Vägrar starta, Volvo V70 -98.

Kerran72
28 maj 2021 · 2 Inlägg

Min Volvo V70 -98, har bara gått 14000 mil, en riktig pärla. Startar för det mesta direkt, men ibland vill den inte. Motorn går igång, men stannar omedelbart. I alla väder, sommar som vinter. Upprepade startförsök hjälper inte, men efter en stunds väntan kan den gå igång. ( Inga anmärkningar i bilprovningen, men lyckades först efter en halvtimme rulla därifrån...) Tändlåset är utbytt, ingen skillnad.  Men vad är det för fel?

Senast redigerat av Kerran72 (28 maj 2021)

Christian S
28 maj 2021 · 4 816 Inlägg

låter som antennringen (den som känner av chipet i nyckeln) för när den strular så beter den sig som du beskriver, den startar för att sedan dö direkt.
har du test att ta ur nyckeln ur tändningslåset och sätta i den igen? det kan hjälpa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
28 maj 2021 · 10 280 Inlägg

Låter helt klart som antennringen. Eller möjligen ett skadat chip i nyckeln...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvoqq Lastbilsmekaniker
28 maj 2021 · 5 142 Inlägg

Kerran72 skrev:
Min Volvo V70 -98, har bara gått 14000 mil, en riktig pärla. Startar för det mesta direkt, men ibland vill den inte. Motorn går igång, men stannar omedelbart. I alla väder, sommar som vinter. Upprepade startförsök hjälper inte, men efter en stunds väntan kan den gå igång. ( Inga anmärkningar i bilprovningen, men lyckades först efter en halvtimme rulla därifrån...) Tändlåset är utbytt, ingen skillnad.  Men vad är det för fel?

Är antenringen till startspärren bytt

Senast redigerat av volvoqq (28 maj 2021)

Kerran72
29 maj 2021 · 2 Inlägg

Stort tack! Ni lyckades, där ingen bilverkstad jag tidigare anlitat, har lyckats med: Sätta mig på rätt spår! Antennringen blir en ny bekantskap för mig!

volvoqq Lastbilsmekaniker
29 maj 2021 · 5 142 Inlägg

Kerran72 skrev:
Stort tack! Ni lyckades, där ingen bilverkstad jag tidigare anlitat, har lyckats med: Sätta mig på rätt spår! Antennringen blir en ny bekantskap för mig!

Är ett vanligt fel på dessa bilarna.

Maxandersson000
27 mars · 10 Inlägg

Var går det att köpa dessa antennringar? Min beter sig likadant

Maxandersson000
27 mars · 10 Inlägg

Kerran72 skrev:
Stort tack! Ni lyckades, där ingen bilverkstad jag tidigare anlitat, har lyckats med: Sätta mig på rätt spår! Antennringen blir en ny bekantskap för mig!

Var köpte du antennringen?😃

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang