Idag kom en beställning från svenska saabklubben som en 89 graders termostat och nya torkarblad till strålkastarna. Jag har också provat måla om strålkastararmarna, använde svart bromsoksfärg. Lite av ett hafsjobb, borde blästras och plockas isär men armarna är nitade så det blev lite för mycket för mig att prova på.
I framtiden ska jag prova igen och göra om det. Jag vill även blästra och måla om armarna till vindrutan.
Årets första fina dag hade vi nu. Börjar kännas som sommar äntligen...
Har också verifierat det kommer olja ner på framsidan av motorn där lite ovanför oljetömningsskruven. Tvättade av området med motortvätt och körde en vecka och det är tillbaka, det verkar komma ovanifrån så jag undrar om det kan vara växellådsolja. Förmodligen finns det där nån packning som börjar bli gammal. Nivån i växellådan verkar överfull då jag kollat.
När bilen stod över vintern kom det inte ens en droppe på golvet dock, så jag gissar det händer bara om motorn går och är varm. Håller koll på båda oljenivåerna men de verkar inte ändras.
Ja du motorn är väl min svagaste punk gällande egen kunskap och jag har inte tittat så noga på detta var läckan kommer ifrån. Bilen verkar ha diverse småläckor men inget seriöst så jag har inte gjort något annat än att jag följt med det och kollar oljenivån.
Drivaxlarna ligger väl på baksidan av lådan dock och jag har ett läckage på framsidan, eller? Fast säkert det kan läcka på båda sidorna...
Delplanspackningen kan det mycket väl vara annars.
Trimmat bilen litet. På mitt egns vis. Jag har kopplat om spolarpumpen så den aktiveras med relä istället för direkt via brytaren i spaken. Så den får ström direkt från batteriet. Och jag kopplade in en extra pump i serie också (nära lampan, biltema universalmodell). Definitivt mera kraft i systemet nu.
Var under bilen och tittade i ett annat ärende och hittade något mindre trevligt, här måste det svetsas, det går just igenom...
Vanligt ställe för rost? Jag tänker man måste svetsa detta ovanifrån inuti i kupén.
Såhär ser oljesituationen ut på framsidan. Jag hade tvättat motorn här för några veckor sen för att kolla och nu är det såhär. Jag har inte märkt nån oljefläck där bilen står i jobbet så den verkar läcka medan motorn är igång och varm. Växellådsoljan är en helsyntetisk 75W80 olja enligt förra ägaren. Det ser likadant ut på baksidan av lådan också. Då jag kollat på oljestickan i lådan verkar den snarast överfylld så jag undrar om det har har gjort det värre.
Motorn ska ur nån gång, har vaga tankar om där runt 30,000 mils strecket borde motorn och växellådan servas grundligt.
Jag har beställt en 8.8 primär till denna som jag hoppas få installerad i år. Ett jobb som skulle vara lättast med motorn ur.
Men enligt Jörgen som tillverkar primären så det går att lossa främre motorfästet, avgasröret vid turbon och växellänkaget, så borde man kunna lyfta hela motorns framända uppåt och slippa åt. Jag ska även byta kylare så om jag gör det på samma gång och har bort den borde det väl gå an.