Ökad bränsleförbrukning passat b6

emmafrank03
4 september 2023 · 17 Inlägg

hej! snälla behöver hjälp hittar inte vad felet är och försökt läst runt lite. köpte min passat för 2 år sen, en passat b6a 2010. då drog den 0.5 och står 0,45 på transportstyrelsen vid blandad körning. men med tiden har den börjat bra mer o mer och ligger nu runt 0,7 liter milen.

Servar den varje år när den sagt till med olja och filter samt hållt koll på däcktryck och mönster som man,läster sig till och har inte mycket annorlunda körstil. kollar man service boken har dom varit lite slarviga och inte gjort något sen 2015, men ska göra en större på verkstad när man fått ihop lite mer pengar.

vad annars kan det vara för orsak för vill verkligen har tillbaka så som det står i förbrukning.

samtidigt nu på detta har min motor fläkt börjat låta mera, aldrig hört sen så sätt innan samt när bilen är avstängd men nu senaste 1-2 veckorna när man kliver ur bilen hör man hur den låter o det är ganska högt?!

hjälp snäll

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2023 · 17 528 Inlägg

Att den ska dra 0,45 och du har lyckats köra den på 0,50 är bara att gratulera. Vad är det för motor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 september 2023 · 13 756 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att den ska dra 0,45 och du har lyckats köra den på 0,50 är bara att gratulera. Vad är det för motor?

Utan att veta gissar jag på en 1.6tdi  som inte har dieselgate uppdaterad men nu är det 😁. Då blir det så där som ett brev på posten.          Första jag gjorde på min polo var att bakdatea programvaran blev stor skillnad i hur bilen gick.   Hade dock bara bilen 18tinmar innan jag fixade det sen optimering en vecka senare 😁 sen gick den som den skulle

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
emmafrank03
4 september 2023 · 17 Inlägg

bättre formulerat, står att den ska bra 0,45 blandat men har dragit 0,5 när ja köpte sen och gjorde första tiden men senaste säkert året har den börjar bra mer mot 0.7

japp en 1,6 tdi bluemotion, så inte så stor motor så tycker den inte borde bra så mycket

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 september 2023 · 13 756 Inlägg

emmafrank03 skrev:
bättre formulerat, står att den ska bra 0,45 blandat men har dragit 0,5 när ja köpte sen och gjorde första tiden men senaste säkert året har den börjar bra mer mot 0.7

japp en 1,6 tdi bluemotion, så inte så stor motor så tycker den inte borde bra så mycket

Är den servad på vag när det började dra mycket diesel.    För det är just det som händer med uppdateringen dom börjar dra en jäkla massa mer diesel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Körs den längre sträckor, eller kortkörs den mycket?

Tänker om den går konstant i regenerering av partikelfilter.
Skulle förklara både förbrukning och fläkten, SAMT, att kommande problem då är på G.
Stämmer körmönstret så ut och kör flera mil på låg växel med låg belastning.  2500-3000varv är lagom. Kanske 30min.

Alla bilar har inte en lampa som lyser vid regenerering.

Senast redigerat av Mossan1 (5 september 2023)

emmafrank03
5 september 2023 · 17 Inlägg

servad på hemma plan så nä blev aldrig någon uppdatering. läste då måste som jade fått mer problem efter det med sina så valde o inte görat.

gör samma som innan, men har blivit lite längre sträcker mellan åt samt kör inte lite mycket som innan. Den börjar gå åt 30xxx
nu och partikelfiltret lös häromdagen för första gången så vi la oss på högre varv. ligger under eller vid 2000varv då för få så lite förbrukning som möjligt

krambriw
5 september 2023 · 433 Inlägg

Om partikelfiltret börjar sätta igen så får motorn jobba hårdare och då börjar den dra mer, det kan förklara det hela. Om det är så, kommer det inte att hjälpa att köra på sådär. Det är då troligen nivån av askan i filtret som blivit för hög. Sådant brukar en auktoriserad verkstad informera om. Gör du service på hemmaplan så behöver du ett instrument för att läsa ut nivån, tex VCDS

Lösning på problemet om det är filtret; byte vilket är svindyrt. Finns visst också firmor som åtar sig rengöring men då ska det skickas in och brännas i ugn många timmar. Kemiska metoder marknadsförs men tveksamt om dom verkligen hjälper

emmafrank03
5 september 2023 · 17 Inlägg

har sen den lös nu första gången funderat på o nyta då den ändå är original o suttit där i 13 år så kan det ju va igensatt, men ska kolla lite nu med en obd lite koder men har ingen VCDS men kan man skaffa en sån o ha hemma själv eller måste man in på verkstad?

emmafrank03
5 september 2023 · 17 Inlägg

samtalen varför fläkten börjat låta å gå så mycket nu emot innan ?

simlar
5 september 2023 · 5 534 Inlägg

Fläkten körs på max när den gör regenering så ja det är samband.

Mer soppa skickas på för att värma upp filtret då det bränns ur vid +500°C.

Så där har du varför bilen drar mer soppa.
Sen varför den regenererar oftare än tidigare måste felsökas ifall körmönstret inte är förändrat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2023 · 13 756 Inlägg

Nog för att man kan gissa när den går en renegering men på min har vi aldrig haft problem att den inte skulle hinna med renegering fast min sambo tar bilen  ofta till jobbet som är mindre än 1mil bort och gjort så i minst 8månader sen tar jag bilen vid enstaka tillfällen till jobbet men den har skött regenerering när jag gått in och kollat när den senast är gjord så är det under perioden min sambo kört den .

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2023 · 17 528 Inlägg

Growe skrev:
Nog för att man kan gissa när den går en renegering men på min har vi aldrig haft problem att den inte skulle hinna med renegering fast min sambo tar bilen  ofta till jobbet som är mindre än 1mil bort och gjort så i minst 8månader sen tar jag bilen vid enstaka tillfällen till jobbet men den har skött regenerering när jag gått in och kollat när den senast är gjord så är det under perioden min sambo kört den .

App! Jag ska börja köra VW-diesel nästa vecka. Hur kan man se att regenerering är utförd och avslutad? I menyer?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
emmafrank03
5 september 2023 · 17 Inlägg

okej, jadu ingen aning vad felet med min kan vara, han inte speciellt kolla heller då ja inte har massor resurser och kan skit mycket vad man kan titta efter. Ingen av obd läsarna ville funka med min bil och annars fanns det inga koder vilket ja vet finns. så ingen aning men värre blir det ju iaf då mer problem jar uppstått eller man sätt komma fram

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2023 · 13 756 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Nog för att man kan gissa när den går en renegering men på min har vi aldrig haft problem att den inte skulle hinna med renegering fast min sambo tar bilen  ofta till jobbet som är mindre än 1mil bort och gjort så i minst 8månader sen tar jag bilen vid enstaka tillfällen till jobbet men den har skött regenerering när jag gått in och kollat när den senast är gjord så är det under perioden min sambo kört den .

App! Jag ska börja köra VW-diesel nästa vecka. Hur kan man se att regenerering är utförd och avslutad? I menyer?

obdeleven.. smile
den kör jag med.. men man ser den även med andra obd scanners...   bilen ger inga som helst ledtrådar förutom hur den går när den gör en renegering..


men måste säga att det fungera väldigt bra och problemfritt så antar att vw har ett rätt bra system.  men nu har jag ju bakdaterat min bil pga jag vägrar låta egr ventilen jobba mer än dubbelt så mycket mot vad den är gjord för och att motorn behöver mer bränsle pga av den ökande användningen av egr ventilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
5 september 2023 · 433 Inlägg

Min tidigare Audi A6 tdi 2013 uppdaterades och ja, både förbrukning ökade märkbart direkt och antal regenereringar ökade tyckte jag då, det blev oftare som fläkten fortsatta att gå efter parkering (och det var även med BSR steg 1)

Senast redigerat av krambriw (5 september 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2023 · 13 756 Inlägg

krambriw skrev:
Min tidigare Audi A6 tdi 2013 uppdaterades och ja, både förbrukning ökade märkbart direkt och antal regenereringar ökade tyckte jag då, det blev oftare som fläkten fortsatta att gå efter parkering (och det var även med BSR steg 1)

Tyvärr drabbar denna uppdateringen ägaren negativt.     Derför jag la in en tidigare version i min bil innan optimering. Så min står som uppdaterad i w
Vw databas  men jag kör endå en äldre version innan uppdateringen 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
emmafrank03
6 september 2023 · 17 Inlägg

har inte gjort något upptardering på min hos verkstad iaf, fick en lapp om det om det var förra eller året innan men gjorde det aldrig

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2023 · 13 756 Inlägg

emmafrank03 skrev:
har inte gjort något upptardering på min hos verkstad iaf, fick en lapp om det om det var förra eller året innan men gjorde det aldrig

har du gjort service på vag efter det ?

eller haft den inne där...,  för dom uppdaterar den direkt när dom får tag i bilen utan att informera om det..

Senast redigerat av Growe (6 september 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
7 september 2023 · 5 534 Inlägg

Growe skrev:

emmafrank03 skrev:
har inte gjort något upptardering på min hos verkstad iaf, fick en lapp om det om det var förra eller året innan men gjorde det aldrig

har du gjort service på vag efter det ?

eller haft den inne där...,  för dom uppdaterar den direkt när dom får tag i bilen utan att informera om det..

Då har verkstaden gjort fel i så fall.
23R7 som Dieselgate-uppdateringen heter är helt frivillig.
Blir merjobb för verkstaden om man nekar uppdatering däremot eftersom det blir då papper som måste fyllas i och skrivas under av kunden för att sen skickas in till VW.

Så gott som alla andra aktioner görs dock utan att fråga då dom inte är frivilliga.
Motor och växellådsuppdateringar kan man slippa om man säger att mjukvaran är modifierad/trimmad.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang