KÖPRÅD - Audi A1/gammal TT/?

andywarhol
30 juli 2017 · 5 Inlägg

Hej!

Jag är fortfarande student men har ett jobb på sidan om som ligger i Märsta vilket tar mig 1-1,5 h att åka kommunalt till. Jag funderar därför på att köpa en bil!

Jag har alltid velat ha en Audi, speciellt en TT. Jag vet att det låter oekonomiskt för en student. Men jag funderade såklart på äldre modeller, 00/01. Jag tycker bilarna är riktigt snygga och har läst att de är roliga att köra. Å andra sidan har jag fastnat för Audi A1 som verkar vara en fin småbil som är behaglig att köra. Jag har haft en Polo och har varit extremt nöjd med den och A1 är en lyxigare variant som jag förstått.

Mina behov är alltså mest att kunna köra till jobbet. Jag vill  ha en småbil, kommer nog köra själv eller med en till person. Kan tänka mig lägga upp till 50-60 tusen kr på bilen.

Jag undrar om en TT från det årtalet (99/00/01) är värd att köpa med tanke på reparationerna och kostnader för reservdelar mm. Eller om det är klokare att investera i en A1 som man kan hitta för 60-70 tusen ( från 2011). Eller något tredje, liknande alternativ?

Tack så mycket smile

spillolja
30 juli 2017 · 4 060 Inlägg

En A1  med Tsi motor  borde gå riktigt snålt  1,4 an lär finnas med 185  eller 122 hk där den sistnämda borde har lägst totalkostnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
30 juli 2017 · 1 139 Inlägg

Saab 9-3 ttid?  smile billig som fan i drift och snygg smile Annars finns Audi TT , Mazda mx-5 eller BMW Z3

Senast redigerat av amazinjoey (30 juli 2017)

Jokabsson
31 juli 2017 · 1 183 Inlägg

Det är lite vad du själv känner. Audi A1 med lite större motor än de allra minsta 85hk varianterna går nog på en bra bit över 70 000kr. Däremot går de att köra riktigt billigt till skillnad från TT som kostar mer i både soppa och reservdelar, då den är 10 år äldre.

Det smarta valet är definitivt A1 men du får en betydligt roligare Audi om du köper TT. Du kanske ska göra en kompromiss och kika på Audi A3 2.0T runt 2007? smile

Senast redigerat av Cracksoup (31 juli 2017)

andywarhol
31 juli 2017 · 5 Inlägg

Tack så mycket för era svar! smile Joey och crack, saab och A3 är bra bilar men lite för stora för min nuvarande smak (gillar verkligen superminis). Jag har inte riktigt bestämt mig än. Det går att köpa en TT för 30-40-50 k beroende på skick, men jag är lite skeptisk mot just det här med eventuella reparationer pga. TT:s dyra reservdelar. Jag har sett att A1:or säljs för lite under 70k på Blocket, även om det brukar handla om mindre hästkrafter som Crack nämnde. Det lutar faktiskt lite åt en A1 just nu, det verkar vara en mer ekonomisk investering trots högre inköpspris.

it_mutt Avstängd
31 juli 2017 · 10 388 Inlägg

andywarhol skrev:
Tack så mycket för era svar! smile Joey och crack, saab och A3 är bra bilar men lite för stora för min nuvarande smak (gillar verkligen superminis). Jag har inte riktigt bestämt mig än. Det går att köpa en TT för 30-40-50 k beroende på skick, men jag är lite skeptisk mot just det här med eventuella reparationer pga. TT:s dyra reservdelar. Jag har sett att A1:or säljs för lite under 70k på Blocket, även om det brukar handla om mindre hästkrafter som Crack nämnde. Det lutar faktiskt lite åt en A1 just nu, det verkar vara en mer ekonomisk investering trots högre inköpspris.

Vad är det som är så dyrt i reservdelsväg till en TT menar du? (bara nyfiken)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
31 juli 2017 ·

Jag skulle välja A1 av dina alternativ. Du får en kanske inte riktigt lika körglad bil för pengarna men du får en betydligt nyare istället. Det BÖR innebära mindre problem vilket kan vara skönt om man är student och inte vill kosta på allt för stora reparationer.
A1 är lika simpelt konstruerad mekaniskt som skoda fabia eller seat ibiza, så det är min uppfattning att det är mindre som kan gå sönder på dem, sen kan säkerligen elektroniken krångla mer på en nyare bil, men i din prisklass blir det ändå ingen fullutrustad..

Den äldre TTn känns i mitt tycke sunkig och gammal..

spillolja
31 juli 2017 · 4 060 Inlägg

Se upp med exemplar som är servade Longlife, det som kan var känsligt för detta är att kamkedjan inte får den smörjning som behövs, borde annars vara lika bekymmerfri som VW golf

Senast redigerat av spillolja (31 juli 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jokabsson
31 juli 2017 · 1 183 Inlägg

Du har inte funderat på Mini Cooper S? Fantastisk vägkänsla i den lilla skokartongen och motorn på 170hk är helt rätt för bilens storlek och vikt.
https://www.blocket.se/orebro/Mini_Coop … 11&w=3

Rickard-v
31 juli 2017 · 2 665 Inlägg

Ja köp en TT det är roliga bilar.

Men för att undvika dyra reparationer köp en utan quattro. Det kan strula lite när de bli gamla.

Leta efter ett fint välservat exemplar. Finns många välskötta som gått lite då de ofta används som sommar bilar.

Audi TT/A3/S3 >2003 och golf4, octavia och leon är stort sett samma bil (chassi). Seat leon finns också med 180hk motorn (1,8T med k03s turbo) o den ligger nog lägst i pris. Om du kan tänkt dig den. Känns nog mkt större med 4dörrar.
Men TT är ju fräckare o sportigare.

Senast redigerat av Rickard-v (31 juli 2017)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rquired Allmänt envis
31 juli 2017 · 12 512 Inlägg

Jag köper alla argument ovan om att A1 är ett säkrare, mer praktiskt och rationellt val. Men för mig beror det även på vilken ekonomisk buffert som kvarstår, en gammal TT och ett antal tiotusen kvar i fickan för oförutsedda utgifter är inte nödvändigtvis ett sämre val än en A1 och ett eventuellt mer utsatt läge. Det behöver inte handla om bilen utan det finns andra situationer då en heltidsstudent(?) med en sidoinkomst kan ha nytta av ett sparkonto.

En faktor som spelar in är hur många mil det trots allt blir, skillnaden i förbrukning verkar inte vara allt för blodig:
TT 1.8T FWD:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2
A1 1.2 TFSI
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2
A1 1.4 TFSI
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2

Säg att det står mellan en TT för 35' och en A1 för 70', man kan köra en bra bit med en TT innan <2.5dl/mil extra har vägt upp den prisskillnaden. Andra faktorer att ta hänsyn till är att en nyare A1 har förmodligen mer att tappa i värde i kronor räknat än en äldre TT,  och hur blir det med försäkringen för en yngre ägare i ett dyrt område att äga en bil i? Angående underhållskostnaderna må A1 ha sin grund i enkla bilar, men TT i sin tur bygger på VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia vilket knappast är några exotiska sportbilar.

Kort sammanfattat så finns det mer att ta hänsyn till innan jag hade krönt A1 till det bättre valet, men en viktig faktor i mina ögon är hur mycket (om något) som finns kvar på trådskaparens konto efter att säg 70.000:- har bundits i en A1. En fråga jag har full förståelse för om denne inte vill diskutera öppet på ett forum, men man bör räkna noga på. Två snabba exempel:

1. Vilket val har lägst totalkostnad under den period du har tänkt att studera och arbeta i Märsta, hinner en A1 kompensera för det högre inköpspriset under den tiden?
2. Oavsett svaret på fråga 1, vilka marginaler återstår efter att en dyrare bil har köpts in? Har du råd att köpa en ny laptop om den gamla ger upp, ta ledigt från jobbet inför en jobbig tentaperiod eller bli sjuk ett tag och knappt orka studera än mindre arbeta? Eller gör en dyrare bil dig (mer eller helt) beroende av jobbet för att ekonomin ska gå runt?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
spillolja
1 augusti 2017 · 4 060 Inlägg

Om man tittar på förbrukninglänkarna så är en 1,2 Tfsi det bästa valet ur förbrukningshänseende

man får göra en kalkyl, genom att gå hit: https://www.compricer.se/forsakring/bil/  så får man lätt fram kostnade för försäkring, och man kan då räkna fram en totalkostnad för ett visst antal mil

Jag har räknat på bränslekostnaden för 1500 körda mil med ett bränslepris för 95 oktan hos Ingo på 13,62Kr

Audi TT    14628  -  26559 Kr
Anzahl     Kraftstoff     min     Ø              max
124     Benzin             7,16     9,05     13,00             

Audi A1 1,2 Tfsi   10072  -  14435Kr
Anzahl     Kraftstoff     min     Ø             max
48            Benzin            4,93     6,62     9,81

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jokabsson
1 augusti 2017 · 1 183 Inlägg

Rquired skrev:
Jag köper alla argument ovan om att A1 är ett säkrare, mer praktiskt och rationellt val. Men för mig beror det även på vilken ekonomisk buffert som kvarstår, en gammal TT och ett antal tiotusen kvar i fickan för oförutsedda utgifter är inte nödvändigtvis ett sämre val än en A1 och ett eventuellt mer utsatt läge. Det behöver inte handla om bilen utan det finns andra situationer då en heltidsstudent(?) med en sidoinkomst kan ha nytta av ett sparkonto.

En faktor som spelar in är hur många mil det trots allt blir, skillnaden i förbrukning verkar inte vara allt för blodig:
TT 1.8T FWD:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2
A1 1.2 TFSI
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2
A1 1.4 TFSI
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic … owerunit=2

Säg att det står mellan en TT för 35' och en A1 för 70', man kan köra en bra bit med en TT innan <2.5dl/mil extra har vägt upp den prisskillnaden. Andra faktorer att ta hänsyn till är att en nyare A1 har förmodligen mer att tappa i värde i kronor räknat än en äldre TT,  och hur blir det med försäkringen för en yngre ägare i ett dyrt område att äga en bil i? Angående underhållskostnaderna må A1 ha sin grund i enkla bilar, men TT i sin tur bygger på VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia vilket knappast är några exotiska sportbilar.

Kort sammanfattat så finns det mer att ta hänsyn till innan jag hade krönt A1 till det bättre valet, men en viktig faktor i mina ögon är hur mycket (om något) som finns kvar på trådskaparens konto efter att säg 70.000:- har bundits i en A1. En fråga jag har full förståelse för om denne inte vill diskutera öppet på ett forum, men man bör räkna noga på. Två snabba exempel:

1. Vilket val har lägst totalkostnad under den period du har tänkt att studera och arbeta i Märsta, hinner en A1 kompensera för det högre inköpspriset under den tiden?
2. Oavsett svaret på fråga 1, vilka marginaler återstår efter att en dyrare bil har köpts in? Har du råd att köpa en ny laptop om den gamla ger upp, ta ledigt från jobbet inför en jobbig tentaperiod eller bli sjuk ett tag och knappt orka studera än mindre arbeta? Eller gör en dyrare bil dig (mer eller helt) beroende av jobbet för att ekonomin ska gå runt?

Alltid lika roligt att läsa dina inlägg. Helt rätt såklart! Helt klart ska man inte välja den nyare och klokare bilen bara för att den "bör vara billigare" i längden. De två viktigaste faktorerna att begrunda bör ju vara precis som du säger, att se om man har några pengar över efter inköpet och om A1 verkligen lönar sig under tiden bilen ska ägas. 

Även om A1 kanske inte lönar sig rent ekonomiskt eftersom den är dyrare vid inköp, så kan den ju ändock vara trevligare att leva med eftersom det är tråkigt när gamla bilar går sönder även om det bara är en lampa i instrumentpanelen eller ett glappigt stabilisatorstag.

Jag skulle även säga att det är intressant huruvida TS kommer göra vid reparationer. Kommer han lämna in bilen så fort en lampa går sönder, eller lagar och servar han bilen själv? Om det är det sistnämnda så är reparationskostnaderna för Audi TT inget att oroa sig för.

amazinjoey
1 augusti 2017 · 1 139 Inlägg

Om du gillar små bilar så rekommenderar jag dig en POLO TDI från 2010 och upp smile de går billigt som fan!! Audi TT är relativt billig att äga om man köper reservdelar från tyskland!

caromania Forummoderator
1 augusti 2017 · 9 296 Inlägg

Man är bara ung (och dum) en gång i livet. Jag ska därför gå tvärtemot mina normala råd. Köp något kul. Men, då ska du ha möjlighet att ta bussen/låna morsans bil, alternativt vara beredd på större utgifter under tråkigare stunder under tiden. Smakar det så kostar det. Jag menar, en TT kan jag förstå när man pluggar och är ung, men en Audi A1? Kom igen? Tråkigare skit får man väl leta efter som grabb? Det skulle möjligtvis vara en Fabia med Diesel, Nissan Joke, Micra eller liknande glädjedödare.

Kloka alternativ till en TT är ju en Toyota MR2.  En MG F är ju lite vildare chansning kanske men man lever ju bara en gång.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
andywarhol
1 augusti 2017 · 5 Inlägg

Tack igen för alla bra svar! Spillolja, en Mini Cooper är faktiskt något jag har övervägt. Jag tycker TT är en snyggare bil, även om jag skulle ha råd med en Mini i hyfsat bra skick från runt 06, jämfört med om jag skulle köpa TT från 99-02.Ska kika lite mer på dem!

Tack Rquired för ett riktigt bra inlägg! Precis som du säger skulle ett inköp av TT lämna mig med en mycket bättre marginal som skulle kunna användas för eventuella reparationskostnader. Även om jag har en någorlunda okej inkomst för att vara heltidsstudent så kan antalet arbetstimmar variera när det kommer till tentaperioder jämfört med lugnare perioder. Så egentligen skulle det rationella valet från det perspektivet vara en TT (som har iofs varit min drömbil sedan flera år tillbaka).Jag har ca 3 år kvar på mina studier, och jag kommer att fortsätta arbeta i Märsta framöver, tills jag hittar (eller om jag hittar) något bättre extrajobb!

Spillolja - tack för länken, kommer ha nytta av den!

Cracksoup- jag kan tyvärr inget om bilmekanik, även om jag skulle vilja lära mig. Min kusin som bor i Göteborg kan allt möjligt, han renoverar klassiska bilar, så om det inte är något som måste åtgärdas omedelbart så skulle nog han kunna fixa det när han kommer på besök. I andra fall är det verkstan som gäller.

amazinjoey - jag håller fullständigt med dig, jag ägde en Polo 1,2 från 08 tidigare och har varit supernöjd med bilen, den var billig att reparera, slösade lite och var behaglig att köra. Men att köpa en Polo igen känns tråkigt, vill hellre köpa en annan denna gång smile

andywarhol
1 augusti 2017 · 5 Inlägg

Hahaha caromania, jag har faktiskt sett en MR2 live för första gången igår och sökte upp den. Den är cool! Verkar tyvärr inte finnas lika mycket bra urval som för TT:s hmm
Men ja, A1 framstår som tråkig jämfört med TT:n. Hmm

Jokabsson
1 augusti 2017 · 1 183 Inlägg

andywarhol skrev:
Hahaha caromania, jag har faktiskt sett en MR2 live för första gången igår och sökte upp den. Den är cool! Verkar tyvärr inte finnas lika mycket bra urval som för TT:s hmm
Men ja, A1 framstår som tråkig jämfört med TT:n. Hmm

TT:n framstår i sin tur som tråkig jämfört med Mini Cooper S big_smile

Vill man ha grädde på sitt mos så ska man titta på Honda Civic Type R också. Acceleration som nästan garanterat slår polarnas Saabar och BMWs.
https://www.blocket.se/stockholm/Honda_ … 21&w=3

Ser riktig fräna ut och flyttar på sig duktigt.

Senast redigerat av Cracksoup (1 augusti 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang