · 1 661 Inlägg

Då behöver du inte byta igen.

P-H-G Utbildad proffsamatör
24 november 2016 · 782 Inlägg

CC72 skrev:
Då behöver du inte byta igen.

Hur tänker du då?

För att förtydliga; bilen har rullat c.a. 1000 mil sen bytet av bromsbelägg, men c.a. 25 mil sen bytet av skivor, där jag återanvände beläggen.

Senast redigerat av P-H-G (24 november 2016)

Tobzter
24 november 2016 · 3 149 Inlägg

Rekommenderar att byta beläggen snarast för att inte få dålig slityta och dålig bromspåverkan är inte säkert att den trycker med hela belägget på skivan som de är nu med nya skivorna.dom gamla bromsbeläggen har slitits efter dom gamla skivorna .

Senast redigerat av Tobzter (24 november 2016)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Djo
24 november 2016 · 10 163 Inlägg

Skivor byter man ej utan att bytta belägg så enkelt är det.

så bytt dina belägg dom har ju ändå gått 1000 mil som du säger så inte så att du bytte nyligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 november 2016 · 4 917 Inlägg

Som du läser så finns det alltid 2 sidor av saken.
Om  beläggen inte är särskilt slitna så kan man ju undra varför man måste kasta dom.
ALLA har sin egen uppfattning om vad man ska göra och t o m den insatte bilrepisen hade sin bestämda uppfattning.
Och varför då?
JO, HAN har också hört att det är bäst att byta!
JAG  tycker faktiskt att du ska prova och se om det VERKLIGEN stämmer att man SKA byta,  ALLT ID om man byter till nya skivor!
På så sätt så vet vi andra stackare vad man  VERKLIGEN  måste göra och inte bara gissa...
Hade det varit gamla  nästan utslitna bromsar så hade man ju förstått, men nu var ju dessa i ganska bra skick..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ehedman
24 november 2016 · 1 966 Inlägg

Du köper väl inte nya fälgar och sätter dit torrspruckna gamla däck?

Om du har åkt 1000 mil med nya belägg på slitna skivor, vad tror du har hänt?
Ta av och titta.
Är beläggen fula? Snedslitna? Skårade? Spruckna?
Köp nya, förslagsvis med skrikplattor.

Borsta av allt löst skit, motionera ok, smärgla av och smörj glidpinnar, smörj med silikonfett innanför damasker och smeta på lite kopparpasta där belägg möter ok.

Senast redigerat av ehedman (24 november 2016)

caromania Forummoderator
24 november 2016 · 9 296 Inlägg

Har du köpt originalbelägg så är de förbannat hårda. (FEMFM) Har du köpt pirat så är de kanske mjukare och då spelar det mindre roll. Men generellt håller jag med om teorin att det är bäst att byta belägg samtidigt som skivor.

En variant är att ta loss beläggen och kolla dem mot en glasskiva.

Senast redigerat av caromania (24 november 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 november 2016 · 4 917 Inlägg

Som jag nämnde tidigare..
Det finns ett otal olika uppfattningar om samma bagatell, så prova att köra med det du har och hör av dig om det gick bra, vilket det troligtvis gör..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang