d-b skrev:
Jag fick nyligen punktering och lämnade in bilen på en Vianor-verkstad. Vid inlämning lyste naturligtvis "varning för lågt däckstryck"-lampan. Det visade sig tyvärr att däcket var tyvärr förstört, av två anledningar - punkteringen var på däcksidan (inte slitbanan), och sådana går inte att laga. Dessutom hade däcket tagit ganska mycket stryk av att jag kört med för lågt tryck (trots att jag bara kört 3,5 km, varav halva sträckan med tänd varningslampa, med lågt tryck), även om det var gott om mönsterdjup kvar mm.
När jag får tillbaka bilen säger verkstaden att de försökt men inte lyckats nollställa varningslampan så jag kör fem mil innan jag stannar vid en mack för att göra detta. (Jag kollar alltid trycket på alla fyra däcken innan jag nollställer varningen). Då visar det sig att ett av de gamla däcken bara har 0,4 bar (det borde ha 2,6-2,8 bar). Pumpar upp däcket och ställer bilen en vecka. Nästa gång jag använder bilen stannar jag direkt vid en mack för att kolla trycket och då har det tappat 0,5 bar - det är alltså långsam "pyspunka".
Bokar tid på en annan verkstad den här gången. Någon slags spik har krånglat sig igenom slitbanan, men inga större problem att laga - men när de tar loss däcket så är detta däck så skadat, pga jag kört för långt med för lågt tryck, att det är förstört. Även detta däcks mönsterdjup och gummi var fortfarande i utmärkt skick.
Det hela är lite märkligt, läckaget var så långsamt att om verkstaden hade kollat trycket på däcket i samband med servicen av den första punkteringen hade jag bara tappat kanske någon tiondel i tryck från uthämtning tills jag stannade efter fem mil. Med andra ord, eftersom trycket var så lågt (0,4 bar) efter fem mil och det (se ovan) tog en vecka att tappa från 2,8 till 2,3 bar, så måste trycket varit alldeles för lågt när jag hämtade ut bilen.
Borde inte en gummi-/däckverkstad veta hur man nollställer den här varningen utantill? Jag måste alltid kolla instruktionsboken, man ska trycka några gånger på bilens dator, hålla in en stund och bläddra lite, men det är inte komplicerat, men jag gör ju detta en gång om året eller så. Bilen är en Mini Cooper så ingen jätteobskyr bil (kan tänka mig att BMW har samma system för att nollställa denna varning).
Det som talar till min nackdel är att verkstaden låg i samma byggnad som en mack med luftpump, men jag hade bråttom när jag hämtade bilen och kunde inte föreställa mig att jag skulle få två punkteringar i rad.
Vem fel är det inträffade?