Råkat repa en bil

Kaningenting8
23 april 2023 · 3 Inlägg

Hej, jag råkade tappa cykeln på en stillastående bil och repade den ganska rejält.

Ägaren har kontaktat sitt försäkringsbolag osv men jag undrar vad ni tror att det kommer kosta att laga?

Bifogar en bild https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246110/246110-06a014b6dd6ed932b2d69d885739340a.jpg

Senast redigerat av Kaningenting8 (23 april 2023)

Low
23 april 2023 · 3 314 Inlägg

Bra fråga. Antar att de färska är skadan du orsakat. Sen att det finns drös med Skavanker och rost som redan kryper.. hoppas inte ägaren är för hård. Då den är rätt kass redan.

Hamilton
23 april 2023 · 8 865 Inlägg

Är bilägaren okänd för dig så behöver du inte bry dig så värst mycket i vad det kostar "shit happens", är det en bekant så skulle jag betala självrisken.

Fotograf på tierpidag.se
Utmarks-Loke
23 april 2023 · 5 862 Inlägg

Eller så erbjuder man bilägaren en tusenlapp i handen om han glömmer hela saken. Bilen är ju gammal, rostig och repig ändå, inte värd att lägga för mycket möda på.

sollu
23 april 2023 · 424 Inlägg

Är det inte 1000 lappar självrisken för dig eller 2000kr om din ålder är under 24 år? Jag skulle laga även om den är gammal. Istället ser dom varje gång när jag kom till bilen.😁

Senast redigerat av sollu (23 april 2023)

spillolja
23 april 2023 · 4 035 Inlägg

Om jag förstår det hela rätt så får jag till det en trampcykel, ej trafikförsäkringspliktigt fordon

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Kaningenting8
23 april 2023 · 3 Inlägg

Precis, jag höll i en helt vanlig cykel och tappa greppet. Det är en a-traktor som jag repade och killen blev rejält sur.

Hans föräldrar som tydligen står på a-traktorn har fått alla mina uppgifter och vad jag förstått skickat in det till sitt bolag. Så som jag förstår det så är det deras självrisk som jag kommer få betala eftersom att bilen stod stilla, men har läst mig till att den kan vara ganska hög?

spillolja
23 april 2023 · 4 035 Inlägg

Hemförsäkringen tar evt. det

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2023 · 13 756 Inlägg

borde som sagt kunna ta hjälp av din hemförsäkring..   skulle börja googla lite och kolla hemförsäkringen osv.   


något jag hoppas du gör är att uppdatera oss om hur det går och hur det löser sig.   för det är ett intresant ämne..   många har ju själva drabbas av denna typen av skador där personen inte är lika ärlig och helt enkelt drar från platsen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kaningenting8
23 april 2023 · 3 Inlägg

Verkar som att min hemförsäkring kan täcka det så får hoppas på de, och att det blir en snabb process! Uppdaterar när jag vet något smile

Tack för alla svar! Inte lätt som 23-åring med 0 kunskap om bilar och kostnader 😅

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2023 · 13 756 Inlägg

Ansvarsförsäkring verkar ingå i hemförsäkringen och bör täcka det.. men läs dina villkor hos just ditt försäkringsbolag. 

jag hittade detta när jag googlade runt lite.. fast jag tänkte låta bli.

https://www.reddit.com/r/swedishproblem … ig_21_000/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2023 · 13 756 Inlägg

Kaningenting8 skrev:
Verkar som att min hemförsäkring kan täcka det så får hoppas på de, och att det blir en snabb process! Uppdaterar när jag vet något smile

Tack för alla svar! Inte lätt som 23-åring med 0 kunskap om bilar och kostnader 😅

jag hoppas det löser sig.     synd bara att någon ska bli förbannad när en olycka händer. 

själv dödade jag en v90 härom veckan med min buss.. totalt brainfart från min sida så lyckades klämma till bilen med sidan på bussen. det kändes inte alls så jävla bra.
framför allt när man inser att det varit så lätt att unvika när man sitter med facit i handen smile


den ägaren var dock inte alls arg.  men bad om ursäkt att jag dödat hela hans bil.
fast som tur var så blev det en skadad stötfångare det verkar varit allt.. 

men som sagt man gör misstag ibland det viktiga är att man står för dom.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
24 april 2023 · 7 264 Inlägg

Säger som igelkotten när han.............
Parkerade hos gummigubben och lämnade in ett hjul.
Satte mig i bilen och backade.
Slutade med ett brak.
Kom precis en bil och parkerade bakom min bil.
Naturligtvis mitt fel helt och hållet.
En mycket gammal KIA blev påbackad..
Erbjöd på stående fot 1.000:-.
Men han ville ha den lilla sprickan i stötfångaren som försäkringsärende.
Kostade 1.000:- i självrisk på min försäkring.

Själv hade jag tagit 1.000:-lappen och struntat i den lilla (obetydliga) sprickan i stötfångaren.
Jag fick en ungefär lika obetydlig spricka i min bakkofångare - jag hade ju inte hunnit få upp farten.

Men, men  - folk är olika!

Lucif3r
24 april 2023 · 2 219 Inlägg

Hurvida man blir arg eller inte beror ju helt på hur den som orsakade olyckan beter sig... Börjar denne skylla ifrån sig och försöka frånsäga sig allt ansvar är det klart man blir lite smågrinig... Ber denne däremot genuint om ursäkt och tar på sig sin del så finns det ingen anledning att bråka.. Olyckor händer, så är det ju bara. Tycker det är fenomenalt att TS, som cyklist t om, tar på sig olyckan.
Jag råkade ut för något liknande för några år sedan... En cyklist körde omkull och rasade in i min bil(jag var parkerad)... Du, han var uppe och borta på cykeln innan jag ens hann ur bilen... Sånt blir man ju lagom glad över... Jag hade dock tur att det inte blev någon skada på bilen, blev ett par småmärken som gick att polera bort för hand.. Hurvida cyklisten skadade sig eller inte hann jag ju inte ens fråga, men med den farten han försvann så får man väl anta att han klarade sig också tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang