KÖPRÅD - Audi A1/gammal TT/?

andywarhol
30 juli 2017 · 5 Inlägg

Hej!

Jag är fortfarande student men har ett jobb på sidan om som ligger i Märsta vilket tar mig 1-1,5 h att åka kommunalt till. Jag funderar därför på att köpa en bil!

Jag har alltid velat ha en Audi, speciellt en TT. Jag vet att det låter oekonomiskt för en student. Men jag funderade såklart på äldre modeller, 00/01. Jag tycker bilarna är riktigt snygga och har läst att de är roliga att köra. Å andra sidan har jag fastnat för Audi A1 som verkar vara en fin småbil som är behaglig att köra. Jag har haft en Polo och har varit extremt nöjd med den och A1 är en lyxigare variant som jag förstått.

Mina behov är alltså mest att kunna köra till jobbet. Jag vill  ha en småbil, kommer nog köra själv eller med en till person. Kan tänka mig lägga upp till 50-60 tusen kr på bilen.

Jag undrar om en TT från det årtalet (99/00/01) är värd att köpa med tanke på reparationerna och kostnader för reservdelar mm. Eller om det är klokare att investera i en A1 som man kan hitta för 60-70 tusen ( från 2011). Eller något tredje, liknande alternativ?

Tack så mycket smile

spillolja
30 juli 2017 · 4 060 Inlägg

En A1  med Tsi motor  borde gå riktigt snålt  1,4 an lär finnas med 185  eller 122 hk där den sistnämda borde har lägst totalkostnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
30 juli 2017 · 1 139 Inlägg

Saab 9-3 ttid?  smile billig som fan i drift och snygg smile Annars finns Audi TT , Mazda mx-5 eller BMW Z3

Senast redigerat av amazinjoey (30 juli 2017)

Jokabsson
31 juli 2017 · 1 183 Inlägg

Det är lite vad du själv känner. Audi A1 med lite större motor än de allra minsta 85hk varianterna går nog på en bra bit över 70 000kr. Däremot går de att köra riktigt billigt till skillnad från TT som kostar mer i både soppa och reservdelar, då den är 10 år äldre.