Bubblande/kokande husvagnsbatteri - är det vad som händer?

Jonatan36
5 september 2023 · 25 Inlägg

Tjena,

Jag satt i min husvagn när jag plötsligt började höra ett ljud från batterilådan.

Jag trodde först att det rann vatten långsamt från kylskåpet till spilldunken, lite halvt rinnande sådär.

Precis så lät det.

Men när jag öppnade luckan insåg jag att det var batteriet som låter.

Ljudet var ganska högt och man hörde det tydligt när man satt i soffan med locket stängt och soffkuddar på.

Jag kopplade ifrån batteriet på huvudströmbrytaren och drog ur batteriladdaren, då tysnade det efter en stund.

Jag undrar nu, är det/vad är det för fel på mitt batteri? Jag har hört talas om att batterier kan koka, är det vad som händer?

Är detta normalt eller blir batteriet en brandfara om man fortsätter att använda det?

Mvh
Jonatan

Det har fungerat fint hela sommaren kan jag tillägga.

Senast redigerat av Jonatan36 (5 september 2023)

Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Kokande batteri utvecklar en gas som är explosiv! D0 flyger plast OCH SYRA åt alla håll.  En jäkla smäll som INTE är ofarlig!
Brandrisk finns, ja.

Så vädra ut mycket noga FÖRST!!!!

DÄREFTER, mäter du spänningen i batteriet och även när laddaren är inkopplad.  Ska inte överstiga 14v med mer än enstaka decimal.

Husvagnsladdare SKA vara av automatisk typ som självreglerar men äldre vagnar kan ha vad-som-helst inatt av någon och även om det är en modern/semimodern vagn/laddare kan ju allt fallera.

Senast redigerat av Mossan1 (5 september 2023)

Jonatan36
5 september 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kokande batteri utvecklar en gas som är explosiv! D0 flyger plast OCH SYRA åt alla håll.  En jäkla smäll som INTE är ofarlig!
Brandrisk finns, ja.

Så vädra ut mycket noga FÖRST!!!!

DÄREFTER, mäter du spänningen i batteriet och även när laddaren är inkopplad.  Ska inte överstiga 14v med mer än enstaka decimal.

Husvagnsladdare SKA vara av automatisk typ som självreglerar men äldre vagnar kan ha vad-som-helst inatt av någon och även om det är en modern/semimodern vagn/laddare kan ju allt fallera.

Är batteriet fortfarande lika farligt när det är urdraget och inte laddas längre?

Den här gasen, känner man den på lukten eller är den "osynlig"?

Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Finns inga säkringar kan det ju ha blivit en kortslutning också....
Borde synas på smälta kablar i så fall.

Är det en nyare vagn som.är orginal eller en äldre och.... tja....."modifierat" elsystem.
Har sett skräckexempel i gamla vagnar.

Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Jonatan36 skrev:
Är batteriet fortfarande lika farligt när det är urdraget och inte laddas längre?

Så länge gasen är kvar.  Gasen är den farliga. Inte batteriet i sig.

Låt det vädra ur riktigt ordentligt.

Jonatan36 skrev:
Den här gasen, känner man den på lukten eller är den "osynlig"?

Jag har aldrig haft näsan nära nog att känna.  Men jag har sett batteirer explodera.  Gick nästan illa för min farbror en gång, men han fick bara syra på kläderna (som fick stora hål efter nån timme). Men han klarade ögon osv.

Senast redigerat av Mossan1 (5 september 2023)

Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Förtydligande;

Batteriet behöver inte öppnas. 
Vädra lådan och allt.  Öppnas den utifrån går det ju enklare än om det är inne i vagnen.

Är batterier väldigt varmt låter du det vara helt tills det kallnat.

Försiktig!

Kokande/gasutveckling sker av kraftiga strömrusningar. Tex urladdning av något strömkrävande ELLER av överspänning.

Senast redigerat av Mossan1 (5 september 2023)

Jonatan36
5 september 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:

Jonatan36 skrev:
Är batteriet fortfarande lika farligt när det är urdraget och inte laddas längre?

Så länge gasen är kvar.  Gasen är den farliga. Inte batteriet i sig.

Låt det vädra ur riktigt ordentligt.

Jonatan36 skrev:
Den här gasen, känner man den på lukten eller är den "osynlig"?

Jag har aldrig haft näsan nära nog att känna.  Men jag har sett batteirer explodera.  Gick nästan illa för min farbror en gång, men han fick bara syra på kläderna (som fick stora hål efter nån timme). Men han klarade ögon osv.

Inga kablar är smälta, batteriet känns inte varmt och jag känner ingen lukt.

Jag tror därför inte att det är någon fara med gas för tillfället, men jag slutar använda batteriet.

Mannen i den här tråden kände en lukt, är det samma gas vi talar om?:
https://www.husbilsklubben.se/threads/k … ri.114257/

Brådhis * Voff voff *
5 september 2023 · 10 293 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kokande batteri utvecklar en gas som är explosiv! D0 flyger plast OCH SYRA åt alla håll.  En jäkla smäll som INTE är ofarlig!
Brandrisk finns, ja.

Så vädra ut mycket noga FÖRST!!!!

DÄREFTER, mäter du spänningen i batteriet och även när laddaren är inkopplad.  Ska inte överstiga 14v med mer än enstaka decimal.

Husvagnsladdare SKA vara av automatisk typ som självreglerar men äldre vagnar kan ha vad-som-helst inatt av någon och även om det är en modern/semimodern vagn/laddare kan ju allt fallera.

Nej... Håll inte på och koppla in det igen och testa laddaren! Testa laddaren på ett annat(!) batteri!

Vi har ingen aning om hur det här batteriet mår på insidan och vad som kan hända.

Visst är det så att gasen är det farliga, men den kan finnas där ändå (i batteriet) och läcka ut när du hanterar batteriet och blir det en gnista så, ja...

EDIT: Högst sannolikt är ditt batteri nu trasigt pga det kokat och det hela beror troligen på att laddaren är trasig (om det nu ens är en sådan laddare med underhållsfunktion?). Alternativt har du en cell som gett upp i batteriet och laddaren har kört på som vanligt och därmed överladdat...

Senast redigerat av Brådhis (5 september 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2023 · 13 756 Inlägg

kan ju vara intern kortslutning i batteriet då blir det varmt och kokar under laddning...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Brådhis skrev:
Nej... Håll inte på och koppla in det igen och testa laddaren! Testa laddaren på ett annat(!) batteri!

Vi har ingen aning om hur det här batteriet mår på insidan och vad som kan hända.

Ny gas utvecklas inte på att ha den inkopplad igen några sekunder, men visst, Nä, jag håller med. Låt bli.

Säkrast är så klart att testa laddaren på annat batteri (under ständig spänningsövervakning).

Batteriet bör inte grejas mer med idag i alla fall.

Man ska ha respekt för kokat batteri.

Och felet kan vara strömrusning av internt fel i batteriet. Absolut!

I så fall är batteriet så gott som urladdat nu.  Men ha respekt för det nu.

Senast redigerat av Mossan1 (5 september 2023)

Jonatan36
5 september 2023 · 25 Inlägg

Nu när batteriladdaren är urdragen, hur kopplar man loss batteriet på bästa sätt?

Man vill ju inte gärna att det ska uppstå några gnistor när man tar bort kablarna från polerna...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2023 · 17 530 Inlägg

Jag hade en husvagn för ett gäng år sedan där batteriet laddades av bilen under körning. Mycket praktiskt. Föräldrar lånade vagnen och kopplade den till en större Mercedesdiesel. De lastade och bilen stod kopplad på tomgång på grund av tomt batteri en stund medan jag förklarade hur prylarna fungerade. De kom inte många hundra meter sen innan hela vagnen exploderade. De hade ett chassi på släp...

Den lilla campinggrillen som låg bredvid batteriboxen hittade vi aldrig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Jonatan36 skrev:
Nu när batteriladdaren är urdragen, hur kopplar man loss batteriet på bästa sätt?

Man vill ju inte gärna att det ska uppstå några gnistor när man tar bort kablarna från polerna...

Avstängd huvudbrytare, urdragen laddare och lossa ena klämman.  Den med lättast åtkommlighet och minst risk att kortsluta annat med verktyget.

Men eftet extemt noggrann vädring!!!

Jonatan36
5 september 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:

Jonatan36 skrev:
Nu när batteriladdaren är urdragen, hur kopplar man loss batteriet på bästa sätt?

Man vill ju inte gärna att det ska uppstå några gnistor när man tar bort kablarna från polerna...

Avstängd huvudbrytare, urdragen laddare och lossa ena klämman.  Den med lättast åtkommlighet och minst risk att kortsluta annat med verktyget.

Men eftet extemt noggrann vädring!!!

Är det den röda eller svarta klämman som är bäst tror du? Båda sitter lika lättillgängliga.

Jag har stängt av huvudbrytaren och dragit ur laddaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240867/240867-457a48f0c45472bf0bfb933ae7147d67.jpg[/url]

Mossan1
5 september 2023 · 2 855 Inlägg

Spelar ingen roll vilken som lossas först.  Håll undan ansiktet i alla fall, för säkerhetsskull.
Det är INTE ofarligt, men det har framgått ganska tydligt.

Kapslat batteri hållet kvar gasen mer effektivt, tyvärr.

Och nej, det där ser inte orginal ut, utan verkar vara lite "hemarbete" över elsystemet just där.

Senast redigerat av Mossan1 (5 september 2023)

Brådhis * Voff voff *
5 september 2023 · 10 293 Inlägg

Vad är det för laddare? Bild? Gärna på både själva laddaren och typskylten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
5 september 2023 · 10 293 Inlägg

Mossan1 skrev:
Och nej, det där ser inte orginal ut, utan verkar vara lite "hemarbete" över elsystemet just där.

Dålig kontakt, vilket krokodilklämmor alltid ger, misstänker jag kan iaf i teorin lura laddaren att batteriet är betydligt mindre laddat än det är och på så vis skena i laddning.

Oavsett vad så byt för sjutton ut dom där värdelösa klämmorna till riktiga batteripolskor när du återmonterar saker och ting.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2023 · 17 530 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jonatan36
5 september 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Spelar ingen roll vilken som lossas först.  Håll undan ansiktet i alla fall, för säkerhetsskull.
Det är INTE ofarligt, men det har framgått ganska tydligt.

Kapslat batteri hållet kvar gasen mer effektivt, tyvärr.

Och nej, det där ser inte orginal ut, utan verkar vara lite "hemarbete" över elsystemet just där.

Utvecklas ny gas när batteriet inte laddas?

Jag har haft öppet alla fönster nu några timmar men det blåser inte mycket här.

Kan det vara så att det konstant läcker ut ny gas som behöver vädras ut eller är det säkert att ta bort kablarna nu?

Mossan1
6 september 2023 · 2 855 Inlägg

Jonatan36 skrev:
Utvecklas ny gas när batteriet inte laddas?

Sent svar eftersom jag fick och lade mig, men -Nej, det utvecklas ingen MER gas när laddaren är av och allt lugnat sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang