Toyota Yaris 2005 - Oljud trots avstängd motor

chromatic91
12 juni 2022 · 90 Inlägg

Hejsan!

Jag kör en Yaris från 2005 som har gått 13700 mil. Det är den första modellen av Yaris (Den som släpptes 1999)

Sedan jag köpte den för några år sedan så tyckte jag att det lät lite när man åkte fort, men bilen har knappt någon ljudisolering så jag tänkte inte mera på det.

Men jag upplever att det låter lite mera det senaste.
Så fort bilen rullar i över 40 så börjar det brumma i bakre delen av bilen. Det spelar ingen roll om man lägger ur växeln eller till och med stänger av bilen, ljudet fortsätter tills man saktar in.

Är det hjullagren där bak som ger upp? Eller vad kan orsaka detta ljud tror ni?
Om det är hjullager, är det ett stort ingrepp för en verkstad att åtgärda?
Vilka felsökningar kan jag göra själv med hjälp av en vanlig domkraft?

Tack på förhand!

Senast redigerat av chromatic91 (12 juni 2022)

Utmarks-Loke
12 juni 2022 · 5 904 Inlägg

Säkert ett hjullager. Du kan prova att hissa upp bilen bak och känna på hjulen, när det låter så där mycket brukar man kunna känna hur hela hjulet går att rucka lite fram och tillbaka. Men det är en ganska enkel sak för en bilmekaniker att fixa, det är sånt som går sönder hela tiden och som de fixat tusen gånger förr.

chromatic91
12 juni 2022 · 90 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Säkert ett hjullager. Du kan prova att hissa upp bilen bak och känna på hjulen, när det låter så där mycket brukar man kunna känna hur hela hjulet går att rucka lite fram och tillbaka. Men det är en ganska enkel sak för en bilmekaniker att fixa, det är sånt som går sönder hela tiden och som de fixat tusen gånger förr.

Åh tack för hjälpen!
Det finns en liten Mekonomen i byn som jag tar och ringer imorgon då.
Jag ska se om jag kan identifiera just vilken sida som har gett upp... Tack igen!

Bör man byta båda oavsett?

Senast redigerat av chromatic91 (12 juni 2022)

Mossan1
12 juni 2022 · 2 924 Inlägg

chromatic91 skrev:
Bör man byta båda oavsett?

Nä, inte med hjullager.
Byt det dåliga bara.

chromatic91
12 juni 2022 · 90 Inlägg

Mossan1 skrev:

chromatic91 skrev:
Bör man byta båda oavsett?

Nä, inte med hjullager.
Byt det dåliga bara.

Okej tack! Det står så olika. Vissa verkstäder verkar ha som standard att ALLTID byta båda.

Utmarks-Loke
12 juni 2022 · 5 904 Inlägg

De vill väl skaffa arbete, men hjullager byter man normalt sett inte i par

chromatic91
13 juni 2022 · 90 Inlägg

Hittat en kille som kunde byta båda för 2000 kr.
Två hjullager gick på 1200 kr

Det är väl helt ok

Utmarks-Loke
13 juni 2022 · 5 904 Inlägg

Låter överkomligt.

chromatic91
12 juli 2022 · 90 Inlägg

Känner att jag får skriva en uppdatering här... Lite rolig historia...
Efter hjullagrerna var bytta så sa han att något var fel på generatorn, bilen har ju alltid "surrat" när man varvar... Jag trodde det var normalt...

Två dagar senare så dör generatorn helt... Av något jävla mirakel så lyckas jag ändå rulla hem på motorvägen på 3ans växel och jättelite gas... Min bil rullar exakt så jag nådde Mekonomen och sen dog den... Jag är ganska säker på att den enbart fick gnista från batteriet... Servon, allt elektriskt, hade stängts av...

Blåst på ekonomen. Dom ville ha 5 tusen spänn för en generator. Dom går på 1300-1600 på alla sidor jag kan hitta... Men jag var desperat.

Nu är bilen så tyst att jag nästan blir rädd, så jag är nöjd.

zzr94092
12 juli 2022 · 4 412 Inlägg

Länka till sidan där du kan köpa en generator för 13-1600.-

Skitungen
12 juli 2022 · 199 Inlägg

zzr94092 skrev:
Länka till sidan där du kan köpa en generator för 13-1600.-

https://m.autodoc.se/alanko/13022194

I appen är den ännu billigare. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang