trubbelturbo skrev:
Lastbilsförare
Bussförare
"Budmongon"
Hantverkare
Väktare
...
Vilken grupp av trafikanter tycker du kör bra egentligen?
Man kan också vända på dina perspektiv.
Muskelbil skrev:
Dom behöver inte stanna vid väjningsplikt eftersom det är svårt att sätta igång en lastbil från stillastående.
Tycker faktiskt att man bör ha förståelse för att lastbilschaufförer inte vill köra fast i snö och därför tränger sig ut trots väjningsplikt, inte bara för den enskilda chauffören, utan också för de trafikproblem som drabbar alla om en lastbil blir stående och blockerar en korsning eller uppförsbacke. Krävs ju ganska mycket för att köra fast med en personbil bara man har lagliga däck faktiskt, samtidigt som det inte krävs särskilt mycket alls för att köra fast med en lastbil. Har aldrig hört talas om att en lastbilschaufför har orsakat en olycka pga av detta utan det värsta som brukar hända är väl att någon knappt mer än behöver släppa på gasen, samt blir förbannad ett kort ögonblick, men det brukar vara glömt efter någon minut. Och om vi ska tala om övriga situationer så har jag aldrig reagerat över att lastbilschaufförer skulle vara sämre på att iaktta väjningsplikt än någon annan grupp trafikanter. Bilister brukar ju också vara rätt duktiga på att bränna ut i korsningar och rondeller, allt för att hinna före "den långsamma lastbilen".
Muskelbil skrev:
Dom kan ligga nära framförvarande eftersom dom ser billängder framåt vad som händer i trafiken.
Håller med, inte ok.
Muskelbil skrev:
Dom måste köra om den där andra lastbilen som kör 79km/h när den själv kör 80km/h med släp på motorvägen, den som blir omkörd släpper givetvis inte farten lite för att underlätta.
Även om jag personligen alltid kör i 90 på motorväg så brukar jag släppa på gasen om någon annan lastbil skulle påbörja en omkörning för att underlätta, men vet att inte alla gör detta. Dock det där om att ligga på omkörning i "kilometer efter kilometer" har jag nog aldrig upplevt faktiskt, det kan ta lite tid ibland men aldrig så långa distanser.
Men samma sak här, inte ovanligt att personbilar påbörjar en omkörning för att man inte vill ligga bakom en "långsam lastbil" men så fort bakre kofångaren har passerat lastbilens front så byter man fil och lättar på gasen så att lastbilschauffören tvingas sakta ner. Smidigt.
Muskelbil skrev:
När det är vägarbeten och två filer blir en är dom någon typ av trafikblockerare och lägger sig mellan filerna.
Tycker inte detta är ok. Å andra sidan funkar vävningsprincipen sällan bra när en lastbil är inblandad, för återigen, alla vet ju att lastbilar är långsamma, att kön förbi vägarbetet rullar på i 20km/h har ingen betydelse. Och så sabbas flödet då 10 bilar prompt ska klämma sig in framför nämnda lastbil.
Muskelbil skrev:
Har dom väjningsplikt vid en högerregel, körs det bara och den som skulle bli utsläppt får tvärnita.
Har jag aldrig upplevt att detta skulle vara vanligare beteende hos lastbilschaufförer än hos personbilsförare.
Muskelbil skrev:
Budmongon i paketbilar eller skåpbilar tror dessutom att dom får köra på cykelbanor, gångbanor och asfaltsytor ej avsedda för motortrafik.
Vid leverans får dom parkera var som helst, även mot färdriktning eller köra in mot enkelriktat, ty kundens halvmosade amazonpaket med en kass brödrost måste fram oavsett vad.
Så länge man inte helt blockerar trafiken så tycker jag faktiskt inte att detta är något problem. Och övriga trafikanter är också väldigt duktiga på att parkera i kurvor och korsningar, dubbelparkera och så vidare, så ingen större skillnad. Favoriten är ju naturligtvis "ska bara" på lastplatser. Problemet som chaufför som behöver dessa är ju att man inte vet hur länge personen har tänkt att stå och man kan ju inte bara stanna mitt på gatan och vänta så man blockerar övriga trafiken, utan man får ju antingen köra runt halva staden och hoppas på att bilen har flyttat sig när man kommer tillbaka. Eller så får man stanna några hundra meter bort och dra sina tunga pallar så att personen ifråga själv slipper gå dessa hundra metrar med sin köpkaffe eller vad det nu kan vara. En period körde jag post och paket (inklusive brådskande, exempelvis läkemedel) som skulle hinna med några olika färjor för att några tusen personer skulle få sin post den dagen. Den lastzonen som fanns var inte sällan blockerad av personbilar. Då är man ju defacto tvungen att dubbelparkera och vara i vägen, hur ska man annars göra?
Jag brukar tänka att jag inte ska ställa mig så att jag framkallar någon fara för andra eller, worst case scenario, förhindra att en brandbil på utryckning kan passera. Man får inte göra det, visst, men ska man kunna utföra sitt jobb så måste man ibland ställa sig där det finns plats. Prova gärna att dra en 700kgs pall med kattsand uppför en trottoarkant med pallyftare, eller ens en tiondel så tung pall genom några centimeter snö. Fast sånt behöver man väl inte tänka på när man kör kranbilar och grus. Och ja, tydligen är det jäkligt viktigt att den där brödrosten kommer fram, gå in på valfri transportörs facebook-sida för att läsa vad hysteriska godsmottagare har för åsikter när den inte gör det.
Muskelbil skrev:
Vid påfarter behöver dom aldrig släppa ut andra trafikanter, även om vänsterfilen är tom men ska dom själva ut pressar dom sig ut oavsett trafiksituationen.
Jag personligen underlättar om jag kan. Men samtidigt är folk förj*vla kassa på att anpassa hastigheten till trafiken i den fil man ska in i. Oftast uppstår några av följande scenario:
*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, tänder blinkers och väntar på att andra ska lösa situationen åt en. Jag som kör lastbil måste hastigt tvinga mig ut i vänsterfilen (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura), alternativt bromsa hårt för att inte ska uppstå en olycka. För som bilist kan man ju naturligvis inte sänka hastigheten lite för att flika in bakom lastbilen, "för dessa går ju så långsamt".
*Man kommer rullande i 60km/h i accelerationsfältet, jag som kör lastbil byter fil till vänster för att släppa in bilen, varpå bilen plötsligt får upp farten och bestämmer sig för att lägga sig exakt i den hastigheten som jag själv kör i och på så vis effektivt "låser ute" mig i vänsterfilen. (och då blir bilisterna i vänsterfilen naturligtvis skitsura. Skulle jag dessutom bromsa för att glida in bakom denna bil så blir det ett jävla liv med tutningar och helljusblink)
Sen är ju bilister i allmänhet inte särskilt duktiga på att släppa in lastbilar som vill byta fil, exempelvis vid köbildning. Blinkar man så får folk halvt panik då man ju "inte kan ligga bakom en långsam lastbil" (för det spelar ju jättestor roll i en kö som rullar i 10km/h) och den luckan som nästan räckte till fylls snabbt på med bilar...
Muskelbil skrev:
Nattetid vinglas det frisk tittandes på film medans det dricks energidryck och sväljs uppiggande medikamenter.
Två gång har jag upplevt detta, så ser det inte som ett jättestort problem (och bägge gånger var det förare ifrån åkeriet jag nämnde i några inlägg tidigare haha ). I övrigt tycker jag nog mobilsurfande inte är vanligare i lastbilar än i personbilar. Lite lustigt när man kör lastbil är ju att man ser ner i och in i bilar. Alltid lika kul när förare tror att det inte märks när de håller mobilen nere i knät för att dölja vad de håller på med samtidigt som de har noll koll på sin omgivning och vinglar fram och tillbaka.
Eller är det som vi har varit inne på tidigare? Alla kategorier kör generellt jäkligt illa?
kunde inte skrivit det bättre själv.
kom att tänka på en situation nu för någon månad sen det här med lastbilar och korsningar fast vi vänder på det.
körde av en större väg och kom till en korsning som låg lägre än vägen. Hade låg hastighet när jag kom till korsningen. när jag började bromsa så kände jag att det inte fanns något grepp alls pga snömodd som inte var bortplogat. släpet bakom sköt på. då fick jag lite panik och kände att lastbilen skulle landa i diket på andrasidan med framaxeln så. så jag valde att släppa bromsen och styra undan bara. och ja det gick så fort allt att jag inte hann kolla åt andra hållet.
kanske såg illa ut att bara köra ut så men hade inget val. hade jag kanat vidare för att jag ska stanna så hade korsningen blivit blockerad. hastigheten genom den korsningen var kanske 20 kmh hann aldrig titta på det heller.
köra tunga fordon vintertid är verkligen något jag HATAR. skulle aldrig få för mig att köra i Norge vintertid. längtar till den här vintern är över.