Dödsstraff! För eller emot?

Hejhoppet
9 februari 2007 · 337 Inlägg

jimmy1977 skrev:
Visst. . .  men de är ju aldrig rätt eller lätt att mörda någon.
Så de e ju inte riktigt rätt att mörda mördaren och vem skall göra detta. .  .
jag menar den som mördar mördaren är ju åxå kapabel att mörda ????
Däremot är ju resten klockrent mördar man 3 så tar man som i ditt exempel 3x33år.

Dessutom hör väl den här tråden hemma mer hos TV3 efterlyst än på Garaget :S

"Bödeln", kan också vara ett straff. Att en brottsling får det som straff.

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Hejhoppet
9 februari 2007 · 337 Inlägg

jonesono skrev:
Oj, här var det många som vill tillämpa ett galet system. Låta staten mörda hej vilt, för att senare kanske inse att "Oj, han var visst oskyldig". Så länge man aldrig kan vara 100 % säker på att någon är skyldig, skall man heller aldrig kunna vara 100 % säker på att få ta dennes liv.. och är man inte 100 % säker, så är valet ganska enkelt. Låt de dömda snarare få längre straff, så att det svider mer istället. Sen var det något rikspucko som ifrågasatte att somliga får vård?! Hört talas om psyksjuk? Vet du ens vad det är?
Men det är klart, finns säkert somliga som tycker psyksjuka borde dödas de med just för att de är till besvär. Gick för länge sedan ett program på 60 minutes om just dödsstraffen i USA och alla de komplikationer det innebar. För hur gör man om en jury (som ofta består av en stor majoritet vita) vill döma någon pga dess hudfärg.. fanns flera exempel på det i programmet där många var oskyldigt dömda. Tänk lite nu.. om det gäller dig, att du sitter där osyldigt dömd.. då är det plötsligt inte lika lätt att kasta ut död åt höger och vänster.

Själv anser jag att psyksjuka aldrig ska komma ut i samhället igen efter att ha mördat någon. Idag så kommer dem ut efter 3 år för att dem blivit "botade". Han som mördade 8-åringen i Norrahammar. Han var också "botad". Finns inget eller ingen som kan bota en psyksjuk människa. Det är en störning i hjärnan. Man kan inte fixa den störningen genom att prata med den sjuke. Däremot finns det många psyksjuka som inte är aggressiva över huvud taget. Har en psyksjuk begått ett mord, så ska han sitta inlåst i resten av livet (enligt min mening dödsstraff för grova mord)

Och ni som pratar om högre fängelsestraff. Kom inte senare att klaga när staten höjer något i pris som rör dig. Fängelse kostar extremt mycket.

Senast redigerat av Reggin (9 februari 2007)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Janina Modell & modeskribent
9 februari 2007 · 280 Inlägg

För dödstraff..
Tänk bara på alla dessa vidriga pedofiler som ger sig på en massa ungar.. Vad fan spelar det för roll om dom åker in? När dom kommer ut så är det stor risk att dom gör om det & då har dom förstört livet för ännu fler. Lovar er att våldtäckt är definetivt inget man glömmer, det förstör resten av ens liv. Så varför inte ta ihjäl idioterna så man kan vara 100% säker på att det inte händer igen? Eller ännu värre, dessa idioter som mördar & styckar folk.. dom ska definetivt dödas.. så för i aldra högsta grad! det måste finnas nått stop på daltandet i det här landet.

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se
BMW 528 (1996)
alminjo SLK
9 februari 2007 · 610 Inlägg

EMOT! även om vissa förtjänar det, men nån gång kommer någon oskyldig att dömmas till döden så jag e emot.... ingen har rätt o ta en människas liv...

Mäki Långsam Perfektionist
9 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Janina skrev:
För dödstraff..
Tänk bara på alla dessa vidriga pedofiler som ger sig på en massa ungar.. Vad fan spelar det för roll om dom åker in? När dom kommer ut så är det stor risk att dom gör om det & då har dom förstört livet för ännu fler. Lovar er att våldtäckt är definetivt inget man glömmer, det förstör resten av ens liv. Så varför inte ta ihjäl idioterna så man kan vara 100% säker på att det inte händer igen? Eller ännu värre, dessa idioter som mördar & styckar folk.. dom ska definetivt dödas.. så för i aldra högsta grad! det måste finnas nått stop på daltandet i det här landet.

Dumt å bara hugga av tasken på dom utan bedövning. Det är nog för dom värre än dödsstraff.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Janina Modell & modeskribent
9 februari 2007 · 280 Inlägg

Mäki skrev:

Janina skrev:
För dödstraff..
Tänk bara på alla dessa vidriga pedofiler som ger sig på en massa ungar.. Vad fan spelar det för roll om dom åker in? När dom kommer ut så är det stor risk att dom gör om det & då har dom förstört livet för ännu fler. Lovar er att våldtäckt är definetivt inget man glömmer, det förstör resten av ens liv. Så varför inte ta ihjäl idioterna så man kan vara 100% säker på att det inte händer igen? Eller ännu värre, dessa idioter som mördar & styckar folk.. dom ska definetivt dödas.. så för i aldra högsta grad! det måste finnas nått stop på daltandet i det här landet.

Dumt å bara hugga av tasken på dom utan bedövning. Det är nog för dom värre än dödsstraff.

haha nä det skulle jag också kunna gå med på faktiskt wink men jag tror inte vi ska ändra den här tråden till "Dödstraff eller avkapad ***! för eller emot?" wink

- I dont need your attitude, I have one of my own -
http://janinanaslund.blogg.se
BMW 528 (1996)
ghost_boy83 CREW
9 februari 2007 · 2 594 Inlägg

Janina skrev:
För dödstraff..
Tänk bara på alla dessa vidriga pedofiler som ger sig på en massa ungar.. Vad fan spelar det för roll om dom åker in? När dom kommer ut så är det stor risk att dom gör om det & då har dom förstört livet för ännu fler. Lovar er att våldtäckt är definetivt inget man glömmer, det förstör resten av ens liv. Så varför inte ta ihjäl idioterna så man kan vara 100% säker på att det inte händer igen? Eller ännu värre, dessa idioter som mördar & styckar folk.. dom ska definetivt dödas.. så för i aldra högsta grad! det måste finnas nått stop på daltandet i det här landet.

ja jag håller med sen vilket straff dom får då sitta i en varm å mysig cell och tillochmed få läsa porrtidningar va fan är det för rehab för sexbrytare nä skär kuken av dom och låt en stor neger vålta dom så dom får känna hur det känns

Mäki Långsam Perfektionist
9 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Janina skrev:
haha nä det skulle jag också kunna gå med på faktiskt wink men jag tror inte vi ska ändra den här tråden till "Dödstraff eller avkapad ***! för eller emot?" wink

Nejnej tongue tråden ska få heta som den heter big_smile
Men vi kan ju lägga till ghost_boy83´s förslag! smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
herr lilltroll bullsmugglare
9 februari 2007 · 190 Inlägg

Android skrev:
Är starkt emot dödsstraff, men väl för längre strafftid...OCH varför inte straffarbete? Städa stans skithus, gräva tunlar med en spade, seriöst...och verkligen arbeta för att överhuvudtaget få sitt fall ägnat en tanke på frigivning i framtiden...
Tror ingen skulle vilja skrubba WC's i 50 år framöver...dödsstraff är ju en lätt utväg. Flest kills när man dör vinner liksom! hmm

håller med fullt, STRAFFARBETE! finns många sorters förbrytare som jag gärna skulle se skjutna eller avrättade(pedofiler ,våldtäcktsmän , seriemördare mm mm) men som många säger så går det inte o bara häva ihjäl folk o så visar det sej några år senare att han var oskyldig.

Men sverige är åt helvete för milda med sina straff och fängelsena är för "bra" är det ett straff att bli inlåst på ett ganska fint hotellrum med riktigt fin mat serverad o allt?

sätt dom i ett rum på 2x2 meter o släpp ut dom en timme om dagen eller låt dom göra alla dom där jobben igen annan vill göra, göra rent septiktankar o liknande.

Bara min åsikt=P

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
Mäki Långsam Perfektionist
9 februari 2007 · 4 800 Inlägg

Det är helt rätt. jag menar hur stort straff är det att få utbilda sig i fängelset och äta bättre mat än man får i skolan? Helt jävla otroligt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Razvan
9 februari 2007 · 253 Inlägg

Det är många som säger att man ibland gör fel, att man inte kan vara säker på om mördaren är verkligen en mördare. Jag förstår det, men med dagens DNA teknik osv så har väl felmarginalerna minskat lite, eller? Dom flesta som dömts oskyldiga i USA blev inlåsta när denna teknik inte fanns tillgänglig.

Och för att bli ännu säkrare: Ta DNA prov på ALLA människor, det skall vara LAG på detta. Det har inget med kränkning att göra, det handlar om att kunna klara ut brott samt förhindra dessa. Det är många som känner sig "kränkta" när dessa skall lämna DNA prov, varför? Är du oskyldig så behöver du inte oroa dig. Jag menar, staten kommer inte att använda den här informationen för att få reda på om du säg: strular utanför äktenskapet osv (löjligt exempel, men ni kanske förstår vad jag menar)

Vad jag tänkte på var när det gäller "klara" fall. Polismördarna i Malexander, Stureplan killarna, Thomas Quick, samt andra fall där man VET vem mördaren är.

Och angående straff på pedofiler/våldtäksmän. Kastrering vore ett bra straff tycker jag, har man mer än en gång gjort sig skyldig till samma brott, ja då skall det inte gå att sitta av 2-4 år och sen ut i samhället igen. Hur många gånger läser man inte att: Dömd våldtäktsman slår till igen, dömd pedofil osv. Och för guds skull, häng ut alla pedofiler med namn, ifall en flyttar till min ort, ja då vill jag VETA det.

I USA har dom något som heter 3 strike rule (eller law). Det innebär att om du har gjort dig skyldig till 3 brott då döms du automatiskt till maxstraffet vilket innebär från 20 år och uppåt, även om det är för stöld, våldtäkt osv. Detta är perfekt tycker jag. Man har 3 chanser på sig, jag menar fuckar man upp dessa så är man ingen riktig hederlig människa.

Och en sak till. Här i Svrige får man inte pålägg på straffet om man försöker fly eller flyr från fängelset. Hur jäkla dumt är det? Och varför får inte personalen/vakterna i tornen på fängelser bära vapen? Finns det en någorlunda bra förklaring till detta? Då kanske man undviker pinsamma episoder som när Tony Ohlsson blev fritagen för några år sedan.

Machin Fartmissbrukare
10 februari 2007 · 1 302 Inlägg

Tycker precis som du Razvan!

har en längre tid regerat över d svenska så kallade rättsystemet...

d suger på långa vägar...

döds straff känns dock inte som rätt svar då de i mina ögon är för "milt" ..

vatten å bröd under resten av deras liv istället... inte som d är nu.. är juh rena service anstalterna... gratis internet, tv , bra mat , tillgång till gym/bibblotek dessutom får dom pengar när dom sitter inne... heeeeelt sjukt!

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Hurricane DRIVER @ HWR.se
10 februari 2007 · 621 Inlägg

Razvan skrev:
Och en sak till. Här i Svrige får man inte pålägg på straffet om man försöker fly eller flyr från fängelset. Hur jäkla dumt är det? Och varför får inte personalen/vakterna i tornen på fängelser bära vapen? Finns det en någorlunda bra förklaring till detta? Då kanske man undviker pinsamma episoder som när Tony Ohlsson blev fritagen för några år sedan.

Tanken med avväpningen ligger generellt i att hålla ner storleken på vapen.
Om vakterna har vapen, så finns de vapen i fängelset.
Vilket en kille som Tony kan fiffla eller hota sig till.
Då finns det helt plötsligt beväpnade fångar ist +
dom som kommer för att frita vet att de inte
finns värre saker än en brödkniv där inne så överaggerar inte dom heller.
Säg att vakten får ha pistol då kommer dom som fritar med typ mp5a.
Har vakten Mp5a då kommer dom med KSP
Får vakten ha KSP som kommer fritagarna med granatgevär.


Sen tycker väl jag som dig att vi borde ha "vakttorn med snipers och patrullhelikoptrar" men var går gränsen.

och sedan dom avväpnade pengatransportbilarna kan jag inte minnas ett enda fall där en väktare dödats. . .


Tåls att tänka på....
Men förläng strafftiderna.

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Machin Fartmissbrukare
10 februari 2007 · 1 302 Inlägg

håller med Jimmy1977 om att vapen i fängelserna inte är någon bra lösning..

å att d säkert är just för att väktarna inte har haft vapen och att dom är tränade/tillsagda att lämna ifrån sig pengarna utan bråk som vi hittills sluppit något dödsfall gällande värdetransportrånen ( iaf under den sista tiden)

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
OverBoosted AUTOBAHNRASER
10 februari 2007 · 3 804 Inlägg

Jag är FÖR dödstraff.


Bmw osv..
Machin Fartmissbrukare
10 februari 2007 · 1 302 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
Jag är FÖR dödstraff.

du får gärna utveckla ditt svar lite..

varför e du för?

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Razvan
10 februari 2007 · 253 Inlägg

jimmy1977 skrev:

Razvan skrev:
Och en sak till. Här i Svrige får man inte pålägg på straffet om man försöker fly eller flyr från fängelset. Hur jäkla dumt är det? Och varför får inte personalen/vakterna i tornen på fängelser bära vapen? Finns det en någorlunda bra förklaring till detta? Då kanske man undviker pinsamma episoder som när Tony Ohlsson blev fritagen för några år sedan.

Tanken med avväpningen ligger generellt i att hålla ner storleken på vapen.
Om vakterna har vapen, så finns de vapen i fängelset.
Vilket en kille som Tony kan fiffla eller hota sig till.
Då finns det helt plötsligt beväpnade fångar ist +
dom som kommer för att frita vet att de inte
finns värre saker än en brödkniv där inne så överaggerar inte dom heller.
Säg att vakten får ha pistol då kommer dom som fritar med typ mp5a.
Har vakten Mp5a då kommer dom med KSP
Får vakten ha KSP som kommer fritagarna med granatgevär.


Sen tycker väl jag som dig att vi borde ha "vakttorn med snipers och patrullhelikoptrar" men var går gränsen.

och sedan dom avväpnade pengatransportbilarna kan jag inte minnas ett enda fall där en väktare dödats. . .


Tåls att tänka på....
Men förläng strafftiderna.

Mmm, det är sant angående vakterna. Men hur många gånger har man läst om fritagningar i USA med vapen? Har tornen vapen, samt en insatsstyrka med vapen så lär the bad guys inte försöka frita någon...tror jag smile

Jag vet hur det är i Rumänien t.ex där jag kommer ifrån. Där har vakterna AK47 och det är INTE ofta man hör om fritagningar där folk klättrar över en stege för att sedan sikta med en fattig AK4 på vakttornen och en "Tommy Ohlsson" valsar över staketet.

Ang värdetransporterterna...ja vad skall jag säga. Först och främst tycker jag att ALLA transporter skall skyddas av beväpnad polis, jag menar dessa är som en vandrande bank, dom skall vara skyddade. Men som ni säger, dödsfalen har minskat, så det är kanske rätt att inte beväpna vakterna..svårt det där altså..

pippaaN
10 februari 2007 · 987 Inlägg

alltså.. dödsstraff ska lätt införskaffas tycker jag. De svenska samhället är sjukt, rättsystemet är ännu sjukare. Man kan fan göra vad som helst, utan att få ngt straff nästintill.. De du skrev om varg, de stämmer ju.. Skulle du skjuta en varg får du OFTAST längre straff än om du typ brutalt våldtar någon t.ex.. Helt galet.. Dom som begår grova brott ska TOTERAS sakta, klippa ett finger i taget, sedan tår, snoppen, osv..

i like it load
Razvan
10 februari 2007 · 253 Inlägg

NippaN skrev:
alltså.. dödsstraff ska lätt införskaffas tycker jag. De svenska samhället är sjukt, rättsystemet är ännu sjukare. Man kan fan göra vad som helst, utan att få ngt straff nästintill.. De du skrev om varg, de stämmer ju.. Skulle du skjuta en varg får du OFTAST längre straff än om du typ brutalt våldtar någon t.ex.. Helt galet.. Dom som begår grova brott ska TOTERAS sakta, klippa ett finger i taget, sedan tår, snoppen, osv..

Thank you! smile
Trodde jag skulle mkt skit för vad jag tycker, men det verkar som om det finns fler som tycker att det svenska rättsystemet suger

beemern .......
10 februari 2007 · 2 655 Inlägg

dödsstraff borde införas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang