Köpråd: Familjebil (Kombi), Billig skatt, Billig drift, max 160.000kr!

tettwo
31 december 2021 · 6 Inlägg

Hej!

Blev medlem idag! Håller på kollar på bil men vet inte riktigt vad man ska ha!

Har kollat mkt på Peugeot 308 och 508 i årsmodell 2015-2016! Vet att många utrycker sig att Franskt är skit!

När jag tänker familjebil så är det bra komfort, Bra utrymme, Dragkrok!

Om man ska ha Diesel eller Bensin vet jag inte. D har ju även ökat mera i pris nu. Tråkig utveckling!

Billig skatt och drift är ett måste! Levt med en bilskatt på 3000kr om det gör jag inte igen! smile

Tänker även att man ska ha bilen i väldigt många år (max 10år) så har kollat på bilar under 10000mil sträcket.

Max 160.000kr

Gott Nytt År!smile

Senast redigerat av tettwo (31 december 2021)

Mossan1
31 december 2021 · 2 924 Inlägg

Ska man promt vara under 10k mil och budget 160kkr är det en fransk, koreansk eller rumänsk som gäller.
Om det ska vara en familjekombi alltså.

Låga mil kan väl ha fördelen att den ännu kan omfattas av maskin på försäkringen, förutsatt att den inte faller för åldersstrecket.  Kanske viss goodwill också.

Men det är dyrt med låga mil.
Det ska vara mil i hästväg om det skall vara en massa reparationer som inte är rena slitdelar, som inte är så dyrt.

Jag menar, var 3000kr/år i skatt DYRT, så är det ju bara en droppe mot värdeminskning osv med dom andra premisserna.

Lätt att lura sig själv.

Ang bilmodeller så är tycke och smak 99%. 
Fransoserna har dåligt rykte, ja, men är ändå pålitligare än många avservärt dyrare märken som i stället är eftertraktade.

Gå efter vad ni behöver och vill ha istället.

tettwo
31 december 2021 · 6 Inlägg

Tack för svar! jag kan inte bilar alls typ smile

Men om man går på kändare märke och lite över 10000 mil! Blir man mera nöjd då tror du?

Har ju kollat på lite Toyota Auris och Golf, Passat med!

panda666
31 december 2021 · 4 261 Inlägg

tettwo skrev:
Tack för svar! jag kan inte bilar alls typ smile

Men om man går på kändare märke och lite över 10000 mil! Blir man mera nöjd då tror du?

Har ju kollat på lite Toyota Auris och Golf, Passat med!

En kia kanske skulle passa dig helt perfekt! 7 års nybilsgaranti från o med dagen den är reggad.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 9/98825370

en 2019 kia sportswagon ceed med 3400mil på mätaren, Du kommer nog köra minst 5-6år utan problem lätt. 7 års garanti från dagen den reggades eller 15.000mil det som inträffar först så vi snackar om många års problemfritt ägande. Finns också toytota som är typ 1-2 år gamla som man får med schysta garantier upp till 10år? gäller att kolla olika modeller. Mina tips är nu förslag på bilar med tanke på minst möjliga problem och huvudvärk samt långa garantier där allt är fixat gratis som kostar annars mycket. god fortsättning:)

tettwo
31 december 2021 · 6 Inlägg

Ber om ursäkt hade missat att ett annat krav är Automat! smile
Den där Kian var fin dock!

panda666
31 december 2021 · 4 261 Inlägg

tettwo skrev:
Ber om ursäkt hade missat att ett annat krav är Automat! smile
Den där Kian var fin dock!

inga problem min gode herre;) bara o leta upp en automat dåwink dom är mycket bil för pengarna tycker ja sj.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2021 · 17 622 Inlägg

Vi delar en 508 E-hdi automat med mina föräldrar numera. En mycket trevlig bil som går tyst och fint. Drar runt 0,47 L/mil. Vi har dock EGS-lådan i bilen. Den är lite speciell då den uppför sig precis som om man kör en manuell låda (den är manuell men en dator växlar) och växlar väldigt lugnt. Ingen raket. Skatt: 1136:- för en sedan. Haft den i snart 3 år och aldrig några problem.

Har samma typ av låda i min Hyundai i10 pendelbil. Man vänjer sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
31 december 2021 · 1 485 Inlägg

En 2014/15 Toyota Auris TS (combi) hybrid med ca 10.000 mil ligger väl i det prisspannet, om du köper hos Toyotahandlare och då får du väl fortfarande lite trygghetsgaranti.

Har ju CVT automat vilket är lite speciellt att köra men snåla och driftsäkra verkar de vara.

Vi hade en 2014 som vi var nöjda med. Körde flera tusen mil och i alla årstider, utan problem , och då drog den 5.2 L/100km mätt vid pump i snitt

Mossan1
1 januari 2022 · 2 924 Inlägg

tettwo skrev:
Tack för svar! jag kan inte bilar alls typ smile

Men om man går på kändare märke och lite över 10000 mil! Blir man mera nöjd då tror du?

Har ju kollat på lite Toyota Auris och Golf, Passat med!

Svaret på frågan vet bara DU!
Det är så individuellt, och får man en krångelpelle är du inte nöjd oavsett märke/ålder.

Jag kan förtydliga att jag anser franska bilars rykte om opålitlighet är ett oförtjänt rykte numera.

Toyota har genrerellt helt overklig pålitlighet. Bensinare och hybrider främst.  Personlig och familjeerfarenheter talar där.

Frugans Rav4 har kvalitetsgaranti till 10år/20.000mil som nämdes innan. Dom får det om den alltid servats OCH återförsäljts inom Toyotasfären.  Väldigt omfattande garanti, faktiskt.

Men det är fler parametrar än pålitlighet och garantier för att vara nöjd.

Senast redigerat av Mossan1 (1 januari 2022)

dddale
1 januari 2022 · 71 Inlägg

tettwo skrev:
Hej!

Blev medlem idag! Håller på kollar på bil men vet inte riktigt vad man ska ha!

Har kollat mkt på Peugeot 308 och 508 i årsmodell 2015-2016! Vet att många utrycker sig att Franskt är skit!

När jag tänker familjebil så är det bra komfort, Bra utrymme, Dragkrok!

Om man ska ha Diesel eller Bensin vet jag inte. D har ju även ökat mera i pris nu. Tråkig utveckling!

Billig skatt och drift är ett måste! Levt med en bilskatt på 3000kr om det gör jag inte igen! smile

Tänker även att man ska ha bilen i väldigt många år (max 10år) så har kollat på bilar under 10000mil sträcket.

Max 160.000kr

Gott Nytt År!smile

Hej.
Jag har själv en peugeot 308 SW GT  och är väldigt nöjd, är 190cm men sitter sjukt bra i stolarna..Går billigt , låg skatt och den är rätt pigg ändå.. Kolla gärna att kamremmen är bytt för det blir en dyr historia den bytts vis 8000 mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2022 · 17 622 Inlägg

Inget större fel på Peugeot/Citroën sedan cirka 2011 och framåt. Citroën C5 finns även utan hydralfjädring och är då i princip samma bil som 508. Inte för hydrliken strulade så ofta, hörsägen. Xantia höjdreglering borträknad där men det är riktigt gamla bilar nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tettwo
1 januari 2022 · 6 Inlägg

Väldigt tacksam för alla svar! Riktigt svårt detta!

Har haft Toyota Avensis 2.2 2003 innan som gick väldigt bra i motor men hade problem med bakvagns rost osv!

Så kan gå tillbaka till Toyota igen smile

Hur ser ni på en hybrid om man ev kommer ha 5-10mil till jobbet? Hört att det inte är lika värt om man har längre sträckor då den har el också!

Senast redigerat av tettwo (1 januari 2022)

Mossan1
1 januari 2022 · 2 924 Inlägg

tettwo skrev:
Hur ser ni på en hybrid om man ev kommer ha 5-10mil till jobbet? Hört att det inte är lika värt om man har längre sträckor då den har el också!

Värt, och värt...
Men en hybrid kommer nog till sin rätt bäst i stadsmiljöer. Det tror jag också.
Bilköer helt utan motorn igång, även om det rör sig. Plug in som kan rulla på enbart el lite längre men ändå relativt korta sträckor. (Tex inom stad)

Men visst är dom nog ok på landet/ långkörning också.
I alla fall Prius'arna inom min egen krets. Vi finns långt från storstaden.

Senast redigerat av Mossan1 (1 januari 2022)

KenthIJ
2 januari 2022 · 1 485 Inlägg

tettwo skrev:
Väldigt tacksam för alla svar! Riktigt svårt detta!

Har haft Toyota Avensis 2.2 2003 innan som gick väldigt bra i motor men hade problem med bakvagns rost osv!

Så kan gå tillbaka till Toyota igen smile

Hur ser ni på en hybrid om man ev kommer ha 5-10mil till jobbet? Hört att det inte är lika värt om man har längre sträckor då den har el också!

Vi hade vår 2014 Auris TS Hybrid i två år och körde blandad körning. En del småstadskörning men oxå en hel del motorvägskörning och den drog som sagt 5.2 L/100km snitt, mätt vid pump .

Vi har en Prius + 2017 nu (lite större och tyngre) som vi kört i tre år, oxå blandad körning och den har , vad jag förstår samma drivlina som vår Auris hade, även om Priusen har ett något lite mer effektivt batteri, och den har vi kört på 5.0 L/100km snitt oxå mätt vid pump.

Så det skall gå att köra den typen av hybrid ganska snålt även vid blandad körning.

KenthIJ
3 januari 2022 · 1 485 Inlägg

Kollade lite i gamla anteckningar och det var nog så att vår Auris drog 4.9L/100km snitt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2022 · 17 622 Inlägg

Vår Prius mk3 ligger på 0,53 L/mil men frun är en smula hetsig bakom ratten... Jag kan trycka ner det till 0,44 L/mil långresor, +20 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tettwo
5 januari 2022 · 6 Inlägg

Har kollat lite Auris och gillar den bilen smile
Ser faktiskt helt ok ut också!

Denna gillar jag! Men borde man tänka på nåt? Typ vilken motor osv?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/99026445

panda666
5 januari 2022 · 4 261 Inlägg

tettwo skrev:
Har kollat lite Auris och gillar den bilen smile
Ser faktiskt helt ok ut också!

Denna gillar jag! Men borde man tänka på nåt? Typ vilken motor osv?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/99026445

Bra bilar, håller mycket bra och går snålt. Det är en hybrid el och bensinare som behöver inte laddas med kabel utan den sköter allt av sig sj. Inget att vara oroad för då toyota står för hållbarhet och kvalite, se bara till att den är rätt servad och att bilen går bra vid en provkörning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2022 · 17 622 Inlägg

tettwo skrev:
Har kollat lite Auris och gillar den bilen smile
Ser faktiskt helt ok ut också!

Denna gillar jag! Men borde man tänka på nåt? Typ vilken motor osv?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … a/99026445

Bra grejer, samma motorpaket som i fruns bil. Detta har hängt med ett tag och är bevisligen mycket hållbart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tettwo
29 januari 2022 · 6 Inlägg

Vill bara tacka för hjälpen!smile

Blev till slut en Peugeot 308 GT och är väldigt nöjd!
Den kommer nog duga ett bra tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242098/242098-4a1a4a1122e2da62210b84095a8e16cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242098/242098-2c2dfd5544fa99f1fcdefe899894ab38.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang