Vilka mc kläder ska man köpa? Mest offroad men även landsväg motorväg.

Eleeb90
28 juli 2023 · 345 Inlägg

Hej! Jag har inte alls varit intresserad av mc tidigare. Jag har lärt mig lite grann nu om motorcyklar. Dessutom fått intresse av det.

Det finns ju olika typer av hojar och olika kläder och skydd mer lämpade för det ena eller det andra.

Jag kommer nog köpa en enduro motorcykel. Jag ska ha däck som lämpar sig både för offroad och asfalt. Kommer vilja köra grusvägar stigar men även inne i stan och köra längre sträckor på motorväg.

Till frågan. Jag vet inte vilka kläder man ska köpa...
Jag funderar på en adventure hjälm. Den har ju visir och mer förstärkt hak skydd än vanlig integral hjälm. Den har en liten skärm. Det verkar gå att köra med sån hjälm även i 100 KMH.
Jag kommer knappast ligga över 130 kmh.

Stövlar så funderar jag på riktiga cross stövlar av den anledningen att den verkar vara riktigt stark och bra.

Skydd så vet jag inte. En skyddsjacka är väl det bästa med integrerat rygg skydd bröst skydd njur bälte osv.
Kör man med bara rygg skydd är väl bra men inte så skönt å få en stubbe i bröstet kanske..

Min avsikt är inte att köra krock tester men om olyckan är framme så ska skydden tåla att få hojen över sig eller att drämma in och landa på en stubbe utan att bli förlamad osv.

Jacka och byxor?
Något vattentät så man kan köra i regn hade ju varit bra. Kanske något flexibelt material som sitter mot kroppen så det inte fladdrar så mycket då man kör i 110 kmh


Jag har lite erfarenhet av motorcyklar.
Jag ska köra risk tvåan snart å vill väl kanske ha både hjälm å stövlar med mig dit smile

Vad kör ni med för personlig utrustning?

Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (28 juli 2023)

torsen
29 juli 2023 · 7 264 Inlägg

Vet ju inte var du bor, men är det i Mälardalen, så rekommenderar jag att du besöker "Sula".
Han och hans personal är kunniga och erfarna och kan säkert lotsa dig till bästa utrustning.
I princip vill jag råda dig till Gortex - men skinn anses tuffare.
Har haft båda delarna.
När jag gjorde lumpen hade vi skinnställ - som inte blev trevliga i regn.
Finns dock regnställ att dra över skinnställen.
Tänk på säkerheten och använd ryggplatta/-skydd.
Hos vissa försäkringsbolag får du rabatt på premien om du använder säkerhetsställ.

SportPilot Ubåtsingenjör
30 juli 2023 · 7 234 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har inte alls varit intresserad av mc tidigare. Jag har lärt mig lite grann nu om motorcyklar. Dessutom fått intresse av det.

Det finns ju olika typer av hojar och olika kläder och skydd mer lämpade för det ena eller det andra.

Jag kommer nog köpa en enduro motorcykel. Jag ska ha däck som lämpar sig både för offroad och asfalt. Kommer vilja köra grusvägar stigar men även inne i stan och köra längre sträckor på motorväg.

Till frågan. Jag vet inte vilka kläder man ska köpa...
Jag funderar på en adventure hjälm. Den har ju visir och mer förstärkt hak skydd än vanlig integral hjälm. Den har en liten skärm. Det verkar gå att köra med sån hjälm även i 100 KMH.
Jag kommer knappast ligga över 130 kmh.

Stövlar så funderar jag på riktiga cross stövlar av den anledningen att den verkar vara riktigt stark och bra.

Skydd så vet jag inte. En skyddsjacka är väl det bästa med integrerat rygg skydd bröst skydd njur bälte osv.
Kör man med bara rygg skydd är väl bra men inte så skönt å få en stubbe i bröstet kanske..

Min avsikt är inte att köra krock tester men om olyckan är framme så ska skydden tåla att få hojen över sig eller att drämma in och landa på en stubbe utan att bli förlamad osv.

Jacka och byxor?
Något vattentät så man kan köra i regn hade ju varit bra. Kanske något flexibelt material som sitter mot kroppen så det inte fladdrar så mycket då man kör i 110 kmh


Jag har lite erfarenhet av motorcyklar.
Jag ska köra risk tvåan snart å vill väl kanske ha både hjälm å stövlar med mig dit smile

Vad kör ni med för personlig utrustning?

Mvh

Vet inte vart du bor, men bästa tipset är att ta dig till en seriös handlare och be om hjälp. Själv så har jag en allvädersjacka, mc jeans och skor, eller ett fullt skinnställ med stövlar osv
Är dock sugen på ett goretex ställ så att man klarar av lite regn

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
danzzon
8 februari · 1 Inlägg

Som tidigare svar så beror det ju lite på vart du bort kanske men jag vet personligen att https://www.alunsmotor.se/ har mycket bra endurokläder. Som sagt det kan vara värt att vända sig till någon som ovan nämnd och få hjälp där med vad som kan passa just dina behov men kan varmt rekommendera dom!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang