B230fk spikar, kan ej höja laddtrycket!

Kewin-E30
28 juli 2020 · 6 Inlägg

Hej!
Har läst en del i olika forum men hittar inget som stämmer in exakt på mitt problem. Bilen det gäller är en Volvo 945-turbo från 1996 med en B230fk motor. Den har gått runt 30 000mil.

Nu är det så att jag ville små trimma min b230fk motor lite efter att ha åkt 0,5 i laddtryck en bra stund.
Jag började med att köpa helt nya chip från Timosmotor till både bränsle boxen och tändningsboxen. Lånade sedan en såndär ”ställbar pysventil” av en kompis sån som finns att köpa på biltema för nån hundring som man sätter på wastegate-slangen. Hade inte tänkt att använda mig av den utan mest bara prova o höja laddtrycket lite. Men vilket läge jag än hade på den så bara skena den iväg i laddtryck o spikade väldigt ”hårt” testade då att byta till röda saabspridare men problemet kvar stod. Min tanke är att nått i soppa väg strular som gör att den får för lite soppa? 

Har säkert skrivit väldigt blurigt men hoppas nån har nån tanke och idé. Är ju trots allt en väldigt vanlig motor.

Tacksam för svar och hjälp! Mvh!

Taunuus
28 juli 2020 · 263 Inlägg

är chipen gjorda för större spridare? då blir det för lite soppa. hur mycket skenar laddtrycket iväg?

Senast redigerat av WurstingErik (28 juli 2020)

Ford 17M "Taunus" (1967)
Kewin-E30
28 juli 2020 · 6 Inlägg

Det vet jag inte men var likadant innan jag bytte chip, laddet skenar iväg till ca 1bar 🙂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang