Fixa rost, Mercedes CLK-320. Oerfaren nykomling.

mackattack
27 oktober 2023 · 4 Inlägg

Hej, är precis nyreggad på forumet. Uppskattar absolut bilar, men har inte mycket erfarenhet av att mecka med bilar. Byta filter, däck och olja är väl ungefär den nivån jag ligger på av erfarenhet. Haft en del kompisar från förr som ofta hållt på att mecka med sina bilar som man varit med och hjälpt till lite ibland.

Det är såhär att jag har en rostig mercedes clk 320 från 2001. Jag har haft tankar på att fixa rosten, och jag vet att jag hade kunnat lösa det om jag bara tagit mig i kragen att göra det. Åren har gått och ni kan tänka er hur det utvecklat sig.

Som på alla dessa bilarna, med få undantag, hittar du extremt mycket rost vid framskärmarnas kant, och eftersom det gått så långt så är det numera som knäckebröd längst ut.

Jag har lokala fläckar på andra ställen, men det är mycket ytligt och där är mycket plåt kvar. Där, inbillar jag mig, att det "bara" är att gå loss med ett sandpapper och slipa tills ingen rost är synlig längre - för att sedan gå på med något medel som "äter" den sista rosten i porerna typ? Spackla, slipa, grundlacka? Har jag uppfattat detta korrekt? Kom gärna med åsikter och tips, samt vad det är för medel/verktyg jag behöver för att fixa detta.

Angående framskärmarna som jag kan bryta sönder med mina fingrar, så har jag hört från kollegor och dylikt halvt på skämt halvt på allvar (?), att jag ska ta hönsnät och spackla skitet bakifrån, för att sedan börja slipa bort all rost och sen bygga upp skärmen igen? Är detta ett "seriöst" alternativ, förstår att metoden i sig inte görs av någon seriös men är det hobbymässigt accepterad fullagning? Vad har jag annars för alternativ enligt er?

Jag förstår att det absolut bästa alternativen (och dyraste) är att antingen köpa 2 nya skärmar från autodoc (tror jag hittat dom där) eller gå till en plåtslagare som kapar bort skitet och bockar till nya plåt (svårt jobb med tanke på alla radier och vinklar) och svetsa dit denna. Det känns inte rimligt då jag antar att detta kommer sluta på ca 10k oavsett vilken lösning jag väljer.

Jag är extremt tacksam för svar kring det här, och vad jag har att förvänta mig. Exakt all info och tips är mycket välkomna.

Glad fredag och trevlig helg

/ Marcus

Senast redigerat av mackattack (27 oktober 2023)

spillolja
27 oktober 2023 · 4 035 Inlägg

har du några bilder på liket så vi får se ?
låter som det dags att lägga den i skrotpressen

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mackattack
27 oktober 2023 · 4 Inlägg

spillolja skrev:
har du några bilder på liket så vi får se ?
låter som det dags att lägga den i skrotpressen

smile

sådana kommentarer undanbedes.

Jag är inte fattig (vilket skulle göra din kommentar direkt vidrig, okänslig) men jag känner absolut, verkligen inte alls för att lägga massa pengar på en bil. Den skall främst ta mig från punkt a till punkt b. jag skall dra in 100k i månaden för att jag skall öht överväga att köpa dagens moderna bilar som startar på en halv mille.

I övrigt går den bra. Miltal: 17.000 mil. Underredet är rostskyddsbehandlat och "ser väldigt bra ut" enligt besiktare och min meckare. Chassit är en annan femma, pga mercedes kring 00- talet.

Jag KAN alltså fysiskt köra med bilen utan problem. Men skulle verkligen vilja fixa rosten vid skärmarna då det snart kommer bli hål rakt igenom.

Jag kan absolut fixa bilder. Men innan dess kan ni skapa er en bild av hur den ser ut, som exakt alla andra mercedes från -00 talet som sagt

Senast redigerat av mackattack (27 oktober 2023)

Nybergrobin
27 oktober 2023 · 2 382 Inlägg

mackattack skrev:

spillolja skrev:
har du några bilder på liket så vi får se ?
låter som det dags att lägga den i skrotpressen

smile

sådana kommentarer undanbedes.

Jag är inte fattig (vilket skulle göra din kommentar direkt vidrig, okänslig) men jag känner absolut, verkligen inte alls för att lägga massa pengar på en bil. Den skall främst ta mig från punkt a till punkt b. jag skall dra in 100k i månaden för att jag skall öht överväga att köpa dagens moderna bilar som startar på en halv mille.

I övrigt går den bra. Miltal: 17.000 mil. Underredet är rostskyddsbehandlat och "ser väldigt bra ut" enligt besiktare och min meckare. Chassit är en annan femma, pga mercedes kring 00- talet.

Jag KAN alltså fysiskt köra med bilen utan problem. Men skulle verkligen vilja fixa rosten vid skärmarna då det snart kommer bli hål rakt igenom.

Jag kan absolut fixa bilder. Men innan dess kan ni skapa er en bild av hur den ser ut, som exakt alla andra mercedes från -00 talet som sagt

Eftersom du kan bryta isär framskärmarna så låter vet verkligen som ett lik...din beskrivning av bilen målade inte upp någon fin bild

Men iaf så finns ny skärmar att köpa på tex ebay, bildelsbasaen eller bildelaronline24 för lite och ingenting.

Börja med nya skärmar.

Ang fläckar så är det bläster,rostätare, epoxigrundfärg, 2k billack samt 2k klarlack som gäller

mackattack
27 oktober 2023 · 4 Inlägg

Nybergrobin skrev:

mackattack skrev:

spillolja skrev:
har du några bilder på liket så vi får se ?
låter som det dags att lägga den i skrotpressen

smile

sådana kommentarer undanbedes.

Jag är inte fattig (vilket skulle göra din kommentar direkt vidrig, okänslig) men jag känner absolut, verkligen inte alls för att lägga massa pengar på en bil. Den skall främst ta mig från punkt a till punkt b. jag skall dra in 100k i månaden för att jag skall öht överväga att köpa dagens moderna bilar som startar på en halv mille.

I övrigt går den bra. Miltal: 17.000 mil. Underredet är rostskyddsbehandlat och "ser väldigt bra ut" enligt besiktare och min meckare. Chassit är en annan femma, pga mercedes kring 00- talet.

Jag KAN alltså fysiskt köra med bilen utan problem. Men skulle verkligen vilja fixa rosten vid skärmarna då det snart kommer bli hål rakt igenom.

Jag kan absolut fixa bilder. Men innan dess kan ni skapa er en bild av hur den ser ut, som exakt alla andra mercedes från -00 talet som sagt

Eftersom du kan bryta isär framskärmarna så låter vet verkligen som ett lik...din beskrivning av bilen målade inte upp någon fin bild

Men iaf så finns ny skärmar att köpa på tex ebay, bildelsbasaen eller bildelaronline24 för lite och ingenting.

Börja med nya skärmar.

Ang fläckar så är det bläster,rostätare, epoxigrundfärg, 2k billack samt 2k klarlack som gäller

Snyggt inlägg, tack! Det stämmer att det inte var en skönmålande bild. Men jag tänker att alla här vet vad det handlar om, när jag nämner Mercedes år 2000 och rost, it is what it is.

Jag söker lösningar. Kunskap, information. Och du gav mig en del av den varan, uppskattas mycket.

2k, ok. Rostätare, ok - funkar biltema? Vad menar du med bläster, vill du vara mer specifik? Angående skärmar, jag trodde ej det fanns att hitta. För vettigt pris.

Jag har hittat rätt skärmar på autodoc endast, om jag minns rätt, och de kostade drygt 3k styck.

Skärmar är mest akut, det vill jag få fixat. Sen vill jag ta itu med fläckarna på andra ställen. Har hört att det funkar med vanligt sandpapper, typ 400. Bara slip slipa tills rosten e borta. Sen kommer finliret?

Senast redigerat av mackattack (27 oktober 2023)

mackattack
27 oktober 2023 · 4 Inlägg

Såg att jag råkade skriva chassit istället för kaross.

Low
27 oktober 2023 · 3 315 Inlägg

mackattack skrev:

Nybergrobin skrev:

mackattack skrev:

sådana kommentarer undanbedes.

Jag är inte fattig (vilket skulle göra din kommentar direkt vidrig, okänslig) men jag känner absolut, verkligen inte alls för att lägga massa pengar på en bil. Den skall främst ta mig från punkt a till punkt b. jag skall dra in 100k i månaden för att jag skall öht överväga att köpa dagens moderna bilar som startar på en halv mille.

I övrigt går den bra. Miltal: 17.000 mil. Underredet är rostskyddsbehandlat och "ser väldigt bra ut" enligt besiktare och min meckare. Chassit är en annan femma, pga mercedes kring 00- talet.

Jag KAN alltså fysiskt köra med bilen utan problem. Men skulle verkligen vilja fixa rosten vid skärmarna då det snart kommer bli hål rakt igenom.

Jag kan absolut fixa bilder. Men innan dess kan ni skapa er en bild av hur den ser ut, som exakt alla andra mercedes från -00 talet som sagt

Eftersom du kan bryta isär framskärmarna så låter vet verkligen som ett lik...din beskrivning av bilen målade inte upp någon fin bild

Men iaf så finns ny skärmar att köpa på tex ebay, bildelsbasaen eller bildelaronline24 för lite och ingenting.

Börja med nya skärmar.

Ang fläckar så är det bläster,rostätare, epoxigrundfärg, 2k billack samt 2k klarlack som gäller

Snyggt inlägg, tack! Det stämmer att det inte var en skönmålande bild. Men jag tänker att alla här vet vad det handlar om, när jag nämner Mercedes år 2000 och rost, it is what it is.

Jag söker lösningar. Kunskap, information. Och du gav mig en del av den varan, uppskattas mycket.

2k, ok. Rostätare, ok - funkar biltema? Vad menar du med bläster, vill du vara mer specifik? Angående skärmar, jag trodde ej det fanns att hitta. För vettigt pris.

Jag har hittat rätt skärmar på autodoc endast, om jag minns rätt, och de kostade drygt 3k styck.

Skärmar är mest akut, det vill jag få fixat. Sen vill jag ta itu med fläckarna på andra ställen. Har hört att det funkar med vanligt sandpapper, typ 400. Bara slip slipa tills rosten e borta. Sen kommer finliret?

Går skriva hur mycket som helst, men bästa sättet idag 2023 är att söka på youtube på guides. Då lär man sig mycket, mycket snabbare..

spillolja
28 oktober 2023 · 4 035 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
28 oktober 2023 · 5 862 Inlägg

Har man tänkt behålla bilen länge blir man mer eller mindre tvungen att köpa nya skärmar, och då duger inte ens de billigaste man kan köpa på autodoc och liknande. Svetsar man rost så är det bara en tidsfråga innan det rostar igenom lacken igen. Om man inte gör det riktigt, riktigt seriöst men det är svårt att göra hemma. Men oavsett vad man väljer så måste det ju lackas efteråt och det är också svårt att få snyggt hemma. Det är därför jag kollar efter rost först när jag tittar på en projektbil, en rasad motor är enkel att byta men rost är tråkigt att fixa och det blir aldrig riktigt bra, speciellt om man tänkt fortsätta köra under det saltade halvåret

torsen
28 oktober 2023 · 7 264 Inlägg

spillolja skrev:
Byggskumvarianten:
https://youtu.be/iPhf77j7WSY?si=GYcqyzKVqOC7pxmL

tongue

Andra varianter på byggskummetoden är cement, som jag inte själv tillämpat men sett och köpt bilar som varit "cementade".

En Mercedes Geländewagen "åtgärdade" jag med mängder med smältlim i hundbenen och runt bakljusarmaturerna.
Man applicerar aluminiumtejp av den typen som är avsedd att laga hängrännor med.
Fyller sedan på med smältlim bakifrån.

På Oplar, där bakskärmarnas underkant varit som kexchoklad, har jag byggt upp med aluminium nät och 2-komponent plast eller PP.

På en Wauxhall fixade jag framskärmarna med flera lager av aluminiumtejp.

På en Manta popnitade jag i fronten under kofångaren delar av plastdunkar.

Det många sätt att gå på en mindre värd bil, där det inte rör bärande delar.

Men plasta nedre säkerhetsbältenas infästningar - som jag sett prov på - då överskrids gränsen.

Nybergrobin
28 oktober 2023 · 2 382 Inlägg

För att få lite mera seriösa svar/tips så kanske du kan fotografera rosten och ladda upp bilden?

Lite lättare för oss att komma med förslag då också

jaka54
28 oktober 2023 · 5 777 Inlägg

Min pappa hade en SAAB -96:a ,årsmodell 1963-64 där han lagade hål i framskärmen med tidningspapper. Hur han fick det att hålla vete f.. Antagligen använde han även Plastic Padding. som förstärkning.
Så gör inte jag när jag lagar min och min brors gamla bilar. Brorsan har en Audi 100 Avant Turbo -91:a och jag en Audi 100 Avant 2,0E -89.
De här bilarna har naturligtvis rost lite varstans som alla bilar har men jag försöker fixa rosten så fort jag ser den.- Står inte ut att köra omkring i rostiga bilar!
Jag har inte behövt byta ut några delar på grund av rost men väl en framskärm på grund av en krock för ett femtontal år sedan och det är därför jag vill tipsa dig om att köpa begagnade skärmar på skroten , t.ex från Bildelsbasen, istället för att ta dem från Mekonomen , skruvat .se  eller Autodoc (eller överhuvudtaget någon annan firma som säljer "nytillverkade skärmar". Anledningen till det är att piratdelar passar fruktansvärt dåligt. Att begagnade skärmar kanske inte har kulör  spelar ju inte så stor roll, för de kan ju lätt lackas om,  det viktigaste är att de passar bra.

När det gäller att ta bort rost så är det viktigt att alla rost tas bort innan man lägger på färg. Och när det gäller färg är det 2-komponent billack som gäller. All annan enkomponents färg du hittar på Biltema , Mekonomen eller hos vanliga färgaffärer är bara skräp!

Hur tar man då bort rost? Jo , antingen blästrar man bort rosten ,vilket kräver utrustning (Blästeraggregat och kompressor) samt plats. Man gör inte sånt innomhus då det dammar för j..kligt!

Man kan slipa , men glöm sandpapper! Vinkelslip med tillhörande "flapper disk" funkar bra eller om ytorna är små,tillhörande  Dremel med kapskivor.
Nu får man inte bort alla rost genom att slipa...man måste även ta bort alla små svarta rostporer i plåten, och de är små, millimeterstora.
Sånt  tar man som amatör (om man inte har bläster) med kemiska medel, som "Corroprotect" rostätare. Har använt det i flera år på min och brorsans Audi och visserligen tar det dagar innan alla rostporer är borta och då jag slipar  även med stålbortste i både vinkelslip och handhållen , men det är vad som fordras om man vill ha ett bra resultat innan lackering.

När jag jobbar med bilarna är jag utomhus (inomhus renoverar jag en Camaro från -76...) vilket innebär att all rost laging och lackning sker på sommarhalvåret.

När det kommer till lack så använder jag 2-komp epoxy grundfärg och sedan Hagmans 2-komp sprutspackel och sedan 2-komp billack , nu senast spies Hecker då jag köper sån färg från närmsta billackerare.

Så allt handlar om hur nogrann du vill vara. Visst kan man laga rostiga skärmar med aluminiumnät och plastic Padding och spruta på lite färg , men snyggt lär det inte bli och hålla lär det inte göra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-41e8ece8f209150e67e6021f8fd61773.jpg

Senast redigerat av jaka54 (28 oktober 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2023 · 17 531 Inlägg

Bra Jaka! Längesedan vi såg skrotet nu! lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marre_holding
29 oktober 2023 · 7 Inlägg

Nya skärmar 👍

Marre_holding
29 oktober 2023 · 7 Inlägg

Nya skärmar 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang