Para ihop min mobil med min Audi a5

Jackeerik
30 oktober 2023 · 9 Inlägg

Hej! Har precis köpt en Audi a5 men lyckas ej att koppla ihop min mobil med bilen. De finns en knapp för mobilen men när jag söker på mina enheter på bluetooth så kommer inte min Audi upp? Gör jag något fel, kan någon underrätta mig. Tror förövrigt inte att bilen är utrustad med bluetooth men hur ska man annars kunna koppla mobilen till bilen tänker jag?

Ahonen
30 oktober 2023 · 350 Inlägg

Om du inte tror bilen är utrustad med bluetooth, blir det såklart svårt att parkoppla bil och mobil..

Är ingen hejare på just Audi, men vissa bilar är ju förberedda för t.ex. bluetooth.
Kanske bara behöver programmera in det?

uhlin
30 oktober 2023 · 2 834 Inlägg

Hur ser knappen ut på bilen? Vanlig telefonlur eller. Isåfall är det säkert tillval för telefon.

krambriw
30 oktober 2023 · 433 Inlägg

Att koppla mobilen till din Audi, börja processen via bilens meny

Som sagt, är du säker på att den har bt? Årsmodell? Min gamla A6 från 2013 hade det men tidigare modeller kanske inte hade det

Jackeerik
30 oktober 2023 · 9 Inlägg

uhlin skrev:
Hur ser knappen ut på bilen? Vanlig telefonlur eller. Isåfall är det säkert tillval för telefon.

yes. Den har en knapp som heter phone och när tycker på den står de ingen mobil är in kopplad fast på engelska

Mossan1
30 oktober 2023 · 2 855 Inlägg

Man måste börja i bilen.
Audi kallar stereo, mm för MMI.
Läs instruktionerna i instruktionsboken.
(Värdens minst lästa bok)
Finns den inte fysiskt finns den för gratis nedladdning som PDF om man inte vill köpa en. Gå via Audis hemsida eller Google.

Annars sök lite i bilens menyer och du finner en lista på anslutna enheter.
(Om bilen har BT anslutning)

Ta bort ev enheter som inte längre är aktuella, och välj "Lägg till ny", eller liknande. Se till att du har BT aktiverat på telefonen och följ sen instruktionerna som dyker upp på båda enheterna.
Man kan välja att ha "dold" och då kommer bilen inte upp viad sökning i tex mobil, annat än vid just sökning efter ny enhet. Du kan döpa bilens BT till vad du vill, men standard är typ "Audi Multimedia".

Våra bilar kan ha 6-7 enheter inlagda i minnet som autoansluter men du kan bara ha en åt gången per media. Dvs kan vara olika enheter för telefon och uppspelningsmedia. I vårat fall vill ofta ungarna ta över musiken med sina mobiler vid långresor medan telefonen ligger kvar som min.

Senast redigerat av Mossan1 (30 oktober 2023)

it_mutt Avstängd
30 oktober 2023 · 10 388 Inlägg

Jackeerik skrev:

uhlin skrev:
Hur ser knappen ut på bilen? Vanlig telefonlur eller. Isåfall är det säkert tillval för telefon.

yes. Den har en knapp som heter phone och när tycker på den står de ingen mobil är in kopplad fast på engelska

Knappen finns där även om du inte har BT-modulen. Och saknar du BT-modulen så kommer det mycket riktigt även stå att ingen telefon är ansluten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang