Brådhis skrev:
Saker som bussningar och hjullager, som du nämner, går inte att sätta ett miltal eller tidsintervall för. Samma sak med fjädrar, stötdämpare, däck, vindruta, torkarblad, glödlampor osv osv. Slitaget på dessa saker beror på så pass många faktorer att det skulle krävas en kristallkula för att svara på när/om dom behöver bytas.
Det är faktiskt mycket bättre att du försöker skaffa dig känslan och kunskapen för att lära dig att se/känna när sakerna blir slitna så du slipper invänta besiktningen för att få en trafiksäker bil.
Det du skriver låter logiskt, tack för svar! Och med tanke på hur mycket jag behövt byta på skruttbilen så kan man tycka att jag borde lärt mig identifiera när något börjar bli slitet, men jag lyckas alltid bli förvånad när besiktningen säger att det här eller det där behöver bytas, också får jag börja söka på nätet efter 1) vad funktionen för delen som behöver bytas är och 2) hur man byter den..
En annan fråga istället: Även om det inte finns någon komplett lista med förslitningsdelar och när de bör bytas, vilka "mer omfattande" reparationer/byten (dvs kanske inte bromsar, stötdämpare och dylikt) behöver man göra under en bils livslängd? Jag tänker på t.ex. kamremsbyte (vars livslängd verkar kunna variera mellan 10 000-20 000 mil när man läser om olika märken och modeller) och den typen av byten.
Min flickvän har en bil från 2018 som rullat knappt 10 000 mil, och när hon fick den servad för ett tag sedan så rådde mekanikern henne att sälja den och köpa en nyare bil inom en snar framtid eftersom "bilen börjar bli så pass gammal/har rullat så pass långt att snart kommer den kräva dyrare och mer omfattande byten/reparationer". Jag har funderat på det, men förstår inte vad mekanikern menade med "dyrare byten/reparationer", förutom eventuellt kamremsbyte. Någon som vet vad han kan ha syftat på?