Serviceschema förslitningsdelar

kriham
29 januari · 2 Inlägg

Hej! Finns det någon typ av "serviceschema" för vanliga förslitningsdelar till olika bilmodeller? Jag tänker mig någon form av lista/litteratur där det står hur ofta det rekommenderas att man byter allt från bromsbelägg till hjullager och bussningar m.m!

Jag får varierat resultat beroende på bilmärke och modell när jag söker efter t.ex. "maintenance schedule" på nätet. Finns det något annat ord som beskriver det jag söker? Eller finns inte den typen av listor/litteratur tillgänglig?

Bakgrunden är att jag idag äger en gammal skruttbil som används mycket sparsamt och som jag lagar det som besiktningen säger åt mig att jag behöver laga. Nu stundar emellertid ett nytt bilköp (nyare begagnad bil) som kommer användas desto flitigare, och då vill jag ha bättre koll på vad jag kan förvänta mig slits ut och när, så jag kan vara lite proaktiv och byta ut delar innan jag får en 2a på besiktningen.

Jag har kollat i manualen till nuvarande bilen ifall det finnas någon sådan lista där, men hittar inget.

Tacksam för svar!

Mvh,
kriham

Brådhis * Voff voff *
29 januari · 10 298 Inlägg

Saker som bussningar och hjullager, som du nämner, går inte att sätta ett miltal eller tidsintervall för. Samma sak med fjädrar, stötdämpare, däck, vindruta, torkarblad, glödlampor osv osv. Slitaget på dessa saker beror på så pass många faktorer att det skulle krävas en kristallkula för att svara på när/om dom behöver bytas.

Det är faktiskt mycket bättre att du försöker skaffa dig känslan och kunskapen för att lära dig att se/känna när sakerna blir slitna så du slipper invänta besiktningen för att få en trafiksäker bil. smile

Senast redigerat av Brådhis (29 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kriham
29 januari · 2 Inlägg

Brådhis skrev:
Saker som bussningar och hjullager, som du nämner, går inte att sätta ett miltal eller tidsintervall för. Samma sak med fjädrar, stötdämpare, däck, vindruta, torkarblad, glödlampor osv osv. Slitaget på dessa saker beror på så pass många faktorer att det skulle krävas en kristallkula för att svara på när/om dom behöver bytas.

Det är faktiskt mycket bättre att du försöker skaffa dig känslan och kunskapen för att lära dig att se/känna när sakerna blir slitna så du slipper invänta besiktningen för att få en trafiksäker bil. smile

Det du skriver låter logiskt, tack för svar! Och med tanke på hur mycket jag behövt byta på skruttbilen så kan man tycka att jag borde lärt mig identifiera när något börjar bli slitet, men jag lyckas alltid bli förvånad när besiktningen säger att det här eller det där behöver bytas, också får jag börja söka på nätet efter 1) vad funktionen för delen som behöver bytas är och 2) hur man byter den..

En annan fråga istället: Även om det inte finns någon komplett lista med förslitningsdelar och när de bör bytas, vilka "mer omfattande" reparationer/byten (dvs kanske inte bromsar, stötdämpare och dylikt) behöver man göra under en bils livslängd? Jag tänker på t.ex. kamremsbyte (vars livslängd verkar kunna variera mellan 10 000-20 000 mil när man läser om olika märken och modeller) och den typen av byten.

Min flickvän har en bil från 2018 som rullat knappt 10 000 mil, och när hon fick den servad för ett tag sedan så rådde mekanikern henne att sälja den och köpa en nyare bil inom en snar framtid eftersom "bilen börjar bli så pass gammal/har rullat så pass långt att snart kommer den kräva dyrare och mer omfattande byten/reparationer". Jag har funderat på det, men förstår inte vad mekanikern menade med "dyrare byten/reparationer", förutom eventuellt kamremsbyte. Någon som vet vad han kan ha syftat på?

simlar
29 januari · 5 536 Inlägg

Det mesta börjar bli dags att byta runt 25,000mil för en normal svenssonkörd bil som körs i snitt 1500mil blandad körning per år.
Dvs efter ca 15år/25,000mil är bilen egentligen förbrukad och inte längre ekonomisk att reparera om man inte har kunskap och plats att serva och laga bilen själv.

Fundera själv på varför försäkringsbolag endast ger ersättning för maskinskada upp till max 10år/15,000mil.
(dom flesta bolag har max 8år/10,000mil så gäller att hålla koll innan bilen passerar åren/milen då det är billigt att byta till dyrare försäkring år 9-10 jämfört med om man behöver punga ut för en större reparation själv)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
29 januari · 10 298 Inlägg

simlar skrev:
Det mesta börjar bli dags att byta runt 25,000mil för en normal svenssonkörd bil som körs i snitt 1500mil blandad körning per år.
Dvs efter ca 15år/25,000mil är bilen egentligen förbrukad och inte längre ekonomisk att reparera om man inte har kunskap och plats att serva och laga bilen själv.

Fundera själv på varför försäkringsbolag endast ger ersättning för maskinskada upp till max 10år/15,000mil.
(dom flesta bolag har max 8år/10,000mil så gäller att hålla koll innan bilen passerar åren/milen då det är billigt att byta till dyrare försäkring år 9-10 jämfört med om man behöver punga ut för en större reparation själv)

Skulle säga att det skiljer rätt mycket mellan olika bilar. En Dacia Sandero eller Daewoo Matiz vid 25000 mil är sannolikt i ett helt annat skick än en Mercedes E-klass eller V70 vid samma mil. Och då är det dessutom så att alla bilar har sina typfel vid olika miltal...

Den enkla svaret är att det inte finns några glasklara enkla svar eller tumregler att förhålla sig till. smile

Köp en bil du tycker om så står du ut med att laga den. Försöker du köpa den som är bäst så jagar du en enhörning och är dömd att bli besviken!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang