Blivit lurad? Fusklagning eller rostskydd?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 mars 2017 · 14 082 Inlägg

Avital skrev:
4500:-

Nåja, det är ju ingen förmögenhet direkt och den är godkänd vid bilprovningen och går ett år till minst. Någorlunda bra affär ändå. Trodde du skulle säga ett femsiffrigt belopp, för då tycker jag verkligen att du blivit lurad. Lämna detta nu och kör så länge bilen fungerar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
uhlin
5 mars 2017 · 2 835 Inlägg

Detta är kosmetiskt. Den är inte totalt upprostad som din vän påstår, då hade den inte gått igenom besiktningen, helt säkert.

Ta med en bilkunnig person nästa gång du ska göra ett köp.

Kör och njut att den går bra förövrigt. 4.500:- för en bil som går ett år är bra pris. Tänker även sommardäck låg i skuffen med.

Senast redigerat av uhlin (5 mars 2017)

marcus80 Sir
5 mars 2017 · 935 Inlägg

Avital skrev:
4500:-

Du skall vara glad du fick en bil med sommar och vinterdäck, ny besiktigad för dom pengarna. Är ju nästan gratis.
Nä tuta och kör, har du nytaget körkort brukar inte bilen vara så vacker efter ett tag ändå wink


Obs, ta det med glimten i ögat.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
volvoamazon245
5 mars 2017 · 74 Inlägg

Har du givit 4500:- för bilen och nybesiktad?
Det är en gammal bil, men går den bra så är väl det ingen fara?
Jag har köpt en bil för att par tusen, kört 1 år sedan sålt eller skrotat den.
Har gjort så i snart 40 år, lägg undan pengar om du vill ha en bättre?
Men alla bilar rostar mer eller mindre, ta en magnet och prova här och där.
Kan vara en okunnig som försökt dölja påbörjad rost, fastnar inte magneten så är det spackel.

Evildan
5 mars 2017 ·

Du behöver inte känna dig lurad TS bilen är nybesiktigad och besiktningen hade upptäckt om det var fullagat under då plast och plåt låter olika när som knackar med hammaren.
Jag kan tänka mig att köpa bilen av dig för det su betalade då jag ser en möjlighet att flippa den för minst 7500 kr med tanke på kvarvarande skatt och däckuppsättningar. wink

Du har inte gjort någon dålig affär efter vad du har beskrivit.
Kör den som den är och har du tröttnat på den när sista månaden på besiktningsperioden inträffar så säljer du den för 3000kr efter ca 30 minuter på blocket.

torsen
5 mars 2017 · 7 305 Inlägg

Du har köpt en nybesiktad bil med sommar- och vinterhjul för 4.500:-!
Då har du ju fått bilen "på köpet"!
Beträffande de "nerkletade" sidobalkarna/trösklarna så betraktar jag det som stenskottskydd i förebyggande  syfte för att förhindra att färgen nöts/blästras bort och rost uppkommer.
Brukar själv spreja på stenskottsskydd.
Men försöker få tag på överensstämmande kulör eller spreja över stenskottskyddet med passande färg.
Vågar påstå att väldigt många gör så, eller monterar stänkskydd bakom framhjulen.
Men detta senare bör ju göras när bilen är ny.

Och du, räkna på värdeminskningen jämfört med Sveriges vanligaste bil.
Vad du betalade för bilen kostar en ny bil i månaden den första tiden.

Ska du ha bilen som fortskaffningsmedel eller statussymbol att visa upp för dina vänner?

turbodeath
5 mars 2017 · 2 452 Inlägg

4500 är inget för en sådan bil.....vi gav för en extra bil 3000 kr skattad o besiktigad.....franskt skit men funkar....ser för jävlig ut men bryr mig inte är bucklig lite här o där....

döden kommer tillbaka
spillolja
5 mars 2017 · 4 060 Inlägg

Det enda att göra om man vill att plåten ska hålla ett tag till är en duving enligt receptet i denna tråds 5:te inlägg:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315985

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
5 mars 2017 ·

spillolja skrev:
Det enda att göra om man vill att plåten ska hålla ett tag till är en duving enligt receptet i denna tråds 5:te inlägg:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315985

Nej!

Avital
5 mars 2017 · 16 Inlägg

Hej igen smile Tack alla som svarat mig i tråden! Det verkar kanske dumt, och jag ÄR dum när det gäller bilar, kan bara tanka och tycker om att köra typ, men iallafall så känns det viktigt för mig och jag vill säga att era erfarenheter och ork att svara betydet mycket för mig! Ska berätta lite om min dag, helt sjukt!

Läste igenom er som skrivit att testa med magnet, men hittade ingen hemma. Så jag körde till ett stort bilreservdelsbutik. När jag gick ur bilen så var det en kille som kollade jättemycket på mig, brukar titta bort för att slippa att dom ska börja prata, men jag fick ett ryck och sa "ursäkta kan jag fråga dig en sak?". Killen stannade och tittade som om han hade all tid i världen, så jag frågade om han kunde något om bilar? Ja, han kunde en del sa han. Han jobbade på något hemmabygge eller vad det heter, och är svetsare. Så bra! Jag berättade om mil svartspacklade bil och han följde med och tittade. Kände mig dum men han verkade inte alls besvärad. Han såg bilen och bad mig låsa upp den, sen tittade han i trösklarna(?) och öppnade dörrarna och tittade på båda sidor av bilen. Svart, tjockt kletigt, som penslat med en pensel.. Jag väntade på domen, och han sa bara att någon klantig person har försökt lappa ihop bilen. Den som gjort det kunde ha gjort det snyggare, men förmodligen inte brytt sig med tanke på hur det såg ut. Så ja, det var spacklat med underredsmassa eller båtspackel eller body nånting. Rosthög som lappats ihop. Skroten betalar ingenting direkt, men han kunde använda bilen till att plocka delar sa han. Jag visade besiktningprotokollet som var bara några dagar gammalt, och helt blankt. Men det spelade ingen som helst roll sa han. De missar mycket, vissa är mer noga än andra, och kanske har han bankat lite lätt på just ett ställe som var okej. 2000:- och då tar han bilen direkt! Han swishar över pengarna och jag slipper köra omkring i en bil som någon riktig klant försökt lappa ihop för att hålla vid liv kanske 1 år till.

Men jag ville först göra som några rekommenderade mig här i forumet, så jag sa nej och gick in i affären för att köpa magnet. "Jävla f*cking h*ra.." hörde jag honom säga till sin kompis, trots att de var en bit bakom mig. Kul...

Jaja, jag köpte en liten stark magnet för 85:- som försäljaren sa var den starkaste lilla magnet de hade. Liten som en penna, men kul att leka med vid kassan. För den fastnade riktigt hårt på allt som var plåt smile

Sen när jag kom till min bil så fick jag panik, var ska jag kolla? och vad spelar det för roll om den fastnar eller inte när bilen ändå kan ha lite plåt under det svarta smörjan? Jag fick tvångstankar och gick igenom, skojar inte nu, varje milimeter av trösklarna och överallt där det svarta är. Höll på med magneten ungefär 45 minuter, och precis överallt så sög den sig fast trots det tjocka svarta. Överallt där det är målat runt bilen, så drogs magneten lätt och satt fast så pass hårt att jag nästan kunnat köra iväg med den sittandes kvar. Så magneten var iallafall så stark som försäljaren sa!

Vet inte vad detta säger, men iallafall så gjorde jag magnettestet, och den fastnade riktigt hårt precis överallt hela vägen, både i sidled och höjdled där det är svart tjära målat. Känns inte som jag blir klokare på det, men ändå ett bra tecken? Kanske har dom fuskat med plåtbitar o tjära, eller så är det upprostad plåt under och tjära över. Ingen aning alls. Det blir ett mysterium och en jättekonstig dag! Men nu vet jag iallafall att magneten fastnar 100% överallt...

Senast redigerat av Avital (5 mars 2017)

spillolja
5 mars 2017 · 4 060 Inlägg

Det är nog ingen större fara med kärran, men tag även en bild på tröskeln rakt underifrån  och lägg upp så får vi se

hade du sålt den för 2000:- så hade köparen gjort ett klipp

Senast redigerat av spillolja (5 mars 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
5 mars 2017 · 10 163 Inlägg

Ja jävla mogen idiot utanför affären han försökte lura dig.

Om magneten tog överralt så finns det plåt under kletet så är nog så att någon försökt rädda bilen.

Var nöjd nu och åk runt i din gammla japan smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
5 mars 2017 ·

Trevlig lirare, undrar om han finns på forumet och om så är SKÄMS DITT JÄVLA STOLPSKOTT!!

Då vet du att det finns plåt under guckan, gissningsvis har någon gjort några halvsnygga lagningar på kort tid och sedan vräkt på underredsmassa som skydd därav är det mindre vackert.
Du kan som jag skrev innan känna dig lugn för just när det ser ut på det viset ägnas som områdena extra uppmärksamhet av bilprovningsteknikern för att säkerställa att det inte är plast och fusk under.
Kör och var glad för du har gjort en bra affär, du har köpt en fungerande bil som kostade dig ungefär hälften mot vad en ganska basic Crescent herrcykel går på nuförtiden.
http://www.teamsportia.se/produkter/cyk … arfek-2017

Senast redigerat av Evildan (5 mars 2017)

Mew
5 mars 2017 · 2 197 Inlägg

Det lär vara någon sorts rostskydd på lagningarna ja. De verkar inte vara så farliga tycker jag på bilderna, det där är bara kosmetiskt. Går den bra i övrigt så har du gjort ett klipp för 4500:-. Kör den och var glad, japanare rostar ofta men är i övrigt väldigt hållbara.

Killen utanför affären försökte blåsa dig. Du borde utan problem kunna få tillbaks pengarna du gett för bilen om du skulle ångra dig senare. Lägg ut den på Blocket för 6000:- och låt folk pruta ner till 4500:-. Jag hade bara behållt och kört med den som sagt, mycket billigare i drift blir det inte oavsett vad du köper. smile

spillolja
5 mars 2017 · 4 060 Inlägg

5000:- få anses var en undre gräns för en körklar bil som är besiktigad ett år framåt

japanska bilar särskilt Toyota är populära bilar för export till Afrika
Biligaste Hiacen på blocket är en för 22.500:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Avital
5 mars 2017 · 16 Inlägg

Aha men alltså är det rost som en gång försökt lagats och sedan kletet? Eller kan det vara så att den ändå är frisk under det svarta, så att det svarta kletet smetats på ihopp om att typ hålla den rostskyddad?

Ja alltså jag är inte svensk själv, och det är fel att säga att alla är exakt likadana, men vissa ****** är sååå dryga och tror att man är dum! När jag sa 2000kr? Nej.. då sa han "Va? det är mina pengar ju" jag svarade inte, men ångrar mig att jag inte sa "men det är för fan min bil!"

Är det sant att dom smetat på svarta sörjan för att hålla rost borta bara, så pallar jag inte blocket med alla araber (förlåt jag kommer bli anmäld nu men men...) som ska komma med sin teater. Folk kommer ringa och säga att dom tar bilen vilket pris jag än sätter, och sen när de kommer 3-4 stycken, så börjar teatern typ "men kolla.... vad är detta? så såg den inte ut på bilden.. asså vi har kört långt du vet...helt onödigt nu med detta skicket, max 2000 inte mer, ingen kommer betala mer.." asså hade jag varit kille så hade jag slagit ner dom. Jag är själv inte svensk som sagt.. men hallå.. visa respekt även om man ska pruta. Bara fråga normalt om det är okej om jag ger... kr? Inte sån ful teater som dom kör, men dom tror alla svenskar är dumma i huvudet och tjejer kan ingenting så dom kan man lura. Ja, det är ju sant i mitt fall måste jag erkänna. Men ja.. ni förstår vad jag menar..

Senast redigerat av Avital (5 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2017 · 17 622 Inlägg

En gammal Nissan har en tendens till att rosta ordentligt. Tycker ändå att du gjort ett bra köp. Kör och var glad som många säger!

De har en lite egenhet: De brukar vara ordentligt snåla med soppan! Köpte en Almera -98 för ett par år sedan. Det var full tank på. Kändes som jag hade den i 2 månader innan tanken var tom så jag kunde sälja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
5 mars 2017 ·

Jag anser inte den person som har smetat på den vara en klant. Anser den vara smart. För vem lägger ner tusentals kronor på en bil som bara är värd kaffepengar.

Om du inte ska behålla den så får du väl stå på dig om du vill ha pengarna tillbaka.

Du har som sagt bara lurat dig själv smile  De var ju inte speciellt dolt fel.

Var glad och kör så länge den blir godkänd.

turbodeath
5 mars 2017 · 2 452 Inlägg

kör den i ett år o var glad,sen skrotar du den o får 600 kr för den...eller så får du helt enkelt köpa en ny bil,nya bilar kan rosta med....fattar inte varför du skall lägga så mycket tid på fusklagningen eller inte...den är godkänd så länge det inte är bärande delar....

döden kommer tillbaka
Avital
5 mars 2017 · 16 Inlägg

turbodeath skrev:
kör den i ett år o var glad,sen skrotar du den o får 600 kr för den...eller så får du helt enkelt köpa en ny bil,nya bilar kan rosta med....fattar inte varför du skall lägga så mycket tid på fusklagningen eller inte...den är godkänd så länge det inte är bärande delar....

Ja jag vet, jag är bara nyfiken och vill lära mig. mest nyfiken nu om det är fusklagning eller om det friskt och bra, men svart för att konservera den för att inte bli rostig. jag tycker det kan vara intressant o bra att veta till nästa bil. jag är sån att om det är en lagning med rost och dåligt under och täckt med svart, så vill jag bara köra eller sälja den, inte bry mig mer.. men om den är fin under och det svarta bara är skydd för att hålla den fin, så får jag mer lust att bry mig och fixa saker som behövs, inte sälja den osv..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang