Kia Picanto 2018 startar inte efter motorstopp

Egga121314
2 december 2023 · 2 Inlägg

Tjena! Min Kia picanto startar inte längre efter ett motorstopp (för mycket koppling, för lite gas) tidigare idag. Startmotorn går inte som den ska, istället ett (vad jag tycker) mekaniskt tickande från motorrummet. Radio, skärmar, lysen osv fungerar, men bilen startar som sagt inte.
Någon som har varit med om något liknande eller har på känn vad det kan vara?
Mvh Emil

torsen
2 december 2023 · 7 274 Inlägg

Om det är så här:
Torkare, lyse signal och allt annat elektriskt fungerar.
Då du tänder lyset så lyser det.
Men då du aktiverar startmotorn så klickar det bara i startmotorn och lyset "går ner" så att det drygt glöder.
Släcker du lyset och tänder det igen så lyser det med full styrka.
Felet är i så fall att en eller flera inre cellförbindningar brustit helt eller delvis.
Mäter man på batteriet så håller det full spänning, men tål bara en liten/låg belastning, men inte startmotorn som "drar" mycket.
Bara att byta batteri - om min felsökning stämmer med vad som som händer din bil.

Egga121314
2 december 2023 · 2 Inlägg

torsen skrev:
Om det är så här:
Torkare, lyse signal och allt annat elektriskt fungerar.
Då du tänder lyset så lyser det.
Men då du aktiverar startmotorn så klickar det bara i startmotorn och lyset "går ner" så att det drygt glöder.
Släcker du lyset och tänder det igen så lyser det med full styrka.
Felet är i så fall att en eller flera inre cellförbindningar brustit helt eller delvis.
Mäter man på batteriet så håller det full spänning, men tål bara en liten/låg belastning, men inte startmotorn som "drar" mycket.
Bara att byta batteri - om min felsökning stämmer med vad som som händer din bil.

Tack för svar! Ja, det där låter ju rimligt. Får ta och prova ett batteri byte imorgon då 😊

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2023 · 13 764 Inlägg

Egga121314 skrev:

torsen skrev:
Om det är så här:
Torkare, lyse signal och allt annat elektriskt fungerar.
Då du tänder lyset så lyser det.
Men då du aktiverar startmotorn så klickar det bara i startmotorn och lyset "går ner" så att det drygt glöder.
Släcker du lyset och tänder det igen så lyser det med full styrka.
Felet är i så fall att en eller flera inre cellförbindningar brustit helt eller delvis.
Mäter man på batteriet så håller det full spänning, men tål bara en liten/låg belastning, men inte startmotorn som "drar" mycket.
Bara att byta batteri - om min felsökning stämmer med vad som som händer din bil.

Tack för svar! Ja, det där låter ju rimligt. Får ta och prova ett batteri byte imorgon då 😊

pröva att köra startkablar för att se att den fungerar som den ska

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
2 december 2023 · 4 407 Inlägg

Inte säkert att det funkar med kablar om det "dåliga" batteriet tar så mycket kräm så att det inte blir något "över" ,för att starta bilen..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2023 · 13 764 Inlägg

zzr94092 skrev:
Inte säkert att det funkar med kablar om det "dåliga" batteriet tar så mycket kräm så att det inte blir något "över" ,för att starta bilen..

lyser allt i bilen brukar det fungera..   värre när det är helt svart när man slår på nyckeln då kan det behövas lite övertalning   sen ska man ju aldrig använda klena kablar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang